Jump to content
Friday 19 July 2024

motormanne

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About motormanne

  • Rank
    Fänrik
  1. Livsmedelsgodkännd silikon, vette sjutton om det lönar sig när hela plasttanken e full av ftalater, eller vad det heter? Fösta limtestet med sikaflex gjord. Testade: Rakt på dunk Acetontvättad dunk Slipad dunk, sandpapper Slipad och acetontvättad dunk Oslipad var överlägset bäst! Sikat högg bra, det trasar sönder sig i kanten mot dunken när man pillar bort det. På slipat lossa det plättlätt! Går vidare med plastgenomförings-limning och ser hur det funkar att vålda på. Förutspår bra resultat och säkrare förankring än på vattensäck!
  2. Nja, går nog på dunkarna i alla fall! Då ser man smutset och kan skölja ur enkelt. Får alltid smuts i vattentanken även med kommunalt vatten! Blir dumt att använda orginallocket då jag måste 'lägga-dunken-på-högkant', då blir orginallocket för lågt/högt i sammanhanget... Ska göra ett test med sikaflexad plastgenomföring i botten på en dunk å se hur stadigt det blir. Fäster bara sikat på plasten borde det hålla tätt även om man böjjer och har sig, tror jag trallala!
  3. Hej, ska installera dusch i min segelbåt och vill även bygga ut mängden färskvatten. Har läst om vattensäcker och att det verka bökigt och svårt att göra rent. Funderar därför på att koppla in 3 dunkar 20-25 liter med T-koppling på matarslangen till kranarna och även T-koppla luftningsslang till huvudtankens luftningsslang? Plastkoppling för vattenslang i låg position på dunken, typ bordgenomföring, med Sikaflex som packning på båda sidor om genomföring? Liknande borgenomföring i ovankant på dunk för luftningsslangen? Dunkarna liggandes under soffan i salongen, lite vaggor av plankor som klämmer fast dem i alla riktningar? Vad tror ni, funkar det? Blir det tätt med sikaflexade genomföringar? Lättade att göra rent än vattensäck?
  4. Hmm, var packboxarna som var dåliga. Har molekylat ner motorn och den mittre packboxen var helt söndersmält. De andra var halvslitna, så de byts också ut! Och lagrena med! Hur delar man på vevaxeln för att byta mittre packboxen??
  5. Funkis, ska absolut kolla dödmansgreppet! Har inte tänkt på det. Drar ur det helt och ser om gnistorna blir kraftigare. Kollade på tändspolarna, översta har orange kabel, understa har grå kabel. Är översta cylindern nr 1 så verkar det rätt kopplat? Har även rensat förgasaren NOGA enligt nedanstående videoklippstips, 3 små hål inne i förgasarkanalen ska flöda ut bensin också, nytt för mig! https://www.youtube.com/watch?v=hzwVvBCcFNo
  6. Hej, har precis köpt mig en Suzuki DT8 -94 för en billig peng. Får inte igång den... Ser mycket fin ut, inte mycket använd! Har haft isär förgasaren och rensat, flottörhuset är fullt med bensin, så bensinfyllning verkar funka. Har haft ur tändstiften och sett gnista, ingen kraftig, har en för dålig provbock för att rycka hårt i snöret när jag ska kolla gnistan. Har provat att spruta i startgas i förgasaren, men motorn tänder inte. Nu till frågorna: Stryps tändningen om man inte har fyllt oljetanken med tvåtaktsolja? Sitter en röd LED lampa som blinkar då jag drar i snöret, oavsett om givaren till oljan är i övre läget eller undre läget. Har givaren lös utanför tanken. Hur vet man att rätt tändspole sitter på rätt stift? Går kanske inte att montera fel, har inte kollat själv... Någon som har länk till en användarmanual?? Har hittat en massa bra sprängskisser och verkstadsmanual,men ingen användarmanual Har en tanke om att packboxarna i vevhuset är dåliga, men vill inte gärna byta om något annat är knas...
  7. Tack för all info från alla! Väljer nog en Vetus, mest för att de finns till bra pris just nu... Men oavsett om man har fördröjning eller inte, vad händer om man trycker in både babord o styrbordsknappen? Fixar bogpropellerns elektronikbox det, eller bränner man något?
  8. Hej, en fundering kring bogpropellerinstallation. Är det nödvändigt att köpa en för ändamålet avsedd svindyr panel? Eller funkar det lika bra med två infällda vattensäkrade tryckknappar och en separat av/på knapp på annan plats? Eller har panelerna någon mer funktion? Knapp jag hittade, röd o grön o svart finns: https://www.elfa.se/sv/tryckstroemstaellare-momentan-roed-apem-ibr3sad600/p/30023801?q=*&filter_Category3=Trycknappsomkopplare+%2F+Indikeringslampor&filter_Category4=Tryckstr%C3%B6mst%C3%A4llare&filter_Kapslingsklass=IP+54&page=2&origPos=45&origPageSize=50&simi=98.5
  9. Ok, låter tryggt, tack för svar!
  10. Hej, funderar starkt på att köpa mig en bogpropeller i år, verkar vara en lockvara hos många återförsäljare just nu Har googlat runt lite, läst en del och hittade ett intressant påstående: Nämligen att tillslag/frånslag av bogpropellern kan ge strömspikar ut i elsystemet på typ 30-40 volt... På min båt och säkert de flesta andra har jag ett relä som kopplar ihop start och förbrukningsbatteri då motorn går. Alltså borde ev strömspikar kunna gå ut i alla känsliga apparater man har installerade? Kan det bli problem med detta??
  11. Google hjälpte mig en bit påvägen! Hittade en generell instrumentpanel dr man ser vad 1-7 kontakterna skall vara. Bland annat förvärmning, finns ju inte på VP2000 serien: http://s77.photobucket.com/user/nigelmercier/media/88b1ec9edaeebb34d01ca40a795c3323_zps7e88dce5.jpg.html
  12. Hej, ska uppdatera eldragningen mellan motor, batterier och instrumentpanel på en Scanmar med VP 2003. De tjocka kablarna är redan uppdaterade med fina kabelskor o nya grova ladd o jordkablar. Däremot är de tunna kablarna rena skämtet :-) Tänkte mig att dra en ny 'släpvagnskabel' (8 tåtig) mellan panel och skott vid motorn, fästa upp startrelä och säkringar där, och gå vidare in till motorn med en egen kabelbit. Ingen mer relä/säkringsbox uppepå motorn! Men när jag letar elscheman på nätet hittar jag ganska snarlika, två varianter, * En med startknapp och inga mätare * En med nyckel och typ volmätare/oljetrycksmätare o varvräknare Jag har dock dieselmätare o varvräknare o nyckel o sedvanliga ladd/oljelampor. Hittar inget schema med det? Och nu till huvudfrågan: På ALLA finns det lediga tåtar från kretskortet till den 19 poliga kontakten. Tex nr 3 o 7 av de 16 numrerade. Vad går de till? Inget kanske är ett bra svar :-) Men vill gärna veta vad de var tänkta för? Länkar jag hittat: http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/elsyst/motbatt_land.htm http://www.ballad.no/InstruksojnsbokVP2002.pdf https://www.startmotor.se/item/?itemId=154107925&itemName=Generator+14V+70A http://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf
  13. Hej, det blev spikplåtsbeslag som delades på 2 och gängades med M6 gänga i ena hålet + en gammal möbelskruv i gänghålet. Tog nog 3 timmar å få till allt, men hobbykontot är oändligt stort på min båt http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Vinkelbeslag/Spikplatvinkel-19618/
  14. Hej o tack för svar! Jo, har funderat på att böja till egna fästen, blir nog det. Gängstång o byggbeslag tror jag funkar som grund. Om ingen annan har hittat fästena i butik?
  15. Hej, appropå bränsle har jag kört denna i vår Wallasspis i flera säsonger, har aldrig haft några problem med något, bara eldat på hela tiden! http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen-361531/
×
×
  • Create New...