Jump to content
Tuesday 26 May 2020

fredrikpenta

Medlemmar
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About fredrikpenta

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

232 profile views
  1. mystiskt om kärlet är fullt och motorn är tom, det ska ju inte kunna ske då jag utgår ifrån att kärlet är högre upp...?
  2. Många som har problem med varm motor tar ur termostaten. Vilket är helt fel taktik. Maximalt flöde genom motorn går enbart med termostat, då termostaten är fullt öppen. Tar man bort termostaten kommer aldrig fullt flöde gå genom motorn då vattnet alltid kan vända i termostathuset. Köp en termostat, den som öppnar så tidigt som möjligt (då du har sjövattenkylning)
  3. fredrikpenta

    B20 problem

    Fin olja. Lät fint. (Ang, de lösa bultarna: Första bulten du skruvar på har jag en bult där mitt ventilationsrör är fastsatt, mitt är i metall, ditt är en gummislang. Den andra bulten du skruvar på finns inte på min motor. Men oavsett är dessa bultar enbart för att sätta fast saker utanpå motorn och fyller ingen funktion för motorns funktion, så du kan ta bort de om du vill, eller skruva in de)
  4. fredrikpenta

    B20 problem

    okej, så problemet är att den blev trött efter att ha körts i 6h konstant på 2000 varv? men fungerar bra igen när den vilat lite? Låter som att det är helt fel motor till den båten (Var är din båt förresten? Skulle vara intresserad av din mekaniker om det är i sthlm..
  5. fredrikpenta

    B20 problem

    Jag har liknande motor (En B18, men med marinkonverterad B20topp och B20 "rallyförgasare") Min topppackning blåses också (förförrasommaren) då pga att motorn hade gått varm, då det var för lite kylarvatten i (klantigt..) Att du bara kan maxa på 1200varv är extremt lågt, då är det nåt seriöst fel. Mitt tomgångsvarv är typ däromkring... Bytte du all olja i motorn, helst två gånger, efter topplocksbytet? Kan du se om oljan du har nu är grå=vatten i oljan? Har du tempmätare på motorn? Går den i normal temp? Jag har haft motortempproblem på min, men nu ligger min i perfekt temp, 80C. Körde runt i 11 knop i helgen
  6. Som jag skrev ovanför, temperaturregleringen fungerar inte om man tar bort termostaten. stor risk att det blir ännu varmare i motorn utan termostat! "övertryck" så att det börjar spruta ut vatten ska det inte kunna bli då övertryck (eller när vattnet kokar) ska tryckas ut i expansionskärlet.. Möjligen sluter ditt termostathus inte tätt om det inte är en termostat i, då det finns en gummilist runt termostaten som ska matcha mellan block o termostathus. annars något annat som gått snett vid montering. (samma har hänt mig, men att en packning på röret på sidan kom "snett") Oavsett vad tycker jag du ska köpa en termostat, och koka den först på spisen så att du är helt säker på att den fungerar, och hur den fungerar.
  7. Välkommen till klubben av nervösa pentaägare som är rädda för sina stekheta motorer...! Jag har en aq120... kan stiga till 100C, men brukar ligga på 85C. Se min sträng i Motorbåtsforumet, en annan motor visst, men samma tips gäller nog för alla gamla pentor (och andra motorer med!)
  8. hej, jag har en liknande tråd som denna fast aq120 i motorbåtsforumet. Du kan läsa den tråden för tips. En sak att säga direkt. Det blir absolut inte maximal kyla om du tar bort termostaten! Max vattenflöde genom motorn sker när du har en temrostat och den är fullt öppnad. När termostaten är stängd gör den att minimalt vatten går in i motorn, när den öppnar så stänger den samtidigt "genvägen" och tvingar allt flöde att gå genom blocket. Att ta bort termostaten gör att vattnet går båda vägarna och absolut inte maxar flödet genom motorn. Däremot kan du ta ur termostaten och koka den på spisen och mäte teperaturen då den öppnar. och isåfall kanske köpa en som öppnar tidigare, om din öppnar för sent (eller inte alls)!
  9. Lite update, om någon är intresserad. Bytt: -termostat -temperaturgivare -temperaturmätare -oljefilter -"mkt" av oljan -det mesta av kylarvattnet Kontrollerat: -Tändstiften (såg "fina" ut, lite svarta, men rena) -Fördelaren (såg såvitt jag förstår vädligt fin ut, inget bränt eller trasigt..) Efter detta fungerade hon bättre... nåt magiskt kanske hände. Blir fortfarande väldigt varm när man kör, uppåt 100grader kan det gå upp till, innan den sjunker ner och brukar sedan ligga på ca 80-85. Dock testade jag den gamla temrostaten efteråt, och den verkar ha fungerat.. Min temperaturgivare sitter som sagt längst bak på toppen där det är som absolut varmast. Och inte vid termostaten som brukligt.. Så det kanske är normalt att det kan bli så (kylarvattnat var helt rent, ingen olja alls i. ingen tillstymmelse till vatten i oljan heller..) @Georg_Ohm @Eld-Då mina brytarspetsar inte alls såg brända ut på något sätt, utan helt fina, så antar jag att min konding fungerar bra..? Jag satte dit en diod på ledaren mellan fördelaren och varvräknaren, den billiga varvräknaren från Biltema fladdrade precis lika mkt. Men den i original från VDO gör det inte.. Så jag börjar snarare tro att en billig varvräknare för 200kr inte är något att ha.... Jag spelade in hur de beter sig på video, men får inte ladda upp här för att filen är för stor...
  10. Tack Georg_Ohm Men alla dessa tre fördelare nämnda ovan (och på bilden) verkar främst skiljas åt av när den öppnar max, vilket är ca 3600rpm för min fördelare, medan de som var med i original maxade först vid ca 5000 rpm. Kan detta påverka värme/effekt/kraft... på något sätt? (googlade lite och ser att den fördelare jag har ofta går under namnet "rallyfördelare") Lite mer om båten.. Kollade på lite skisser hur en displacementbåt kontra planing går till.. Mitt skrov är platt under, från mitten och bakåt. och inte rundad alls i aktern. Och enligt denna sida, skapas det då lyftkraft vid lite högre hastighet, och klassas snarare som "Semi-Displacement hull".. vilket gör en teoretisk hastighet på ca 1,6 ggr längden på waterline. vilket borde bli ca 8knop * 1.6 = 12,8knop. (vilket är ungefär vad jag kan maxa på..) http://www.shannonyachts.com/shannon_srd_technology.html Också enligt denna skiss ser mitt båtskrov ut nästan exakt som bild B: http://www.centralfloridafishingreport.com/FishingInfo/62.html vilket också klassas som "Semi-displacement Hull"
  11. Hej alla, Tack för intressanta synpunkter. Jag hade inte mkt kunskap om deplacement och fart i vatten etc etc. Men förstår nu att om båten är 100% deplacement så borde den inte gå snabbare än 7,5 knop ca. och knappast ens praktiskt möjligt att pressa upp så mkt högre.. (?) Jag har däremot kört henne i 15knop min första sommar (utan att veta ett skvatt om hur båten var konstruerad). Nu kan jag köra i 12 kanske (möjligen maxa upp mer), men som sagt ovan blir hon då väldigt varm.. Så tuffar helst runt på ca 8-10 Men jag antar nu då att min "deplacementbåt" snarare är något av en "semi-planare" då på något sätt isåfall då jag uppenbarligen kan köra i dubbla hastigheten mot den teoretiska (?) Se bifogad bild på båten En annan sak som ni proffs gärna kan förklara för mig är fördelaren. Enligt specifikationerna i originalhandboken levererades denna motor med följande BOSCH fördelare: 0231 153 003 eller 0231 153 007 Jag har dock en 0231 170 085 Se nedan, skillnaden verkar vara att den har "max advance" betydligt tidigare. Originalfördelarna uppåt femtusen varv. Min fördelare redan vid 3,5K... Hur inverkar det? Alla fördelare i 170-serien har tidig max advance, vid låg rpm. Medan alla i 153-serien har hög rpm Tredje fråga: Hur är symptomen på att man borde byta kondensator? Det är ju superenkelt att göra, men vet inte när man ska misstänka att det behövs? Står inget i manualen att detta är något man ska se över heller.. Tack för intressant diskussion!
  12. Sötvattnet går från kyllimpan -> impeller -> oljekylare -> termostat och varken oljekylaren eller kring termostaten blir heta! och då det inte blir hett där så öppnar ju inte termostaten... så flödet i bakre delen av motorn, där det blir hett, är ju då rätt begränsat.
  13. Tack, ska kolla det. Det är exakt en sådan oljekylare jag har. Kan dock säga att oljekylaren blir aldrig het... den e lite ljummen.. och vattnet cirkulerar ju förbi där utan problem innan det når termostaten, och uppe runt termostaten är det ju aldrig hett...
  14. Hej. uppdaterar med lite tyiligare info! Kommentar1: Det är en föredetta motorseglare. Nu utan mast! och enbart inombordare! AQ120 var inte var där i original! Så för 50år sedan skulle den nog inte göra mer än 8knop... Men nu, med denna motor och mast och allt borttaget så är det väl en "vanlig" motorbåt. Den har ingen tung köl el dyl heller. Denna motor sattes nog in för att göra den sportig o snabb, på 80talet typ... Förlåt att jag missade att förklara detta! Den är 28fot och 2,4m bred., Kommentar2: Den är Sötvattenkyld! sjövattnet kyler en kyllimpa och leder sen ut vattnet (via avgaslimpan o sen ut i avgaskröken). Limpan blir het närmast förgasarna, men är kall på undersidan. Avgaskröen är alltid sval! Sötvattnet kyler det andra. och runt omkring oljekylaren och runt termostaten där ju vattnet alltid cirkulerar (oavsett öppen/stängd termostat) är den aldrig het. Dessa två fakta gör att jag tror att impellrarna och flödet fungerar "som det ska"(?) Däremot är den het runt cylindrarna och framförallt baktill. (och det är ju just baktill min temperaturgivare sitter!) Hade jag haft en temepareturgivare runt termostaten (vilket är brukligt på VP vad jag förstått tror jag den hade visat betyligt lägre temp!) Men eftersom den är sval där framme så öppnar ju inte termostaten, så flödet in i centrala delarna av motorn är ju inte så starkt när den e stängd... (Termostaten fungerar, har kokat den, verkade öpnna runt 60grader eller nåt). Kommentar3: Det är den billiga varvräknaren från biltema som fladdrar utan helvete, kan fladdra mellan 3000-7000 som en vettvilligt... Original varvräknaren fladdrar inte! Och den visar hyffsat liknande mot den digitala manuella varvräknaren som jag mäter mot vevaxelhjulet. Ivan: Propellern jag har har alltså den lägsta stigningen som finns på original vilvo, 11. Inte hög stigning Hoppas detta kunde hjölpa lite mer på traven. Stort tack för tips so far!!
  15. Jag skulle gissa att spaken sammankopplar de två batteribankerna. som annars är separerade. eftersom du kan starta din "svårstarade" motor med spaken i ett läge, men den inte orkar starta i det andra läget. så indikerar det att den ena banken är "lite trött". när du ädrar spaken så har du märkt av två effekter: ändrad spänningen och du kan starta........ gör som de ovan sa, och följ kablarna o rita på ett papper. (OBS, jag är absolut ingen expert på detta!)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy