Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

Ej läst innehåll

Visar ämnen postad de senaste 365 dagarna.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Köra glykol genom sjövattenfilter

    Min förra båt, med TAMD 31 hade sjövattenfiltret innan pumpen, väldigt praktiskt, bara att ha förberedda femliters dunkar med glykolblandning att pytsa i under gång. Nuvarande båt med TAMD 43 går det inte alls på... himla otur, där sitter filtret efter pumpen, misstänker att det är likadant monterat på MD40. Så jag lossar slangen på pumpens sugsida, den slangen som kommer från intaget, kopplar en annan slang som sticks ned i en hink med glykolblandning som fylls på efterhand, och låter pumpen suga i sig detta. Jag har inte löst uppsamlingen tillfredställande, men i år skall jag leta upp en stor balja eller plastback och ställa under drevet för att samla upp glykolblandningen, det finns mycket hundar och lösa katter i området, och dom lär ju gärna slicka i sig söt glykol, som kan vara mortal, sedan gillar väl inte miljön och dagvattensystemet att man släpper ut glykol den vägen heller.
  3. Vilken bränsleslang är bäst?

    Va nere i båten igen och undersökte, det är tyvärr tanken som läcker ändå. Det läcker så lite att det tar ett tag innan man ser det. Typiskt, hade varit enklare och bytt bränsleslang. En annan fråga, måste det vara tryck på bränslet? Nu hänger tanken under durken och och slangen är kopplad i botten på tanken. Jag funderade på om man kan ta en vanlig lös bränsletank? Den ansluter man ovanpå tanken och det är ett rör ner i dieseln. Kommer motorn klara att suga upp dieseln ur tanken ? tanken kommer att vara placerad högre än motorn. Så kan jag greja med den fasta tanken över vintern
  4. Hur skulle ni ha gjort?

    Jag skulle monterat en ny impeller, kopplat trädgårdslangen och provkört. Om det är tätt hade jag konserverat motorn igen, om det läcker (vilket det troligen gör ändå), köpt en ny pump, eller lämnat den gamla till renovering (om det fortfarande finns någon som utför sådant arbete??) och sedan återkonserverat. Lika bra att göra jobbet nu, till våren kan det vara bortglömt eller komma massa andra projekt i vägen. En kylvattenpump är lika bra att byta, (likadant med startmotorer och generatorer), så viktiga grejer och det blir sällan bra att själv reparera, skapar bara mer irritation.
  5. KAD 44P-B + 290DP-E

    Har bara film på motorn o det verkar inte gå att lägga in!😳 Går komma senare
  6. Idag
  7. Skapa "kjol" runt båten.

    Efter blästring av båten så vill vi göra allt vi kan för att kunna sjösätta i tid till våren, det innebär att botten måste torka ur och att det blir möjligt att måla / spackla. Vi tänker bygga en kjol och periodvis låta en värmefläkt blåsa för att få upp tempen och bort med fukt. Nu till frågan : är det smart att göra detta nu direkt eller bör man vänta till vårsolen börjar värma? Min tanke är att luften nu på hösten är fuktig och då skulle jag vilja få torrare redan nu, dessutom är det fortfarande varmt så en fläkt inte behöver jobba lika hårt. Dumt eller vad tror ni?
  8. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Vilken båt har inte besättning? Och alla båtar (registrerade) får köra upp till tolv passagerare utan cerifikat.
  9. Igår
  10. Svårforcerad fastlåsning

    Färgmetoden tror jag mer på än lås under vattnet även om det är dumt att avfärda låsutan att försöka hitta en lösning. Jag har många gånger föreslagit att lacka om motorn i någon snygg färg eller med motiv. Det behöver inte vara fult, bara inte orginallack. Mackey
  11. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Vette katten om det är nåt att hoppas på och se fram emot.
  12. Laga gelcoatskada/hål

    Är båten helt ny, så borde reparationen inte va nåt större problem. Är det en firma som sålt båten åt dig, borde de kunna fixa lite gelcoatspackel. Kratsa lite med kniven, tvätta av med aceton, maskera så närs "sårkanten" du kan (så du inte kladdar ner mer än nödvändigt) Spackla upp skadan. Kanske måste du mellanslipa försiktigt och lägga på mer spackel när det första härdat och sjunkit ihop. Lägg inte på mer spackel än nödvändigt - överskottet skall ju slipas bort. (motsägelse - ja jag vet) Spackla är en konst. Sen är det bara att vattenslipa med allt finare papper. Tror det finaste jag har är K 1400 - men det finns finare. Rubba polera och vaxa. Får du samma gelcoat som båten är byggt av bör det inte synas. Sen finns det människor som inte gör annat än lagar sådana skador.
  13. Felet är löst! En grundlig rengöring sv förgasaren då munstycken och nålen demonterades hjälpte. Motorn går nu som en klocka igen. tack alla som engagerat sig för värdefulla tips mvh Conny
  14. Elfel = bränd pluskabel

    Om det ryker lite när du startar är det ingen fara att köra när den väl är igång – säg att det i runda slängar handlar om en tiondels ampere som simmar genom sladdarna då jämfört med när du vevar på starten. Testa att dra parallella plus- och minuskablar med startkablar som ett sätt att felsöka.
  15. Penta AD41A till AD41B

    Fast så länge som turbon jobbar så har man ju ett undertryck (alltså sug i slangen) vilket är orsaken till att den bara är på 5 mm. Sedan är det ju så att motorn ventilerar sig själv. Är det en normal installation som kommer ju motorns konstanta förbrukning av luft hålla temperaturen på anständiga nivåer.
  16. Den vattensamlare som sitter i många båtar är en ganska rudimentär konstruktion där det samlas flera flera liter vatten som spär ut glykolen vid återvinning. Det kanske finns men jag saknar en dränering. Då kan man tömma innan man kör in glykolen och sen kan man ta tillvara glykolen. Förr, ofta i snipor för fiske (som användes året runt) hade man ofta en ventil som, när den öppnades, släppte ut kylvattnet FÖRE det sprutades in i avgaskröken. Man öppnade den någon/några minuter innan motorn stoppades. Avgasrör blev ganska torrt. sen behövde man bara släppa ut vattnet vid pumpen så fanns det inget kvar som kunde frysa. Samma lösning fungerar bra när man vill återvinna glykolen, i synnerhet om man kombinerar med en trevägsventil på intaget. Men, vattensamlare bör nog dräneras! Vetus har ganska bra prylar för avgassystemet. På sikt vill jag byta ut, ialla fall, vattensamlaren. Som har dränering! Vetus vattensamlare (finns flera olika typer)
  17. Dokumentär om segling

    Underbart! Vilka fina tips! Tack alla!
  18. Vi har en 1986 Sweden Yachts 340, vi vurderer å bytte til en 1999 HR 36 mk2. Prisforskjellen er Ca 800.000 kroner. Vil det være verdt det ? HR er litt større og seiler vel tilsvarende som en SY340. i tillegg får vi en meget bra og godt vedlikeholdt båt. HR 36 vil virke tryggere med en senter cockpit og vi seiler med små barn og en litt redd fru. hallberg rassy båtene holder seg også godt i pris. Trenger gode råd. Det er til turer i skjærgården på vestkysten.
  19. Mina renoveringstips

    Tackar, man lär sig något nytt varje dag! Jag har svept in biten i tidningar för att den inte skall bli yttorr och spricka, men det funkar inge vidare så det blir nog snart en ny bit med årsringarna på tvärsan.
  20. Höjd från mark Winga 29

    Hej båtvänner. Skall ta hem min båt och ställa på tomten i vinter. Undrar hur hög en Winga 29 är när den står på backen? Någon som vet? Var ute idag och mätte i vattnet. Från pulpiten och ner till vattenytan var det 180 cm. Från räcket i aktern (pushpit?) är det 145 cm. Då den ska gå ca 160 djupt är det väl sannolikt bara att addera ihop måtten. Men tänkte om någon har det rätta svaret. Han jag kontaktade som skall köra kan lasta 310 cm. Så blir nog till att demontera pulpiten i fören. Och hoppas att plus och plus stämmer 😎 /Martin
  21. Båtbockar till Maxim 26?

    Det är inte mina favoritbockar, men de funkar säkert. Man får vara med när båten ställs ner, så att sidostöden hamnar rätt.När båten väl är nere går det inte att ändra.
  22. Blåsåret 2017

    Stämmer väldigt bra.
  23. Suzuki DT 140

    Hej! Försöker att fastställa vilken propeller som blir optimal för min båt, bränsle mässigt, och möjligtvis även fart, i alla fall i denna prioritetsordning! Båten är en Crescent 635, vikt inklusive allt hamnar på ca 1400kg, motorn är en 140HP Suzuki tvåtakt från 85, har 13,3"X 17" stigning idag och båten gör 28knop vid 5000 varv/min med denna konstellation. Utväxlingen är 1:2.25 Kan dock inte köra fullgas mer än ca 5min sen tjuter summern i motorn, Enligt bruksanvisningen ska maxvarvet ligga i intervallet 4800-5500 v/m, kan det vara så att jag överhettar / övervarvar motorn redan vid 5000v /m och bör ändra stigning till 19", eller kanske till och med 21"? Eller är det läge att byta termostat också? Har kollat på olika sidor med beräkningar ink maringuiden och alla kommer fram till olika stigning!! Under färd igår kunde jag helt plötsligt inte få upp motorn i mer än 4000v/m, enligt min bedömning var förgasarna fullt öppna!! Vad kan detta bero på? Tacksam för svar! Mvh Niclas
  24. Foila blir bärplan

    Volvo_penta skriver väldigt bra inlägg och jag läser många av hans inlägg med nöje. Påstå inte att han e troll Fredric !!!!
  25. Kabelanslutningar till inombordsmotor

    Jag lägger mina kablar i en böj eller "s" som medger rörelser från motorn och som extra skavskydd som t.ex detta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Flexslang-2000031415/ Se även till att avlasta kabeln så att den inte så att säga hänger i kabelskon där den är ansluten.
  26. Regler för lanternor

    Inte sist jag kollade men de har ett certifikat som gör dem lagliga på en svensk båt. Fungerar fö bra och kostar typ hälften av vad andra godkäda gör. Ja, bara certifierade lanternor får användas. De gamla har troligen certifikat, mina gamla från 70-talet hade det.
  27. Senaste veckan
  28. Drömpryl till båten

    Solen skulle jag vilja ha med. Solen är ju en lite större pryl, men ska det vara utan brgränsningar så vill lag gärna ha solen med mig. Mackey
  29. Fuktslukare

    Eller Magnesiumklorid, http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Transport-%26-Väg/Vägsalt/Magnesiumklorid%2C-25-kg/p/1011198_BASE Används i cirkustält och inomhus ridhus.
  1. Ladda in mer aktivitet







×