Jump to content
Wednesday 22 January 2020

makke_the_muss

Medlemmar
  • Content Count

    476
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

makke_the_muss last won the day on December 12 2019

makke_the_muss had the most liked content!

Community Reputation

22 Expert

About makke_the_muss

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är nog mer skrovform och tyngd osv som avgör än bara längden. Det är nog bekvämare i en vega i stora vågor än i vår 34fotare men mycket tråkigare.
  2. Jag tänker att om du flyttar masten så kommer den i ofas med kölen och skapar andra typer av problem. Går det inte trimma bort via skot m.m. går det kanske testa vinkeln på masten. Annars är det nog enklare och billigare med en segelmakare som syr segel som går trimma rätt om det blir för påtagligt.
  3. Ingen aning om isoleringen men med tanke på att det är trädäck och träöverbyggnad så kanske det blir tokigt med att isolera utifrån. Självklart något lager fernissa och en ställning med press för att bevara mahognyn men inte dikt mot.
  4. Något slags rör eller en påse efter bommen tycker jag är smidigt då kan man fästa den på våren och knyta loss den på hösten. Då använder man den oftare med.
  5. Nu har inte jag seglat soling men en del liknande båtar. På den typen skulle jag ogärna vara utan rodkicken då väldigt små ändringar och spänningar i seglet gör väldigt mycket skillnad. Då slipper du en tamp till med. Vill man skona rodden i hamn kan man använda som föreslagits ovan storfallet.
  6. Vissa av skeppsföreningarna i går det skriva sig på och koppla in avlopp osv på tex. södra Mälarstrand. Dock inte en susning om vilka och hur man får plats.
  7. Borde inte båten flyta lika högt oavsett hur djupt det är under?
  8. Nu är jag nog blind men vad är det med den nedre? *nyfiken*
  9. Har ingen större fundering kring båtvalet i stort men misstänker att du inte skall låta tilläggningen bli styrande av båtvalet utan hellre behovet. Lära sig lägga till kommer du klara nästan oavsett båt. Visst har gubbarna på bryggan slitit sitt hår och förmodligen kallat en ansvarslös eller vad de nu säger när man inte hör på osv. Men jag har inte skadat någon/något förutom mitt eget ego så fundera mer på vad som verkar vettigt för dig, det andra kommer ganska snabbt lösa sig.
  10. Är det en stormfock du vill ha eller tänker du på en mindre fock istället för genuan? Här finns en del matnyttigt runt stormfock i alla fall. Det finns många inlägg runt stormsegel där och kolla i kommentarerna som ofta är bra på blur. http://www.blur.se/2010/01/10/stormfock-pa-extra-stag/
  11. Jag tänker kolla vilka båtar har de i de tävlingar du kan tänkas vara med i? Det blir ju tråkigt på vattnet med en för snabb eller långsam båt oavsett respit. Där vi bodde tidigare kunde man komma in 40 minuter före de andra båtarna men fortfarande inte vinna då vår 99a är rätt kvick gentemot många av de andra båtarna, dock så visas ju det i respittalet med. Sedan behöver det inte betyda entyp även om det är skoj så begränsar man sig en del skulle jag tro. En flotta med Comet, Express, J/80 och X79or går ju bra ihop tex. då de ofta ligger ganska nära varandra respitmässigt även om det inte blir först i mål men det diffar inte galna tider heller. Dock lite mindre i längd tog bara några som låg nära varandra respitmässigt som exempel.
  12. Har aldrig funderat på hur det fungerar med Djonk men nu när jag tittar på bilden, hur gör de vid slag? Tänker om seglen bara vrider sig som på en bermuda så måste de ta i masten och segla som en kratta på en bog. Eller finns det något smart sätt?
  13. För alla som åker utanför Sverige... Rengöring....
  14. Är man i hamn är ju inte det ett problem. Men är du på ett hav och det är lite yvigt väder blir det snabbt tävling om den minsta trängsta sängen där du ligger "inklämd"
  15. Partialrigg och genua är nog inte en konstig kombo se x99 x79 j80 mm dessa seglas ju titt som tätt med genua de två första inom klassregeln tom. Dock är jag osäker på att segla med bara genua som på en mastheadriggad på någon av dem. Likaså krängningen tror jag mer ökar än minskar så är det på ovanstående båtar. Dock går det ju fortare i lättvind den håller jag med om.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy