Jump to content
Saturday 24 August 2019

LonelyBird

Medlemmar
  • Content Count

    622
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

LonelyBird last won the day on October 24 2018

LonelyBird had the most liked content!

Community Reputation

95 Expert

1 Follower

About LonelyBird

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan denna hjälpa dig: https://www.emanualonline.com/Marines/Inboard-Engines/Mercury/4.3L-MPI/2001_2008-MerCruiser-4.3L-MPI-Engine-Repair-Manual.html
  2. Jag har sett ovanstående på segelfartyg. Förklarades att kaptenens färskaste kurs kommando skulle ställas på dessa. Dessa avviker dock från de jag sätt då de var monterade i en ram som låste dem i sitt läge. Genom att lyfta dem från axeln kunde man vrida dem till önskat läge...
  3. Fenomenet med Isotherm ASU som slår på och av med korta intarvaller är inget nytt. Med tiden blir kylmedians frysgräns lägre Isothermen är vanligtvis by default ställd till att gå i ASU-funktion då spänningen överstiger 13.2V. Då driver den "dynans" temp till -14 grader. Äldre kylmedia fryser då i dysmunstycket och kompressorns belastningsskydd löser ut. Belastningsskyddet kalnar och kompressorn går igång varpå upprepning... Det finns ett otal Isotherm typer men de flesta har tre potentiometrar på kretskortet. 1. Ställer temp då laddning ej är kopplad (dvs spänningen understiger default 13.2V. 2. Ställer temp då laddning är kopplad. 3. Ställer gränsen för vad som skall betraktas som att laddning pågår dvs V. I boxen finns två temp-sensorer. Vanligt fel är att dynans sensor droppat loss varpå symptomet naturligtvis uppstår. Kolla! Försök hitta potentiometrarna. Ordningen är typrelaterad så här kan jag inte hjälpa förrän jag kommit hem. Är ute på havets bölja blå... Genom att markant ställa upp/ner pot 2 till tex -8 grader bör problemet upphöra. Ett annat alternativ är att ställa pot 3 till så högt värde att ASU-funktionen aldrig aktiveras. Själv har jag klarat ett halft dussin båtar med pot2.. Lycka till
  4. Ditt backslag har inga elektriska sensorer! Din MD21:a har ingen aning om du har back/fram/fritt. Om inta extrautrustning installeratts övervakas enbart oljetryck, laddning och temperatur. Låter som du skulle ha två problem som råkat sammanfalla. Kolla i friläge att du har adekvat oljetryck. Om så, kolla att du får vatten ur avgasröret. Om så, kolla att din laddning är OK. OM så, kolla att den röda vajern för växelspaken som den skall. Georg_Ohms alternativ är ett bra förslag...
  5. Ja. Generatorn kan ladda med för hög spänning. Det är förmodligen generatorns interna regulator som sagt upp kontraktet. Kolla dock först att dens sens-kabel inte har någon dålig koppling. Dock inte troligt då sens är relativt högohmig...
  6. Har enligt min subjektiva mening inget med Plastimo och göra. Kontakta någon som skär två rostfria trianglar med lämpliga hål i alla hörn. Köp delrintrissor från tex BT. Kommer att funka men skotvinkeln blir inte valbar. Skotvinkeln kräver att du installerar någon form av talja som du kan begränsa hur långt ovanstående vagn får röra sig till sb eller bb.
  7. Jepp, just så! Detta om symptomen är rimliga. Allvarliga symptom skall alltid undvikas!
  8. Ozongenerator dödar nog mögelsvamp och minskar odören men toxinerna kvarstår. En omsorgsfull sanering är nog därutöver att rekommendera. Allergier är inte alltid så lätta att ha att göra med. En patient reagerar först då given nivå uppnåtts, en annan på försvinnande små nivåer. Kommer ihåg en intagen fisk-allergiker som hamnade i respirator då sjukhusets kock smakade på såsen med samma sked som fisksoppan...
  9. Mja, nog skall Fenixen gå bättre med genua än självslående men det är väldigt beroende på formen. Om en gammal genua med översträkt förlik (seglets djup ligger bak) seglas i kryssvinklar, kan den gott överträffas av en hyfsad självslående. Min häpnad var stor då jag skörade min stora 140% genua. Gammal och uttjänt som den var har jag beställt en ny. I väntan på nytt segel kör jag nu med en Bavaria 38:s genua. Förliket är 1.2m för kort och för min båt är den en 85%:re. Båten fick nytt liv med detta segel. Det gäller kryss som slör. Formen är avgörande!
  10. Instämmer! Suveränt och finns inget att hoppa på. Som bhemac säger mera, mera...
  11. LonelyBird

    Dynastart

    https://ab-marineservice.com/product/complete-set-dynastart-met-regelaar-en-startrelais-volvo-penta-md1-md2-md6a-md7/?v=f0aa03aaca95
  12. Havspaviljongen skulle det inte vara utan Havsvidden som du inte kan angöra utan reservation och som har Finlands högsta hamnplatsavgift...
  13. Mariehamn östra är dyr (36 €). Ett stenkast från centrum med bra bastu och alla tjänster. M västra är billigare men längre väg till uppköp. Havspaviljongen kan man inte angöra utan att reservera på förhand under högsäsong. Restaurangen är enligt min mening medelmåttig. Klart dyraste hamnavgift i hela Finland! Finns en massa fina hamnar på Åland. Bästa publikation du kan införskaffa är "Åland gästhamnar, farleder, ankarplatser" av Anders Hellberg, Peter Bergström, Kerstin Benckert, Ben Johans. Men se till att du får den nya upplagan dvs 2018... Akta dig för Hellsö vid starka W - NW vindar. Varit i trubbel ett par gånger. Delar Mackeys åsikt att man kan äta gott... Jepp Mackey, restaurangen och hamnen drivs av samma företagare... En skyddad hamn hittar du också på Kökars södra sida, dvs Karlby. God mat, bränsle men begränsade butikstjänster...
  14. Tråden gällde äldre varvräknare med ett video inlägg om hur värden pulserar. Min tanke var att svara på detta men hittar inte tråden. Begriper inte vad som hänt och varför....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy