Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

sanktanna

Företag
  • Innehålls Antal

    925
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Allt postat av sanktanna

  1. Hej. Har du rätt bricka bakom muttern så ska den sitta fast när du dragit åt. Ingemar
  2. Hej. 2 st AQAD 40 här i Östergötland, hade gått 20.500 timmar när de ersattes av 41:or 2006. En av motorerna installerades i en annan båt och går fortfarande. På den motorn har insprutn.pumpen och cylinderlocket renoverats, i övrigt har bara spridarna bytts några gånger och naturligtvis normal service gjorts. Ingemar
  3. Hej. Att jag frågade vilken limpa du har och om den varit demonterad, beror på att om man monterar fel packning så blir det ett avgasläckage. Om man har den tidigare limpan (B18) och köper en packning till B 20, så tätar det inte vid den mittre avgasporten. Är ditt avgasproblem så stort som du beskriver kan det knappast komma från vevhusventilationen, för där luktar det mest olja. Ingemar
  4. Hej. Har du kollat att det inte är hål på avgaskröken? Vilken avgaslimpa har du. Och har den varit borttagen? Ingemar
  5. Hej. Man brukar få använda denna metod vid första uppstart på våren. Sedan brukar motorerna starta som vanligt resten av säsongen. Det behövs litet olja på cylinderväggen efter en lång vinter för att hjälpa motorn igång. Hjälper inte detta så får du väl byta kolvringar eller ev. foder och kolv. Ingemar
  6. Hej. Skaffa en smörjkanna med böjbar pip. Ta bort luftrenaren och trä in pipen i insuget och pumpa några gånger när du kör med startmotorn. Då brukar de flesta MD 5-or starta. OBS! Använd aldrig startgas, du skadar motorn! Ingemar
  7. Hej. Det är nästan alltid drivremmen till vattenpumpen som låter. Spänn hårt så försvinner ljudet. Ingemar
  8. Hej. Den vanligaste orsaken till oljud är dåligt lager på primäraxeln om det inte är knuten som låter. Det kan även vara för dålig anspänning av lagren i övre växeln. Be en kunnig verkstad titta på ditt problem. Det kan bli rätt dyrt att inte åtgärda saken. Ingemar
  9. Hej. Du kan montera av övre växeln om du bara ska byta knutbälg, men det är mer jobb än att ta av hela drevet. Det tillkommer även några o-ringar om du gör enl. det första sättet. Ska du byta båda bälgarna och slangen måste du ta av drevet. Ingemar
  10. Hej. Drevet måste inte bort för att demontera styrgaffeln. Ta bort ansatsskruvarna som håller styrhjälmen och ta bort den så kan du dra ner gaffeln tillräckligt långt. Ingemar
  11. Hej. Troligen dåligt med ström. Kolla kablar, anslutningar och huvudströmbrytare. Det kan också vara fel på selonoiden. Men! Hur stor generator har du satt på den lille motorn för att klara laddning av en batteribank på 600Ah? Ingemar
  12. Hej. Om det är ansatsskruven som håller fast styrhjälmen vid styrgaffeln du har tappat, så har muttern som låser den lossat först. Sedan kan skruven gänga ut sig. Ser du inga skador på delarna så köp ny skruv, mutter och bricka och montera dit. Kolla att skruven på andra sidan har låsmutter. Ingemar
  13. Hej. På äldre motorer sitter det en anod i framkant av oljekylaren. I bakänden av värmaväxlaren finns också en.Har motorn Volvo Penta-backslag finns anod på det också. Ingemar
  14. Hej. B 30, V6 och V8 har både sjövattenpump och cirkulationspump. Den behövs för att kylningen ska bli mer effektiv. Försök att hitta en begagnad pump i bra skick, då det oftast är svårt att få isär gamla pumpar. Då man monterar färskvattenkylning på B 30 tar man bort och ersätter pumpen med en annan. Så därför finns det nog en och annan pump liggande här och där. Ingemar
  15. Hej. På den här tråden får du svar på dina frågor. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=459910&highlight=100%20drev%20backhake Ingemar
  16. Hej. DF och 61 är inte samma sak. 61 eller D+, alltså flatstiftsanslutningen, ska anslutas till laddningslampan. Äldre generatorer har inte den gula sensorkabeln. Generatorn har påbyggd laddfördelare. Ingemar
  17. Hej. Tveksamt om motorn orkar med det. Möjligen om du har en lätt båt. Prova då med utväxling 2,3:1 och B-propellrar. Jag har en AQ 170 med DP i en 17 fots båt och det går rätt bra. Ingemar
  18. Hej. Om inte färskvattnet försvinner så måste det vara sjövatten som kommer in. Då är det sjövattenpumpen man först ska kolla. Ingemar
  19. Hej. Siffrorna har inget med årtal att göra. På senare motorer anger fjärde siffran motorbeteckning t.ex. D3, D4 och D6. Ingemar
  20. Hej. Sätt i två pinnar som passar i hålen, t.ex. borr. Ta med en skiftnyckel över pinnarna och vrid fram och tillbaka tills den släpper. Dra sedan samtidigt i pinnarna och den brukar gå att få loss. Ingemar
  21. Hej. Det har ingen betydelse vilken numrering cylindrarna har. Om du gör som Per-Arne skriver så fungerar det. Ingemar
×
×
  • Skapa nytt...