Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brajzore

Använda Eniro På Sjön som navigation

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev Wildeside:

Beror på vart han skulle!

Det var i alla fall inte där han landsteg......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-15 vid 06:31 skrev -PLM-:

Eniros vanliga sjökort är i många fall inkompletta i grunda områden, medan min Garmin-plotter normalt är mer detaljerad och öppnar upp mörkblåa områden i Eniro.

Jag har inte Hydrographica tillvalet på Eniro, vet inte om det är bättre?

Eniros utan Hydrographica har exakt samma info som Sjöfartsverkets papperskort. Vare sig mer eller mindre.  Med Hydrigraphica får man samma innehåll som i Hydrographicas papperskort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev segelbagaren:

Eniros utan Hydrographica har exakt samma info som Sjöfartsverkets papperskort. Vare sig mer eller mindre.  Med Hydrigraphica får man samma innehåll som i Hydrographicas papperskort.

 

Nä, det är verkligen inte sant! Sjöfartsverkets riktiga kort är ju kartografiskt enormt mycket bättre än de digitala, och har mycket mer metadata. Läsligheten är fantastisk i Sjöfartsverkets versioner, med den bättre texten. Fler symboler, t ex för torrdass och hamnar. Enslinjer har kompassriktning och karaktärer. Fyrarnas sektorer är tydligt utritade. Symboler är tydligare.

Jämför Eniro och Sjöfartsverkets här...

Eniro
sjk_eniro.thumb.PNG.f5fbaa734b5a7b4c8f4e9ce7b43e61ba.PNG


Sjöfartsverket
sjk_sjfv.thumb.PNG.ccec9c7aadbd4340e89364ad3868b89e.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev raol:

Nä, det är verkligen inte sant! Sjöfartsverkets riktiga kort är ju kartografiskt enormt mycket bättre än de digitala, och har mycket mer metadata. Läsligheten är fantastisk i Sjöfartsverkets versioner, med den bättre texten. Fler symboler, t ex för torrdass och hamnar. Enslinjer har kompassriktning och karaktärer. Fyrarnas sektorer är tydligt utritade. Symboler är tydligare.

Jämför Eniro och Sjöfartsverkets här...

Eniro
sjk_eniro.thumb.PNG.f5fbaa734b5a7b4c8f4e9ce7b43e61ba.PNG


Sjöfartsverket
sjk_sjfv.thumb.PNG.ccec9c7aadbd4340e89364ad3868b89e.PNG

Zoomar man in så kommer enslinjer o riktningar mm  med. (Kolla Gravarne övre o nedre)

Eniro.png.c1348503350d853f309ade25ea51403a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lintott:

Zoomar man in så kommer enslinjer o riktningar mm  med. (Kolla Gravarne övre o nedre)

Eniro.png.c1348503350d853f309ade25ea51403a.png

Ja, det mesta (men inte allt) av informationen finns även där, men inte alls i samma omfattning och i mer översiktlig skala, inte i närheten av lika tillgängligt och lättläst, och inte lika elegant. Men vissa saker finns inte alls.

Så jag vidhåller att det som Eniro (och alla andra som har digitala vektorsjökort) erbjuder är en markant sämre produkt än Sjöfartsverkets sjökort. Det är därför det är så trist att man inte kan köpa Sjöfartsverkets produkt direkt, och bara stoppa in i valfri plotter. I stället måste man stå ut med de mer eller mindre inkompetent överförda versionerna som erbjuds.

Jag förstår att sjökort spelar mycket mindre roll i nästan hela resten av världen. Vår täta, grunda skärgård är nästan unik, och i majoriteten av världens farvatten är det släta kuster, med antingen långgrunda, mjuka bottnar och tidvattenpåverkan, eller bråddjupa klippor och därunder djup som är stora nog för i princip allt som flyter. Sikten är oftast begränsad av väder i stället för terräng, så man behöver mycket färre fyrar och sjömärken. Kusterna medger nästan aldrig naturhamnsvistelser, utan antingen ankrar man på lagom djup i "öppet" vatten, eller så går man in i en av få hamnar längs kusten (lite som det är i Halland och Skåne här i Sverige).
Eftersom de som tillverkar plottrarna, och bestämmer hur de digitala sjökorten ska funka i dem, inte bryr sig om en liten nischmarknad i norra Europa, vars särart de kanske inte ens är medvetna om, så utformas allt utifrån det sjökortsbehov som gäller för kanske 98 procent av världens kustnära farvatten. Utmärkt där, men kasst för oss.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-21 vid 18:05 skrev raol:

Ja, det mesta (men inte allt) av informationen finns även där, men inte alls i samma omfattning och i mer översiktlig skala, inte i närheten av lika tillgängligt och lättläst, och inte lika elegant. Men vissa saker finns inte alls.

Så jag vidhåller att det som Eniro (och alla andra som har digitala vektorsjökort) erbjuder är en markant sämre produkt än Sjöfartsverkets sjökort. Det är därför det är så trist att man inte kan köpa Sjöfartsverkets produkt direkt, och bara stoppa in i valfri plotter. I stället måste man stå ut med de mer eller mindre inkompetent överförda versionerna som erbjuds.

Jag förstår att sjökort spelar mycket mindre roll i nästan hela resten av världen. Vår täta, grunda skärgård är nästan unik, och i majoriteten av världens farvatten är det släta kuster, med antingen långgrunda, mjuka bottnar och tidvattenpåverkan, eller bråddjupa klippor och därunder djup som är stora nog för i princip allt som flyter. Sikten är oftast begränsad av väder i stället för terräng, så man behöver mycket färre fyrar och sjömärken. Kusterna medger nästan aldrig naturhamnsvistelser, utan antingen ankrar man på lagom djup i "öppet" vatten, eller så går man in i en av få hamnar längs kusten (lite som det är i Halland och Skåne här i Sverige).
Eftersom de som tillverkar plottrarna, och bestämmer hur de digitala sjökorten ska funka i dem, inte bryr sig om en liten nischmarknad i norra Europa, vars särart de kanske inte ens är medvetna om, så utformas allt utifrån det sjökortsbehov som gäller för kanske 98 procent av världens kustnära farvatten. Utmärkt där, men kasst för oss.

 

Den baserar sig på Sjöfartsverket man allt visas inte förrän man zoomar. Och varför skulle det göra det? Du får annars gärna komma med exempel på vad som saknas när man zoomar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev segelbagaren:

Den baserar sig på Sjöfartsverket man allt visas inte förrän man zoomar. Och varför skulle det göra det? Du får annars gärna komma med exempel på vad som saknas när man zoomar in.

Men jämför bara bilderna jag lagt in tidigare i tråden. Skillnaden är extrem! Den ena är torftig, med otydlig information, text i dålig skala, färger med för låg kontrast för att vara tydliga. Helt enkelt läsbarhet. Och då är ändå Eniros version väldigt mycket bättre än det som sitter i plottrar! Jösses, där är det nästan lika stor skillnad igen. Det hade kunnat vara så bra, men eftersom sjökortens syfte är så totalt annorlunda på de flesta andra platser i världen, ser det ut som det gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Rätt nöjd med Hydrographica, när det gäller detaljrikedom och djupkurvor. Numer i digital form. I kombination med ett framåtseende ekolod.

 

Smyger mig lättare fram mellan grund, skär o andra fenomen under vattenytan.

 

Ja, jag blir nästan vilsen. Var lättare förr när detaljrikedomen var lägre🤓 

Det gick ju bra nästan alltid även då.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Hybro:

I kombination med ett framåtseende ekolod.

 

Smyger mig lättare fram mellan grund, skär o andra fenomen under vattenytan.

Jag gissar att det inom 5-8 år finns skannande ekolod med kvartssfärisk täckning, dvs framåt, i sidled 90 grader åt varje håll och rakt ner under båten. Där ekolodet med t ex en sekunds intervall ritar upp en komplett bild av hur det ser ut framför, under och vid sidan av båten, så långt ljudpulsen når (oftast flera tiotals meter med extremt hög upplösning, upp till nåt hundratal meter.

Med en sån lösning skulle man kunna lägga en 2D-omtolkad djupkurvebild över sjökortet i plottern, och på så vis få ett sorts facit som kompletterar sjökortets uppgifter, men med lite bättre upplösning och utan sjökortets/sjömätningens brister eller kartförenklingar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-30 vid 19:30 skrev raol:

Men jämför bara bilderna jag lagt in tidigare i tråden. Skillnaden är extrem! Den ena är torftig, med otydlig information, text i dålig skala, färger med för låg kontrast för att vara tydliga. Helt enkelt läsbarhet. Och då är ändå Eniros version väldigt mycket bättre än det som sitter i plottrar! Jösses, där är det nästan lika stor skillnad igen. Det hade kunnat vara så bra, men eftersom sjökortens syfte är så totalt annorlunda på de flesta andra platser i världen, ser det ut som det gör.

 

Som sagt: Kom gärna med konkreta exempel. Ett grund som saknas? En grynna som saknas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ser skillnaden är det nog omöjligt att förklara för dig.

För mig är det ungefär lika stor skillnad som mellan dessa två:

 

image.png.c4a69e4414962c60a9d0097d77968826.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni syftar på olika saker där Segelbagaren tänker på själva innehållet och raol på hur innehållet presenteras. 
Jag kan inte se att det egentligen är något direkt navigationsmessigt innehåll som skiljer, men sjöfartsverket har ju en mycket snyggare och tydligare presentation. Så på den punken håller jag med raol och liknelsen med apjesus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu växlar du över till att bara tala om det estetiska och har fortfarande inte lyckats presentera ett enda fall där info saknas i Eniros sjökort. Dessutom passar du på att vara otrevlig. Ganska pinsam argumentation. Faktum kvarstår. Eniro på sjön saknar inget som finns i sjöfartsverkets papperskort.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev segelbagaren:

Nu växlar du över till att bara tala om det estetiska och har fortfarande inte lyckats presentera ett enda fall där info saknas i Eniros sjökort. Dessutom passar du på att vara otrevlig. Ganska pinsam argumentation. Faktum kvarstår. Eniro på sjön saknar inget som finns i sjöfartsverkets papperskort.

Dumheter. Titta på bilderna, så ser du ju att informationen skiljer. Gör dig inte dum!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det rena förolämpningar. Totalt meningslöst att diskutera med dig. Lycka till med dina papperskort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Nu blir det rena förolämpningar. Totalt meningslöst att diskutera med dig. Lycka till med dina papperskort.

Nej, sluta inte nu!


bild.png.0c0a8abf589fbbb6d1f688ce65b34860.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Dumheter. Titta på bilderna, så ser du ju att informationen skiljer. Gör dig inte dum!

 

Jag jämförde bilderna, och det jag kan hitta som saknas mellan korten är:
- Toasymboler
- Hamnsymbolder

- Farledsriktningssyboler

- Orden "Smögen" och "Kungshamn"
- Ett torn (tror jag?) i Smögen

- En kraftledning (segelfri höjd, bredd)

 

Allt är inringat i lila.
Saknas något mer?

Att informationen SER olika ut är en annan sak, men det är inte samma som att informationen är olika. Bara för att en siffra har ett annat typsnitt betyder inte att informationen är annorlunda tänker jag.

sjk_sjfv.PNG.8ac626a853f308cc7f6cace3980975c7.PNG

Siffror_trycktweb.png

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag jämförde bilderna, och det jag kan hitta som saknas mellan korten är:
- Toasymboler
- Hamnsymbolder

- Farledsriktningssyboler

- Orden "Smögen" och "Kungshamn"
- Ett torn (tror jag?) i Smögen

- En kraftledning (segelfri höjd, bredd)

 

Allt är inringat i lila.
Saknas något mer?

Att informationen SER olika ut är en annan sak, men det är inte samma som att informationen är olika. Bara för att en siffra har ett annat typsnitt betyder inte att informationen är annorlunda tänker jag.

sjk_sjfv.PNG.8ac626a853f308cc7f6cace3980975c7.PNG

Siffror_trycktweb.png


En rättelse Peter_k. På Eniro utsnittet finns "Smögen" men inte "Smögenhålet".  


Däremot kommer "smögenhålet" fram om man zoomar in lite lite, då kommer även:

- segelfri höjd på kraftledning

- segelfri höjd på bro som ligger direkt till öster om kraftledningen.

- gästhamnssymboler 

Och med hydrographica syns även toa symbolerna.


Kungshamn finns oxå i den zoomnivå raol visade, men ligger precis utanför det utsnittet som visas i inlägget.

Tornet är oxå med men med annan symbol.

 

Slutsats: Farledsriktning verkar vara det enda som inte visas i Eniro oavsett zoom eller Hydrographica tillägget.

 

Men som jag skrev tidigare så håller jag med om att Sjöfartsverkets presentation är mycket bättre än Eniros, även om i princip ingen data saknas mellan den. 
Elektroniskt sjökort som ren kopia av Sjöfartsverket med Hydrographica inkluderat hade varit mumma😋

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

En rättelse Peter_k. På Eniro utsnittet finns "Smögen" men inte "Smögenhålet".

Jaha, jag trodde det vara samma - Smögen är väl en "håla"..? 🙂
Mer allvarligt; bra påtalat att de felen jag hittade var fel... av mig.
Då är det ju inte mycket att yvas om, kan jag tycka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förut fanns en navigationsapp som kunde läsa bitmapsfiler. Då kunde man kopiera Sjöfartsverkets papperskort och lägga in dem i appen. Funkade även på pc.

De kunde kalibreras med koordinater i två hörn diagonalt från varandra så själva navigeringen funkade. Hade den ett tag med kort nedladdade från pirate bay, dock lite för gamla kort (ca 2001 tror jag), men den var riktigt bra tyckte jag (för min typ av användning). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Boanjohan:

Och med hydrographica syns även toa symbolerna.


- - -

 

Slutsats: Farledsriktning verkar vara det enda som inte visas i Eniro oavsett zoom eller Hydrographica tillägget.


- - -


Elektroniskt sjökort som ren kopia av Sjöfartsverket med Hydrographica inkluderat hade varit mumma😋

 

Hydrographica har "täckning" i bara några promille av svenskt farvatten, och inget inom kartutsnitten i mina bilder. Jämför inte med en produkt som dels är ett betaltillägg (finns inte i appen jag har, och finns inte på eniros kartsida), dels inte finns för området som diskuteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev raol:

Hydrographica har "täckning" i bara några promille av svenskt farvatten, och inget inom kartutsnitten i mina bilder. Jämför inte med en produkt som dels är ett betaltillägg (finns inte i appen jag har, och finns inte på eniros kartsida), dels inte finns för området som diskuteras.

Vad jag vet är följande bild Hydrographica. Detaljrikedomen i den gröna rutan försvinner i alla fall om jag väljer visning utan Hydrographica!

 

Även Smögen, Kungshamn och L.Långö finns som Hydrographica inom det utsnitt du visade, men jag har tydligen överskridit gränsen för bildstorlek så jag kan inte bifoga dem.

 

5A817AAA-48B0-474E-AC8F-DCFCB77C5766.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett papperssjökort kostar pengar, alla kända "erkända" leverantörer av digitala sjökort kostar pengar. Så varför kan man inte jämföra Sjöfartsverket med "Eniro med Hydrographica tillägg", som bägge är betalversioner?????

 

Och till slut, Hydrographica finns uppenbart i det område som diskuteras.  Och finns uppenbarligen i Eniro eftersom det är det jag har.
 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minutes ago, Boanjohan said:

Förut fanns en navigationsapp som kunde läsa bitmapsfiler. Då kunde man kopiera Sjöfartsverkets papperskort och lägga in dem i appen. Funkade även på pc.

De kunde kalibreras med koordinater i två hörn diagonalt från varandra så själva navigeringen funkade. Hade den ett tag med kort nedladdade från pirate bay, dock lite för gamla kort (ca 2001 tror jag), men den var riktigt bra tyckte jag (för min typ av användning). 

Du bör kunna göra BSB-filer av skannade sjökort och använda dessa i OpenCPN. Värt besväret? Njae, knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Boanjohan said:

Ett papperssjökort kostar pengar, alla kända "erkända" leverantörer av digitala sjökort kostar pengar. Så varför kan man inte jämföra Sjöfartsverket med Eniro med Hydrographica tillägg, som bägge är betalversioner?????

Detta gäller i Sverige. Men på vissa andra ställen är sjökorten gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev rejas:

Detta gäller i Sverige. Men på vissa andra ställen är sjökorten gratis.

Ja, det var väl så det var. Jag hittade någon som gjort det jobbet och då var det värt det🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med Eniro och kör nu Seapilot. Seglar dock mest på Vänern. 

 

Tycker båda fungerar jättebra. Dock så finns det några detaljer att ta i beaktning:

- Min iPad får sin gps-signal från en Bad Elf via blåtand. (Använder alltså inte telefonnätet).

- Det händer att paddan dör när den blir utsatt för mycket soljus, dock inget stort problem då jag har telefonen som också går på Bad Elf gps:en.

- Jag har också ett papperskort som reserv.

- Kan även se gps-position på Bad Elfen.

 

 

Mvh Jocke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vad jag vet är följande bild Hydrographica. Detaljrikedomen i den gröna rutan försvinner i alla fall om jag väljer visning utan Hydrographica!

 

Även Smögen, Kungshamn och L.Långö finns som Hydrographica inom det utsnitt du visade, men jag har tydligen överskridit gränsen för bildstorlek så jag kan inte bifoga dem.

 

5A817AAA-48B0-474E-AC8F-DCFCB77C5766.jpeg

I de flesta digitala sjökort så finns numera Hydrographicasjökorten från Hamnguiden inlagda positionskorrekt. Det är helt underbart att smyga in i trånga krångliga vikar med dessa kort och hela tiden se var man är med hjälp av GPS-positioneringen.

 

Här är ett antal av de hamnkartor som finns med i Hamnguiden.

1366012725_Hll.thumb.png.994b839729dcfd1db68cc093421bc50d.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...