Gå till innehåll
onsdag 22 oktober 2025
Mackey

När kan man skippa oljebyte på hösten i en segelbåtsmotor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Den här frågan kommer upp då och då både på nätet och i verkligheten och jag är lite nyfiken på vad svaret är.

Egentligen är det en rätt onödig fråga, iaf. när det gäller kostnaden. Det är sällan mer än fem liter olja som ska bytas (vi byter 3,5 l) och köper man en 10 l dunk på Biltema, Svedol eller på något annat ställe så kostar oljan cirka 40:- kr/l. Jag misstänker att frågan kommer upp mera för att det är jobbigt att byta olja.

Jag funderar i de här banorna även om vi alltid byter olja varje höst.

Bara för att motorn gått kort behöver inte oljan vara särskilt bra. 20 timmars gångtid blir 120 kallstarter om motorn bara används 10 minuter i och ur hamn. Den oljan borde vara både smutsigare och fuktigare än en olja som använts 100 timmar under fyra semesterveckor och ett antal helgseglingar med lång motorgång många av dagarna.

Finns det någon kortaste användningstid av oljan när det kan sägas vara okej att låta oljan vara kvar och använda den en säsong till?

Mitt eget svar är nej!

Olja som använts, även om det bara är några timmar, börjar brytas ner och efter ett år är den inte tillräckligt bra. Dessutom kan den innehålla fukt som inte avdunstat. Fukten kan man kanske bli av med om man kör motorn ordentligt varm under någon timme innan man tar upp båten, men nedbrytningen pågår lik förbaskat.

Filter har jag skippat att byta ibland. Minns inte bytesintervallet, men kanske 200 timmar eller årligen. Har vi kört motorn mindre än 50 timmar så byter jag inte filtret den säsongen.

Rätt eller fel beslut?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På vår båt är själva oljebytet relativt enkelt. Det sitter en handpump på ena sidan för att tömma med. Den hade väl kunnat ha en liten slang på mynningen, men det går att tejpa dit en. Bara att sätta en tomdunk under och pumpa loss, helst med varm motor då.

Men filtret. Alltså, dessa jävla motortillverkare som ska sätta filter och annat man behöver komma åt på de omöjligaste ställen. Jag kan inte komma åt att skruva loss oljefiltret. Ena brorsan kunde, med massa besvär, nå och få loss en gång. Tror det är enda gången vi har bytt filtret. (Bränslefiltret sitter för övrigt ännu dummare till, men finfiltret på en diesel med grovfilter innan lär inte vara ett problem.)

Oljan bytte vi de första fyra höstarna, men inte senaste hösten. Jag kommer nog byta olja i år, men av förklarliga skäl inte filtret denna gången heller. Oljan brukar se fin ut när den byts, så jag är inte orolig.

Hade gärna haft en motor där alla servicedelar satt på fronten. Pumphus/impeller, remmar, oljefilter, bränslefinfilter och oljetömningspump. Det fanns ett kit till vår motormodell, men butiken har slutat med såna produkter och det hade ändå inte fått plats så som vår båt är byggd, tyvärr. Hade det funnits en bra standard för filterfästen, så hade det nog gått att hitta en filterförflyttare, men det finns ett par triljoner olika filterstandarder (dvs, det finns inga standarder, varje motormodell har i princip en egen utformning) och inte beteckningar att gå på, så den vägen är inte möjlig. Hade man haft en full mekanisk verkstad hade det nog gått att mäta upp och svarva till ett fäste som passar, men det har jag inte...

Maxi 95, som var en modell vi övervägde, hade varit drömmen - motorn monterad under bordet mitt i salongen, med perfekt åtkomlighet till allt! Men 95:an har andra nackdelar...

I år har det varit en skitsäsong. Maj och juni blåste bort, var knappt ute alls med båten. Juli och augusti var det åskrisk nästan varje dag, eller ösregn, eller både och, så där blev det inte heller mer än nån enstaka tur. Först i september och början av oktober blev det äntligen bra seglingsväder. Skulle tro att båten varit ute 15 gånger sen april. Säg 30 motortimmar. Så det är inte en hårt arbetande motor...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljefilter och bränslefilter har samma funktion - att rena den vätska som trycks genom filtret.

Men där slutar likheterna.

I bränslefilter finns det inga "genvägar". När filtret är helt igensatt så slutar vätskan att flöda genom filtret. Filtret blir visserligen bättre o bättre ju mer igensatt det blir och filtrerar allt mindre partiklar tills det tar stopp och då stannar motorn. Kan bli kritiskt beroende på situationen men motorn tar ingen skada.

I oljefilter finns det "genvägar". När filtret blir alltför igensatt så finns det en övertrycksventil som släpper igenom oljan utan att passera filtreringen. Det finns mig veterligt ingen indikation på när övertrycksventilen öppnar så filtret slutar rena oljan. Funktionen är en säkerhetsgrej för att motorn ska få smörjning så den inte skär. Det blir inget plötsligt stopp utan motorn fortsätter att fungera men slitaget ökar p.g.a. den orenade oljan och om man aldrig byter filtret så kommer motorn till slut att haverera. Hur plötsligt ett sådant haveri sker har jag ingen uppfattning om.

Att byta olja frekvent minskar så klart nedsmutsningen av oljan och igensättning av oljefiltret men tidsfasen för "när det gått för långt" med igensättningen av filtret beror på så många parametrar att ingen kan beräkna när haveriet riskerar komma.

Mina filterrutiner är att byta olja (samma skäl som @Mackey ) och oljefilter varje höst efter varmkörning av motorn så det blir lätt att pumpa ur oljan. Det är en ringa kostnad i båtägandet och är hyfsat lättåtkomligt i mitt motorrum. Jag har hittat en filteravdragare som går rätt bra att få in över filtret och som inte slirar. Den har inga långa spakar/hävarmar som är ivägen utan jag väljer en lämplig u-ringnyckel eller spärrskaftet för att vrida loss filtret.

20-322_xl_1.jpg.71769abfe19fc033615f9b175166c55a.jpg

Bränslefilterna har jag inte bytt på över tio år och planerar inte att göra i närtid. Jag kör regelbundet (ett par minuter varje/varannan timme) motorn på fullvarv. Så länge det kommer tillräckligt med diesel igenom filterna för den fullvarvskörningen så känner jag ingen oro för att filterna är alltför igentäppta (det finns reservfilter och verktyg ombord för byte) och kommer inte att byta dem. Däremot öppnar jag alltid bottenskruven på förfiltret och tappar ur en skvätt. Det brukar komma lite smuts och några droppar vatten vid den dräneringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev raol:

Men filtret. Alltså, dessa jävla motortillverkare som ska sätta filter och annat man behöver komma åt på de omöjligaste ställen.

Mitt filter är visserligen åtkomligt på framsidan av motorn, men när man lossar det rinner olja ut och kletar det ner allt, rem, vattenpump, mm. Varför sitter det horisontellt monterat så innehållet i filtret rinner ut så fort man lossar på det? Och varför så trångt att man inte kan få in något under? Nu kan man bara titta på när spillolja rinnner ner. 😠

Dieselfiltret däremot är hängande och man får lätt in en glassbytta under. Så varför inte oljefiltret...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Lintott:

I oljefilter finns det "genvägar". När filtret blir alltför igensatt så finns det en övertrycksventil som släpper igenom oljan utan att passera filtreringen.

Jo, det är jag medveten om.

Igensättning av filter borde rimlige inte ske så länge man håller sig inom tidsramen för bytesintervallet.

26 minuter sedan skrev Lintott:

Bränslefilterna har jag inte bytt på över tio år och planerar inte att göra i närtid. Jag kör regelbundet (ett par minuter varje/varannan timme) motorn på fullvarv. Så länge det kommer tillräckligt med diesel igenom filterna för den fullvarvskörningen så känner jag ingen oro för att filterna är alltför igentäppta...

Samma här, fast bara nio år sedan vi bytte (motor) och även både förfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite off topic, men...

När vi bytte motor var en viktig punkt att det gick att komma åt allt någorlunda lätt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

Igensättning av filter borde rimligen inte ske så länge man håller sig inom tidsramen för bytesintervallet.

- - -

Nej det behöver man nog inte vara orolig för.

Jag skrev det som en varning till dem som väldigt sällan/aldrig byter oljefiltret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev ABC:

Mitt filter är visserligen åtkomligt på framsidan av motorn, men när man lossar det rinner olja ut och kletar det ner allt, rem, vattenpump, mm. Varför sitter det horisontellt monterat så innehållet i filtret rinner ut så fort man lossar på det? Och varför så trångt att man inte kan få in något under? Nu kan man bara titta på när spillolja rinnner ner. 😠

Dieselfiltret däremot är hängande och man får lätt in en glassbytta under. Så varför inte oljefiltret...

På vår motor är båda filtren sidomonterade, så det lär rinna diesel utan dess like om man skulle skruva loss det. Men bränslefiltret sitter så omöjligt till att jag inte kan tänka mig att det nånsin har bytts sen 2005 när motorn installerades. Jag tror inte det finns människor med de fem leder i armarna som krävs för att nå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill spara in på oljebyten så kan man ju göra en oljeanalys för att ta reda på om man verkligen behöver byta den. Det kostar typ 1000-2000 kr. Fundera själv på vad som blir billigast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Eld-:

Om man vill spara in på oljebyten så kan man ju göra en oljeanalys för att ta reda på om man verkligen behöver byta den. Det kostar typ 1000-2000 kr. Fundera själv på vad som blir billigast. 

Kör man på dyr olja i en större motorbåt kan det ju löna sig.

Jag är mer intresserad av det rent tekniska/kemiska vad gäller oljans livslängd.De 120:- kronor jag betalar flr olja varje höst är absolut överkomligt och det är inte svårt att byta olja heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi byter också varje säsong. Dålig smörjning orsakar slitage och dödar i förlängningen motorn på ett sätt som få andra problem kan. Ett par hundralappar och 30 minuters arbete varje höst är ingen stor sak för att försäkra sig mot detta.

Tror dock att det egentligen är lite mindre känsligt numera än det var förr. Ett argument jag sett för att byta varje höst är att oljan tar åt sig svavelföreningar (biprodukter från förbränningen) som sedan omvandlas till svavelsyra när fuktig luft får stå i motorn över vintern. Oljan är gjord för att hantera detta men förmågan att neutralisera syror är inte obegränsad. Numera kör vi ju dock på väldigt lågsvavlig diesel, så det här är ett mycket mindre problem än det var förr.

När det gäller att byta oljefilter så är mitt favoritverktyg en oljefilternyckel som man sätter på hylsnyckeln (se bilden). Hänger dock på att man vet vilken form filtret har; i mitt fall (VP MD7) finns det två olika typer så jag har två nycklar. Detta plus oljeabsorberande duk gör att det går snabbt och smidigt att byta.

51q4CCEpvNL._AC_SL1024_.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...