Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
brajzore

Använda Eniro På Sjön som navigation

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev fredrikpenta:

 

Vad jag vet så använder Garmin /Navionics, Eniro/Skippo, seapilot etc etc samtliga Sjöfartsverkets sjökort? Med eller utan Hydrographica.

 

Och färgerna brukar ju gå att ställa in i de flesta appar.

 

Menar du att alla som kör Raymarine eller Garmin har sjökort som "inte ser vettiga ut" ?

Hade Navionics förut och då var det andra symboler för diverse olika viktiga saker. Om jag minns rätt så var det bl.a. en ej svensk symbol för någon typ grynna. Det var otroligt irriterande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Funkar inte heller på Samsung S22, verkar vara Andoid som den inte vill jobba med.

Ovanligt att Android inte funkar… 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 hours ago, Boanjohan said:

Själv skulle jag nog bli galen om texten inte snurrade med bilden, eftersom texten på en karta normalt alltid har indikerat vart norr är.

Fast på alla plottrar jag har sett (tex min gamla Garmin) och samtliga appar jag använt, förutom just Skippo, så renderas alla namn, siffror, skyltar och tecken på ett lager "ovanför" kartan/sjökortet. Ett lager som inte roteras.

Detta gäller för alla navigationssystem för alla färdmedel skulle jag gissa. (?)

 

Det brukar också finnas en setting, som bestämmer om man vill ha nord uppåt, eller riktning uppåt.

Sen finns ju alltid en kompassnål som indikerar nord, om du inte har nord uppåt. Så att texten skulle indikera vad som är norr har jag aldrig varit med om..

 

Med din logik så skulle all text och skyltning på GPSen i bilen bli uppochned när du svänger eller kör i södergående riktning??

Redigerad av fredrikpenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Ovanligt att Android inte funkar… 😁

Android fungerar. Appen är däremot inte verifierad på alla miljöer den skall fungera på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev fredrikpenta:

Fast på alla plottrar jag har sett (tex min gamla Garmin) och samtliga appar jag använt, förutom just Skippo, så renderas alla namn, siffror, skyltar och tecken på ett lager "ovanför" kartan/sjökortet. Ett lager som inte roteras.

Detta gäller för alla navigationssystem för alla färdmedel skulle jag gissa. (?)

 

Det brukar också finnas en setting, som bestämmer om man vill ha nord uppåt, eller riktning uppåt.

Sen finns ju alltid en kompassnål som indikerar nord, om du inte har nord uppåt. Så att texten skulle indikera vad som är norr har jag aldrig varit med om..

 

Med din logik så skulle all text och skyltning på GPSen i bilen bli uppochned när du svänger eller kör i södergående riktning??

Det jag syftade på är att i alla tider har kartor (papper) varit efter en standard att utifrån texten är norr uppåt och att jag själv av vana och egen smak därför alltid själv har sjökortet i appen låst så norr alltid är uppåt.Jag är inte bekväm med att ha körriktning uppåt eftersom kartan då hela tiden roterar, det ger mig en schizofren känsla.
I bilen är det en helt annan sak eftersom man hela tiden kör på en fast väg och bara ska följa en linje och det därför bara är intressant med valen höger/vänster/rakt fram.


På sjön och i fjällen eller vid orientering där man, till skillnad mot bilnavigering, har en översiktlig karta och även aktivt använder en kompass så tycker jag det är jobbigt med riktning uppåt.

 

Det är för mig alltså bara en vanesak och jag föredrar norr låst uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv alltid norr uppåt. För mig är det otänkbart att ha en karta som snurrar runt. Skulle inte ha det i bil heller, om jag nu hade haft sån i bil (tack och lov hittar jag fint utan sån).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

i bilen är kurs upp normalt som Boat Johan skriver. Jag är också van att alltid ha norr upp i min båt som gör max 7 kn. Jag skulle med i en ribb båt som gör 30-40 knop som vi skulle köra ibland öarna i Bohuslän och jag hävdade att jag ville ha norr upp. Jag fick till svar vänta tills vi kommer upp i fart så ändrar du dej. Gissa om jag fick ge mej!!

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Boanjohan:

- - -
På sjön och i fjällen eller vid orientering där man, till skillnad mot bilnavigering, har en översiktlig karta och även aktivt använder en kompass så tycker jag det är jobbigt med riktning uppåt.

- - -

På 70-talet så ändrade de flesta orienterare "karthållningsmetod" till att "passa kartan" i löpriktningen. Man övergav metoden med "gammal klassisk kompass" där kompasshuset vreds parallellt med meridianerna för att få en kompasskurs att springa mot. "Tumkompassen" infördes. Det var en enkel kompass utan vridbart kompasshus. Tummen med kompass (fästes med ett resårband runt tummen) hölls över kartan med kompassens pekare i den riktning man ville springa. Sedan vreds hela kroppen tills kompassnålen var parallell med meridianerna. Metoden var mycket snabbare att orientera med genom att fipplet med kompasshuset försvann. Under löpningen mot nästa kontroll så var allt på högersidan till höger om riktningsgivaren o.s.v. Det blev mycket enklare att läsa kartbild och terräng mot varandra. Även precisionen i kartläsningen ökades då kartbild och terräng inte behövde "roteras i skallen" för att jämföra bilderna med varandra.

 

Jag har orienterat efter båda metoderna. För orientering och navigering på sjön så föredrar jag att alltid ha kursriktning uppåt. För mig minskar det defintivt risken att t.ex. ta miste på vilken sida om ett framförliggande grund jag ska sikta.

 

När använde ni senast en transportör vid navigering? För mig är det inte ofta. Kanske inte ens årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många intressanta synpunkter🙂 Och som sagt en smaksak vad man föredrar, precis som Android och Apple😉

Eller Skippo vs Navionics vs papper etc


Jag var med på tiden när tumkompassen infördes men var bara dryga knatte då. Var aldrig "aktiv" längre än till tonnåren och då med vanlig kompass. Här i tråden var första gången (tror jag) som jag förstått syftet med tumkompassen, förutom att den är mindre och sitter på tummen.


Min båt gör bara 7 knop och då har jag tid att vrida och vända i skallen. Att körriktningen kan vara att föredra när man kör efter en inlagd rutt, eller när man kör i hög hastighet tvivlar jag inte en sekund på. Jag gör inget av det och kör obestämd rutt mot någorlunda bestämt mål bland öar där jag ännu inte lärt mig hitta utan sjökort. Att då köra efter körriktningen skulle nog leda till att jag körde i cirklar och så småningom var tillbaka i hemmahamnen 😂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

För orientering och navigering på sjön så föredrar jag att alltid ha kursriktning uppåt. För mig minskar det defintivt risken att t.ex. ta miste på vilken sida om ett framförliggande grund jag ska sikta.

Tror det beror på hur man fungerar i skallen. Jag blir förvirrad av kartbilder som ändrar utseende pga rotation. Däremot kan jag utan att tänka "rotera" kartbilden mentalt runt båtsymbolen på sjökortet så jag vet precis vad som är vad och vad som är var. Hjärnor är lite olika helt enkelt.
Kanske beror det i mitt fall på att jag varit kartnörd sen mycket unga år. Kunde sitta i timmar och kolla på kartor som barn, och där kanske norr-uppåt-tänkandet cementerades.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar också att ha norr upp, inte minst därför att merparten av våra kuster ligger i nord-sydlig riktning och det är så vi oftast går. Även om jag går västerut är det inga problem att ha norr uppåt, snarare tvärt om, jag skulle inte vilja ha väster uppåt (följer jag en uppgjord rutt brukar jag dock ha den uppåt). Men, jag skulle inte ha något emot att kunna välja söder uppåt när jag går längre sträckor söderut just för att, som påpekats ovan, minska risken att man i ett stressat ögonblick blir förvirrad och måste snabbt måste ta ett beslut om vilken sida av ett hinder man ska passera.

 

Låter kanske konstigt, men just i när man går rakt norrut eller rakt söderut och sjökortet blir "nästan rätt" ökar risken för fel åtminstone för mig och jag måste tänka till en extra gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag skrev så går det självklart att alltid ha "norr upp" i alla appar och navigationssystem. Så vill ni ha det är det ju inget problem.

men OM  man vill ha riktning upp, vilket många vill, så är det enbart Skippo som jag testat som också snurrar all text, ikoner och siffror. Så att allt blir uppochner om du kör söderut. Så att 9 blir 6 tex..

 

Lite roligt att ni verkar tycka det är "korrekt", även om ni har uppenbarligen aldrig testat, då ni alltid kör med "norr upp":D

Det är ju ungefär som att säga "Köttbullar är godare än korv, fast jag har ingen aning om hur det smakar, för jag har aldrig ätit det!"... ;)

Redigerad av fredrikpenta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör oftast norr upp för att jag är van vid det och det känns som att jag fattar sammanhanget/var jag är i stort bättre då. Har segelbåt så man hinner oftast fundera också. Ofta ligger man ju och kör på mer eller mindre samma kurs rätt länge. Men när jag ska krångla mig igenom lite mer komplicerade passager, särskilt där jag inte är hemmastadd sedan tidigare, då byter jag till kurs upp! Precis som sagts är det  mycket enklare att undvika hinder på det sättet, det är mycket mindre risk att göra fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

har haft ett förbaskat strul med min sony xperia5 android..

efter uppdatering från eniro till på sjön ellervadenuva till skippo har den krashat flera gånger och när jag skulle ominstallera gick det inte att avinstallera först för då fastnade det och telefonen startades om av sig själv.

lösningen blev att avinstallera i felsäkert läge och nu när jag ska ladda ner offlinekartor säger den att kartan är för stor.

då raderar jag kartan för att starta en ny nedladdning och då funkar det.

har ställt den på att ladda ner både via wifi och 4g men när jag går från wifi så stannar nerladdningen.

det här blir spännande.

skulle vilja ruska om utvecklaren lite...tror han går på nån medicin.

och när skärmsläckaren går på stannar nedladdningen så man får trycka på pausa och återuppta nedladdningen-

hmm..det står nästan 20 gig att ladda ner men efter 100 mb så räknas det tydligen som 1 gig/100mb...e jag helt fel ute för 1000mb e väl en gig

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag pratade med Skippo häromdagen (tisdags) om problemen med Androidappen.

Idag släpptes en uppdaterad version. Som det var fixat i. (gömma  instrumentpanelen.)

 

så två dagars fix för ny release tycker jag är okej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fredrikpenta:

jag pratade med Skippo häromdagen (tisdags) om problemen med Androidappen.

Idag släpptes en uppdaterad version. Som det var fixat i. (gömma  instrumentpanelen.)

 

så två dagars fix för ny release tycker jag är okej

jag har också mailat mina problem till dom också.

jag vet inte om mina problem är på just min mobil.

jag lyckades i alla fall ladda ner kartan som tog hela dagen på sig.

idag ska jag testa från halland till göteborg så jag lör en uppdatering först.

i min mobil heter appen inte skippo utan "på sjön"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill använda min PC istället för en plotter, men finns det något program som funkar till den?

Har en Navilock Receiver till den och den är hyfsat exakt.

 

Testat Skippo och OpenCPN, men ingen av dom tycks hitta GPS:en...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minutes ago, DanielL said:

Jag vill använda min PC istället för en plotter, men finns det något program som funkar till den?

Har en Navilock Receiver till den och den är hyfsat exakt.

 

Testat Skippo och OpenCPN, men ingen av dom tycks hitta GPS:en...

Jag kan inte se att openCPN inte skulle stödja den. Vad händer när du försöker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rejas:

Jag kan inte se att openCPN inte skulle stödja den. Vad händer när du försöker?

När jag loggar in sitter GPS-punkten fast på Floridas östkust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev DanielL:

När jag loggar in sitter GPS-punkten fast på Floridas östkust.

 

Jag köpte en billig GPS-mottagare för 200 kr på Amazon

När jag ställt in COM-port under inställningar-connections i OpenCPN, och låtit den söka fram satelliter - ser dessa med dashboard-plugin samt att jag får gröna staplar uppe till höger - så kan jag klicka på båten nere i högra hörnet och den går direkt till min position.

 

 

gps.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, DanielL said:

När jag loggar in sitter GPS-punkten fast på Floridas östkust.

Om du aktiverar NMEA debug window där du ställer in dina connections. Ser du något i fönstret då eller är det helt tomt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev DanielL:

Jag vill använda min PC istället för en plotter, men finns det något program som funkar till den?

Har en Navilock Receiver till den och den är hyfsat exakt.

 

Testat Skippo och OpenCPN, men ingen av dom tycks hitta GPS:en...

provat att gå bakvägen i windows? jag brukar gå in i enhetshanteraren och kolla om den finns där..om den finns kan du i egenskaper kolla vilken port som används..är allt ok går jag  in i inställningarna i opencpn och kolla där...har datorn i båten så vet inte exakt men min hittades när jag ändrade hur ofta den uppdaterar gpspucken.

vilket windows har du?

har själv ett gammalt xp och en med windows7

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:getting_started:gps_setup

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-06-16 vid 05:18 skrev Zaphir:

hmm..det står nästan 20 gig att ladda ner men efter 100 mb så räknas det tydligen som 1 gig/100mb...e jag helt fel ute för 1000mb e väl en gig

Nästan rätt, 1 kB är 1024 byte så en 1 GB är inte exakt 1000 MB utan 1024 MB (eller 1,048576e+06 kB).

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev JEC78:

Nästan rätt, 1 kB är 1024 byte så en 1 GB är inte exakt 1000 MB utan 1024 MB.

Det där är en härva utan dess like. Tyvärr håller inte större delen av datorvärlden med dig. I nästan alla sammanhang är kilo = 1000, mega = 1000 000 och giga = 1000 000 000. Jag hade helst sett att det var annorlunda, men det är i princip bara Microsoft som räknar med tvåpotenser för datamängder.


kilo
2^10 = 1024
10^3 = 1000
mega
2^20 = 1 048 576
10^6 = 1 000 000
giga
2^30 = 1 073 741 824
10^9 = 1 000 000 000
tera
2^40 = 1 099 511 627 776
10^12 = 1 000 000 000 000

När man är uppe på terabyte är alltså felet mellan tvåpotensräkning och tiopotensräkning i stort sett tio procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@raol, den delen av "datorvärlden" som /måste/ få saker att funka har ingen som helst tvetydighet. Det heter "KB" för tiopotens och "KiB" för 2 potens. Allt annat är marknadsföring, statistik och förbannad lögn :)

Se tabellen till vänster här (wikipedia) (om ni använder en skärm, annars leta igenom "tabeller" i Jaws/Narrator eller NVDA).

 

Oj. oj... ledsen för OT (Off Topic). Kom just hem från en annan tråd.

 

P.S. När det gäller att sitta och stirra på "progress bars" eller snurror som anger när det ska bli klart har med så många fler parametrar än just hur många 1:or eller 0:or som ska "hem". Såååå många mer. Du är för det mesta i händernapå en marknadsföringsavdelningoch inte ett gäng datanördar. Vad som är att föredra hänvisar jag till en annan tråd...

Redigerad av Dany_ms
Ursäkt + glömde länken + skriver mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dany_ms:

@raol, den delen av "datorvärlden" som /måste/ få saker att funka har ingen som helst tvetydighet. Det heter "KB" för tiopotens och "KiB" för 2 potens. Allt annat är marknadsföring, statistik och förbannad lögn :)

Se tabellen till vänster (om ni använder en skärm, annars leta igenom "tabeller" i Jaws/Narrator eller NVDA.

Jo, jag vet. Jag gillar inte de här *i-varianterna av prefixen, men jag står ut med att andra använder dem. Själv använder jag dem inte, men inget jag gör när jag använder prefixen är nåt viktigt, så det spelar ingen roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft ständig kontakt med skippo angående mina problem.

efter återställningen av min sony xperia5 har det inte gått att ladda ner nya offlinekartor.

appen fungerar om jag låter bli då jag testade den när vi gick in i vänersborg i helgen men nerladdning av nya kartor får jag fortfarande meddelande att "filen är för stor".

telefonen fastnar när jag försöker och efter 30 sekunder startar den om av sig själv.

har försökt med både wifi och 4g men det hjälper inte.

jag använder mestadels opencpn men det är bra att ha en backup ifall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det nämnts förr i tråden men jag rekommenderar Navionics. Vi har Navionics på flera telefoner och plattor ombord. Här är två dumpar från min telefon. En med rutt aktiverad och en utan.

 

 

Screenshot_20230709_114854_Boating.jpg

Screenshot_20230709_114822_Boating.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...