Jump to content
Wednesday 23 June 2021
leper

har ca 5knop mindre varför?

Recommended Posts

Hej Har en Yamarin BR57 cross med en yamaha F80 på. Motorn har gått ca: 60h 

förra året har den gått 30-31 knop med varvtal på 5500 nu ligger den på ca 26 knop med varv på kring 4800. 

Båten är servad på auktoriserad yamaha verkstad. 

 

Vill gärna att båten gör 30 eller mer vad kan ha hänt och vad kan jag göra. Jag funderar på byta propeller också har original på. 

 

Vad har ni för erfarenhet och vilka tips har ni tacksam för svar

A706E0AF-9BFB-4B37-9311-4B9DC394F2DE.jpeg

Edited by leper
bifogar bild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nedan finns några punkter som kan påverka hastigheten:

  • Beväxt botten
  • Tyngre ägare
  • Varmare lufttemperatur
  • Varmare vattentemperatur
  • Selektivt minne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Kaj. 

Ägaren är lik tung, ingen beväxt då botten är nymålad i år.dock undrar jag hur luft och vatten temp påverkar. kan byte av propeller vara något? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev leper:

Hej Kaj. 

Ägaren är lik tung, ingen beväxt då botten är nymålad i år.dock undrar jag hur luft och vatten temp påverkar. kan byte av propeller vara något? 

 

Jag skulle kolla att motorn får ordentligt med bränsle.

Hur går motorn? går den jämt och fint eller börjar den hosta eller misstända vid något varvtal?

Om den nu förlorat i fart sedan förra säsongen med samma propeller så kan man ju kolla silen i tanken (om det finns en sådan) bränslefilter, silen vid bränslepumpen i motorn. Är bensinen också från förra säsongen? bensin åldras.

Sedan kan man ju kolla om reglagekabeln till motsvarande gasspjället löper som den skall och når sitt ändläge.

 

Om det varit i slutet av juli och i augusti hade jag också gissat på påväxt, men inte nu.

Däremot kanske propellern blivit skadad?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Georg för feedback. Det är ju det att propellern är inte skadat har aldrig kört på något finns inte en repa. har tank på 110liter och tankat fullt innan jag sjösatt. den går jämnt och fint. bränslefilter är nytt. Startar direkt så inget är annorlunda än förra året förutom att den går inte lika fort och varvar inte lika. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev leper:

detta är förra året 

 

100 liter bensin väger ju en del, och du kanske dessutom har tanken längst bak i båten?

Hur mycket fanns det i tanken när du noterade "hastighetsrekordet" förra säsongen?

Sedan kan man ju tänka sig att du ändra riggvinkeln, har du möjlighet att trimma under gång "powertrim"? så kan du ju testa det för att se om du vinner tillbaka några knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

då 

7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

100 liter bensin väger ju en del, och du kanske dessutom har tanken längst bak i båten?

Hur mycket fanns det i tanken när du noterade "hastighetsrekordet" förra säsongen?

Sedan kan man ju tänka sig att du ändra riggvinkeln, har du möjlighet att trimma under gång "powertrim"? så kan du ju testa det för att se om du vinner tillbaka några knop.

Då hade jag halv tank som mest var jag uppe i 32 knop. det var förra säsongen 29.juli. ja jag har powertrim hur jag än ändrar riggvinkeln så kommer jag inte äter 26 knop...  😒

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev leper:

då 

Då hade jag halv tank som mest var jag uppe i 32 knop. det var förra säsongen 29.juli. ja jag har powertrim hur jag än ändrar riggvinkeln så kommer jag inte äter 26 knop...  😒

 

En liter bensin väger 0,75 kg. 50 liter bensin väger då (om jag räknade rätt) 37,5 kg. Det motsvarar väl vikten av ett barn, och det borde ju inte påverka hastigheten nämnvärt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om allt annat är lika som förra året, är något galet med motorn.

 

Det är inte fel att läsa ur ev felkoder. Vid vissa koder backar motorn tändningen, vilket kan ge liknande symptom. Bränslebrist brukar märkas på motorgången.

 

Man ska aldrig byta propeller i dessa fall. Har det funkat förut, ska det fungera nu med och man vill ju ha toppfarten kvar:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ska kontakta verkstaden jag hade båten på kolla vad de gjort eller inte gjort... 🤔 det är yamaha auktoriserad verkstad och återförsäljare. betalade ju 5k för service innan vintern då sa jag att olja skulle bytas, noder, konservering mm. jag är noga med att ta hand om grejer så detta är störande... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev leper:

ska kontakta verkstaden jag hade båten på kolla vad de gjort eller inte gjort... 🤔 det är yamaha auktoriserad verkstad och återförsäljare. betalade ju 5k för service innan vintern då sa jag att olja skulle bytas, noder, konservering mm. jag är noga med att ta hand om grejer så detta är störande... 

 

Gör så! Det var väl garanti på jobbet?

Jag råkade ut för en sak för en hel del år sedan, ja inte jag egentligen utan en kompis vars styrpulpetbåt jag då brukade låna ofta. Den nådde inte maxfart, varvade inte ut. Det visade sig att en verkstad bytt reglagekabel och den var så illa justerad att trotteln eller gasspjället (det var förknasare på stenåldern) inte öppnade fullt ut. Var lätt att åtgärda men himla irriterande innan felet kunde lokaliseras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger tomgången rätt? Kanske går i felsäkert läge eller vad det kallas. Brukar höja tomgången och ställer bak tändningen. Då blir den orkeslös. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev M__G:

Ligger tomgången rätt? Kanske går i felsäkert läge eller vad det kallas. Brukar höja tomgången och ställer bak tändningen. Då blir den orkeslös. 

tomgången verkar som vanligt, start som vanligt, körning som vanligt inga ryck eller missljud men når inte den hastighet som den borde... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Då gav det ingen ledtråd. Lossa kåpan och utan motorn igång och se om gasspjällen öppnar fullt. Tror det är bäst göra det med växeln frilopplad kanske. Det skulle ju kunna utesluta att den inte får fullgas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gör så! Det var väl garanti på jobbet?

Jag råkade ut för en sak för en hel del år sedan, ja inte jag egentligen utan en kompis vars styrpulpetbåt jag då brukade låna ofta. Den nådde inte maxfart, varvade inte ut. Det visade sig att en verkstad bytt reglagekabel och den var så illa justerad att trotteln eller gasspjället (det var förknasare på stenåldern) inte öppnade fullt ut. Var lätt att åtgärda men himla irriterande innan felet kunde lokaliseras.

Samma har jag varit med om, att en kompis båt plötsligt gick mycket långsammare efter nåt större jobb med motorn. Han körde frustrerad omkring så halva sommaren och letade alla möjliga fel, innan jag fick en sällsynt snilleblixt och föreslog koll av gasvajjerns anslutning på förgasaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev coppertail:

Vatten i dubbelbotten? 

Tänkte på samma sak! 

Har du haft loss tömningspluggen under vintern?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev monark-670:

Samma har jag varit med om, att en kompis båt plötsligt gick mycket långsammare efter nåt större jobb med motorn. Han körde frustrerad omkring så halva sommaren och letade alla möjliga fel, innan jag fick en sällsynt snilleblixt och föreslog koll av gasvajjerns anslutning på förgasaren.

Tog bort kåpan och kollade verkar som att det bör spännas då reglaget är full fram är det inte fullt ut i anslutningen... jag är dock ingen meck kille så de på Yamaha för kika på det och fixa... kan dock tillägga att det är jäkla störande... kommer inte i högre fart än 23-24 knop då jag frun och våra två döttrar 12 och 9 år åker med. Varvtalet kommer inte högre än 4700 vilket är också för lite... 

52E193BA-D423-4404-A1E6-3FBDCB4E5ABF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev leper:

Tog bort kåpan och kollade verkar som att det bör spännas då reglaget är full fram är det inte fullt ut i anslutningen... jag är dock ingen meck kille så de på Yamaha för kika på det och fixa... kan dock tillägga att det är jäkla störande... kommer inte i högre fart än 23-24 knop då jag frun och våra två döttrar 12 och 9 år åker med. Varvtalet kommer inte högre än 4700 vilket är också för lite... 

 

Annars är det väldigt lätt att fixa, om det nu är det felet.

Vajern slutar i en gängad stång med två låsmuttrar, här kan man justera hur armen till pådraget, spjället skall röra sig. Ibland finns det olika hål i gasarmen för att få olika utväxling, olika utslag på gasarmen. Likadant brukar det vara i andra ändan vid reglaget, där brukar man också kunna justera.

 

 Du fick ett annat tips om att kolla om du har en massa vatten som skvalpar runt inne i båten mellan skrovet och innerlinern, kolla det också.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det mest troliga är att den får för lite soppa. Konsultera användarhandboken och ta fasta på @Georg_Ohm s råd ovan om filter. Gammal bensin tror jag inte på. Men, kanske är det lika bra att redan nu kontakta verkstaden som servade motorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev guestsson:

Det mest troliga är att den får för lite soppa. Konsultera användarhandboken och ta fasta på @Georg_Ohm s råd ovan om filter. Gammal bensin tror jag inte på. Men, kanske är det lika bra att redan nu kontakta verkstaden som servade motorn.

Symtomen på att en motor får för litet bensin är att den går bra på låga varv, men när man varvar upp börjar den gå dåligt och tappar successivt kraft för att sedan stanna, om man inte snabbt släpper på gasen. Om motorn går bra på alla varvtal, men inte varvar ut kan det ju naturligtvis vara bränslebrist då också, men det kan ju även vara så att gasreglagets vajer inte förmår gasspjället eller motsvarande att öppna upp helt och hållet.

Trådskaparens motor är väl så pass modern och miljöanpassad så det har såväl insprutning som en del elektronik som känner av olika parametrar från olika givare, även här kan det bli fel.
Så om nu det inte är bränslefilter i pluralis eller gasvajern så är det väl bra att gå tillbaka till firman, eller iallafall ringa dit och börja ställa krav.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev leper:

Hej Kaj. 

Ägaren är lik tung, ingen beväxt då botten är nymålad i år.dock undrar jag hur luft och vatten temp påverkar. kan byte av propeller vara något? 

 

Var den bottenmålad förut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kane:

Var den bottenmålad förut?

Ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan motorn kan ha fått fel programvara vid servicen ?
Långsökt, men inte omöjligt ?

 

Samt som någon frågade, vatten i dubbelbotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har ju båten gått bättre tidigare, men när jag googlar får jag fram att rekommenderad motorstyrka för din båt är 115 hk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Frippe68:

Nu har ju båten gått bättre tidigare, men när jag googlar får jag fram att rekommenderad motorstyrka för din båt är 115 hk. 

Har väl inget med saken att göra??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy