Jump to content
Saturday 03 December 2022

fredrikpenta

Medlemmar
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About fredrikpenta

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

597 profile views
  1. Tack för bild! Men oj, hur har de tänkt att man i praktiken ska använda det där, för solpanelen ligger ju oftast utomhus när den används, och den där regulatorn med sladdanslutningen är ju uppenbart enbart för "inomhusbruk". Sladdarna är ju heller inte "rycksäkrade" så är ju stor risk att de till slut lossnar vid en sådan där installation, om regulatorn hänger löst. känns inte så jätteseriöast från tillverklarens sida tycker jag. Att ha sådan cigaretttändare är precis vad jag funderar på!
  2. Det är en sådan jag funderar på! Är det en Sunwind 80W? Hur/var sitter regulatorn? "inuti"/baksidan av solcellen? I en skyddad plastficka typ eller?
  3. Tack alla för intressant och kul info om allas kontakter! Nu har jag dock kommit fram till att det jag nog kommer göra är att sätta regulatorn direkt på solpanelen, och koppla in den i cigguttaget när jag ska använda den, o slänger upp den på taket Ingen installation alls.
  4. Men vadå är man ute o kör runt i 30knop på sjön vill man väl inte ha den hängande någonstans? då vill man väl ha den nedstoppad? Sen tar man upp den när man lagt sig nånstans, o sätter den beroende på var solen är
  5. Det är precis så jag hade tänkt installera det också! men hade då tänkt ha en panelmonterad kontakt, dit jag kopplar in panelen när den används. Så att man när den inte anväds enbart har en kontakt i panelen. Ett "cigg-uttag" skulle ju funka, men man vill inte ha en kontakt som kan blandas ihop med övrig utrustning. Kul att se att alla valt olika kontakter! Alla kontakter verkar bättre än de som är standard, MC4!
  6. Tack för tips! Det jag färmst sett framför mig är något i stil med C-TEKs snabbinkoppling, där man har en panelmonterad snabbkoppling https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h94/h79/9664305266718.jpg https://staticcdn.watski.com/img/original_jpg/F101349B-77709cfc66b7f388ec9392295e00d0e1.jpg Men jag tycker MC4 kontakter känns lite "bräckliga" om man ska sätta in och dra ut de ofta. med sina små snäppflärpar osv, sen har jag inte hittat någon speciellt bra el snygg panelmonterad sådan heller. En sånhär skulle ju vara snygg också, men vilket sinnessjukt pris https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/batmotorer-tillbehor/elmotorer-minn-kota/tillbehor-elmotorer/mkr-26-trollingmotor-kontakt
  7. Hej, Jag funderar på att köpa vikbara solceller som jag kan sätta upp vid behov. Funderar på att installera regulatorn "permanent" och dra sladdar från den till en panelmonterad/"chassimonterad" kontakt som man sätter på lämpligt ställe, och sätta på motsvarande kontakt på den/de portable solcellerna. Så att den är enkel att koppla in, men att man i övrigt inte har några sladdar/kontakter framme. Hoppas ni förstår hur jag funderar. Vilken kontakttyp skulle ni rekomendera för detta? Är ju en plus och minuskabel bara så borde ju fungera med de flesta som finns på marknaden? (det som är standard på solcellerna är väl annars MC4, men finns det som panelmonterad?
  8. mystiskt om kärlet är fullt och motorn är tom, det ska ju inte kunna ske då jag utgår ifrån att kärlet är högre upp...?
  9. Många som har problem med varm motor tar ur termostaten. Vilket är helt fel taktik. Maximalt flöde genom motorn går enbart med termostat, då termostaten är fullt öppen. Tar man bort termostaten kommer aldrig fullt flöde gå genom motorn då vattnet alltid kan vända i termostathuset. Köp en termostat, den som öppnar så tidigt som möjligt (då du har sjövattenkylning)
  10. fredrikpenta

    B20 problem

    Fin olja. Lät fint. (Ang, de lösa bultarna: Första bulten du skruvar på har jag en bult där mitt ventilationsrör är fastsatt, mitt är i metall, ditt är en gummislang. Den andra bulten du skruvar på finns inte på min motor. Men oavsett är dessa bultar enbart för att sätta fast saker utanpå motorn och fyller ingen funktion för motorns funktion, så du kan ta bort de om du vill, eller skruva in de)
  11. fredrikpenta

    B20 problem

    okej, så problemet är att den blev trött efter att ha körts i 6h konstant på 2000 varv? men fungerar bra igen när den vilat lite? Låter som att det är helt fel motor till den båten (Var är din båt förresten? Skulle vara intresserad av din mekaniker om det är i sthlm..
  12. fredrikpenta

    B20 problem

    Jag har liknande motor (En B18, men med marinkonverterad B20topp och B20 "rallyförgasare") Min topppackning blåses också (förförrasommaren) då pga att motorn hade gått varm, då det var för lite kylarvatten i (klantigt..) Att du bara kan maxa på 1200varv är extremt lågt, då är det nåt seriöst fel. Mitt tomgångsvarv är typ däromkring... Bytte du all olja i motorn, helst två gånger, efter topplocksbytet? Kan du se om oljan du har nu är grå=vatten i oljan? Har du tempmätare på motorn? Går den i normal temp? Jag har haft motortempproblem på min, men nu ligger min i perfekt temp, 80C. Körde runt i 11 knop i helgen
  13. Som jag skrev ovanför, temperaturregleringen fungerar inte om man tar bort termostaten. stor risk att det blir ännu varmare i motorn utan termostat! "övertryck" så att det börjar spruta ut vatten ska det inte kunna bli då övertryck (eller när vattnet kokar) ska tryckas ut i expansionskärlet.. Möjligen sluter ditt termostathus inte tätt om det inte är en termostat i, då det finns en gummilist runt termostaten som ska matcha mellan block o termostathus. annars något annat som gått snett vid montering. (samma har hänt mig, men att en packning på röret på sidan kom "snett") Oavsett vad tycker jag du ska köpa en termostat, och koka den först på spisen så att du är helt säker på att den fungerar, och hur den fungerar.
  14. Välkommen till klubben av nervösa pentaägare som är rädda för sina stekheta motorer...! Jag har en aq120... kan stiga till 100C, men brukar ligga på 85C. Se min sträng i Motorbåtsforumet, en annan motor visst, men samma tips gäller nog för alla gamla pentor (och andra motorer med!)
  15. hej, jag har en liknande tråd som denna fast aq120 i motorbåtsforumet. Du kan läsa den tråden för tips. En sak att säga direkt. Det blir absolut inte maximal kyla om du tar bort termostaten! Max vattenflöde genom motorn sker när du har en temrostat och den är fullt öppnad. När termostaten är stängd gör den att minimalt vatten går in i motorn, när den öppnar så stänger den samtidigt "genvägen" och tvingar allt flöde att gå genom blocket. Att ta bort termostaten gör att vattnet går båda vägarna och absolut inte maxar flödet genom motorn. Däremot kan du ta ur termostaten och koka den på spisen och mäte teperaturen då den öppnar. och isåfall kanske köpa en som öppnar tidigare, om din öppnar för sent (eller inte alls)!
×
×
  • Create New...