Jump to content
Saturday 25 January 2020

LonelyBird

Medlemmar
  • Content Count

    673
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

LonelyBird last won the day on October 24 2018

LonelyBird had the most liked content!

Community Reputation

105 Expert

1 Follower

About LonelyBird

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vid intag av kylarvätska uppstår glykolat (ger upphov till acidos) samt i slutmetaboliten oxalat (orsakar njur- och hjärnskador). Man kan hindra bildningen av glykolat med att bjuda patienten på god whisky (etanol). Det kan du göra på egen bekostnad bara du intar den genast efter du testat kylvätskan. Etanolet hindrar den metaboliska glykolat bildningen. Glykolatet metaboliseras till oxalat så utan whisky förlorar du hjärnceller vid varje test! SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!
  2. Det är nog det dummaste jag hört. Glykol är förbaskat giftigt och skall inte smakas på. Hade i tiderna en patient som tog en flaska från det mörka skafferiet, öppnade korken och förde den till munnen. Upptäckte sitt misstag , spottade ut. Påstod att han inte svalt men hans liv kunde inte räddas...
  3. Kanske värt att läsa: https://www.machinerylubrication.com/Read/652/black-oil-causes
  4. Jepp, den du har är installationsmanualen, det jag försöker ge dig är servicemanualen...
  5. I den där oljan har du nog inte vatten...
  6. LonelyBird

    Vinchbyte?

    Nix. Då har man en för liten båt eller seglar i för lätt vind. 😊
  7. LonelyBird

    Vinchbyte?

    Skulle nog vara benägen att vända på plätten och säga att du kan vincha med båda händerna (vid större belastningar), utan att behöva hålla skotet med andra handen...
  8. Har du denhär?: https://www.dropbox.com/s/uwt29c6w5mg5tly/Autohelm_service_manual.pdf?dl=0
  9. Preppar du dem med något för att hindra korrosion och i så fall vad är bäst?
  10. http://convert-to.com/conversion/power/convert-btu-per-hr-to-w.html
  11. https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/3860?path=1532%2F3667%2F3860
  12. https://www.dropbox.com/s/fiyrhyjhrptnase/141358_Alcohol-ElectricManual1.pdf?dl=0
  13. LonelyBird

    CPA & TCPA

    Larmet är (enligt min mening) till för att indikera att något håller på att gå på tok. Larmgränserna skall vara så pass snäva att larm är LARM. Jag sitter inte och stirrar på plottern oavbrutet. Visuellt har mitt Raymarine system vad ni talar om, och det är OK. Men då jag ofta är shorthanded eller tom singelhanded erkänner jag öppet att min tillit till AIS-larm och radar-larm uppfattas som en tillgång. Begriper dock inte vad Silverfox59 menar med att han ser dem komma genom att stirra på en GPS. Förmodar att det är frågan om en lite mera avancerad plotter. Lintott ger en mera adekvat bild om vad man kan få ut av plottern men jag gissar att han precis som jag, kopplar på autopiloten och stegar in för att göra en smörgås alternativt kaffe. Är inte ett larm då en tillgång förutsatt att gränsen är adekvat? Inte vill jag påstå att det är avgörande för att "stay alive" men nog tycker jag att det är en av de bästa sidorna den elektroniska navigeringen gett oss. Roligare var det ju nog att för ett antal decennier sen navigera med sextant, död räkning och radiopejl, men inte vill jag utelämna vad modern teknik ger oss.
  14. LonelyBird

    CPA & TCPA

    CPA och TCPA är ju de bästa med AIS. Varför stänga av ljudet? Är det inte en bättre lösning att sätta en mindre "guard zone" och rimliga värden i enlighet med bhemac... Nog skall det skrika om det är fara på färde... https://digitalyacht.net/2014/04/03/cpa-and-tcpa-alarms-explained/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy