Jump to content
Thursday 26 November 2020

liinden

Medlemmar
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About liinden

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. För första gången ska jag byta distansmaterial och göra reparationer. Jag har sågat upp däcket och tar bort ruttet balsa och ersätter nu med divinycell. Detta kanske är en superenkel fråga när man gjort det en gång, men hur ska jag gå tillväga i kanterna? Jag har lämnat en bit av däcket att kunna plasta mot och gröpt ur under så det inte finns något distansmaterial kvar (det som är orange tejp på i bilden!). Jag kan ju inte göra en bit stor nog då hålet är för litet för en enda bit. Ska jag: Skära ut bitar och limma in under den delen av däcket som är under tejpbitarna och sen ta en stor bit divinycell till resten? Dela divinycellskivan på annat vis och skarva i mitten? Göra små slitsar i skivan så den går att böja och försöka göra en bit som passar in under alla kanter?
  2. Dags för nästa steg i båtrenoveringen! Utbyte av ruttet balsaträ! Det blir en spännande grej jag aldrig gjort innan! Var tusan får man tag på nytt balsaträ i trakterna runt Göteborg? Vid googling får jag bara träffar hos olika hobbyaffärer, Panduro, Matton etc. Köper man balsa i stora skivor eller brädvis och "pusslar" ihop det?
  3. 30 hk Penta är mer eller mindre plug and play. 40hk finns inte där. Bara hos Yanmar jag kan få 40hk. Om man bestämmer sig för att 30hk är allt man behöver är Penta klart enklast att installera då hålbilderna passar på allt.
  4. Ingen motortillverkare har Balmar som standard vad jag vet! Det får man köpa till själv om man gillar Balmar och deras fina externa regulatorer. Jag har Sterling Pro Alt C med Lithium på förbrukarbank och AGM på start idag.
  5. Jag har saildrive. Har kontaktat Beta, men de erbjuder ej hybrid på saildrive. Endast på rak axel. Annars en bra idé med hybrid. Gällande motström går det ju åt fler hk innan man når skrovfart. Det handlar inte om att gå snabbare, utan att att kunna gå i några knop i en kanal med 5 knops motström. Att ligga i 1 knop på full gas är hopplöst.
  6. Har du någon tanke vad båten behöver med information jag gav ovan? 🙂
  7. 1. Det är nog mer vridet som är dåligt. Det är direkt farligt att backa i en trång hamn under stark sidovind för när båten ska gå från back till fram går det så många sekunder innan den bygger upp manöverfart att man inte är på samma plats längre. 2. Det går med lite modifikationer få in rätt stora motorer så det är inte problemet här, även om noll modifikationer är lättare. 3. Det är en bra fråga jag ej kan bedöma. 4. Jag tror inte det, men jag kan leva med mellanskillnaden till ett nytt drev. Det är inte en jättepeng i totalkalkylen av motorbyte. 5. Jag vill helst ha en Yanmar, men det verkar så krångligt med att få en adapter så att jag bara kan lyfta in den. Kunde inte ens få ett fast pris på vad det kostar att svetsa adapterfästen. 6. Helt klart en möjlig nackdel med VP, men kommer jag råka ut för det under de kommande åren jag äger båten eller kommer nästa ägare slita sitt hår? 7. Det är väldigt smidigt motorrum i SY34-båtar så det mesta går nog bra! 8. Möjligt! 9. VP tar ju extra för allt utom varvräknare så det är ett litet minus. 1400kr per extra instrument man önskar. Jag vill ha minst tempinstrument som tillval. 10. Den kan få vara Yanmar-grå också! Jag valde bort Lombardini bara för sin externa kamrem, känns mer riskabelt. 11. OH ja! Ska göra allt utom lyftet i själv! Men jag vill inte krångla med att det inte passar, därför verkade VP intressant. 2500kr så får jag en adaper som passar direkt från md11 => ny maskin. 12. Jag kan få hjälp av den lokala marinan på varvsplan. Köper jag av dem så vill jag att den services ska ingå i motorpriset. 13. Jag tror Yanmar är bäst. VP är nog hyfsat, men Yanmar tror jag är bäst. Man kan hoppas att allt jag behöver är olje/filterbyten under min tur med en helt ny maskin!
  8. Generatorn är samma, 115A, fast det spelar inte så stor roll. Har LifePo4 batterier och solceller till så laddning är aldrig ett problem, har fulla batterier i stort sett alltid.
  9. Jag skulle behöva era tankar här. Min gamla MD11 har precis åkt ur båten till förmån för något modernare inför nästa sommars seglats till Medelhavet. Jag har en segelbåt, Sweden Yachts 34, på 6 ton olastad. Nu funderar jag på hur stark maskin jag ska välja. Jag hade funderat på att sätta in 40hk, men Penta har visst tagit bort sin 40hk-maskin. Är det vansinne att sätta in en D2-50? Det är antingen D1-30 eller D2-50 som finns att välja på. Priserna är mycket nära varandra med höstkampanjerna så det spelar inte så stor roll vilken jag väljer för plånboken. Jag skulle kunna gå på Yanmar också, men installationen verkar smidigare/billigare med Pentas motorbäddsadaptrar. 2500kr så passar det perfekt direkt utan modifikationer.
  10. Typ 4st motorer samtidigt om man tar den största! Bara den allra minsta som man inte kan göra detta med.
  11. Jag hade tänkt lyfta ur motorn med båten i vatten. Använda mastkranen. Är det oklokt även om jag pallar upp drevet med reglar?
  12. I helgen är det dags! Motorn ska ut ur båten! Modellern är ju relativt vanligt så jag misstänker att det finns en del kunskap här, tips mottages tacksamt. Vad bör man tänka på när man delar motor från drev? Bultar loss, sen, ska motorn dras rakt bakåt eller lägger man lite lyft på den med kranen och sedan särar drev från motor?
  13. Det låter fantastiskt! Jag har ett stort tomt garage att jobba i så utrymme finns! Har du några bilder från ert jobb? Jag tror jag förstår metoden, men vore kul att se lite från det! Är inne på att göra ett däck under vintern och sen montera i april/maj!
  14. Sparkar liv i min gamla tråd, för nu är det dags att ta tag i det här! Din metod låter intressant! Gjorde du det även över ett svängande däck, eller var det bara moduler till sittbrunnen?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy