Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

johzac

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    194
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

1 följare

Om johzac

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kolla så det inte bara är reglagewiren som lossat mellan fästeoch hölje.
  2. Hej, Brukar oftast lyckas reda ut saker i det elektriska men med ny båt och "konstigt" fel står jag utan ingång till felsökningen. I min "nya" båt sitter en välmående MD11C (nekaniskt har jag tittat till den och den trivs). Det finns dock ett problem. Varvräknaren fungerar utmärkt vid varvtal över ~1000rpm. På tomgång faller dock nålen till botten. Motorn går utmärkt på tomgång så jag skulle gissa på 700-800rmp men det vore ändå trevligt att sedet på mätaren. Något känt problem eller kloka tankar?
  3. Testa om du får plats att hänga ett löst block i sprinten. Behöver inte vara så stort på din båt.
  4. En annan tanke är att ordna trailern så du kan fälla ner kölen med båten på och istället hissa upp alltihop.
  5. Du behöver definitivt en stödpunkt utöver banden så båten inte kan "gunga" (förutsatt att du behöver upp och klättra i båten när den är hissad). När jag köpte mitt renoveringsobjekt (som jag nu överväger att skänka bort då jag skaffat en annan seglingsbar båt) så var vaggan halvtrasig och främre paret stöttor ersatta/förstärkta med just ett band. Det funkade eftersom den stod på kölen. En detalj som var nog så irriterande var att bandet "gnagt" på bottnen och friborden så det blivit repor och utsmetad bottenfärg. Att jobba med bottnen är ju också svårt om du har band. Med stöttor kan du normalt (med lite list och extra stöttning/dragande band) lossa en punkt åt gången så du kan skrapa/slipa/måla. Vad det gäller styrkan på banden så ska det ju inte var något problem. Väger båten inte mer än 500kg så funkar ju vanliga 2 eller 4 tons band från exempelvis Biltema. Jag skulle satsa på de största jag hittade i vanliga affärer, handlar ju mer om att fördela trycket än om faktisk belastning. Friktionen är en annan faktor men den tar vi en annan gång. Det stora "felet" i ditt tänk som jag ser det är att vanliga spännband inte lyfter tillräckligt högt innan trumman är full. Du kommer att behöva göra många omtag med pallning mellan. Kanske kunde funka med två vettiga bandvinschar (som man har på båtkärror)? Hade det varit min båt så hade jag ändå gjort som föreslaget ovan, domkrafter och justerbara stöttor. Du kan säkert ordna stöd för domkrafterna så de inte kan glida utan lyfter på rätt ställe och i rätt vinkel.
  6. Eftersom du betat av "allt det rimliga" så kan jag bara nämna en galen idé. När jag monterade i en YSM8:a i min båt så vägrade den svara på gasen som jag ville. Det var det lilla fjäderbelastade stiftet som begränsar varvtalet (har jag för mig är funktionen, sitter på 8:an bakom en kupolmutter invid oljepåfyllningslocket). Som sagt oerhört långsökt i sammanhanget men det är väl på den nivån detta har hamnat nu. Definitivt något som kan hända under vintern. Jag skruvade ur stiftet och "leade upp det". Funkade fint efter det. Hoppas det löser sig.
  7. Smort några leder? Fett ger ju också regnbågar.
  8. För tung och felplacerad rorsman/skeppare?
  9. Arduinon är en underbar liten rackare. Förhållandevis kraftfull, enkel att jobba med och med en gigantisk open-source community att ta hjälp av. Jag har börjat pilla med lite olika idéer till min båt. Tyvärr hinns det inte med för stunden då sjövärdigheten fått prioritet. Några av mina projekt: - Avkodare av paddelhjulslogg (sänder sedan NMEA0183) - NMEA 0183 mux för att få ihop fler sensorer till navstationen - (Mer långsiktigt) "automatisk" justering till trimplan på mindre motorbåt (stabilisera i sidled). Har en drös projekt till. Det jag noterar är avsaknaden av navigationsrelaterade applikationer i din lista. Är ju lätt att lägga in exempelvis barometer och termometer med loggning. Raspberry Pi är en annan intressant mikrodator. Får se om den blir kraftfull nog framöver, nu är den mest lämpad för enklare multimedia och internet-applikationer. En intressant lösning på temat: http://www.42.co.nz/freeboard/
  10. Han har enklast möjliga. En billig huvudbrytare (svart, plast, röd nyckel). Ska åka ner med honom och försöka mäta upp det hela. Min tanke är att det kan vara spänningsfall just i brytarna då de stått "öppna" hela vintern och ju inte är kända för att vara bäst. Min tolkning av låg reglerspänning är spänningsfall; "att krämen från generatorn helt enkelt inte når fram". Jordningen skall naturligtvis också kontrolleras. Kabelskorna såg vid en första anblick helt ok ut men skall kontrolleras närmare. Det skall alla anslutningar göras.
  11. Det där var väl ändå ett rejält övertramp! Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt..... Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen...... Från min ideologiska synvinkel har var och en ansvar för sin egen situation och att därmed inte inkräkta på andras lika rätt. Ser därmed min åsikt som en förlängning av det naturliga urvalet och en ståndpunkt jag med glatt humör och högt huvud skulle stå för. även i rätten. Som seglare har jag mången gång hållit undan för andra givet att jag är en nöjesåkare och även när regelverket så inte krävt hållit undan - mer bråttom har jag inte. Det jag aldrig gjort är att med ett hånflin gjort tillvaron otrevlig för andra på sjön - något jag dock flera gånger utsatts för av den typen som jag med glädje skulle sätta mig på relingen och njuta av att se sjunka. Någonstans väljer man att göra fel och får därmed stå för följderna. Jo det står dig fritt att ha vilken ideologi du vill och det står mig fritt att inte hålla med. Visst har vi alla ett eget ansvar, men drar vi det hela vägen kan vi lägga ner allt vad sjöräddning, räddningstjänst, ambulansverksamhet och sjukvård för att istället låta var och en ta ansvar för sig själv. Hånflinande idioter vill vi helst slippa se, men därifrån till att sätta fyr på dom är steget ganska långt tycker jag. Bryter man medvetet mot lagen och är beredd att stå för följderna så är det ju inte så mycket att säga om det...... För egen del skulle jag gärna fiska upp en hånflinande idiot som gjort bort sig, enligt föreskrifterna för att därefter pina idioten hela vägen in till land, där pressen väntar med sina frågor, då har jag i alla fall gjort min plikt som sjöman.. Jag respekterar din syn på tillvaron och kan till och med förstå den som mer förlåtande än min. Det hedrar dig. Den som råkar göra fel hjälper jag gärna men den som medvetet gör det njuter jag av att se lida. Där tycks vi ha samma åsikt. Min syn är dock att jag hellre ser individen sjunka än skämmas och därmed låter honom/henne stå sitt kast. Vad det gäller att tända på så har jag samma syn på land. Den som kör som en idiot (då inte menat "lite för fort" för det kan alla göra) och orsakar fara väntar jag på att få ge samma behandling. Bor längs en "70-väg" där många inte förstår vad det står på skyltarna. Lite extra är helt ok givet sträckning men 140 och över köper jag inte. Jag väntar på att grannens träd skall få besök. Då tar jag fram en öl och sätter mig på altanen och ser personen dö, ringer gör jag inte.
  12. Det där var väl ändå ett rejält övertramp! Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt..... Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen...... Från min ideologiska synvinkel har var och en ansvar för sin egen situation och att därmed inte inkräkta på andras lika rätt. Ser därmed min åsikt som en förlängning av det naturliga urvalet och en ståndpunkt jag med glatt humör och högt huvud skulle stå för. även i rätten. Som seglare har jag mången gång hållit undan för andra givet att jag är en nöjesåkare och även när regelverket så inte krävt hållit undan - mer bråttom har jag inte. Det jag aldrig gjort är att med ett hånflin gjort tillvaron otrevlig för andra på sjön - något jag dock flera gånger utsatts för av den typen som jag med glädje skulle sätta mig på relingen och njuta av att se sjunka. Någonstans väljer man att göra fel och får därmed stå för följderna.
  13. Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med: 1. 70m flytande lina mot vattenskotrar 2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka). Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.
  14. Jag har seglat en hel del som gast, även under lite kärvare omständigheter (surfade 53' segelbåt i 16 knop över Biscaya bl.a.). Nu står jag förhoppningsvis inom kort inför mina första turen som skeppare på min egen båt. Hamnplatsen är betald och "måste-listan" skriven. Finns ingen återvändo. Jag är av naturen orädd och gillar utmaningar men faktum är att många situationer jag kan ställas inför som chef över min egen båt är lite läskiga (påmastning, den första tilläggningen, den första grundstötningen, första tjockan...). Det jag uppskattat när jag varit gast är en skeppare som är förutsägbar och förutseende. Det vill säga - en som alltid agerar på samma sätt (naturligt) och som innan han/hon ger en uppgift räknat ut vad jag kan hamna i för situationer och tagit höjd för eventuella fel. Ännu viktigare tycker jag dock är att det är ett klimat ombord som gör att jag vågar ställa frågor, utan att få mothugg för att det borde vara självklart (ibland är våra världar så olika att det självklara är allt annat än klart). Detta tänker jag ta med mig när jag får min första besättning. Sedan finns det ju olika grader av "fel" - att gå på grund, krocka med någon som har förtur, att det blir lite back i genuan, en ofrivillig jipp... Ska även försöka komma ihåg att det antagligen hade blivit ännu sämre om jag seglat helt själv.
  15. Rodahls i Lidköping (http://www.rodahl.se/) hade en begagnad i delar för bara någon vecka sedan, jag köpte några av dem.
×
×
  • Skapa nytt...