Jump to content
Sunday 25 September 2022
leper

Anoder slut efter 3 månader

Recommended Posts

Tjena båtvänner, 

Har en fråga, Har offeranoder i aktern på en Yamarin BR57 Cross från 2018 och mitt problem är följande. 

sjösatte i början av april, och när jag tog upp båten för spolning förra veckan då var mina anoder så gott som slut. 

Bor i Oxelösund och det är bräcktvatten har någon bra förklaring på varför de är slut så fort?

 

Andra frågan är varför har man anoder på Aluminium båt? är det för att skydda Aluminiumet? 

 

Tack för svar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du anslutit till landel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det har jag inte och huvudström i båten är bruten när den står… 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev leper:

Nej det har jag inte och huvudström i båten är bruten när den står… 

Finns det eluttag på bryggan?

Om en båtgranne ligger inkopplad så kan du få snabbare förbrukning av din anod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej Finns inget uttag vid vår brygga det är en privat brygga i vår vik med mindre båtar  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

vilket material är det i anoderna? ,finns kanske 3 olika beroende på. troligen rätt nu ,bättre byta anod än båt. inget annat som korroderar?  ja anoderna på båten ska skydda båten använd oädlare mat. än i båten B ps föroreningar i vattnet kan spela in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi ligger också i bräckt vatten och använder anoder av magnesium. De är förbrukade på några månader och måste bytas inför varje säsong. Tidigare använde vi zink. Då behövde aldrig anoderna bytas, men drevet angreps istället...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det heter ju offeranoder av en anledning. Men är du rädd om dom så kan du ju alltid måla över dom, då håller dom i evighet.

Edited by pseudonym
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Det heter ju offeranoder av en anledning. Men är du rädd om dom så kan du ju alltid måla över dom, då håller dom i evighet.

Sådana kommentar kan du bespara oss… 

ps. Måste känna jobbigt att vara så duktig, smart och rolig på en och samma gång. Detta är foton så även dumma frågor bör besvaras med respekt! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev leper:

Sådana kommentar kan du bespara oss… 

ps. Måste känna jobbigt att vara så duktig, smart och rolig på en och samma gång. Detta är foton så även dumma frågor bör besvaras med respekt! 

Det gjorde jag ju. Jag gav dig tom, ett tips så de håller längre, vad begär du på ett nätforum?😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Flippermannen:

Vi ligger också i bräckt vatten och använder anoder av magnesium. De är förbrukade på några månader och måste bytas inför varje säsong. Tidigare använde vi zink. Då behövde aldrig anoderna bytas, men drevet angreps istället...

Varför inte aluminiumanoder som rekommenderas för bräckt vatten? Mg endast i sötvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-07 vid 13:49 skrev leper:

Tjena båtvänner, 

Har en fråga, Har offeranoder i aktern på en Yamarin BR57 Cross från 2018 och mitt problem är följande. 

sjösatte i början av april, och när jag tog upp båten för spolning förra veckan då var mina anoder så gott som slut. 

Bor i Oxelösund och det är bräcktvatten har någon bra förklaring på varför de är slut så fort?

 

Andra frågan är varför har man anoder på Aluminium båt? är det för att skydda Aluminiumet? 

 

Tack för svar

Låter som Mg-anoder. Byt till Al.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det Zinkanoder?

 

Har du eftermonterat något och råkat använda fel material tex rostfri skruv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2022-08-07 vid 13:49 skrev leper:

Tjena båtvänner, 

Har en fråga, Har offeranoder i aktern på en Yamarin BR57 Cross från 2018 och mitt problem är följande. 

sjösatte i början av april, och när jag tog upp båten för spolning förra veckan då var mina anoder så gott som slut. 

Bor i Oxelösund och det är bräcktvatten har någon bra förklaring på varför de är slut så fort?

 

Andra frågan är varför har man anoder på Aluminium båt? är det för att skydda Aluminiumet? 

 

Tack för svar

Man har anoder på aluminium för att i första hand skydda mot bimetallkorrosion. Därför sitter det oftast anoderna i aktern på mindre aluminiumbåtar då ev. propelleraxel och drev med tillbehör är de stora bimetallerna. På större passagerarbåtar (typ >15 m) har man gärna 2-3 raka rostfria axlar, då får man problem och problemet hålls tillbaka i största mån med många anoder. Främre 3/4 delar av skrovet har man normalt bara några enstaka anoder. Skiljer såklart mellan salt, bräckt och superbräckt vatten.

 

Finns olika skolor för om man ska köra zink, magnesium eller aluminium, salthalten är avgörande. Många på ostkusten runt Stockholm har olika erfarenheter av vad som fungerar, så jag skulle säga att det är svårt att säga exakt vilken sort som är bäst.


Men så länge de offras så vet du att de fungerar, det är bra. Men det låter som om det går lite oroande fort.  Jag skulle kolla elsystemet och göra ett isolationstest för att se om det är så att någon kabel skavt sönder och ligger mot skrovet.

Edited by Boanjohan
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montera några anoder av dom olika modellerna och se vilken som fungerar bäst i dina farvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-09 vid 07:54 skrev Kane:

Varför inte aluminiumanoder som rekommenderas för bräckt vatten? Mg endast i sötvatten.

Jag tycker att drevet angripits även då vi provat aluminiumanoder. Till saken hör kanske att vi ligger uppe i Bottenviken där salthalten är mycket låg. Jag tar gärna kostnaden för nya magnesiumanoder varje år när jag vet att drevet klarar sig helt från angrepp.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...