Gå till innehåll
söndag 17 december 2017

Mr_Merlin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    128
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mr_Merlin

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

113 profilvisningar
  1. Byta ut Volvo Penta AQ151 mot mekaniskt insprut?

    Missuppfattade din fråga lite, trodde du skulle montera K-jet sprutet på Aq151an men du skulle ju byta till en B230e då får du rätt bränsle/luftblandning och så. Vet att det finns några som försökt med LH 2.2 och 2.4 sprut på båtmotorer men dom är ju inte mekaniska. Dom som lyckats berättar om perfekt tomgång mer kraft och lägre bränsleförbrukning och bra kallstarts egenskaper.... Tycker att det låter som ett nedköp att byta bort Aq151an mot en B230e med tanke på att du har längre slaglängd vilket ger mer vridmoment som du nog kan behöva för att få upp en Flipper 700 med full semesterpackning i planing? Har funderat en hel del kring både insprutning och förgasare till Volvos rödblockare men valt en annan väg, jag kommer byta ut min AQ130c mot en Mercedes 2,4L Turbo diesel ;-) Om det är någon som tycker att det kan vara intressant så kan ni följa det på: https://dieselsnigeln.blogspot.se/
  2. Byta ut Volvo Penta AQ151 mot mekaniskt insprut?

    Kan man få till det mekaniska sprutet så är det nog inte så dumt. Här finns en som har lyckats med K-jet på AQ145e som han kallar dom http://ockelbo.plars.org/ Det jag funderar över är hur du ska kompensera med mer bränsle då det skiljer en del i specen från en B23E och en AQ151. det sista man vill är att motorn ska gå för magert vilket kan resultera i totalhaveri. Weber 36/36 är ju populärt att byta till tror dok att en förgasaren blir i minsta laget till en 2,5L motor. skulle isf satsa på en weber 38/38 istället. Annars om du vill ha riktigt bra mos i motorn så satsa på ett par Fajs 45:or (Weber kopior) kanske inte det bästa för bränsle ekonomin men 36mm per cylinder kommer du märka stoooor skillnad på kraft i hela registret. Prata med Jimmie på Timos motor så får du bra råd ang förgasare till din motor. Annars är nog den bästa kompromissens mellan bränsle ekonomi och kraft Solex 44orna som sitter på motorn men dom flesta som har såna har också problem med kallstart egenskaperna.
  3. Sönderfrysta V8

    Varför inte leta upp två såna här? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-CAMARO/All/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-32704098/ Måla upp dom, flytta över marindelarna och köra? TBI insuget kan du iaf inte använda. Eller ännu bättre försöka hitta två begagnade csb 350 (5,7L) så får du en uppgradering på köpet ;-) Det är inte jätte svårt, du kommer lära dig en massa och lära känna dina motorer innan och utan vilket ger en stor trygghet när man är ute och inte behöva ringa en mekaniker så fort det är något som strular.
  4. Sönderfrysta V8

    Det enda som skulle kunna hålla att laga med utvändigt är JB-Weld. Motorbyggare använder det när dom ska bygga upp insugskanaler på portade topplock. Kan inte lova att det funkar men värt ett försök.
  5. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    Ok, då har man lärt sig lite mer, trodde att alla marin turbos hade vattenkylda avgashus. Vad skiljer då en bilturbo mot en marinturbo mer än priset ;-) ??
  6. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    Tack X 1:a september för länken intressant läsning. Jonas 500 efter turbin låter rimligt. Jag måste nog hålla min avgastemp lite lägre då dessa motorer har oljekylda kolvar vilket jag troligtvis saknar.
  7. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    På turbo agg till bensindrivna bilar så är lagerna oljessmords/kylda och vattenkylda dock inte själva turbinhuset vilket min frågeställning gällde. jag är lite skeptisk till att använda en turbo utan vattenkylning i ett litet motorutrymmet? Hur varm blir ett diesel turbo agg i en båt?
  8. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    Ok, tack för svaren det förklarar endel, trodde att vattenmantlad turbo var en nödvändighet i en båt. Då är ju frågan vad som skiljer en marinturbo från en bilturbo om det inte är vattenkylningen? för det är ju en viss prisskillnad och större tillgång på bilturbo agg. Vet inte om jag vågar lita på en turbomössa? Kommer ha motorn i ett litet utrymme med glasfiber nära över och bakom turbon. Kommer ha en fläns mellan avgaslimpan och turbon som inte är vattenmantlad och där tänkte jag antingen avgasbandage eller linda koppar rör runt.
  9. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    Håller på att leta en marinturbo till mitt projekt. skulle vilja ha en modernare turbo än en K26, men när jag letat runt lite ser det ut som att en del turbo agg inte har vattenmantlade avgashus? trodde att alla marinturbo hade var vattenkylda? på K26 agget så är vatten intaget på avgasflänsen, finns det andra varianter av vatten kylda avgasvhus? vet att det finns vattenkylda lager på turbo agg till bilar men det är någotvhelt annat. mvh Christian
  10. Elsladd smälter...

    Skulle lägga min cent på dålig jord. Testa och ta EN startkablar från jordpunkten på motorn till minus på batteriet och se om det blir någon skillnad.
  11. Marinkonvertera VW 1,9 TDI ?

    Nu har jag kommit igång med mitt projekt Blev lite andra planer än jag hade från början. Har köpt en komplett marin diesel med backslag, instrument och "allt". Motorn är en Mercedes OM616 240D som satt i MB W123 240D. Dom brukar gå några hundra varv runt jorden bara man sköter oljebytena ;-) Planen är nu att turbokonvertera motorn med turbo från TAMD 31 (K26:a) en riktigt fet vattenkyld IC för att sänka insugnings tempen då jag saknar oljekylda kolvar. Samt en adapterplatta mellan motor och drev, kommer också montera en extra värmeväxlare från en VP V8 för att hålla värmen på en vettig nivå. Har någon förslag på vattenkyld IC som tål saltvatten/bräcktvatten som inte är svindyr så tar jag gärna emot tips :-)
  12. Sjövattenkyld Intercooler?

    Kan tillägga att den är helt i Alu....
  13. Sjövattenkyld Intercooler?

    Skulle behöva förslag på sjövattenkyld Intercooler som inte kostar skjortan. Hur länge tror ni denna skulle överleva i bräckt vatten? (Stockholms skärgård) https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vattenkyld-intercooler-.html
  14. Glapp styrhjälm VP280 drev?

    Ok, tror oxå det kan vara svårt att då bort bussningen, måste nog demontera drevet igen och kanske byta styrhjälm och dess lagring oxå Det som oroar mig är att detta glappet kommit plötsligt? Kände inget glapp när jag monterade drevet föra våren? Kan jag klantat mig vid monteringen?
  15. Glapp styrhjälm VP280 drev?

    Ok, låter inte bra..... Det är det som jag är lite orolig för, men kan man montera tappen/insexan på något annat än ett sätt? Har modellen med en insexa. Demonterade drevet förre året och använde inget våld, vet att insexan kan sitta hårt men sprayade 556 några dagar innan som fick verka och sen lossnade den ganska lätt. Finns det inte en sån här bussning i 280 hjälmen? https://marinexpress.se/873183_2.png https://marinexpress.se/artikel.php?kid=903-909&sok=&id=4580
×