Jump to content
Sunday 19 September 2021

leper

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About leper

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. det var nån filter på insuget... jag skickar bild när jag är i båten. denna skulle tydligen ha en ljuddämpande funktion. men då kåpan är så väl isolerat så är det ingen skillnad. som sagt skickar bild i morgon på den lilla tussen som orsakat en del funderingar. I dubbelbotten var det inte en droppe... jag antar att det var något de satte dit när de plockat bort pluggen. då min 80hk är 90 nu. skulle bli 100hk om jag byter boxen.
  2. De plockade bort den sa att den är onödig
  3. Hej alla glada, idag hämtade jag båten nu är problemet löst. På insuget satt det som ett luftfilter liknande en matta original Yamaha som vid högre varvtal sögs ihop vilket gjort att motorn fick för lite luft. Nu är det åtgärdat och även fast det är blåsigt och kapellen satt på så var jag i 6000varv och fina 33 knop.
  4. Tog kontakt med servicestället igen och i morgon kör jag båten till dem så de får kolla. Motorn har gått 60h det är en 80 hk Yamaha 4-takt där pluggen är borttagen och större insug monterat. Så man kan säga att det är en 90hk. Byter man även styrbox får man ytterligare 10 hk vilket blir en 100hk så det är ingen dålig motor. allt ovan nämnt gjordes på auk. yamaha verkstad så alla garantier håller. Båten har som nämndes tidigare gått väldigt bra med mig min fru och våra döttrar 9 och 12 år gamla. 115hk är original motorstorlek för BR 57 cross men 30knop tycker vi duger gott för oss och våra behov. Jag återkommer med vad verkstaden säger och hur allt går. Vill tacka jätte mycket för allas engagemang och svaren / förslagen i min fråga. // Leo Ps. Jag skruvar inget själv. köper man båt för 300tkr servar på aukt. Yamaha då ska det funka...
  5. Killen från Yamaha har varit här, allt verkar som det ska, han sa att det kan vara en hinna på botten då det är så varmt i sjön så jag skulle prova spola av botten. Detta är gjort och jag fått 1 knop mer. Så vi fortsätter väl felsökning
  6. teknikern/ servicekillen från yamaha kommer i morgon tisdag så vi får se vad han hittar på återkommer med vad vi hittar
  7. Det har inte med saken att göra, förra säsongen var vi lika många i och då åkte den 30-31knop med varvtal på 5700-5800. Tekniker från yamaha verkstan kommer i morgon och kikar. så jag återkommer med vad det var för jux...
  8. Tog bort kåpan och kollade verkar som att det bör spännas då reglaget är full fram är det inte fullt ut i anslutningen... jag är dock ingen meck kille så de på Yamaha för kika på det och fixa... kan dock tillägga att det är jäkla störande... kommer inte i högre fart än 23-24 knop då jag frun och våra två döttrar 12 och 9 år åker med. Varvtalet kommer inte högre än 4700 vilket är också för lite...
  9. tomgången verkar som vanligt, start som vanligt, körning som vanligt inga ryck eller missljud men når inte den hastighet som den borde...
  10. ska kontakta verkstaden jag hade båten på kolla vad de gjort eller inte gjort... 🤔 det är yamaha auktoriserad verkstad och återförsäljare. betalade ju 5k för service innan vintern då sa jag att olja skulle bytas, noder, konservering mm. jag är noga med att ta hand om grejer så detta är störande...
  11. då Då hade jag halv tank som mest var jag uppe i 32 knop. det var förra säsongen 29.juli. ja jag har powertrim hur jag än ändrar riggvinkeln så kommer jag inte äter 26 knop... 😒
  12. Tack Georg för feedback. Det är ju det att propellern är inte skadat har aldrig kört på något finns inte en repa. har tank på 110liter och tankat fullt innan jag sjösatt. den går jämnt och fint. bränslefilter är nytt. Startar direkt så inget är annorlunda än förra året förutom att den går inte lika fort och varvar inte lika.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy