Jump to content
Thursday 21 January 2021
MickeF

Biltema Motorolja?

Recommended Posts

Är denna olja något att hälla i en D4-260. Står ju att den är godkänd enligt Volvo VDS-3.  https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/dieselolja-inombordare-15w-40-2000031301

 

 

Har annars tittat  på https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-mega-truck-15w-40-20-l/p/1149847

 

Volvos "egna olja ska de ha hutlöst betalt för.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa Du, med den rubriken kommer Du säkerligen att dra igång en evighetstråd...😊

 

Vilket svar vill Du ha?

- Ja, det går alldeles utmärkt.

- Nej, akta Dig för den butikens produkter.

Båda svaren står nämligen att finna i liknande trådar på detta forum sedan Adam var länsman.

 

För egen del använder vi Swedols oljor både i motorer och drev, tillverkare Q8.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jaa Du, med den rubriken kommer Du säkerligen att dra igång en evighetstråd...😊

 

Vilket svar vill Du ha?

- Ja, det går alldeles utmärkt.

- Nej, akta Dig för den butikens produkter.

Båda svaren står nämligen att finna i liknande trådar på detta forum sedan Adam var länsman.

 

För egen del använder vi Swedols oljor både i motorer och drev, tillverkare Q8.

Ja, oljor från Biltema brukar vara ett hett ämne. 

 

Är det denna olja du använder? https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört med Biltemaoljan i min KAD43 de senaste åren, och den funkar bra, tror jag... Jag byter den oljan varje höst.

Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor från 1973, tycks fungera där också, möjligen litet väl tjock, men oljetryckslampan tänds iallafall inte på tomgång längre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren är slitna....

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Samma olja hamnade i en gammal luftkyld VW-motor från 1973, tycks fungera där också, möjligen litet väl tjock, men oljetryckslampan tänds iallafall inte på tomgång längre som den gör med vanlig mineralolja, eftersom vevhuslagren är slitna....

Detta beror på viskositeten och inte på om basoljan är av mineral eller syntet-typ. Viskositeten behöver bara ligga snäppet över 30 för att oljan skall klassas som 40. Skillnaden mellan mineral och syntetbaserade oljor är mest att det behövs mer viskositetsstabiliserande tillsatser (VII) i mineraloljan för att uppnå samma viskositets index (VI) som i motsvarade syntetolja och VII är något man helst vill undvika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

varför snåla in några kronor på en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av känt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat många gånger med bekanta som snålar på oljor,men vin mm där köper dom dyrt utan att klaga????

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev karluno:

 

Att en olja är dyr och har samma spec behöver inte på något sätt betyda att den är bättre på något sätt. Det kan lika gärna vara tvärtom.

Produkterna är ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehåller samma tillsatser(från några relativt få producenter), vilka är det dyra i oljan.

Inga bolag häller i mer tillsatser än det som krävs för att klara spec på oljan.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev karluno:

varför snåla in några kronor på en olja som kanske inte gör sin uppgift,har man en dyr motor köp en olja av känt fabrikat och som har specen för din motor,tjafsat många gånger med bekanta som snålar på oljor,men vin mm där köper dom dyrt utan att klaga????

Vin är ju gott till skillnad från motorolja. :)

 

Det viktigaste är att hålla sig till föreskriven spec.

Om Q8-oljan på Swedol är billigare än oljan på BT så köp den, finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt.

 

BT:s olja är säkert också bra.

 

Syntetisk olja tillverkas också av råolja - precis som mineralolja - så den är egentligen inte syntetisk utan "bara" en mer förädlad och renare produkt där molekylerna är "skräddarsydda".

 

De största fördelarna med en syntetoljor är att de har bättre motståndskraft mot att "falla sönder" vid hög temperatur (hög belastning) och att de är lättflytande även när det är minusgrader.

 

Båtmotorer används ju sällan i minusgrader, men när man kör fortare än deplacementfart arbetar motorn hårt (i uppförsbacke) kontinuerligt.

 

Så här tänker jag;

Snabb bår = syntetolja

Långsam båt = mineralolja

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema oljan är ju lättillgänglig och inte överdrivet dyr. Jag kör den ibland när jag inte orkar beställa från annan plats. Kör man lite tätare byten så kan jag inte tänka mig att det skulle slita ner på motorn än vilken olja som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är extremt viktigt att läsa på om vilka oljor din motor skall ha.

Såhär säger man om Yanmar 

Citat

Källa Lidingö Marin. Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor.

 

Till mina motorcyklar använder jag OKQ8 SBK-olja som är speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti använder jag också OKQ8 Helsyntet.

Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten läckage så där är den helt enkelt för bra och mineraloljan är lagom bra. Samma fenomen kan uppstå i båtmotorerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Gundj:

Det är extremt viktigt att läsa på om vilka oljor din motor skall ha.

Såhär säger man om Yanmar 

 

Till mina motorcyklar använder jag OKQ8 SBK-olja som är speciell för MC, och till bilen som inte har motorgaranti använder jag också OKQ8 Helsyntet.

Men, i en gammal MC förorsakar helsynteten läckage så där är den helt enkelt för bra och mineraloljan är lagom bra. Samma fenomen kan uppstå i båtmotorerna.

Q-8 har iaf egna raffar.

Många köper ju private label från andra.

Många produkter är samma med olika etikett

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man misstror ett företag så mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem.

Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa en dyrare olja än nödvändigt.

Våra båtmotorer går med väldigt låg värme och ställer troligen lite andra krav än oljor till moderna motorer.

Moderna motorer har ofta speciell glykol för att ytterligare höja motortemperaturen.

Luftkylda motorer typ Porche som inte har något vatten i sig ställer också väldigt höga krav på att oljan klarar höga temperaturer.

På många båtar har jag förstått att problemet är det omvända.

Glazing kallas det tydligen.

Ett problem som uppkommer vid låg temperatur i förbränningsrummet.

 

Är allt för många variabler vi inte känner till som motortilverkarna har koll på.

Vi kan nog bara köpa olja som klarar kraven de har ställt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har också samma fundering inför ett tänkt båtbyte..

Även denna är VDS-3 specad.

Finns i 10 liter..

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970

 

EDIT:

https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

Känns väl som en no brainer prismässigt?

 

En sidofråga:

Vad använder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)?

Edited by P_Martinsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Har också samma fundering inför ett tänkt båtbyte..

Även denna är VDS-3 specad.

Finns i 10 liter..

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/mineraloljor/turbodiesel-15w-40-2000022970

 

EDIT:

https://www.swedol.se/t750-15w-40-20lof-619506.html

Känns väl som en no brainer prismässigt?

 

En sidofråga:

Vad använder ni för att tömma ut oljan i denna typ av motorer (D4/D6/KAD)?

Jag har denna, kört den på äldre kad och senast dubbla d6. Funktionen att koppla tryckluft på är onödig då den suger bättre med pump och du behöver dessutom inte pumpa så mycket trots 20l per motor i D6:a. Men jag är ialf mycket nöjd.

 

Du kan ju även använda den till att lufta motorn efter bränslefilter byte.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/oljesug-manuelltryckluftsdriven-15-l-2000040261

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev robinrobin1:

Du kan ju även använda den till att lufta motorn efter bränslefilter byte.

Tack för infon!

Kanske en korkad fråga, men hur gör du när du luftar med oljesugen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misstroendet till Volvo-Penta gäller inte kvalitéten, utan priset.

 

Oljesug...

Jag tror flera använder en sådan där sug där man med en handpump ordnar med undertryck i en behållare, och där man för ned en tunn sugslang (=sond) i oljestickans- eller annat rör, ned till oljetråget och suger tills det säger "slurp" då får man vrida litet på sonden och suga litet till...

Oljan skall vara varm, alltså kör motorn en stund innan oljebytet. Oljefilter byts naturligtvis samtidigt om nu någon till äventyrs undrar över det.

Jag har utan framgång även försökt att använda elektiska oljesugarpumpar.

Ingen av dessa behöver ju luftas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev P_Martinsson:

Tack för infon!

Kanske en korkad fråga, men hur gör du när du luftar med oljesugen?

Skruvar ur luftskruven på filterhållaren vid motorn, sätter slangen mot och suger till diesel kommer. Tillbaka med skruven kom ihåg kopparpackningen dra ner skruven, handpumpa på matarpumpen tills diesel strömmar runt skruven i filterhållaren, stäng skruven under tryck då du pumpar, klart.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt. Olja är en het fråga😁

Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l på Lantmännen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. Säljaren sade att de säljer till många båtägare som ratar Volvos höga priser.

Edited by MickeF

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev MickeF:

Som sagt. Olja är en het fråga😁

Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l på Lantmännen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. Säljaren sade att de säljer till många båtägare som ratar Volvos höga priser.

 

Snikade till Dig lite extra rabatt utöver "kampanjens" 670:50. 😀

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev FIATX19:

Om man misstror ett företag så mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem.

Kloka ord. Tror man att ett företag som omsätter 5 miljarder försöker fuska med skitolja så kanske man ska se till hästarna i stallet.

Lite som det var förr när folk hellre fick soppatorsk än att tanka på BP eftersom de alltid bara tankade Esso.

 

10 timmar sedan skrev Dava:

Biltema oljan är ju lättillgänglig

Ett starkt och praktiskt argument.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MickeF:

Som sagt. Olja är en het fråga😁

Inhandlade idag Agrol mega truck 15w 40 20l på Lantmännen för det magra priset av 593:-/ 20 liter. Säljaren sade att de säljer till många båtägare som ratar Volvos höga priser.

Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger långt in i framtiden, och skyddar din motor om något går fel. Det är inte olja som olja, eller lika oljor i olika dunk. Agrols oljor ligger långt fram och de tar hela tiden fram nya recept för både framtidens och dagens motorer. De samarbetar även med vp och volvo entreprenad. En ny glykol har nyligen lanserat som sänker arbetstemperaturen och ger bättre kylning. Den som säger att lika olja går att köpa som lågprisprodukt hos vissa lågprisföretag vet inte vad hen pratar om.

Edited by kossor
  • Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev kossor:

Grattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger långt in i framtiden, och skyddar din motor om något går fel.

En olja är ju i första hand till för att det inte ska "gå fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just när något havererar... väl?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, det blev en härlig tråd med mycket liv i, det gillas. 20 litersdunken har tom vikbar hällpip och handtag i botten så det känns deluxe. :-). NU ska jag bara tömma den gamla oljan och därefter få i 12,5 liter ur denna 20 litersdunk. Får väl hälla i hälften för att sedan pyttsa i till rätt nivå.

 

Behöver jag öppna upp oljepåfyllningen när jag suger ur trågslangen som finns för ändamålet på motorn, eller kommer luft inpå annat sätt? Använder en sån här för att tömma oljan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

En olja är ju i första hand till för att det inte ska "gå fel"- bli materialkontakt. Inte att fungera som skydd just när något havererar... väl?

Nähä vad händer om din motor går varm då? Eller sotflagor släpper eller...…. En bra olja ska ha stark film även om du tex får höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta så därför lämnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fått mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att säga att lågbudget oljor eller att det är lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, 

Edited by kossor
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev kossor:

Nähä vad händer om din motor går varm då? Eller sotflagor släpper eller...…. En bra olja ska ha stark film även om du tex får höga temperaturer. Och jag orkar inte diskutera detta så därför lämnar jag diskussionen. Kunskap om oljor har jag, fått mycket utbildning om det, men ibland verkar det som man talar för döva öron. Men att säga att lågbudget oljor eller att det är lika olja till annat pris i olika dunkar ja jises, 

Det är t.ex. ett välkänt faktum att användandet av moderna katalysatoranpassade oljor leder till kamaxelhaverier i äldre V8:or utan rullyftare. Problemet är främst att oljefilmen brister i kontakten mellan lyftaren och kam. För att rädda situationen och undvika metall-metall kontakt har oljor med lite äldre spec zink och fosfor additiv. Dessa "livräddande" tillsatser är i sig inga bra smörjmedel och förgiftar katalysatorn, varför de fasats ut i senare kvalitetsspecar. Nyare motorer är konstruerade för att inte behöva dessa tillsatser eller i vart fall i mindre mängd. 

 

Att det går fel så att oljefilmen kan brista i en motor är alltså inget konstigt undantag utan tvärt om att förvänta om konstruktionen ger höga kontakttryck.  Det är därför ingen bra strategi att hälla i lågviskös energibesparingsolja i en gammal motor typ B18, 20, 30, utan man bör istället välja en med lite högre viskositet som innehåller de additiv som dessa motorer är beroende av. 

 

Men, detta har egentligen inget att göra med om oljan är av syntet eller mineraltyp. Det går alldeles utmärkt att använda syntetolja i veteranfordon om bara specen/additiven passar till ändamålet.

Jag ser ingen fördel med att använda syntet i en marindiesel som används sommarhalvåret, om det finns en mineral som uppfyller tillverkarens spec.

 

På frågan om jag kan tänka mig att använda BT-oljor så är svaret tveklöst ja, om jag hittar en med rätt spec för ändamålet ifråga. Men om Q8 har en billigare, så skulle jag välja den istället.

 

Detta får bli mitt sista bidrag till denna debatt.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man skall väl iofs hålla sig till ämnet, men en fråga som ligger i samma område, servicedelar.

Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm?

Har sett att Sweden Marineparts AB har färdiga servicesatser..

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/

 

Någon som har erfarenhet av dessa?

Om inte, var köper ni era delar för service?

Även anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller är det enbart original som gäller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Man skall väl iofs hålla sig till ämnet, men en fråga som ligger i samma område, servicedelar.

Ni som kör D4/D6/KAD var köper ni era servicedelar typ filter mm?

Har sett att Sweden Marineparts AB har färdiga servicesatser..

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d4-d4-serv/

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-d6-typ-1-d6-serv/

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/vsvh-produkter/servicesats-for-volvo-penta-kad300-kamd300-kad44-kad300-serv/

 

Någon som har erfarenhet av dessa?

Om inte, var köper ni era delar för service?

Även anoder mm till DPE/DPG/DPH. Finns 3:e part eller är det enbart original som gäller?

Jag har precis köpt denna. Folk i min hamn har rekommenderat dem, Snabb leverans iaf. Beställde i måndags och ligger på upphämtningsstället nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min manual är på Italienska kan någon säga vilken olja jag ska använda gärna åtgång med 

Maskin cat 3116, 1997

Oljetrycket blir i lägsta laget när motorn blir varm om det går att justera lite med oljan 

 

Tänkte lägga upp en bild men kan inte krympa dom tillräckligt. 

Men det står sae 15w40 

Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy