Jump to content
Saturday 15 August 2020

SeaManiac

Medlemmar
  • Content Count

    1,027
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

35 Expert

About SeaManiac

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Isf måste man veta vilken syra eller syrablandning som gäller. Dessutom är koncentrationen viktig: För låg, ingen effekt. För hög: eventuella skador på systemet. Kan man läsa sig till detta på förpackningen är saken klar. Om kompositionen inte är känd skulle jag avråda från egna experiment.
  2. Detta är naturligtvis komplicerat, men låt oss börja i den "enkla änden". Antag att någon slang, slangskarv, slanganslutning eller pump har ett litet läckage. Jag hittade luktspridaren i min båt genom att ha bajs/kiss i tanken och "köra" systemet genom att pumpa in och ut. Därefter använde jag ett rent och luktfritt finger (Ingen tumme jag nyss fått loss för att komma igång) och gned över hela systemet, inklusive svetsade skarvar i tanken, och luktade på fingret, givetvis med täta intervall. På det sättet hittade jag en liten läcka vid en slanganslutning. Kanske värt att testa?
  3. Instämmer med Kenneth_S. Jag och min fru samäger båten, vilket inte inte kan uttryckas i enkäten. Hoppas även jag på att se resultatet i framtiden. Mvh/Sea Maniac
  4. Jag är en "Äldre Herre" so Peter K skriver om. Beskrivningen stämmer dock inte på mig. Har haft ,och har, VHF i många år och i olika båtar, men tycker att GPS-en är onödig för mig och överväger att göra mig av med den. Använder den numera mycket sällan. Tänkte uppdatera mig lite innan jag fattar beslutet. Ovanstående tråd innehåller många synpunkter och var läsvärd. Men utvecklingen har sprungit förbi gubben. Följande förkortningar är helt okända för mig: DSC, MMSI, SRC, AIS, PLB, GMDSS, SPOT, VTS, JRCC, Detta gör mig ännu mindre sugen på att återuppta VHF- användningen, men jag gör kanske ett misstag om jag inte sätter mig in i vad det handlar om. Någon som kan bidra med lite info. MVH/Leif
  5. Har liknande lock på vår båt. Använder en "nyckel" som består av ett vinkelbeslag av lämplig dimension. Finns i båten 5 mil härifrån så jag kan inte ge några mått. Beslaget bör vara ungefär lika brett som springan i locket och ha så tjockt gods som möjligt för att få plats. Om det skulle vara alldeles för j.... kan man ju skruva fast en lämplig träbit på den långa änden av beslaget och använda den som handtag och hävstång. Har jag dock aldrig behövt. Beslag hittar du på Jula, "Clas i Sjön", Beijers, Bauhaus m.fl. Lycka till!
  6. Uppfattar stickans utseende som ganska normalt efter en säsong, åtminstone efter normalt antal (50?) körtimmar.
  7. Av stor betydelse är att etylenglykol är biologiskt nedbrytbart. Dvs glykolen ackumuleras inte, varken på land eller i havet. Funkis´erfarenheter som hamnkapten överensstämmer helt med min uppfattning. I vår båtklubb finns (så vitt jag vet) inga restriktioner när det gäller användning av glykol. Att späda ut det som hamnar på marken är dock en bra regel, som jag tillämpar helt frivilligt. Mvh/Sea Maniac
  8. Att ensam köra in mellan två sträckta bojlinor under kraftig sidvind, kroka fast vid en boj, hålla båten på plats i sidled och köra fram till en brygga för att parkera är verkligen svårt och stressande. Detta särskilt när jag övergick från segelbåt till motorbåt med ganska plan botten och drev i stf roder. Särskilt svårt i Gräddö gästhamn där bojarna ligger onödigt långt från bryggan och vinden kan vara ganska besvärlig. Det värsta momentet är när man ska släppa ratten, springa akterut och kroka den förb. bojen. Var nästan färdig för ett besök på mentalsjukhus när jag hittade en bojfångare, dvs ett 75-100 cm långt rf rör med en ögla för bojlinan i ena änden och en ögla för bojtenen i den andra. Den sistnämnda kan öppnas med en fjäderbelastad "avtryckare". Detta verktyg finns -och skall- alltid finnas med ombord. Helt ovärderligt. Mvh/Sea Maniac
  9. Aprilskämt? Inte ens politiker borde kunna hitta på något så korkat. Ska väl möjligen vara Diesel Doris och hennes ohängde tonåring (Frigolit) Mvh/Sea Maniac
  10. Hej! Du hittar svaren i mitt tidigare inlägg i denna tråd. Har inte sett några negativa biverkningar heller.
  11. Har aldrig sett något liknande under de 32 år jag haft båt, så i mina ögon är det inte normalt. En bekant berättade dock för mig att varje gång han tankat på en viss sjömack hittade han vatten och skit i filtret. Han bytte naturligtvis mack och har inte upplevt detsamma igen. Själv har jag en manlucka på tanken och inspekterar varje vår. Ett år visade det sig att tankens insida var på vissa ställen täckta av ett tunt lager med svarta klibbiga partiklar, men något vatten på botten hittade jag inte. Åker runt en hel del och tankar ibland diesel i dunk från landmackar så jag kan inte relatera det till någon speciell mack. Troligen små mängder vatten, löst i bränslet, som kondenserat på tankens väggar när temperaturen sjönk. En resa med halvfull tank och ordentlig sjögång hade nog kunnat "skvalpa loss" föroreningarna så att de hamnat i - och kanske satt igen - filtret Problemet har inte kvarstått efter tankrengöring och årlig tillsats av Grotamar. Så långt mina erfarenheter. Manlucka, (v-)årlig inspektion och biocidtillsats är min rekommendation. Mvh/Sea Maniac
  12. I egenskap av trådskapare ber jag oss alla att försöka diskutera innehållet i Båtlivsundersökningen 2015 lite vidare än bara runt 0,2-lagen. Mackey Var egentligen inte ute efter att diskutera 0,2 lagen. Tillhör definitivt inte dem som deltagit ivrigt i den diskussionen, även om jag tycker att 0,2 gränsen är idiotiskt satt om man betänker att riskbedömningen för 0,2 promille gäller för bilar som skall framföras i hög hastighet o tät trafik.. Men det är så mycket idiotiskt som kommer från våra politiker och deras vilja att lyssna och tänka efter verkar närmast obefintlig, så som sagt skiter jag både i 0,2 lagen och i att kritisera den. Var mer ute efter att peka på effekten av undermåligt gjorda statistiska undersökningar, vars resultat oftast är till för att politikerna skall kunna fortsätta att fatta korkade beslut utan besvärande verklighetsförankring. Jag tycker lagen är idiotisk med och att den saknar verklighetsförankring. Men det känns samtidigt som att debatten är avklarad i det här forumet. Ingen kommer ändra åsikt. OK, nu glömmer vi det och börjar med vårrustningen i stället. Härligt o ännu inte förbjudet iaf. Lovar hålla tyst om den fullständigt idiotiska 0,2 lagen i fortsättningen. Det kommer säkert nya dumheter att reta sig på. Hade gött/Sea Maniac
  13. I egenskap av trådskapare ber jag oss alla att försöka diskutera innehållet i Båtlivsundersökningen 2015 lite vidare än bara runt 0,2-lagen. Mackey Var egentligen inte ute efter att diskutera 0,2 lagen. Tillhör definitivt inte dem som deltagit ivrigt i den diskussionen, även om jag tycker att 0,2 gränsen är idiotiskt satt om man betänker att riskbedömningen för 0,2 promille gäller för bilar som skall framföras i hög hastighet o tät trafik.. Men det är så mycket idiotiskt som kommer från våra politiker och deras vilja att lyssna och tänka efter verkar närmast obefintlig, så som sagt skiter jag både i 0,2 lagen och i att kritisera den. Var mer ute efter att peka på effekten av undermåligt gjorda statistiska undersökningar, vars resultat oftast är till för att politikerna skall kunna fortsätta att fatta korkade beslut utan besvärande verklighetsförankring.
  14. Intressant läsning, men blev besviken när jag att nettosvarsfrekvensen är 41%. Bortfallet är alltså 59%. Även om det medges att det finns en stor statistisk osäkerhet är det närmast genant för dem att publicera detta. 59% bortfall betyder att undersökningen är tämligen meningslös. Att det bland de svarande finns såpass många icke båtägare gör ju inte saken bättre. Den heta diskussionen om sjöfylleri här har knappast tillförts något statistiskt säkert underlag. Frågeställningen om detta har förändrat ditt båtliv är dessutom inte direkt smart. Om jag går till mig själv t.ex. skulle jag svara "nej". Vad innebär det i praktiken? Jag dricker oftast inte alkohol och kör båt, men om jag t.ex. ätit en god lunch och blivit bjuden på några glas vin eller öl tvekar jag inte att åka vidare vid behov (t.ex. att åka hem eller tillbaka till platsen i naturhamnen) Inte heller tvekar jag att flytta båten vid behov i samband med väderomslag, stökiga grannar etc. eftersom risken att "åka fast" är försumbar i våra vatten. Naturligtvis kör jag inte "pruttfull" men den situationen är mycket sällsynt och det skulle jag inte gjort före lagens införande heller. Synd på ett intressant initiativ/Sea Maniac
  15. Jag har några uppsättningar sådana bomullslakan i förruffen, tycker att dom är praktiska. det blir lättare att bädda och man sover bättre. Men då jag blivit hedersmedlem i "Svenska Missuppfattningsakademin" har jag en vag misstanke att du kanske menar någon annans slags "lakan"? -Jag kan väl tycka då att man ser sällan denna typen av lakan när de hänger på tork, de tycks för det mesta vara ihoprullade eller inrullade i den speciella torkställningen som på denna båttyp finns på däck eller rufftak. Anledningen stavas väl "motvind, "diesel" och "gjutjärnsgenua"... Nä vi skall vara snälla och trevliga mot alla på sjön, även de som förväntas fånga vinden i "lakan". Det är oftast trevliga och hjälpsamma människor som tömmer sina latrintankar i land och plockar upp efter sina skeppshundar och fendrar av ordentligt i hamnarna, sällan för de oväsen heller på kvällarna eftersom de skall upp i soluppgången dagen därpå. Jag kan tillockmed tänka mig att vara trevlig mot vattenmopedsåkarna, om de håller sig på land, långt upp på land! Klart vi skall vara snälla och trevliga mot varandra! Min erfarenhet att de flesta är det. De flesta irritationsmomenten beror nog mest på ovana eller oförmåga att förstå motpartens situation. Jag har ju, som sagt, både kört med utomhuslakan på torkställning lakan och utan och har lärt mig se saken från båda sidor. Ger lite större tolerans med åren. Mvh/Sea Maniac
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy