Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

sanktanna

Företag
  • Innehålls Antal

    924
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Allt postat av sanktanna

  1. Hej. Det var en konstig tekniker som inte ser skillnad på 270 och 280 drev. 250 och 270 ser i stort sett lika ut på utsidan. Båda har avgasutsläppet genom en löstagbar del under kav.plattan. 280 har en bred öppning i akterkant på kav.plattan. 250 har oftast en oljeplugg på mellanhuset. Ingemar
  2. Hej. Du måste byta primäraxelkåpan och svängningsdämparen på svänghjulet också. Ingemar
  3. Hej. On det sprutar vatten som du beskriver kan det bero på flera sker. Oftast är det en liten spricka i plasthuset som kan vara svår att se. När du drar till locket öppnas sprickan av spänningen från lockets klack. Huset måste bytas. Observera att locket består av tre delar. I själva locket ligger en gummipackning och under den en plåtbricka. Varje år bör man ta bort gummipackningen och smörja plåtbrickan med fett på båda sidor för att packningen ska ligga still vid åtdragningen av locket. OBS gäller alla med sådant filter. Har du övertryck i sjösystemet bör du rensa hålen i bakkant på avgaslimpa där vattnet ska ut. Ingemar
  4. Hej. Troligen har växelkonan fastnat i framläge. Det har hänt på några drev tidigare. Ta loss växelmekanismen och kolla samt försök att lossa konan genom hålet. Ingemar
  5. Om man tycker att vi som har verkstäder ska ha mer jobb, så ska man nog rekomendera att montera kopparbrickor på aluminiumdrev. Annars är det ett otroligt dumt förslag. Ingemar
  6. Hej. Om du kan läsa siffrorna på typskylten så ska stå 27 först i PN-mumret om det är ett 270-drev. Ingemar
  7. Hej. Du köper gummikudden hos någon återförsäljare. Ingemar
  8. Hej. Om det inte är helt omöjligt att komma åt bakom motorn så brukar det inte vara så svårt att byta gummikudden. På vissa installationer får man demontera styrkonsolen på skölden (2 skruvar). Muttrarna är 9/16 till gummikudden och kräver en tunn hylsa för att komma åt. Ingemar
  9. Hej. Gör rent förgasaren ordentligt. Kolla att alla munstycken är öppna innan återmontering. Nutida bensin ställer till med en del förtret numera. Ingemar
  10. Hej. Om du tycker att det är besvärligt att montera bort hela drevet, vilket jag tycker är enkelt, så kan du naturligtvis lossa övre huset. Lyft upp huset så att pinnskruvarna blir fria. Vrid huset 90 grader och lägg någon tunn skiva under så att du inte får ner skräp i drevet. Köp även de två o-ringar som tätar mellan husen och montera i omvänd ordning. Ingemar
  11. Hej. Växelarmen ska nedåt för framväxel. När den dras uppåt går låsspärren för back nedåt och hindrar backhaken att lösa ut. Ingemar
  12. Hej. Det bästa är att lossa styrarmen och dra ur styrgaffeln.Ta bort bussningarna och gör rent. Montera nya bussningar och ny tätning, limma bussningarna med epoxilim i skölden. Kolla att smörjkanalerna för fettet i axeln är öppna. Montera gaffel och arm och det blir säkert bra. Ingemar
  13. Hej. Det sitter ingen gummiring runt skölden på 100-drev. Det är en gummimatta som täcker hela ytan mellan sköld och akterspegel. Det är heller inget avgasutsläpp genom skölden utan det sitter på akterspegeln bredvid skölden. AQ 115/100B har normalt ingen främre motorupphängning utan motorn hänger helt på skölden. Det belastar de stora o-ringarna runt primäraxelkåpan extra mycket och kan i vissa fall ge läckage. Ingemar
  14. Hej. Kolla knuten. Vrid lederna fram och tillbaka. Går det kärvt och känns det som att det kuggar i leden så byt knutkors. Ett knuthaveri ställer till med mycket extraarbete. Stor risk att primäraxelkåpan går sönder och du måste lyfta motorn. Ingemar
  15. Hej. Om det är en MD 1 A kan du inte montera en startmotor med kugghjul. Du måste isåfall byta svänghjul till ett med kuggkrans men jag tror inte att fästet för startmotorn går att montera. Har MD 2 B dynastart går det bra att flytta över. Ingemar
  16. Hej. Sök efter en snickarverkstad eller helst en båtsnickare så fixar den nog det här åt dig. Ingemar
  17. Hej. Du kan nog göra som föreslår. Använd en slang godkänd för bensin och se till att röret inte kan ligga emot något och bli skadat. Ingemar
  18. Hej. Du lär få göra mycket hemsmide för att få ihop en 40-motor med ett SX-drev. 280, 290, SP eller DP kan du lätt ansluta. Ingemar
  19. Impellern i en sådan pump som bilden visar har bara aningen större diameter än huset invändigt och då kan inte vingarna vara vikta åt fel håll. Jag jobbar inte med utbordare men jag vet ändå att impellern där har betydligt större diameter än huset och dessa kan säkert gå mot riktningen om vingen är felmonterad. Jag räknade med att tråden gällde pumpar enligt bilden. Självklart är det bra att montera i rätt riktning om man vet det. Har man pumpen lös kanske man inte tänker på det och då spelar det som sagts inte någon roll. Ingemar
  20. Vad har du för motor och drev? Fabrikat och typ? Ingemar
  21. Har du kollat så att du inte har fått en lina i propellern? Har hänt att det har låst drevet så att inte växeln går ur.
  22. Det är bara nys att vingarna inte vänder sig rätt. Det är helt orimligt att en vinge skulle lägga sig mot rotationsriktningen när den kommer till kammen eftersom den dessutom drar med sig vatten. Den vanligaste orsaken till att en eller två vingar ligger felvänt när man tittar under locket beror på att många motorer rör sig litet baklänges när de stannar. Annars kan det bero på att vingen legat klämd på samma sätt en hel vinter och då tar det ett tag innan gummit återtar sin form. Ingemar
  23. Hur du sätter i impellern spelar ingen roll. Vingarna lägger sig åt rätt håll direkt när pumpen börjar snurra. Ingemar
  24. Bry dig inte så mycket om pilarna. Dom talar bara om att du kan köra den åt båda håll. In är alltid på den sida där vingarna rätar ut sig efter att varit hoptryckta av kammen. Ingemar
  25. 1/4. Det är tumgängor på alla skruvar till dreven. Ingemar
×
×
  • Skapa nytt...