Jump to content
Tuesday 04 August 2020

P_Martinsson

Medlemmar
  • Content Count

    181
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About P_Martinsson

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

698 profile views
  1. Såg en kul grej på Blocket precis nyss. Kan inte låta bli att skicka in det här.. Hoppas verkligen ingen tar illa upp. "Årsmodell: 1997, 45 fot, Längd: 15m, Bredd: 3.6m, Sjö kort behövs EJ till denna modell" Underbart! 😂
  2. Många svar och funderingar, men det jag jagar är vilket mått det är som inte får vara över 4/12 meter? Det är troligen främst på längden.. T.ex om man har en Bavaria 37 Sport som typ är 11,99x3,99 och lägger till en peke, är det kört då? Samma sak om det på samma båt har hängts på en förlängd badplattform..
  3. Över 12x4 meter.. Vilka mått är det som gäller? Vad händer om man hänger på en badplattform, räknas den?
  4. Stort tack för infon! Vet du vilken årsmodell den är?
  5. Tack Rikard! Hade inte reagerat på att du skrivit förbrukningen där. Lite som jag misstänkte, en ganska hög förbrukning om man jämför med en stl mindre med t.ex 2xD6. Är väl kanske egentligen inte konstigt, men trots allt ganska mycket mer. Hänger väl kanske delvis ihop med att det är raka axlar också.
  6. Tack för svar båda två! Rikard, i vilken båt hade du dessa motorer? Vilken förbrukning hade du? Var tror du förbrukningen landar på en Windy? 12,95x3,90m och ca 8900kg Är själv van vid singel duo-propp som går spikrakt dit man pekar oavsett om man kör framåt eller backar, därför inte riktigt van vid hur man kan dra nytta av propellerverkan men det är kanske som du säger att det räcker med bogpropp. Är väl just i de fall där inte naturen alls vill samarbeta som jag känner att det hade varit bra även bak. Sen har vi servicekostnaderna på motorerna, har du några ungefärliga siffror där? Gjorde du något själv eller var det verkstad som gällde? Tackar för tipset med EDCn. Oavsett vad så är risken uppenbar att det blir en båt med någon form av EDC. EDIT: Har lagt in samma fråga på "Windy owners club" på facebook nu. Får se vad det ger.
  7. P_Martinsson

    Motor

    Har haft Mercury 75hk 4-takt, Mercury Verado 200hk och Mercruiser 350 MPI. Lite insnöad med andra ord..inte en Suzuki så långt ögat når.. 😄
  8. Jag inser att detta är minimal chans, men är det någon här som haft erfarenhet av Windy Typhoon 43 eller av Volvo Penta TAMD 74 EDC, gärna tillsammans? Just denna båt har raka axlar, vinkelväxel tror jag, vilket är huvudanledningen till min fråga...att slippa drev. Jag tänker dels vad ni tycker om båten i sig? Känns större än vad vi egentligen tänkt oss, men samtidigt väldigt tor och luftig både invändigt och i sittbrunnen. Sen funderar jag över motorerna, stora bjässar, som jag antar kräver sin man både när det gäller förbrukning och servicekostnader. Till sist, skall man reagera på att båten enbart har bogpropeller, rumpan får man hantera på annat sätt?
  9. Har också haft funderingar runt detta och av ren okunnighet bara utgått från att det var sak samma oavsett om det var rakt eller i vinkel. Men som du säger, det är det kanske inte alls.. Någon med lite längre erfarenhet av vinkelväxel som kan sprida lite klarhet i ämnet?
  10. Just detta funderar jag på. Tar de flesta försäkringar denna typ av stöld, eller har dom kanske t.o.m krav på att dreven demonteras varje höst? Är precis i slutfasen på försäljning av vår gamla båt och håller just som bäst på att försöka bestämma vilket ben vi skall stå på. Att ställa en båt på land på hösten med dubbla DPH är kanske att hoppas på för mycket idag? Kanske en aning mindre risk med DPG eller äldre.. Propparna tar man väl med sig oavsett drev eller axlar antar jag. Alternativet är självklart inomhusförvaring, men där vi bor är det inte alls en självklarhet att man hittar det..eller att hyran för en vinter inte motsvarar ungefär vad ett drev kostar.. 😉
  11. Time Left: 5 months and 18 days

    • Säljes
    • Used

    Nästan oanvända 12 volts förbrukningsbatterier av AGM-typ i mycket hög kvalitet till salu. Det är sk 10-års batterier som används för att säkerställa strömförsörjning till kritiska installationer, t.ex sjukhus, Data Centers mm. Sköts dom som dom skall kommer dom att hålla länge. Marathon M 12 V 90 FT Teknologi Bly AGM Spänning 12 V Kapacitet 86 Ah Funktioner Underhållsfri Poltyp F-M6-90° Anslutning M6-skruvanslutning Bredd 105 mm Höjd 270 mm Djup 395 mm Vikt 31 kg Typ M 12 V 90 FT Livslängd: 12 år https://www.conrad.se/p/gnb-marathon-m-12-v-90-ft-namf120090hm0fa-blybatteri-12-v-86-ah-bly-agm-b-x-h-x-d-105-x-270-x-395-mm-m6-skruvanslutnin-617820 Säljes för 1500:- styck eller 1250:- vid köp av flera. Skickas ej!

    1,500.00 SEK

    Fjälkinge - SE

  12. Märkte du någon skillnad i fart eller hantering av båten med dessa kontra de gamla i Nibral?
  13. Jag kör ett liknade upplägg för vår båt..med kapellet på. Har en elektrisk avfuktare fr Biltema inne i kabinen och en större från Woods i sittbrunnen som går kontinuerligt i någon vecka (så länge det är varmt nog). Det drar bort all fukt som på något sätt kommit dit över sommaren. När temperaturen sen sjunker under typ 10 grd ersätter jag avfuktarna med ett antal torrbollar i både sittbrunn och kabin.
  14. Den är grym, nästan lite för bra, eftersom att den är syrabaserad och är elak mot all metall. Jag är ingen expert men hade nog börjat med bara högtryck för att se hur långt du kommer med det. Ta sen bort maskrosorna med typ en hårdare plastbit, t.ex en sån där fyrkantig isskrapa med reklam på. Efter det barnacle remover där det behövs.
  15. Lite vridmoment kanske kan passa när vi ändå berör ämnet..
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy