Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
Till_havs

Köpa f.d. charterbåt, bu eller bra?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu under väntan på isfritt vatten blir det att man är ute på nätet och fiskar efter något nytt roligt flytetyg att få huvudvärk av i sommar. Då slog det mig att mängder av utrangerade charterbåtar säljs vidare när kontraktet gått ut. De borde ju vara billiga eftersom de dels är onormalt slitna och redan är betalda en gång genom all uthyrning? Jajjemen, så är det. Halva priset eller lägre.  Men nackdelarna då?

Dåligt:

- Slitna och skadade pga klåpare, slarvers och oförsiktiga landkrabbor som nyttjat den och kanske grundsmällt rejält eller orsakat andra dyrfixade skador.

- Charterkärror sägs ha sämre/lägre utrustningsnivå än vanliga båtar som går till en privatköpare. Stämmer?

- Legat i Medelhavet med stark UV-strålning och hög salthalt som bryter ner alla yttre ytor och material så de blir sjabbiga och får tråkig finish.

- Många motortimmar. 

- Det är upp till köparen att låta testa båten noggrant för fel, säljbolagen bara dumpar sina båtar i befintligt skick utan garantier.

- Båtarna är oftast ej uppgraderade på något sätt, har samma instrument och utrustning som vid nyleverans. Att t ex själv bekosta byte av all löpande rigg på en 45-fotare...uj uj uj.  

- rejält mycket lägre marknadsvärde när jag en dag ska sälja den här hemma?

Bra:

- Seriösa charterbolag servar och lagar sina båtar kontinuerligt vilket kompenserar lite för punkt 1 ovan.

- ööööhhhh.....

- uuummmm.....

- ja, det är väl det.

Här har vi då t ex en 2017 Dufour 460 för c:a 1.370.000 SEK listpris som ligger i Kroatien. Bör väl vara lite prutbart vid snabb och enkel affär. Det finns flera likadana till samma pris och mycket annat att välja bland hos andra charterbolag och mäklare.

https://www.dreamyachtsales.com/pre-owned-yachts/listings/hobbes/

En för mig lagom stor och lagom ny båt till rena fyndpriset! Det tillkommer förstås en mängd ytterligare utgifter, kostnader och knepigheter:

- Resa ner dit båten är

- betala oberoende firma för grundlig besiktning

- lyft för skrovkontroll

- försäkringar och andra administrativa kostnader

- segla hem genom Biscaya och överleva späckhuggarvattnen utanför Spanien och Portugal utan att få rodret bortslitet!

- det står att båtarna inte är momsade. Vad jag förstår så kan en privatperson köpa en begagnad båt inom EU och ta hem den till Sverige utan moms eller tull. Men det måste man förstås kolla upp noggrant och få skriftligt från Tullverket att så är fallet.  

Såååå.....övertala mig nu till varför jag INTE ska slå till på S/Y Hobbes eller någon av hennes systerbåtar i samma hamn, eftersom det bara är eländes elände med före detta charterbåtar! 😁

IMG-20250920-WA0055.jpg

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...