Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

LonelyBird

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    807
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

LonelyBird senast vann den dag 24 Oktober 2018

LonelyBird hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

152 Expert

1 följare

Om LonelyBird

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Raymarins linjära enhet kan lätt servas av så gott som vem som hellst. Kom bara ihåg att INTE ÖPPNA linjär drive modulen dvs ball skruven. Den underhålls bäst genom att tvätta den i en hink med petrolium samtidigt som du drar arman av och an. Därefter oljas ballskruven. Förmodligen är det den som är styv pga gammal olja/fett. Ackta bara så att kulorna inte kommer ut! Ett annat fel kan vara att planetärvexelns nylonkuggar tagit stryk. Det finns servicesatts att få. Om så köp sattsen för Type 2, vars enda skillnad är att kuggarna är mässingskuggar. Håller mycket bättre... Något rele är det inte frågan om. Spänningen, enligt din beskrivning, kommer till magnetkopplingen när den skall (du kan inte övervinna enheten när AP är på) och kopplingen släpper när du slår av AP. Det vore omöjligt om magneten hänger aktiv. Vanligaste felet med magnetkopplingen är att spolen pajar vilket gör att motorn förblir utan mekanisk koppling till linjärenheten... https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=1943
  2. Testar du med trädgårdsslang så sköter vattentrycket cirkulationen dvs det sprutar bra even om impellern är kass. Nu när den är i vattnet är det impellerpumpen som har ansvaret... Dra nu dina egna slutsatser...
  3. Här är vad som gäller: Anvisningar om gränsövergång (Corona) - Gränsbevakningsväsendet.pdf
  4. Sterling alternator to battery charger funkar även som batterifrånskiljare. Min tanke är den att om du utrustar dig med 2 - 3 Varta AGM + 1 Optima för bogen så har du jätte nytta av funktionerna. Din laddningstid reduceras markant och dina dyrt anskaffade AGM batterier mår jätte mycket bättre. Dock är den enkla/billiga lösningen att skaffa två stycken skiljerelän. Det ena placerar du mellan startbatteriet och förbrukningsbanken. Det andra mellan startbatteriet och bogpropellerns batteri. Viktigt är att du kollar att din laddning matas till startbatteriet...
  5. Victrons huvudlösa priser får mig att tappa håret. 120€ för en kylfläns och några fetter, -uff! Det är en DYR batteri-frånskiljare! Dessutom gör den inget annat. Om budgeten ligger åt det hållet skulle jag gå in för en batteri till batteri laddare eller generator till batteri laddare. Det löser problemen med att uppnå adekvat laddning dvs mer än halverar laddningstid på bruksbanken, och med optimala spänningar. I annat fall kan man säga att Victron konkurrerar med Biltema dvs 120€ vs 33€. båda gör nästan samma sak...
  6. Den adekvata installationen är att se till att det gängade hålet pekar uppåt. En nippel ansluten till en slang skall skruvas in i hålet. I slangens andra ända skall vara en liten plasttank som fästas på en plats mer än 20 cm över vattenlinjen (mera är bättre). Systemet fylls därefter med olja! (ca 30 sae) Se till att slangen har tillräcklig diameter annars kommer inte luften ur kaviteterna...
  7. Berätta lite till. Vilka temperaturer behövs? Hur kritiskt är det med temperaturen?
  8. Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn... Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..
  9. Här är en annan link som jag funnit bra: https://www.balticseabuoy.com/?lng=se
  10. Som en liten kuriositet: PTFE har i decennier utnyttjats som material i artificiell artärgrafter (dvs konstgjorda ärtärer). Inga problem har jag sett rapporterats...
  11. Ja, jag har rapporterat om detta. Just som du säger borras hål med jämna mellanrum (ca 30 cm) fram till stävröret (axeltrumman) därpå gängas hålen och in skruvas smörjnipplar. Medelst en smörjspruta av tillräckligt god kvalitet trycks Sikaflex in mellan stävröret och laminatet börjande från mitten. Det knakar och brakar så gör det inte för häftigt, ge Sikan lite tid att söka sin framfart. Gjort detta på två Omegor, ett självbygge och egen båt. Lyckats i samtliga fall...
  12. Vet inte hur svensk lag förhåller sig men enligt finsk blir du totalt blåst vid konkurs...
  13. Guy22 är ju en välseglande båt. Riktigt är ju kritiken visavi de sluttande däcksytorna men utan dem skulle Guy inte ha kunnat uppnå storleksklassens bästa innerutrymmen...
  14. Om jag förstår dig rätt så har du skaffat en hydraulstyrning utan den slidventil som sluter kanalerna när du inte vrider på ratten. Ja då girar båten om du släpper ratten (om inte den är ett under av neutral båt). Dessutom uppstår ett annat obekvämt fenomen. Ratten "slirar" hela tiden under gång. Hur mycket beror på vilket rodertryck båten, vinden och sjön ger dig. Själv skulle jag inte installera ovanstående utan slidventil. Slidventilen ger dig visserligen en nackdel dvs du förlorar den direkta roderkänslan. By-pass ventilen är ju en ventil som i ditt fall monteras mellan arbetscylinderns båda sidor. när den är öppen kan båten bara styras med rorkulten och vise versa.
×
×
  • Skapa nytt...