Jump to content
Sunday 20 September 2020

kblomster

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kblomster

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Masthead och partial är lätt att skilja på, det är bara att titta på var förstaget är infäst i masten. Sitter förstaget i masttoppen är det en mastheadrigg, sitter det längre ner är det en partialrigg. Ofta ser man benämningar som t.ex. 7/8-rigg, vilket då betyder partialrigg med förstaget fäst på sju åttondelar av mastens höjd över däck (dvs om vi tänker oss en mast som är åtta meter hög från däcket så sitter förstaget fast sju meter upp). Mycket förenklat kan man säga att en mastheadrigg är generellt starkare men har färre trimmningsmöjligheter, medan en partialrigg är mer trimmningsbar. På en partialrigg kan man enkelt böja masttoppen bakåt med hjälp av akterstaget eftersom förstaget inte håller emot högst upp, vilket ger vissa trimmningsfördelar. Å andra sidan är det svårare att spänna förstaget just på grund av detta, varför många partialriggade båtar (särskilt äldre sådana) även har backstag utöver akterstaget för att kunna göra detta. VIlket så klart innebär fler linor att dra i vid t.ex. slag. Varför man har svepta spridare får någon annan försöka förklara...
  2. När det gäller olja så brukar man väl säga att det är bättre att byta ofta med en billig olja än att byta sällan med en dyr. De flesta segelbåtsmotorer körs väl kanske 50 timmar per säsong eller mindre, och om man då byter olja varje höst så tror jag man sköter sin motor rätt bra oavsett hur billig olja man köper (så länge det är rätt sort, vill säga). Det brukar också sägas att det är mindre bra att låta motorn stå över vintern med gammal olja (har för mig att det har något att göra med att oljan tar upp svavel från bränslet under gång och blir svagt frätande, eller något i den stilen). Det är heller inget fel på Biltemas olja, den fyller Volvos krav, så byt du.
  3. https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/kellets.php Killgissat eller ej så har jag rätt.
  4. Nja, påståendet jag ställde mig tvivlande till var ju att man med hjälp av en ankarvikt skulle kunna få en märkbart bättre dragvinkel mot botten när man med utgångspunkt i mer eller mindre slak lina börjar dra fast ankaret. Jag är fullt beredd på att jag kan ha fel här så räkna gärna du. Att ankarvikt funkar som ryckdämpare och därmed är särskilt bra vid svajankring då båten rör sig betydligt mer än vid stävförtöjning tvivlar jag inte alls på.
  5. Nä, varken eller. Tog mig friheten att spekulera.
  6. Jag är också tveksam till att kätting eller vikt(er) på linan skulle göra någon större skillnad vid stävförtöjning mot land. Det ska då till några enorma vikter i stort sett mitt på linan för att man ska få någon förändring i dragkraftsvinkel av betydelse. Jag ligger i princip aldrig på svaj, men däremot stävförtöjer jag mot land ganska ofta på rätt så utsatta ställen i Stockholms skärgård - vill man vara ifred på de vackraste platserna i juli så får man leva med lite besvär. Det har hänt ett antal gånger att jag varit tvungen att flytta mig på natten när vinden vridit (eller vid ett minnesvärt tillfälle på Röder, när sjöhävningen lirkade loss en bergkil), men jag tror faktiskt aldrig jag varit med om att jag varit tvungen att flytta på grund av att ankaret släppt. Visst händer det att det inte fastnar (ofta är det bottenvegetation som stör), men har man väl spänt upp det ordentligt så tror jag faktiskt aldrig jag varit med om att det släppt. Har Bruce, för övrigt, 7,5 kg för knappt 4 ton segelbåt. Inte av något aktivt val, det är det som tidigare ägare haft. Någon gång har det hänt att en sten som är precis lagom stor har lagt sig i "skopan", men annars har jag inget att klaga på egentligen. Kan säkert vara så att någon annan typ är bättre, men jag har som sagt egentligen aldrig haft några problem så då tycker jag inte det är motiverat att byta.
  7. Bra idéer, tack! Eftersom hålet är ganska stort tänkte jag också att det väl inte kan skada att förstärka lagningen med lite glasfiberväv i botten och kanske även högst upp. Funderade också lite på det här med värmeutveckling när epoxin härdar; om man ska hälla i en deciliter eller vad det nu kan bli så kanske det är bäst att göra det i flera omgångar, men då får man väl se upp så att lagren fäster på varandra ordentligt... blir nog till att läsa West Systems manual ordentligt innan jag börjar.
  8. I sittbrunnen på vår båt finns det ett fäste till ett bordsben, i form av av en invändigt gängad bronskopp, där själva koppen är kanske två och en halv eller tre centimeter i diameter. Koppen har en fläns som är kanske en knapp centimeter bred och där finns fyra stycken försänkta skruvhål som fäster koppen i sittbrunnsdurken. Koppen är såpass djup att hålet fästet sitter i går helt igenom sittbrunnsdurken och koppens botten sticker ner några millimeter från akterruffens tak. Bordet och dess bordsben är inte längre i bruk, och nu har detta fäste börjat läcka så att det droppar in lite vatten längst föröver i akterruffen. Detta måste naturligtvis åtgärdas. Jag skruvade loss fästet, rengjorde och tänkte lägga dit ny tätningsmassa (Sikaflex) nu idag, men sen började jag fundera lite på varför jag egentligen skulle göra det. Fästet används ju inte längre. Dessutom har läckaget gjort att balsasandwichen i sittbrunnsdurken är ganska murken runt hålet. Jag funderar istället så här: jag tar och skrapar ur några centimeter murken balsa runt hålet, tejpar igen noggrannt underifrån och sen fyller jag hela rasket med epoxy (typ West System 404 eller 406), så är jag av med problemet för gott och slipper oroa mig för ytterligare uppruttning av balsasandwichen. Vad tror ni om det? Kan man göra så med såpass stora hål som det rör sig om här, håller det eller måste man förstärka hålet på något sätt?
  9. Bilderna funkar om man kopierar länken till addressfältet och trycker enter, istället för att klicka på den. Sidan bilderna ligger på har en ganska vanlig skyddsfunktion som är till för att man inte ska kunna bygga in bilder på någon annan sida utan att betala för trafiken.
  10. Bra idé, men jag tror inte min platta har stöd för trådlös/induktiv laddning - det är som sagt en äldre modell än trådstartarens. Jag har funderat på att montera ett stänksäkert USB-uttag i sittbrunnen men det har inte blivit av. Ska jag göra en permanent lösning så gör jag det nog hellre för en "riktig" plotter istället.
  11. Jag har kört Navionics i den äldre varianten av samma platta (version 1, alltså) i några år nu som min enda plotter (eller ja, jag har ju samma app och samma kort i telefonen också). För den typ av segling jag gör är det perfekt. Jag laddar ner korten till plattan hemma innan avfärd och kör sedan i flygplansläge hela resan (flygplansläget stänger av alla radiosändare men GPS:en är passiv mottagare och funkar fortfarande). Batteriet räcker inte riktigt en hel dag men det är inte så svårt att lösa. Man köper korten i appen och betalar via Google Play, och när man har gjort det kan man ladda ner korten till plattans eget lagringsutrymme - något SD-kort behövs inte. Det blir väl kanske 2-3 gigabyte för hela Östersjön men det ryms utan vidare (plattan har 16GB lagringsutrymme inbyggt). Korten kostar runt 350kr/år för hela Östersjöområdet, inklusive Hydrographicas detaljkort som bhemac säger. (Tror dock inte Danmark och svenska västkusten ingår i det paketet? Osäker, seglar bara på ostkusten själv.) Kollade lite på Eniro På Sjön som verkar lite snyggare och snabbare, men om man ska ha Hydrographicas kort där så blir priset ungefär detsamma och då behåller jag hellre Navionics som jag är van vid. Fördelen med en sådan här lösning är väl egentligen främst att det är billigare än en riktig plotter, men det har också en del smidighetsfördelar i en trång sittbrunn. Nackdelen är väl mest att även om själva paddan är väldigt robust och klarar saltvattenöverspolning och annat elände utan problem så har jag inte hittat någon strömförsörjning som är lika pålitlig. Pekskärmen är också ganska hopplös när den är blöt, så i riktigt ruskväder har vi ibland låtit navigationen flytta in i kajutan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy