Jump to content
Sunday 15 September 2019

karluno

Medlemmar
  • Content Count

    473
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

57 Expert

1 Follower

About karluno

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

497 profile views
  1. karluno

    Mercury

    ok vit då är det en motor från 50talet eller äldre,fabriken startade 1939,alla mercury var vita på den tiden,på senare år finns vita Mercury men då är det dom stora fyrtaktarna,är väl en fyrcylindrig din kompis har,kanske någon som har en veteranbåt som den skulle passa till,värdet kan inte jag svara på,kolla med veteranbåtklubbar på nätet.den är väl inte ommålad?,konstigare saker har jag sett.
  2. kan väl inte göra så mycket,går ju alltid att dra styrkabeln lite annorlunda, ja gjorde det på en uttern 510ht,no problem.
  3. karluno

    Mercury

    menar du att den är vit? Mercury var vita från början ,var väl 50talet dom lackades svarta,eller menade du fin?,70talare lågt värde,men dom äldre vitlackade har ju samlar status.
  4. min brorson hade en sådan båt,den var original utrustad med ett bord som gick under framdelen,tog loss den och hakade på den i skruvade fästen som fanns i dom två kojerna,kolla på nätet finns väl bilder på hur det såg ut,båten är ju såld i många ex,käck liten båt.
  5. syrafast rostfritt stål motstår väl det mesta,haft båt i 45år inga problem med den bästa sorten rostfritt stål.fäster inte en magnet mot stålet då är det syrafast.
  6. står väl i instruktionsboken vilken olja du skall använda,exprimentera inte med andra oljor än vad dom uppger,en hundring kostar kanske olian.
  7. karluno

    Uppkopplad båt

    även uppkopplade kommer en vacker dag bli bortkopplade för evigt.
  8. båten blir ju som ny,eller bättre,kolla utomlands vad priset är på denna typ av båt,finns väl inte mycket i Sverige att jämföra med,försäkringsvärdet kan du nog få fram då.
  9. Mercury gjorde en 20hk 1975 som inte hade axeln från svänghjulet till växelhuset i rostfritt,vanligt bondjärn,vad hände? efter en del år gick axeln av,pang i växelhuset bara övre delen som var intakt,en ingenjör som ville spara in på tillverkningen,surt för ägarna garantin hade ju gått ut,förövrigt sett att honda mjölat sig pga kass legering på en del årsmodeller.
  10. att äldre Suzuki inte är så mycke värda som andra kan ju bero på att dom haft en kass aluminium legering ,fruktansvärt vad dom vittra sönder mot tex Yamaha och dom usa motorer som man sett genom åren,vet själv haft en 50hk 83a Suzuki.
  11. vatten skallju båten tåla,värre blir det ju med solen som lyser,solen bryter ju ned och bleker det mesta,har väl blivit värre med åren då ozonskicktet blivit tunnare.
  12. du har ju evinrude,bombardier tog ju över när omc gick i konkurs,dom gjorde om äldre evinrude så dom klarade miljöaspekterna,vissa av dom är ju äldre snurror med ny teknik,är väl nästan bara dom som gör tvåtaktare idag.
  13. ägt fyra utternbåtar,anser dom välgjorda, dock inga fartbåtar när det går lite sjö,bättre och stabilare byggda än tex ryds som haft många problem .
  14. behövs inte förbjudna färger,här i marstrand funkar hempels mille extra perfekt,inte ett skal på båten,kört med den sedan 2013,äger ingen båt nu orkar inte med allt jobb längre, möjligtvis kan jag tänka mig en sådan här båt.
  15. lossadrag länken som sitter fast mitt på framsidan motorn,då finns ju ingen styrning inkopplad,skadar ju inte o testa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy