Har nån provat detta eller finns det fler tips om självblandade geniala bottenfärgsblandningar??
Själv har jag mest försökt att blanda till sprängmedel i mina dar....

Tog upp båten igår och det fanns inte en enda havstulpan på den cayennepepparmålade bottenytan, men på drev och trimplan.......gosse! men där fanns heller ingen pepparmålning alls. På min båt fungerar receptet , 1 kryddburk peppar till 0,75l billig bottenfärg. Så får det bli i fortsättningen. Båten har legat i Saltsjön från mitten av maj tills mitten av september.
Hade du samma bottenfärg, fast utan cayennepeppar, på drev och trimplan?
Mvh/Sea Maniac
Hur är det nu?
En del har provat 8 burkar i 2.5 liter färg med resultatet noll, medan andra har 1 burk i 0.75 liter färg och med positiva resultat. Möjligtvis att koncentrationen peppar har betydelse eller också tolkningen av resultatet. Är det olika peppar- eller färgsorter eller vad?
Mvh/ertho
Styrkan hos peppar mäts i scoville Cayenne har värdet 30000-50000 ,starkaste pepparn heter Naga jolokia vilken har värdet 855000-1050000 ,kanske kan vara ngt.
När jag tog upp båten i våras för att göra ren botten och bottenmåla kom jag i samspråk med varvsägaren i ämnet. Målade några fläckar med cayennepeppar iblandad i färgen. Bottenfärgen var VC17 NT så det kanske inte är optimala färgen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=223555
Börjar fundera på att ta upp båten, så det blir kanske inom en månad. Återkommer med rapport om resultatet.
tommy
| Tid | Rubrik |
| 20:20 |
Passiva båtägare riskerar att förlora stora pengar på för dyr båtförsäkring
|
| 17:37 |
Passiva båtägare riskerar att förlora stora pengar på för dyr båtförsäkring
|
| 11:49 |
Försäkringsbolag slår larm om allvarligt motorfel
|
| 13:03 |
Försäkringsbolag slår larm om allvarligt motorfel
|
| 16:48 |
Världens första gasdrivna utombordare
|
| Tid | Rubrik |
| 16:11 |
Hönsäter
|
| 15:51 |
ÅHUS
|
| 18:27 |
MALMÖ, Dockan Marina
|
| 20:47 |
NYNÄSHAMN
|
| 16:53 |
SUNDBYHOLM
|
| Tid | Rubrik |
| 23:48 |
Glastron Gt 249
|
| 22:23 |
Thorskog 23 DC
|
| 21:24 |
Draco 2500 TC
|
| 11:23 |
Albin 26 Turbo
|
| 19:01 |
Selco 18 Cabin
|
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationVill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seMaringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se