Jump to content
Friday 10 July 2020

LonelyBird

Medlemmar
  • Content Count

    752
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

LonelyBird last won the day on October 24 2018

LonelyBird had the most liked content!

Community Reputation

132 Expert

1 Follower

About LonelyBird

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag misstänker att du inte kommer att följa rutt om ens "go to waypoint". Om du googlar lite om ämnet så ser det ut som ingen lyckats...
  2. Ditt inlägg var utmärkt. Ett dylikt litet sakfel betyder inget och har ingenting med det egentliga inlägget att göra...
  3. Jättefint inlägg. Ofta glömmer vi att dessa små motorer är rätt kraftlösa. En felande regulator är nog inte det första vi tänker på...
  4. Jag antar att du har ersatt glödlampan med en vit LED. Spektrat i en vit LED innehåller inte alla färger som tex lanternans gröna spektra innehåller. Därför har godkända lanternor alltid en grön LED för styrbord osv. Just för Aquasignal finns det LED-lampor som är godkända av US-coustgard (har mycket högre krav än våra) men det ger naturligtvis ingen CE kvalifikation... Sök på DrLed...
  5. Är det någon som kan förklara ett dylikt händelseförlopp. Att vätgas smäller vid gnista och kablar brinner vid kortslutning har jag varit med om men att ett blybatteri brinner ??? Vad är det som brinner/tänder ?
  6. Den vanliga orsaken till att bottenventil blir svår att stänga/öppna är att den hanterats fel inför vinterförvaringen. En kulventil är konstruerad så att det finns två packningar, en på var sin sida av kulan. Mellan kulan och ytterskalet av finns en kavitet som (när båten är i sjön) fylls med vatten. Om båten förvaras med öppen eller sluten ventil över vintern kommer vattnet att frysa vilket resulterar till att ventilens skal expanderar. Då skalet expanderar blir avståndet mellan packningarna mindre och kräver större krafter för att rotera kulan. Det värsta senariet är att skalet spricker. Det är därför viktigt att samtliga kulventiler ställs i 45 graders vinkel inför vintern. Detta möjliggör att kaviteten töms. Därutöver är det riktigt att kulventiler behöver motioneras. Bhemacs PSF-behandling är ingen dålig ide det heller...
  7. I hårdare väder funkar inte en fast monterad strålkastare på en båt av den där typen. Båten rullar för mycket. Man följer båtens rörelser långt bättre med en hand hållen lampa a la Georg_Ohm...
  8. Mycket har jag sett men aldrig en sådan dräneringsskruv... Toppen bör vara standard CAV enligt vad jag kan se. Gissar att din enda lösning är att skaffa nya aluminium bowls. Om du väljer glas måste du ta två stem bolts till dem... Tex Här men finns på ebay också...
  9. Litet tillägg. Kolla om sötvattnet flyttar sig till pilsen... 😉
  10. 3600 timmar har knappast någon betydelse på dessa lågvarvade motorer. Långt viktigare är hur motorn underhållits, zinkar bytts osv... Lägg en nolla efter innan timmarna dominerar...
  11. Om du har någon som adekvat marin kompetens skall du kunna dem! Detta även 2020!
  12. Nja inte i förhållandet med BT:s idiotiska "nödlantärnor". Dessa flaggor är lika adekvata som signalering 2020 som tidigare. Inget fel med dem om allt annat är utslaget. Ovanstående Q och L är lika relevanta som för 100 år sedan...
  13. Mja lite åt fanders är det ju. Q (gul) betyder ju att han är smittofri och anhåller fri landstigning. L (gul-svart) under färd stanna omedelbart, i hamn är i karantän. Så L (ensam) är ju det rätta valet i hamn...
  14. Just så. Små lekage och avdunstningen från slangarna gör att kvar blir sockret. Tid att byta slangar 😉...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy