Jump to content
Monday 02 August 2021
leper

har ca 5knop mindre varför?

Recommended Posts

12 minuter sedan skrev YamaHans:

Har väl inget med saken att göra??

Det har med saken att göra på så vis att om båten är undermotoriserad så har man inga marginaler ens för mindre förändringar. 
 

Räknar snabbt samman båt, motor, full tank och fyra personer i båten till ca 1200-1300 kg, och då går det inte i 30 knop med 80 hk.

Edited by Frippe68

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det måndag. Har du pratat med servicestället idag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Frippe68:

Det har med saken att göra på så vis att om båten är undermotoriserad så har man inga marginaler ens för mindre förändringar. 
 

Räknar snabbt samman båt, motor, full tank och fyra personer i båten till ca 1200-1300 kg, och då går det inte i 30 knop med 80 hk.

Men den här ju gått bättre så då borde den gå lika idag givet samma förutsättningar. Så något är ju gissningsvis fel, tyvärr har jag inget mera förslag i nuläget. Hoppas ta får svar via verkstaden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd inte JARB hänger här längre, han var ju allvetande på yamaha. Undra vart han tog vägen? Kan han ha avvecklat båthobbyn tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Frippe68:

Det har med saken att göra på så vis att om båten är undermotoriserad så har man inga marginaler ens för mindre förändringar. 
 

Räknar snabbt samman båt, motor, full tank och fyra personer i båten till ca 1200-1300 kg, och då går det inte i 30 knop med 80 hk.

Det har inte med saken att göra, förra säsongen var vi lika många i och då åkte den 30-31knop med varvtal på 5700-5800. Tekniker från yamaha verkstan kommer i morgon och kikar. så jag återkommer med vad det var för jux...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Kane:

Nu är det måndag. Har du pratat med servicestället idag?

teknikern/ servicekillen från yamaha kommer i morgon tisdag så vi får se vad han hittar på återkommer med vad vi hittar

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Killen från Yamaha har varit här, allt verkar som det ska, han sa att det kan vara en hinna på botten då det är så varmt i sjön så jag skulle prova spola av botten. Detta är gjort och jag fått 1 knop mer. Så vi fortsätter väl felsökning 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev leper:

Killen från Yamaha har varit här, allt verkar som det ska, han sa att det kan vara en hinna på botten då det är så varmt i sjön så jag skulle prova spola av botten. Detta är gjort och jag fått 1 knop mer. Så vi fortsätter väl felsökning 

Är botten lika slät som förra året?

Vet inte om det kan göra fyra knop till, men slät botten är ju snabbare än lite skrovlig botten (typ rollad).

 

Vilket fabrikat/typ har du som bottenfärg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev leper:

Killen från Yamaha har varit här, allt verkar som det ska, han sa att det kan vara en hinna på botten då det är så varmt i sjön så jag skulle prova spola av botten. Detta är gjort och jag fått 1 knop mer. Så vi fortsätter väl felsökning 

Vad kollade han? Felkoder? Provkörde han? Kollade han att gasspjällen öppnade helt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev coppertail:

Det är inte så att det står vatten i dubbelbotten då?  😏

Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋

 

Jag provar också:

Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇

 

Vänligen

 

/Mathias

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså, jag har ju fått lite mothugg här i tråden och jag vill inte verka negativ och så... Men nu har ju Yamahas tekniker kollat motorn.

 

Men enligt min hyggligt breda erfarenhet av båtar i den här storleken säger att 30 knop är en ganska rimlig toppfart med det vikt/effektförhållandet vi pratar om. Dvs 680+160+80+30 = 950 kg (båt+motor+förare+bränsle) med 80 hk.

 

Om vi däremot börjar lasta i mer i båten, ytterligare en vuxen och några barn och kanske lite packning och full tank. Då är vi snart uppe på 1200 kg och då är 26 knop en helt rimlig toppfart med 80 hk.


Om du kollar här så verkar det väldigt ovanligt med 80 hk på Yamarin Cross 57 br

 

https://www.sokbat.se/Modell/yamarin-cross/cross-57-br


min bottomline är väl ungefär, är du säker på att inte fartrekordet på 30 knop är med 100% optimala förhållanden? Typ tom båt och medvind.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Frippe68:

min bottomline är väl ungefär, är du säker på att inte fartrekordet på 30 knop är med 100% optimala förhållanden? Typ tom båt och medvind.

TS har ju skrivit att det var samma last förra året i ca. 30 knop som i år fem knop långsammare.

 

Sedan kan minnet svika, men jag tror TS redan förra året hade märkt om maxvarvet minskade kraftigt och farten sjönk med fem knop när båten lastades.

 

Håller med om att 80 hk är i minsta laget, men...

 

Vi får se vad TS kommer fram till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Mackey:

TS har ju skrivit att det var samma last förra året i ca. 30 knop som i år fem knop långsammare.

- - -

Vi får se vad TS kommer fram till.

Det finns bara två variabler som kan orsaka fartminskningen. Båten eller motorn. Det kan självklart även vare en kombination.

 

Båten kan ha en skrovligare och mer bromsande botten än i fjor eller av någon orsak blivit tyngre. Vatten i dubbelskrovet har nämnts som en tänkbar orsak till viktökning. Var det någon ägare av likadan båt som hade dåliga erfarenheter av detta problem eller är det ett generellt problem för den typen av båt?

 

Motorn kan ha påverkats till det sämre i samband med vinterservicen. Båtmotorverkstädernas professionalism är väl som bilverkstäderna - blandad. En slarvig service och/eller felaktig injustering av någon inställning kan räcka för att tappa effekt. Är det t.ex. rätt modell på tändstiften? Misstag vid återmontering av motorn med felaktig monteringshöjd eller slarvigt justerade motorreglage kan kosta missade knop i toppfarten. Det kan nog vara problem att få dem att erkänna sina misstag men TS bör kunna kräva att de "återställer maxvarvet" till samma som vid leveransen ifjor. Köplagen ger leverantören rätt till tre försök, sedan kan TS vända sig till annan verkstad och skicka räkningen. Naturligtvis efter att ha kommunicerat detta med firman som genomfört det undermåliga jobbet (om den nu var motorfel...). TS ska nog undvika att skruva själv, då kan garantin komma att ifrågasättas. Spara all kommunikation med leverantören tills ekipaget går med önskad fart igen.

 

Hoppas TS återkommer med facit när han fått fart på ekipaget igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns bara två variabler som kan orsaka fartminskningen. Båten eller motorn. Det kan självklart även vare en kombination.

Eller tre kanske...

Är det likadant bränsle i tanken nu som förra året?

 

Jag har ingen aning om hur en modern båtmotor reagerar på högre inblandning av etanol i bensinen, men det borde kunna vara en möjlig förklaring tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det nu inte var solen i ryggen, hemlängtan och nerförsbacke när du noterade ditt fartrekord och allt är ok med skrovet så måste felet ligga hos motorn.

Sen är en så pass stor båt med sådan liten motor väldigt känslig för last, har i och för sig inget med saken att göra i denna fråga men jag anser att det är rent bedrägligt att sälja på någon en så pass liten motor till den annars så fina och rejäla båten. Du får ju inte ut det båten har kapacitet för.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte hur du vinterförvarade båten, men kan motorn sitta på någon annan höjd än tidigare (i fall motorn tas loss under vintern) ? Kan man ha satt på en annan propeller efter ev. service ?

Eftersom de vanliga orsakerna verkar inte kunna förklara fartminskningen, så borde man börja titta steg-för-steg med allt som gjordes med ekipaget under vintern och fundera på mindre sannolika fel. Jag skulle kolla noga om det verkligen är samma propeller, de felen du beskriver kan orsakas av en propeller med högre stigning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Kan man ha satt på en annan propeller efter ev. service ?

Eftersom propellern skall tas av vid service för infettning av axeln, kan det ju finnas en risk för återmontering av fel propeller.

Har bara sett i Yamahas körfakta denna båt med 115 hk motor så vilken propeller som rekommenderas för 80 hk finns inte med.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, och har motorn varit avtagen så kanske inte gasspjällen öppnar helt. Ts får nog börja undersöka punkt för punkt vad som gjorts eller skulle kunna gjorts. Så får vi heja på och komma med idéer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev M__G:

Ja, och har motorn varit avtagen så kanske inte gasspjällen öppnar helt. Ts får nog börja undersöka punkt för punkt vad som gjorts eller skulle kunna gjorts. Så får vi heja på och komma med idéer. 

Men det här borde vara enkelt att kolla för TS, sitter gasreglagekabeln som den skall i motorn och vid "inloppet" till motorn ? Borde vara bra beskrivet i instruktionsboken hur den skall vara monterad. Sitter den fel så kommer inte hela innerkabeln ut och öppnar inte spjället helt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rafflande historia med flera privatspanare som söker efter de försvunna 5 knopen, vem vet kanske har ni hitta 10 innan denna historia är till ända 🙂 

 

OBS detta är på inte sätt tänkt att nedvärdera er som försöker lösa TS problem, utan mera ett uttryck för beundran av det engagemang som kan väckas för att lösa ett klurigt problem.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-21 vid 20:06 skrev leper:

Tog bort kåpan och kollade verkar som att det bör spännas då reglaget är full fram är det inte fullt ut i anslutningen... jag är dock ingen meck kille så de på Yamaha för kika på det och fixa... kan dock tillägga att det är jäkla störande... kommer inte i högre fart än 23-24 knop då jag frun och våra två döttrar 12 och 9 år åker med. Varvtalet kommer inte högre än 4700 vilket är också för lite... 

Jämfört med min fd Ryds 568 GT (något tyngre) med Yamaha 80 HK. Topphastighet max 30 knop vindstilla och själv i båten men med last (3-4 pers) sjönk toppfarten ganska snabbt till ca 26 knop.

 

23-24 känns klent. Tänker, får den för lite soppa? Men som du skriver låt en expert titta på motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog kontakt med servicestället igen och i morgon kör jag båten till dem så de får kolla. 

Motorn har gått 60h det är en 80 hk Yamaha 4-takt där pluggen är borttagen och större insug monterat. Så man kan säga att det är en 90hk. Byter man även styrbox får man ytterligare 10 hk vilket blir en 100hk så det är ingen dålig motor. allt ovan nämnt gjordes på auk. yamaha verkstad så alla garantier håller. Båten har som nämndes tidigare gått väldigt bra  med mig min fru och våra döttrar 9 och 12 år gamla. 115hk är original motorstorlek för BR 57 cross men 30knop tycker vi duger gott för oss och våra behov. 

 

Jag återkommer med vad verkstaden säger och hur allt går. 

 

Vill tacka jätte mycket för allas engagemang och svaren / förslagen i min fråga.  // Leo 

 

Ps. Jag skruvar inget själv. köper man båt för 300tkr servar på aukt. Yamaha då ska det funka... 

 

Edited by leper
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev leper:

Ps. Jag skruvar inget själv. köper man båt för 300tkr servar på aukt. Yamaha då ska det funka... 

Håller med dig och de bör även ha samma tankar som alla privatspanarna.

Men det blir underhållande läsning i mellan patienterna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Håller med dig och de bör även ha samma tankar som alla privatspanarna.

Men det blir underhållande läsning i mellan patienterna.

Patienterna? Vem är inlagd? 

1 timme sedan skrev guestsson:

Rafflande historia med flera privatspanare som söker efter de försvunna 5 knopen, vem vet kanske har ni hitta 10 innan denna historia är till ända 🙂 

 

OBS detta är på inte sätt tänkt att nedvärdera er som försöker lösa TS problem, utan mera ett uttryck för beundran av det engagemang som kan väckas för att lösa ett klurigt problem.

Baserat på verkliga spekulationer, jag tror mekanikern snarare var Christer Petterson än Scandiamannen, men det kan ju även varit flera mekaniker som inte var överens sins emellan.
Och så länge man inte hittat mekanikerns verktyg som användes den aktuella mekarnatten tror jag aldrig vi får reda på vem som är den skyldige.

 

26 minuter sedan skrev leper:

Tog kontakt med servicestället igen och i morgon kör jag båten till dem så de får kolla. 

Motorn har gått 60h det är en 80 hk Yamaha 4-takt där pluggen är borttagen och större insug monterat. Så man kan säga att det är en 90hk. Byter man även styrbox får man ytterligare 10 hk vilket blir en 100hk så det är ingen dålig motor. allt ovan nämnt gjordes på auk. yamaha verkstad så alla garantier håller. Båten har som nämndes tidigare gått väldigt bra  med mig min fru och våra döttrar 9 och 12 år gamla. 115hk är original motorstorlek för BR 57 cross men 30knop tycker vi duger gott för oss och våra behov. 

 

Jag återkommer med vad verkstaden säger och hur allt går. 

 

Vill tacka jätte mycket för allas engagemang och svaren / förslagen i min fråga.  // Leo 

 

Ps. Jag skruvar inget själv. köper man båt för 300tkr servar på aukt. Yamaha då ska det funka... 

 

Jag tror att det är bäst att vi avvaktar resultatet av vad proffsen lägger fram för konklusion i denna fråga. Det blir spännande att höra hur det blir, kanske framförs resultatet av en liten hummande och harklande gubbe i pissetofflor, sliten väst , rutig skjorta och en krokig promenadkäpp?

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Patienterna? Vem är inlagd?

Strömmingen.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror att det är bäst att vi avvaktar resultatet av vad proffsen lägger fram för konklusion i denna fråga. Det blir spännande att höra hur det blir, kanske framförs resultatet av en liten hummande och harklande gubbe i pissetofflor, sliten väst , rutig skjorta och en krokig promenadkäpp?

Jag drar mig till minnes en historia då jag var runt 16-år. Kompisen hade en ny Puch Florida inköpt hos Jarla Sport & Motor vid dåvarande Jarlaplan. Hur det var så ville moppen plötsligt inte röra på sig oavsett vilken växel som lades i. Den leddes i sakta mak  från Fridhemsplan till JSM. Bakom disken stod en lite äldre dam. Kompisen berättade att moppen som hade garanti kvar hade fått fel på växellådan,.

Damen snäste då snabbt av med att: "låt våran expert avgöra vad det är för fel". Experten i fråga, inte helt olik den i Georgs beskrivning, kom så småningom ut, startade moppen som stod på sitt centralstöd och provade alla växlar utan någon som helst reaktion i bakhjulet. Han stänger av motorn, reser sig och förkunnar att: "Nått fel är det". Vi hade väldigt svårt att hålla oss för garv, men insåg att det var bäst att hålla tand för tunga så att moppen blev lagad och det lyckades han faktiskt med. 

 

Jag hoppas att det går bättre för TS.

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl som jag skrev tidigare, du fick 80 hk mjukvara laddat vid servicen isf. den till en trimmad version.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy