Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
P_Martinsson

Mindre batteri till bogpropeller

Rekommendera Poster

Har en fundering som jag skulle vilja ventilera lite här med er.

Hoppas att det är okej..?!  🙂

 

 

I vår båt, en Sealine SC39, så sitter det totalt 6st 12V batteri i två olika banker, varav 5 sitter i motorrummet och 1 fram vid bogpropellern.

De 5 är 100Ah AGM med en säsong på nacken. Den vid bogen visade sig vara ett 100Ah bly som när jag testar det med Biltemas batteritestare ganska tydlig visar att det är dags att byta ut det.

 

Nu till problemet/funderingen. Istället för att skaffa ytterligare ett 100Ah AGM vad tror ni händer om jag istället använder ett 75Ah AGM av exakt samma märke?

Jag har nämligen ett sådant stående oanvänt pga ett "felköp".

Känner väl själv att det bör funka, speciellt med tanke på kabeldimensionen som Sealine använt i båten så borde 75Ah räcka med stöttning av de 5 där bak via kabel. Eller är jag helt fel på det? Det är egentligen 2 batteri bak som sitter i samma bank som det där framme..

 

Det är 5 sånna här som sitter vid motorn:

https://www.seasea.se/båtel/batterier/agm-batteri/marinbatteri-nordmax-agm-dual-purpose-100ah

 

Och batteriet jag har över är detta:

https://www.seasea.se/båtel/batterier/agm-batteri/marinbatteri-75ah-agm-dual-purpose-nordmax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev P_Martinsson:

Har en fundering som jag skulle vilja ventilera lite här med er.

Hoppas att det är okej..?!  🙂

 

 

I vår båt, en Sealine SC39, så sitter det totalt 6st 12V batteri i två olika banker, varav 5 sitter i motorrummet och 1 fram vid bogpropellern.

De 5 är 100Ah AGM med en säsong på nacken. Den vid bogen visade sig vara ett 100Ah bly som när jag testar det med Biltemas batteritestare ganska tydlig visar att det är dags att byta ut det.

 

Nu till problemet/funderingen. Istället för att skaffa ytterligare ett 100Ah AGM vad tror ni händer om jag istället använder ett 75Ah AGM av exakt samma märke?

Jag har nämligen ett sådant stående oanvänt pga ett "felköp".

Känner väl själv att det bör funka, speciellt med tanke på kabeldimensionen som Sealine använt i båten så borde 75Ah räcka med stöttning av de 5 där bak via kabel. Eller är jag helt fel på det? Det är egentligen 2 batteri bak som sitter i samma bank som det där framme..

 

Det är 5 sånna här som sitter vid motorn:

https://www.seasea.se/båtel/batterier/agm-batteri/marinbatteri-nordmax-agm-dual-purpose-100ah

 

Och batteriet jag har över är detta:

https://www.seasea.se/båtel/batterier/agm-batteri/marinbatteri-75ah-agm-dual-purpose-nordmax

Kommer nog fungera, men hur kraftfull är din bog? Hur mycket använder du den?

Jag har 3hk i näsan och använder min lite, duttar vid olika tillfällen. Kör absolut inte den genom att vrida runt båten 180 grader osv. och har 75ah AGM fram.

 

Men om jag förstår dig rätt, så sitter HELA banken ihop? Då har du väl 575ah till bogpropeller om du byter till 75ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det benämns ju dual purpose så då ska det väl klara lite större kortvariga laster också.

Eftersom du redan har det är det väl bara att prova?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropellern är en Max Power Super Power Series 80.

Lite svårt att hitta fakta om den, men jag tror att den är på 5-6hk.

Har ju dubbla D6:or så rotera båten runt sin axel görs i princip aldrig med bogen.

 

3 timmar sedan skrev Zwen:

Eftersom du redan har det är det väl bara att prova?

Tror att det får bli så, skulle det mot förmodan inte funka så får man väl köpa ett större.
Fördelen är att jag slipper gå och irritera mig på att det står ett oanvänt batteri i garaget..  😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag blir lite fundersam om den nu är så stor som 5-6 hk, dvs omkring 3,7-4,4 kW, och du har 12 V. Då borde du ha ganska rejäla kablar och kanske mer batteri.

Försök hitta manual till den och se vilka batterier o kablar som föreskrivs. Titta inte bara på Ah utan även CCA (eller motsvarande för marint). Batteriet behöver klara en viss kortvarig maxström för att det ska funka ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite letande så hittade jag en "manual". Där står det att det är bättre med ett mindre batteri med bra CCA än tvärtom.

 

BATTERY REQUIREMENTS

CAUTION: refer to the maker’s technical characteristics (capacity and starting current) of the battery used. Example: Exide Maxxima 900, 12 volts, capacity 55 Ah / starting current 800 CCA. The higher the CCA the more suitable the batteries are, large capacity batteries with a low CCA may be inferior to much smaller battery’s with a higher CCA .
 

Det mindre batteriet jag har är CCA angivet till 750A och när jag kär med min batteritestare så får jag 860A. Mäter jag på det gamla batteriet, som satt där i somras, så får jag 500A, vilket borde betyda att det lilla bored fixa biffen utan problem.

 

Vilken kabelarea man skall ha när ett batteri sitter framme vid bogpropellern är lite otydligt. Har inte kollat så att jag vet säkert, men jag skulle tro att kabelarean är 95mm2. Ser ut som en Gardena vattenslang..  😆

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...