Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-16 på alla områden
-
4 poängTitta på konstruktionen först innan den döms ut! Visst ser det katastrofalt ut med blött distansmaterial, det hade varit bättre om det varit torrt och haft god vidhäftning till balkarna. Men... I ett stort plant däck/durk/motsvarande stor plan yta hade jag hållit med - ta bort och plasta dit nytt distansmaterial. I en balk kan det vara annorlunda. Varför finns distansmaterialet där? Har det bara vari en invändig form när balkarna plastades? Är balkarna tillräckligt breda och höga för att ge erforderlig styrka? Ett hål i en balk måste inte med nödvändighet innebära en försvagning. Titta på balkarna i flygplansvingar. Där finns massvis av hål i balkarna för att konstruktionen ska bli lättare. Det kan åstadkommas utan att balken blir svagare. Nu är det inte den sortens hål här för att lätta konstruktion i dessa balkar men principen för styrkan runt ett hål är densamma. Om balkarna har tillräcklig styrka genom sin glasfiberlaminatkonstruktion (bredd, höjd, laminattjocklek, vidhäftning) så är det blöta distansmaterialet inget hållfasthetsproblem. Blöta som står kvar inne i en balk kan orsaka frostsprängning under vintern om det inte dräneras eller torkas ur före vintern. Det kan på sikt ge hållfasthetsproblem genom att balken släpper från sin infästning. Det problemet kan avhjälpas genom att ta upp fler dräneringshål för att bli av med vattnet. Sen kan det kännas bra att bli av med blött distansmaterial och snygga till konstruktionen. Men fundera först på behovet. Tillvägagångssättet med insexnyckel och dammsugare kommer att fungera. Om du ska plasta igen genomföringarna så måste du först se till att allt material är borta eller uttorkat innan du stänger balken. Annars återkommer problemet med eventuell frostsprängning.
-
3 poängDet var en märklig hytt på en Bayliner och har du satt ratten på babords sida? 🤔
-
2 poängGrattis till att vara på väg att få en hel o fin båt igen. Jag förstår att det kostat rätt mycket arbete men snart kan du glädja dig åt en stark o fin båt som du kan vara stolt över. Precis som med glasfiberlaminatet så ska du fasa av den gamla gelcoatkanten så du får en bred övergång mellan gammalt och nytt. Ett slätt och välslipat laminat kommer att göra det enklare att få en snygg slutyta (det är alltid det tråkiga underarbetet som avgör slutresultatet). Sen har du säkert hittat att du ska använda topcoat och inte gelcoat för att få en klibbfri yta (topcoat är gelcoat med inblandning av vax). Om du behöver lägga flera lager så kan du förvisso börja med gelcoat (kan t.o.m. vara en fördel för då fäster nästa lager utan slipning om du inte väntar för länge mellan strykningarna) men sista lagret ska vara topcoat. Du målar ut topcoaten så slätt som möjligt för att minimera slipjobbet efteråt. Efter härdning så slipas topcoaten. Om du använder en lång slipkloss så blir ytan jämnare. Du kan tillverka en egen kloss av en bit lång o smal plywood som du skruvar en kloss/handtag i ändarna på. Jag har sett båtvarv använda sådan kloss som var över halvmetern lång för att slipa jämnt på en skrovlagning. Din skada är betydligt mindre så du får anpassa längden så du kommer åt. Börja sedan med grovt papper tills du får det slätt. Sedan finare o finare o finare tills du avslutar med poleringen. Börja med grov rubbing o fortsätt med finare. Om du råkar slipa igenom topcoaten så är det ingen katastrof. Det är bara att lägga på ett nytt lager, låta härda och fortsätta med slipjobbet. Glasfiberlaminat och topcoat är tacksamma material att arbeta med. Det går alltid att rätta till om det inte blivit bra på första försöket. När du är klar så hoppas vi få se en del bilder före/efter. Det är alltid kul att se slutresultatet av de arbeten vi triggar varandra till.
-
2 poängVart ett Garminpaketet med allt. Styrningen är på plats, dock ej fyllt med olja. Enkelt att koppla in autopilot via rattpump (uttag för just den alt. extra styrning) på mitt kitt. Fick riktigt bra service/tips hos Seasea i Segeltorp och 2 dagar leverans. Blir ett helgjobb!
-
2 poängKolla in dessa länkar tror alla får handla i deras ”vanliga” butiker med https://malmbergs.com/Search?query=Cbd#Page=5 . jordplintar förbinder ner till metallskenan https://malmbergs.com/Products/2929423
-
1 poängEller som M i WM-data sa när han köpte Nimbus, Paragon, Ryds och Storebro: Enklaste sättet att bli miljonär är att med en miljard på fickan ge sig in i båtbranschen.
-
1 poängDå blir det väl två autopiloter också, en Garmin och en quinna. Den ena till nytta och den andra till nöje...😎
-
1 poäng
-
1 poängJapp. Och dubbla! Tänkte att en ratt babord och en styrbord så man kan ändra kurs hur man vill.
-
1 poängInget alls, den sattes dit och har inte behövts röras sen dess. Jag kom ihåg ett tillfälle när jag av någon anledning råkade komma åt grafitringen som tätar mot axeln och det strömmade vatten in att jag blev förvånad över att jag glömt bort att det är den tätningen som är mot havet. Men det fungerar väldigt bra.
-
1 poängSlipat å slipat insidan, fyllt på med 7-8 lager glasfiber invändigt och nu även 3-4 utvändigt. hittade även ett nytt hål som nu också fått behandling. provat en klick gelcoat för att se om nyansen stämmer bättre än den man lagt på tidigare. Nu till en annan fråga, hur får man gelcoat snyggt på en större yta? har gjort en kant mot den gamla gelcoaten och sedan slipat bort ett större område där jag hade mängder av småsprickor (detta som man bara kletat ny gelcoat över tidigare). ska man bara ösa på och sedan slipa jämt eller finns det en bättre metod?
-
1 poängIndustriprigrammets elever vill ha projekt, så här på vårvintern. Projektering, formning, TIG-svetsning mm ingår.
-
1 poängHar också noterat detta. Känns som det uppstod för ett par månader sedan, iaf var det då jag noterade det första gången.
-
1 poängInte jag heller. Jag betalade nästan 200 öre/kWh i snitt under 2021. Totalkostnaden alltså. He he! Jo, det stämmer faktiskt när det gäller elpriset, men... Sedan tillkommer nätavgift på 35 öre/kWh i snitt (höglast 62,5 öre/kWh, låglast 11 öre/kWh) och energiskatt på 44,5 öre/kWh. Total rörlig kostnad: 1:31 kr/kWh. Dessutom tillkommer en fast nätavgift på 260:- kr/mån. På natten blir elen i stort sett gratis! Tack (S)nälla!
-
1 poängSom @Lintott redan skrivit så är det inte distansmaterialet som ger styrkan. Skräm inte upp TS med rena gissningar... Styrkan kommer sig av att balken består av två parallella "väggar" på ett visst avstånd från varandra. I mitten, distansmaterialet, uppstår ringa kraft, och dess funktion är ofta bara att fylla ut och vid tillverkning just ge distansen. Senare ofta att fixera så "väggarna" i balken inte vibrerar. Men då det inte behöver vara starkt vill man inte slösa vikt. Därav att distansmaterialet är skum, cellplast, balsaträ eller annat lätt material. Däremot kan "väggen" skadas av frostsprängning, när vätan i det blöta fyllnadsmaterialet fryser. Men allt detta har @Lintott redan avhandlat i sitt utmärkta inlägg.
-
1 poängDet var inte riktigt just den synpunkten som var tanken med tråden, trodde jag, kanske. 🤔 Hur som helst är det ju bra att få lite gratispengar även om det är ett idiotiskt påhitt, fast jag är ju inte så lättlurad så att jag röstar på de som hittat på detta. Bränna hemma och odla marijuana är två bra grejor att ägna sig åt för att få maximalt bidrag. 6000 kWh el kostar oss lite drygt 3 000:- kronor så det blir 3 000:- kronor rätt ner i fickan för oss och vi är ju absolut inte ensamma om att ha fast elpris. V A L F L Ä S K är vad det är, inget annat. Fast nu ser jag ju inte detta bidrag som en kassako utan fortsätter att hålla elförbrukningen nere även om jag då förlorar pengar.
-
1 poängJag hugger så här på kvällskvisten! Kan inte hålla mig. På sätt och vis har du rätt, men i det här fallet har den statliga energipolitiken (och EUs gemensamma elmarknad) satt konsumenter (och företag) i en riktigt dålig sits. Jag tycker elbidraget har drag av populism, en sorts ursäkt för att vilket regeringsparti man nu vill skylla på har fuckat upp svensk energipolitik och sedan EU ovanpå det. Ja, om du kan visa att värdeminskningen beror på olaglig marknadsmanipulation. Annars är det som att be om kompensation för en trisslott som du inte vann på. Det kan man fråga sig. Det går att resonera kring hur mycket staten ska täcka upp för in absurdum. Ska rökare, alkoholister och feta människor få betala sin egen vård för att de väljer att röka, dricka och äta? Det är ju så försäkringar funkar. Tycker du att du får betala för hög premie för att andras grejer pajar men inte dina, så strunta i att ha försäkring. Du kan ju spara ihop pengar för regniga dagar själv istället. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring högt skattetryck för att täcka upp för andras behov än dina egna. Det kan man ha åsikter om, men så är det. Ja, alla har ett val, men Sverige är generellt sett inte så bra på att hålla individer ansvariga för sina val. Men eftersom en majoritet av folket röstat på S & co är det väl bara att utnyttja det maximalt istället. Vad fan får jag för pengarna, liksom.
-
1 poängFunderar på elbidrag? Har inte alla haft möjlighet att låsa sitt elpris? Samma sak med bostadslån. Det finns en valfrihet. De som inte gjorde det ska kompenseras? Ska man kompensera de som tidigare har låst sitt pris högre än spotpriset tidigare? Vidare har jag gjort en del dåliga investeringar i aktier. De sjönk i värde. Kan man få kompensation för det? Vidare har min bil sjunkit i värde. Om ens egna val gör det dyrt. Är det statens ansvar då? Vidare ge bidrag för det? Min kommun råkade i höstas ut för ett skyfall som är rekord. Avloppsvatten gick in i källare. Vidare regnvatten orsakade vattenskador. Det kommunala VA-bolaget får nog betala 100-200miljoner kronor. Drabbar alla kunder i kostnad. Vidare försäkringsbolagens kostnader för detta. Jag kommer få betala för detta trots att jag inte drabbades. Har säkrat för mitt hem. Kostade en del. Klarade detta skyfall utan problem. Angående att skydda min bostad har jag ett val. Har gjort detta. Kostade också pengar. De som inte gjort det gör att min avgift kommer öka med högre VA-taxa samt försäkringspremie. Tycker hela iden om bidrag för hög kostnad för el blir fel med bidrag. Angående elpris eller räntor har det alltid varit fördelaktigt med löpande. Hettar det till så ska man ge bidrag? Själv låste jag mina elpris förra året i tre år. Kände mig lite lurad med 43,15 öre. Som sagt alla har ett val?
-
1 poängTråden nedan innehåller nog faktiiskt all information. Kolla in den och återkom med frågor. Sedan kan vi säkert plita ihop en lista på prylar som du behöver. Vilka mått har utrymmet tanken ska placeras i?
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJo, självklart får man tycka olika och självklart får forskare ta patent på sina resultat, det är ju många gånger det som är syftet med privat forskning finansierade av företag. Men....... Det som skaver är att gänget bakom Happy Boat fått statlig finansiering för studier för att ta fram en applikation till XRF-instrumentet som gör att man kan få svar i mikrogram/cm2 istället för i % och att de sedan bevisligen själva genom eget bolag tar patent på den applikationen. Så skattebetalarna har alltså bekostat deras patent. Sen gör de forskning/studie i Chalmers och Stockholms Universitets namn med anslag av Transprotstyrelsen i syfte att: "1. Ta fram en applikation för att med XRF mäta förekomst av tenn i båtbottenfärger applicerade på stålskrov (fartyg) 2. Analysera förekomst och koncentration av tenn i båtbottenfärg på fartygsskrov 3. Ta fram underlag till myndigheter om förekomst och koncentrationer av tenn på fartyg och fritidsbåtars skrov 4. Föreslå ett riktvärde för tennhalt på fritidsbåtsskrov respektive fartygsskrov över vilket förekomst av förbjuden tennfärg är sannolik." Det låter ju som godhjärtad forskning till allmännhetens nytta och intresse. De gör alltså denna forskning/studie med stöd av Chalmers och Stockholms Universitet och med anslag av Transportstyrelsen för att ta fram en XRF-applikation och för att föreslå ett riktvärde som man kan mäta med denna XRF-applikation, sen tar de själva patent på denna applikation som är själva grundbulten i hela konceptet med studien/forskningen! Jag tycker i alla fall att det skaver. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/miljo/forekomst-av-forbjuden-tennfarg-slutrapport.pdf
-
1 poängBy the way.... Ett enklare sätt än Happy Boats forskning hade varit att måla en båt med ett normalt lager TBT färg och mäta andelen Tenn (i %) med en vanlig XRF från hyllan i butik så att säga. Hitta ett medelvärde för typiskt Tenn innehåll (i procent) och sätta det som gränsvärde. Då kunde vem som helst med en XRF mätare skanna båtar. Men varför skulle en forskare ta enkla vägen och forska på något som inte kan resultera i ett eget patent! Därmed inte sagt att forskning inte kan ha kommersiellt syfte, men om man forskar i högskolors och universitets namn och säljer in det till kommuner och så har man monopolet i eget privat företag då är det fel!
-
0 poängDom där balkarna finns där av en anledning, det är dom som ger styrkan i skrovet, sådana hål som tagits upp är således en försvagning av skrovet styrka. Att nu "distansmaterialet" som du kallar det, vilket i själva verket är det som verkligen ger styrka i skrovet, är genomruttet är verkligen inte bra. Som du kanske förstår nu är fogskum ingen vidare lösning, här behöver balkarna bytas ut och plastas om. Vilka hastigheter rör sig denna 32fots motorbåt i?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00