Jump to content
Sunday 25 October 2020

P_Martinsson

Medlemmar
  • Content Count

    185
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About P_Martinsson

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

770 profile views
  1. Gamla båten lossade jag slangen vid VVBn och sen sög jag med våtdammsugare från alla kranar, både varmt och kallt. Borde kanske funka här också, om man samtidigt trycker på knappen för vattenpåfyllning i resp toalettstol? Att anluta slang med glykol på sugsidan av toan förutsätter att man kommer åt. Har inte kollat, men misstänker att det inte låter sig göras helt enkelt..
  2. Jag tackar så mycket för alla råd! 😀 På avloppssidan tror jag att jag har koll nu. När det gäller "spolvattnet" som kommer från mitt färskvattensystem, blir jag mer osäker. Som jag tror att det är så är det min vanliga 12V pump på färskvattensystemet som även används när man skall spola på toa. Tror inte att det är en separat pump. Slår jag av 12V pumpen i färskvattensystemet så händer det inget när man försöker spola, det kommer inget vatten. Urpumpningen till avloppstanken funkar givet oavsett. Vad sjutton gör jag med färskvattensystemet vid resp toastol? Måste ju sitta en elektrisk ventil vid stolen.. Finns en hel läskback med manualer, men jag har inte hundra koll om det finns just till toastolarna. Får kolla upp det..
  3. Ber så mycket om ursäkt då jag missade att nämna en "liten" detalj. Det är färskvattenspolning i vår båt. Har alltså inget intag för sjövatten. "Räcker det med att tömma färskvattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma avloppstanken?"
  4. Har bytt upp oss till en Sealine SC39 under sommaren. I båten sitter det två eltoaletter, inte hundra, men jag tror att det är någon variant av Jabsco. Sitter en knappsats till varje stol, som två vippbrytare, där man kan fylla med vatten, suga ur, eller båda två samtidigt. Till min fråga! Hur vintersäkrar man dessa? Räcker det med att tömma vattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma tanken? Skall man kanske hälla i lite antifrostvätska typ denna https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/antifrostvatska-3-l-2000040541 och pumpa ut mot avloppstanken?
  5. Såg en kul grej på Blocket precis nyss. Kan inte låta bli att skicka in det här.. Hoppas verkligen ingen tar illa upp. "Årsmodell: 1997, 45 fot, Längd: 15m, Bredd: 3.6m, Sjö kort behövs EJ till denna modell" Underbart! 😂
  6. Många svar och funderingar, men det jag jagar är vilket mått det är som inte får vara över 4/12 meter? Det är troligen främst på längden.. T.ex om man har en Bavaria 37 Sport som typ är 11,99x3,99 och lägger till en peke, är det kört då? Samma sak om det på samma båt har hängts på en förlängd badplattform..
  7. Över 12x4 meter.. Vilka mått är det som gäller? Vad händer om man hänger på en badplattform, räknas den?
  8. Stort tack för infon! Vet du vilken årsmodell den är?
  9. Tack Rikard! Hade inte reagerat på att du skrivit förbrukningen där. Lite som jag misstänkte, en ganska hög förbrukning om man jämför med en stl mindre med t.ex 2xD6. Är väl kanske egentligen inte konstigt, men trots allt ganska mycket mer. Hänger väl kanske delvis ihop med att det är raka axlar också.
  10. Tack för svar båda två! Rikard, i vilken båt hade du dessa motorer? Vilken förbrukning hade du? Var tror du förbrukningen landar på en Windy? 12,95x3,90m och ca 8900kg Är själv van vid singel duo-propp som går spikrakt dit man pekar oavsett om man kör framåt eller backar, därför inte riktigt van vid hur man kan dra nytta av propellerverkan men det är kanske som du säger att det räcker med bogpropp. Är väl just i de fall där inte naturen alls vill samarbeta som jag känner att det hade varit bra även bak. Sen har vi servicekostnaderna på motorerna, har du några ungefärliga siffror där? Gjorde du något själv eller var det verkstad som gällde? Tackar för tipset med EDCn. Oavsett vad så är risken uppenbar att det blir en båt med någon form av EDC. EDIT: Har lagt in samma fråga på "Windy owners club" på facebook nu. Får se vad det ger.
  11. P_Martinsson

    Motor

    Har haft Mercury 75hk 4-takt, Mercury Verado 200hk och Mercruiser 350 MPI. Lite insnöad med andra ord..inte en Suzuki så långt ögat når.. 😄
  12. Jag inser att detta är minimal chans, men är det någon här som haft erfarenhet av Windy Typhoon 43 eller av Volvo Penta TAMD 74 EDC, gärna tillsammans? Just denna båt har raka axlar, vinkelväxel tror jag, vilket är huvudanledningen till min fråga...att slippa drev. Jag tänker dels vad ni tycker om båten i sig? Känns större än vad vi egentligen tänkt oss, men samtidigt väldigt tor och luftig både invändigt och i sittbrunnen. Sen funderar jag över motorerna, stora bjässar, som jag antar kräver sin man både när det gäller förbrukning och servicekostnader. Till sist, skall man reagera på att båten enbart har bogpropeller, rumpan får man hantera på annat sätt?
  13. Har också haft funderingar runt detta och av ren okunnighet bara utgått från att det var sak samma oavsett om det var rakt eller i vinkel. Men som du säger, det är det kanske inte alls.. Någon med lite längre erfarenhet av vinkelväxel som kan sprida lite klarhet i ämnet?
  14. Just detta funderar jag på. Tar de flesta försäkringar denna typ av stöld, eller har dom kanske t.o.m krav på att dreven demonteras varje höst? Är precis i slutfasen på försäljning av vår gamla båt och håller just som bäst på att försöka bestämma vilket ben vi skall stå på. Att ställa en båt på land på hösten med dubbla DPH är kanske att hoppas på för mycket idag? Kanske en aning mindre risk med DPG eller äldre.. Propparna tar man väl med sig oavsett drev eller axlar antar jag. Alternativet är självklart inomhusförvaring, men där vi bor är det inte alls en självklarhet att man hittar det..eller att hyran för en vinter inte motsvarar ungefär vad ett drev kostar.. 😉
  15. Time Left: 2 months and 29 days

    • Säljes
    • Used

    Nästan oanvända 12 volts förbrukningsbatterier av AGM-typ i mycket hög kvalitet till salu. Det är sk 10-års batterier som används för att säkerställa strömförsörjning till kritiska installationer, t.ex sjukhus, Data Centers mm. Sköts dom som dom skall kommer dom att hålla länge. Marathon M 12 V 90 FT Teknologi Bly AGM Spänning 12 V Kapacitet 86 Ah Funktioner Underhållsfri Poltyp F-M6-90° Anslutning M6-skruvanslutning Bredd 105 mm Höjd 270 mm Djup 395 mm Vikt 31 kg Typ M 12 V 90 FT Livslängd: 12 år https://www.conrad.se/p/gnb-marathon-m-12-v-90-ft-namf120090hm0fa-blybatteri-12-v-86-ah-bly-agm-b-x-h-x-d-105-x-270-x-395-mm-m6-skruvanslutnin-617820 Säljes för 1500:- styck eller 1250:- vid köp av flera. Skickas ej!

    1,500.00 SEK

    Fjälkinge - SE

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy