Jump to content
Friday 09 December 2022

DanielL

Företag
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About DanielL

  • Rank
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Elisabeth
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I brist på svar ger jag lite uppdatering. Rev av dreven för att komma åt bättre och eventuellt lossa hjälmarna. Det visade sig vara lättare sagt än gjort... Styrstagens sprintar har ingen lust att lossa, dom trivs rätt bra där dom sitter sedan 30 år. Trots desperata resor till Biltema, lockandes med krypolja och hotandes med både tryck från kulledsavdragare och eld från gasbrännare hånar dom mina trevande försök. 25 mil/4,5h från hemmaplan, så jag svär varje gång ett verktyg jag borde tagit med saknas. Kul för Biltema dock, bökigt att dom valde att lägga affären i Norrtälje och inte på södra Blidö. Hade så varit fallet hade jag rekommenderat att köpa aktier i företaget! Mina ivriga uppvaktningar har i varjefall identifierat boven (i varjefall området) till problemet. Babord drev gnisslar som en norrländsk ladudörr när jag rattar, men nu rör det sig utan servo. Ett steg i rätt riktning. Fettnippeln vägrar ta fett, troligen är lagret fullt med allehanda smått och gott, men jag har givetvis inte en "nippelstressare" som kunde spola rent. Den gamla nippeln har troligen gjort sitt och valt att ingå äktenskap med styrarmen, likaså låsbulten till hjälmen (som vanligt). På styrbord drev ser det värre ut. Låsbulten är nästan borta och nippeln är av. Däremot piper hon inte lika ängsligt som babord drev. Två nya stressfläktar i bakluckan som jag tänkte montera i helgen, men dom får vänta. Med dom monterade kommer jag inte åt dreven. Konklussion av min klagan; Är det någon som har något bra råd hur jag löser styrningen? Även tillfälligt, bara hon klarar 100 distans till nya hemmahamnen. Landtransport låter så ohyggerlig dyrt mellan Blidö och Torshälla! Min tidigare frågan om turbosarna, ignorera den. Köpte två nya.
  2. Jag kryper till korset... Rev turbosarna och insåg att lagerglappet var onödigt stort, så jag köpte två nya. Tack för inputs
  3. Jag köpte som sagt en Princess 32a med dubbla AQAD41or, trasiga turbos och näst intill frusen styrning. Nu behöver jag få henne i vattnet och styra hem från Blidö till Torshälla. Efter att ha ryckt och dragit i dreven, konstaterar jag att övre lager inte har sett fett på ett tag. Smörjnipplarna är helt slut, så dom åker jag på att byta. Nu har dom givetvis blivit ett med godset i styrarmen, så jag tvingas riva loss dom för att övertyga dom med milt våld att skiljas från båten. Nu till frågan: Måste jag rycka av hela drevet för att lossa styrarmarna elle finns det en genväg som jag inte ser?
  4. Mja. Där problemet troligen sitter är i huset på avgassidan, där krävs inte mycket till precision. Att däremot pilla isär impellers osv, då är det värre. Då måste man balansera om axeln. Jag ser det som ett experiment, går det så går det. Går det inte köper jag nya stress-snurror😄
  5. Jag formulerade mig något slarvigt. Jag tänkte separera turbohuset på avgassidan, inte doppa hela turbon. Den sitter rätt servicevänligt och med en induktionsvärmare kan man nog övertyga bultarna att släppa utan att vrida av dom. På avgassidan finns inga gummipackningar att ta hänsyn till. Nu vet jag givetvis inte hur status är på vingarna i skrivande stund, men de brukar vara mindre korrosionsbenägna än gjutjärnshuset. Det finns turbotrycksmätare installerat, så jag antar att de kommer ge mig svar rätt omgående om det var en lyckad operation 😀
  6. Hejsan! Köpte en båt med dubbla AQAD41b där bägge turbos sitter fast efter två säsonger på land. Motorerna är från 1991 och har bara gått ca 850 timmar, så lager mm lär ju inte vara allt för skadade, men som vanligt på modellen är det nog fullt med rost i turbohuset och bockhornet. Den enkla lösningen är givetvis att köpa två utbytesturbos, men jag tänkte göra ett försök att få loss dom först. Så här tänkte jag gå tillväga: 1; Plugga igen oljekanalerna ordentligt. 2; Avfetta aggregaten grundligt. Låta dom ligga i kraftigt avfettande vätska (typ thinner) i något eller några dygn. Lägger i ett rör anslutet till liten luftpump så det blir rörelse i vätskan. 3; Skölja av aggregaten grundligt och försiktigt skapa loss lös rost på gjutjärnsdelarna. 4; Lägga ner aggregaten i bad med citronsyra några dagar, även där med luftpump i badet. 5; Försiktigt försöka få turbinerna att lossa, göra rent så mycket som möjligt. Eventuellt fortsätta badet i steg 4. 6; Avslutningsvis bada aggregaten i maskindiskmedel eller bikarbonat för att neutralisera syran. Vad tror ni? Någon som har provat liknande varianter?
  7. Howdee! (och gott slut på er alla!) Sitter och klurar lite på mitt objekt. Hålskruvarna till kylningen mellan termostathus och turbo är avdragna bägge två. Jag kollade marinepartseurope.com och tycker inte att det stämmer något vidare samt att priserna för EN skruv är närmare 500kr (hutlöst!). Det som inte stämmer är att hålskruven på termostathuset har en anslutning till expansionskärlet på min, men beställningsnumren är det samma på deras sida (art.nr 942806). När nu prisbilden är som den är, funderar jag på att låta tillverka dessa av min lokala maskinverkstad i rostfritt istället, det är troligen samma pris som dessa. Nu till frågan; Eftersom jag saknar skruvarna behöver jag veta mått och gänga, är det någon som har dessa uppgifter? Eller ännu bättre, kan låna ut skruvarna för kopiering?
  8. Nu har jag fått för alla mina synder vill jag lova! Köpte en Caskaruda som är ett uppgivet ptojekt. Motorproblem (TAMD40B) först och främst efter diverse klåpare skinnade tidigare ägare. Initiellt fukt i oljan efter vintern vilket sades vara brusten topplockspackning. Experten påbörjade jobbet,men avslutade inte. 3 år senare satt nu motorn fast eftersom spridarna inte monterats och fukt letat sig ner i cylindrar,dessutom lämnades motorn torr på olja. 3 liter smedens rostlösare i cylindrar, 5 liter lacknafta blandat med 20 liter diesel uppvärmd till ca 60 grader tömdes i motorn, då släppte den efter 1 timmes försiktigt juckandes. Tack och lov för gamla bondtricks! Hur som haver, det verkar som packboxarna gav med sig. Den främre droppar och eftersom startmotorn fastnat demonterade jag den. Där var det fullt av min bonnablandning, så även bakre verkar ha gått hädan. Nu till frågorna: 1, Hur täta är Pentas packboxar? Viskositeten på olja är ju betydligt högre än blandningen jag hällt i... 2, Främre packbox ser rätt enkel ut att byta, men den bakre... huhh eller? 3, Baljokopplingen från termostathus till turbo... bägge skruvar är avdragna. Ganska grovgängade varav den på termostathuset verkar ha en slanganslutning till expansionskärlet. Var köper jag sådana? Jag är förvisso en rätt erfaren mekaniker, men detta är den första marindieseln jag grottat ner mig i, så alla tips, råd och glada tillrop är välkomna! Fortsättning följer gällande eldragningar som lämnar en hel del att önska med många fler saker som händer med en båt som hamnat i fel händer...
  9. Jag har ramlat på en flytande sommarstuga i form av en Caskaruda 38. Motorn är delvis demonterad och eftersom jag inte jobbat med marinmotorer förut, så känns det som jag behöver en vettig verkstadshandbok för att slutföra jobbet. Jag hittade en vad jag ror är original på champagnlady.se, men bilderna är lite för grovkorniga. Är det någon som har en bättre länk eller kanske har bilderna mer högupplöst?
  10. Howdee! Jag har ramlat över en Cascaruda 36 som behöver en hel del kärlek. Båten ligger idag på land på ett varv i Stockholm, men min tanke är att snabbt lösa motorproblemen (TAMD40B, ny topp, men inte avslutat arbete). Därefter tänkte jag sikta in mig på Nyköping dels för att det är betydligt närmare, dels för att vinterplats på stockholmsvarv är dyrt som skam. Vad tror ni om att ligga i sjön över vintern? Skrovet är mycket bra och om jag har förstått det rätt borde den klara en regäl inisning? Båten i sig är väl vinterisolerad, den har tidigare gått i Nordnorge... Något mer jag bör tänka på?
×
×
  • Create New...