Tobiasmatsson 2 Postad lördag kl 12:55 Hej, Dessvärre slutade bogpropellern att fungera i början av förra säsongen Modellen är en Quick BTQ 125-40 2,2 kW (40kgf) Produktionsår: 2017 Nu när båten står i garage tänkte jag plocka bort gamla växelhuset och koppling och beställa hem nya delar. Problemet är att kopplingen som syns på bild är inte den koppling som återfinns i Quicks egna manual. I manualen är det två elastiska kopplingshalvor som fixeras på växelhuset respektive motorn. Se nedan: Så den koppling jag har monterad just nu verkar vara av tidigare modell och jag har sökt runt som en galning för att förstå hur man plockar bort den. Annars kommer jag inte kunna skifta växelhuset som är trasigt. Det sitter ingen liten hexa-skruv i sidan heller som håller den fixerad. Fått tips om glidhammare Har även mejlat Quicks egna support, men ingen respons ännu Tacksam för idéer eller om det är någon som vet hur man gör Mvh, Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 458 Postad lördag kl 14:10 (redigerade) Den övre kopplingshalvan skall bara rakt uppåt, så en glidhammare eller 2-armad avdragare med vassa klor som du kan spänna ihop så de får grepp. Om du använder avdragare kan du bottna med en lämplig skruv något mindre än axeldiametern. Om du inte har egna verktyg så borde någon av nedanstående exempel funka om avdragararmarna når ner i huset. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-80-x-100-mm-2000051459 eller https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/glidhammarset/glidhammarset-m12x15-9-delar-2000042040 Finns verktyg som dessa även på andra ställen, bara ett exempel på hur de kan se ut. Alternativt låna verktyg av någon som har eller anlita en verkstad för demontering. Sitter det jättehårt så hade jag anlitat en verkstad för demontering. Om du använder glidhammare med en enda klo, flytta klon efter varje slag uppåt så det inte blir ojämnt. Gör 4 markeringar i kopplingshalvan och flytta växelvis mellan dessa. Spraya gärna med 5-56, WD40 eller liknande smörjmedel och ska du värma gör det med varmluft-pistol och med försiktighet. Den övre kopplingshalvan skall sitta fast i motorns axel med en insex låsskruv men antagligen har den glömts bort att monteras eller har den gått sönder av en eller annan anledning. //Pär Redigerad lördag kl 14:14 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad lördag kl 18:12 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Den övre kopplingshalvan skall bara rakt uppåt, så en glidhammare eller 2-armad avdragare med vassa klor som du kan spänna ihop så de får grepp. Om du använder avdragare kan du bottna med en lämplig skruv något mindre än axeldiametern. Om du inte har egna verktyg så borde någon av nedanstående exempel funka om avdragararmarna når ner i huset. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-80-x-100-mm-2000051459 eller https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/glidhammarset/glidhammarset-m12x15-9-delar-2000042040 Finns verktyg som dessa även på andra ställen, bara ett exempel på hur de kan se ut. Alternativt låna verktyg av någon som har eller anlita en verkstad för demontering. Sitter det jättehårt så hade jag anlitat en verkstad för demontering. Om du använder glidhammare med en enda klo, flytta klon efter varje slag uppåt så det inte blir ojämnt. Gör 4 markeringar i kopplingshalvan och flytta växelvis mellan dessa. Spraya gärna med 5-56, WD40 eller liknande smörjmedel och ska du värma gör det med varmluft-pistol och med försiktighet. Den övre kopplingshalvan skall sitta fast i motorns axel med en insex låsskruv men antagligen har den glömts bort att monteras eller har den gått sönder av en eller annan anledning. //Pär Hej Pär, Tack så mycket för din input Låter som att det är en glidhammare eller 2-armad avdragare som gäller för detta jobb. Kommer nog göra ett försök på egen hand med något av ovan verktyg + lite WD40. Här kan du se hur det ser ut inuti kopplingen ovanifrån. Som man kan se på bilden, så är det ett mindre "hål" i botten på kopplingen. Försökte göra rent så gott jag kunde, men svårt att se om något verktyg kan passa. Testade med lite olika insexnycklar som jag hade med mig, men utan framgång. Gällande det du skriver om övre kopplingshalvan. Ja antingen har den missats vid montage eller så är det bara 1 kopplingsdel på just denna årsmodell. För som jag har förstått så har bogproppen fungerat sedan 2017/2018 till förra sommaren. Inga tecken på att det ska ha funnits någon övre kopplingsdel heller när man plockar bort motorn. "Utbuktningen" på motoraxeln glider fint ner i spåret på kopplingen när motorn monteras ovanpå flänsen. Så får ingen känsla av att något saknas i alla fall. Däremot om jag får bort denna rackare, så blir det en tvådelad elastisk koppling till sommaren. Återkommer med update när jag hunnit inhandla lite prylar Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser