Jump to content
Saturday 08 May 2021

LonelyBird

Medlemmar
  • Content Count

    804
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

LonelyBird last won the day on October 24 2018

LonelyBird had the most liked content!

Community Reputation

150 Expert

1 Follower

About LonelyBird

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. LonelyBird

    batterier

    Sterling alternator to battery charger funkar även som batterifrånskiljare. Min tanke är den att om du utrustar dig med 2 - 3 Varta AGM + 1 Optima för bogen så har du jätte nytta av funktionerna. Din laddningstid reduceras markant och dina dyrt anskaffade AGM batterier mår jätte mycket bättre. Dock är den enkla/billiga lösningen att skaffa två stycken skiljerelän. Det ena placerar du mellan startbatteriet och förbrukningsbanken. Det andra mellan startbatteriet och bogpropellerns batteri. Viktigt är att du kollar att din laddning matas till startbatteriet...
  2. LonelyBird

    batterier

    Victrons huvudlösa priser får mig att tappa håret. 120€ för en kylfläns och några fetter, -uff! Det är en DYR batteri-frånskiljare! Dessutom gör den inget annat. Om budgeten ligger åt det hållet skulle jag gå in för en batteri till batteri laddare eller generator till batteri laddare. Det löser problemen med att uppnå adekvat laddning dvs mer än halverar laddningstid på bruksbanken, och med optimala spänningar. I annat fall kan man säga att Victron konkurrerar med Biltema dvs 120€ vs 33€. båda gör nästan samma sak...
  3. Den adekvata installationen är att se till att det gängade hålet pekar uppåt. En nippel ansluten till en slang skall skruvas in i hålet. I slangens andra ända skall vara en liten plasttank som fästas på en plats mer än 20 cm över vattenlinjen (mera är bättre). Systemet fylls därefter med olja! (ca 30 sae) Se till att slangen har tillräcklig diameter annars kommer inte luften ur kaviteterna...
  4. Berätta lite till. Vilka temperaturer behövs? Hur kritiskt är det med temperaturen?
  5. Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn... Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..
  6. Här är en annan link som jag funnit bra: https://www.balticseabuoy.com/?lng=se
  7. Som en liten kuriositet: PTFE har i decennier utnyttjats som material i artificiell artärgrafter (dvs konstgjorda ärtärer). Inga problem har jag sett rapporterats...
  8. Ja, jag har rapporterat om detta. Just som du säger borras hål med jämna mellanrum (ca 30 cm) fram till stävröret (axeltrumman) därpå gängas hålen och in skruvas smörjnipplar. Medelst en smörjspruta av tillräckligt god kvalitet trycks Sikaflex in mellan stävröret och laminatet börjande från mitten. Det knakar och brakar så gör det inte för häftigt, ge Sikan lite tid att söka sin framfart. Gjort detta på två Omegor, ett självbygge och egen båt. Lyckats i samtliga fall...
  9. Vet inte hur svensk lag förhåller sig men enligt finsk blir du totalt blåst vid konkurs...
  10. Guy22 är ju en välseglande båt. Riktigt är ju kritiken visavi de sluttande däcksytorna men utan dem skulle Guy inte ha kunnat uppnå storleksklassens bästa innerutrymmen...
  11. Om jag förstår dig rätt så har du skaffat en hydraulstyrning utan den slidventil som sluter kanalerna när du inte vrider på ratten. Ja då girar båten om du släpper ratten (om inte den är ett under av neutral båt). Dessutom uppstår ett annat obekvämt fenomen. Ratten "slirar" hela tiden under gång. Hur mycket beror på vilket rodertryck båten, vinden och sjön ger dig. Själv skulle jag inte installera ovanstående utan slidventil. Slidventilen ger dig visserligen en nackdel dvs du förlorar den direkta roderkänslan. By-pass ventilen är ju en ventil som i ditt fall monteras mellan arbetscylinderns båda sidor. när den är öppen kan båten bara styras med rorkulten och vise versa.
  12. Här har TS satt in sin förfrågan både på motor- och segelbåtssidan. Gör inte så! 😕 MD2040 tech spex MD11C.pdf
  13. MD 2040 hade antingen 2.14:1 eller 2.64:1 som standard med rak axel och 2.47:1 med S-drev. Den som rekommenderat 2.94:1 har förmodligen utgått från att för det backslaget lämplig propeller ryms. Utan att veta vilken båt du har finns det ingen på MG som kan hjälpa dig men jag skulle gissa att 2.3:1 inte är omöjlig att hitta en propeller till. Observera dock att du är på väg att fördubbla din motorstyrka så axel, lager och propeller skall vara avvägda för detta...
  14. Din båt tillhör kategorin långsam båt. Du har en slang kopplad till axeltätningen och den har dragits till en punkt minst 30 cm över vattenlinjen. När du driver en deplacementbåt till skrov-hastighet, sjunker aktern ner och fören reser sig. Detta, och även båtens hydrodynamiska egenskaper, höjer lätt vattentrycket vid axelns utgång varvid om trycket överstiger 30 cmH2O, uppstår ett lekage. Din lösning är den rätta med undantag av att i ditt fall skulle det vara bäst att montera en liten genomföring vid relingen och föra ut vattnet. Se bara till att slangen är omsorgsfullt fastgjord. Om den faller ner under vattenlinjen kan båten sjunka... Halvplanande/planande båtars problematik är en annan. Där kan trycket vid ovannämnda punkt bli negativt varvid stävröret töms och packningen överhettas. Detta försöker någon kompensera genom att tillföra kylvatten genom avluftningsslangen. Dock är det ett faktum att ifrågavarande tätning är olämplig för dessa båtar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy