Jump to content
Saturday 14 December 2019

LonelyBird

Medlemmar
  • Content Count

    661
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

LonelyBird last won the day on October 24 2018

LonelyBird had the most liked content!

Community Reputation

102 Expert

1 Follower

About LonelyBird

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. LonelyBird

    CPA & TCPA

    Larmet är (enligt min mening) till för att indikera att något håller på att gå på tok. Larmgränserna skall vara så pass snäva att larm är LARM. Jag sitter inte och stirrar på plottern oavbrutet. Visuellt har mitt Raymarine system vad ni talar om, och det är OK. Men då jag ofta är shorthanded eller tom singelhanded erkänner jag öppet att min tillit till AIS-larm och radar-larm uppfattas som en tillgång. Begriper dock inte vad Silverfox59 menar med att han ser dem komma genom att stirra på en GPS. Förmodar att det är frågan om en lite mera avancerad plotter. Lintott ger en mera adekvat bild om vad man kan få ut av plottern men jag gissar att han precis som jag, kopplar på autopiloten och stegar in för att göra en smörgås alternativt kaffe. Är inte ett larm då en tillgång förutsatt att gränsen är adekvat? Inte vill jag påstå att det är avgörande för att "stay alive" men nog tycker jag att det är en av de bästa sidorna den elektroniska navigeringen gett oss. Roligare var det ju nog att för ett antal decennier sen navigera med sextant, död räkning och radiopejl, men inte vill jag utelämna vad modern teknik ger oss.
  2. LonelyBird

    CPA & TCPA

    CPA och TCPA är ju de bästa med AIS. Varför stänga av ljudet? Är det inte en bättre lösning att sätta en mindre "guard zone" och rimliga värden i enlighet med bhemac... Nog skall det skrika om det är fara på färde... https://digitalyacht.net/2014/04/03/cpa-and-tcpa-alarms-explained/
  3. Jättefint Skippeer, det bekräftar ju vad de stora gossarna sagt mig...
  4. Oljan är inte blandad med vatten och ingen gräddig beläggning. Vattenpumpen läker inte (det bör man ju se då det måste leka utåt). Så i fallande ordning blir värmeväxlaren nästa. Vad jag inte begriper är att "sötvattendelen bli översvämmad under körning". Sötvattensidans tryck är ju betydligt högre än saltvattensidan under körning. Ja jag har VVB inkopplat. Har inte kommit att tänka på det men det finns kranar på linjen så jag kan sluta både till och från. Skall testa. Jätte tack...
  5. Nu är det väl klart att det är Victron som gäller om man ser lite in i framtiden...
  6. Under sommaren 2019 har jag störts av ett problem med min VP MD32A. Motorns sötvattensystem läker. Under motorgång har jag uppmätt ca 2-3 dl per timme, stillastående (kall motor) 0.1 - 0.2 dl per dygn. Båten lyftes för en månad sen. Systemet var då fullt. Vinterservice utfördes. Idag besökte jag båten. Expansioskärlet tomt. Kölsvinet kruttorrt. Oljan vattenfri (vilket jag granskat regelbundet sedan läckaget upptäcktes). Nu frågar jag: Var börja?. Värmeväxlaren? Avgaslimpan? Avgaskröken (är den sötvattenkyld?)? Eller annat förslag... Goda förslag mottages tacksamt! Det blir spännande att se vem som gissar rätt...
  7. Det där var just vad jag ville föreslå men du kom först. Undrar bara om inte tre eller fyra timmar inte är overkill. Bättre vore att kalkylera konsumtionen och ladda regelbundet typ en gång/vecka (konsumtion + 0.3 x konsumtion). Larmet kan inte konsumera så mycket och därav blir 3-4h overkill!. Flytläget som kossor talar om skall man inte lämna batterierna på under långa tider då blybatteriernas lameller blir sköra. Flytläget är i allmänhet ställt till 13.4 -13.7 V vilket under lång tid påverkar lamellerna. Ett alternativ är att om kossor vill lämna konstant laddning aktiv skall float (flytläget) ställas till 12.8 -12.9 V och absorption time till 0 under vintertid. Bilden på Mastervolt laddaren får mig att tro att det är görligt med den laddaren. Så kossor, vad är din Maservolt för typ och vad har du för system att komma åt dess settings med?
  8. VP hade ju för ett antal år sen problem med sina impellrar. Höll inte en säsong äns. Sedermera sade de att de fått bukt på problemet. Skitsnack, VP:s product förlorar mot BT med hästlängder. Den stora metastudien omfattar ca 20 båtar. Därav följer att jag rekommenderar BT:s impeller...
  9. Volvo Pentas olja är ju för länge sen discontinued. Man har sagt mig att den det facto var Castrol Alpha SP 150. QuickSilver Gear Lube SAE90 ger dig en betydligt lägre viskositet. Här hittar du databladet som enligt min mening är VP-oljan...
  10. Tar mig friheten till ett sidospår. Vad tusan gör biodlare med oxalsyra?
  11. Har ingen erfarenhet men i mina ögon skulle det vara enklast att lokalisera/åtgärda läckaget. Det är ju ändå ganska straight forward varifrån den kan läka... Att snörpa tillförseln till pumpen skulle jag inte göra då den är en mekanisk dylik och tar skada av det. I videon avlägsnade han drivaxeln till pumpen. Gör du det kan du väl försöka men då skall du lura lågnivå sensorn eller hålla olja i tanken...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy