GÄ till innehÄll
tisdag 09 juni 2026
Mackey

😡 Hur Ă€r det med ryska störsĂ€ndningar pĂ„ Åland och i Åbolands skĂ€rgĂ„rd? 😡

Rekommendera Poster

Ja, som rubriken antyder sĂ„ undrar jag hur mycket störningar av GNSS  som GPS, Glonass och Galileo ryssarna lyckas fĂ„ fram till Åland, Ålands skĂ€rgĂ„rd och till Åbolands skĂ€rgĂ„rd (Hangö till lite norr om Åbo).

Vi ska segla dÀr med barn senare i sommar sÄ dÀrav intresset för detta.

TillÀgg:

BerÀtta gÀrna hur mycket plottern/telefonen pÄverkas och pÄ vilket sÀtt.

Vilken plotter/telefon har du och vilket/vilka navigationssystem anvÀnder den?

Vilka ÄtgÀrder kan funka för att minska störningarna?

Tack pÄ förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

Har du sett denna karta? Kan man titta historiskt hur det ser ut dag för dag.

https://gpsjam.org/?lat=59.19788&lon=21.75076&z=6.4&date=2026-06-07

Den visar enbart FLYG som störs och har inget att göra med marknivÄn att göra. Flyg har enormt mycket lÀngre sikthorisont och kan dÀrför pÄverkas av störsÀndare pÄ lÄnga avstÄnd. PÄ markytan/havsytan kan störningarna, som kommer frÄn störsÀndare pÄ relativt lÄga master i Ryssland, strikt sett bara pÄverka pÄ nÄgra mils avstÄnd, men i vissa fall kan skikt i atmosfÀren böja av signalerna sÄ de kan pÄverka pÄ större avstÄnd.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

@rejas hade ju problem med GPS-störningar innanför Kymmendö förra sommaren. Om han rÄkade vara pÄ "fel stÀlle vid fel tidpunkt" lÀr vi inte kunna reda ut med den störningsdata vi kan fÄ tillgÄng till.

SjĂ€lv seglade jag frĂ„n Stockholms skĂ€rgĂ„rd via Södermanlands skĂ€rgĂ„rd, ÖstgötaskĂ€rgĂ„rden och ner till VĂ€stervikstrakten med start nĂ„gon vecka efter @rejas inlĂ€gg. Vi vĂ€nde norr om Kalmarsund dĂ€r störningsproblemen enligt störningskartorna regelmĂ€ssigt ökar. Jag anvĂ€nde en kombination av GPS och Galileo och noterade inga som helst störningar under hela strĂ€ckan.

Störningskartorna redovisar alltid i efterhand vilka störningar som uppmÀtts och kan inte anvÀndas för att undvika momentana störningsomrÄden. De kan bara anvÀndas som en erfarenhet för att vara försiktig inom omrÄden som regelmÀssigt störs.

SÄ sammanfattningsvis kan nog ingen garantera störningsfrihet. Min modell att kombinera tvÄ satellitnavigeringsprodukter verkar i alla fall inte förvÀrra situationen (det kan ju ha varit sÄ att ryssarna dragit ner pÄ störningsintensiteten under den period jag rörde mig i de aktuella omrÄdena).

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)

Det pratades en del om en vetenskaplig artikel i förra veckan dÀr det framförs evidens för att ryssarna utöver de markbaserade störsÀndarna i Kaliningrad ocksÄ har minst en satellit som ibland stör GPS över stora delar av Europa. Det Àr dock inte sÀkert att detta egentligen Àr menat som en störsÀndare, en hypotes har framförts att störningen Àr en bieffekt. Satelliten antas dÄ vara en del av det ryska varningssystemet för ballistiska robotar, och den kommunicerar avsiktligen varningsmeddelanden pÄ ett frekvensband som delvis tÀcker GPS-banden just för att man tror att fienden inte vill störa dessa. Syftet kan man ju bara spekulera i, men att satelliten finns och att den faktiskt stör verkar vara vÀl underbyggt.

HÀr Àr en YouTube-video som sammanfattar artikeln för lekmÀn:

https://www.youtube.com/watch?v=tz23G_UXCGA

Redigerad av kblomster

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev kblomster:

Det pratades en del om en vetenskaplig artikel i förra veckan dÀr det framförs evidens för att ryssarna utöver de markbaserade störsÀndarna i Kaliningrad ocksÄ har minst en satellit som ibland stör GPS över stora delar av Europa. Det Àr dock inte sÀkert att detta egentligen Àr menat som en störsÀndare, en hypotes har framförts att störningen Àr en bieffekt. Satelliten antas dÄ vara en del av det ryska varningssystemet för ballistiska robotar, och den kommunicerar avsiktligen varningsmeddelanden pÄ ett frekvensband som delvis tÀcker GPS-banden just för att man tror att fienden inte vill störa dessa. Syftet kan man ju bara spekulera i, men att satelliten finns och att den faktiskt stör verkar vara vÀl underbyggt.

HÀr Àr en YouTube-video som sammanfattar artikeln för lekmÀn:

https://www.youtube.com/watch?v=tz23G_UXCGA

Jag noterade en GPS-störning igĂ„r omkring kl 12, i södra BohuslĂ€n, ja sĂ„ lĂ„ngt söderut man kan komma i det landskapet. Plottern larmade för osĂ€ker positionsangivelse, bĂ„tens ikon befann sig dĂ„ pĂ„ en idrottsplats pĂ„ Hönö, sedan försvann signalen helt i 15-20 sekunder för att Ă„terkomma med rĂ€tt positionsangivelse. Om det var ”ryssen” de tĂ€ta och lĂ„ga molnen eller nĂ„gonting annat vet jag ju inte.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...