Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

cale

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cale

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Jag har en rostfri propeller på min motor som är från 2011 och jag har märkt att propellern är glapp längst in mot motorn dvs den glappar i sidled där. Den sitter rätt och när jag tar bort den så känner jag att den räfflade insatsen som ligger i gummibussningen är lite glapp och undrar om nån har liknande erfarenhet? Det är en Mercury Enertia propeller. Tack på förhand:)
  2. Hej Är det någon som har haft problem med sitt powertrim och kommit fram till att huvudsäkringen var glapp se bild nedan eller har dom inget med varandra att göra?
  3. Jag har fiskat många år och med många olika typer av drag men sista åren har det varit jiggar som gällt och det med stor framgång. Fördelen med jigg är att den är billig,fastnar inte i nate och tång lika lätt som ett vanligt drag och sist men inte minst...fiskarna älskar jiggar och speciellt gula med svart eller orange knopp. Med vänlig hälsning, johan
  4. Hej. Är det någon som vet vilka regler som gäller för att lägga till på en klubbholme? Vi har haft tur och fått köpa vår klubbholme i Stockholms skärgård men vi är inte riktigt överens om vad som gäller för besökare som ej är medlemmar. Vet någon vart man kan vända sig för att bringa klarhet i detta? Med vänlig hälsning, johan
  5. Hej, jag skall hjälpa en kompis nästa vecka med hans Nimo 22 och jag har inte mycket info men provar ändå... Han har en Volvo Penta Bensin ( vet ej mer om motorn) och hans säger att när han provar att smyga iväg så dör motorn! Det enda sättet för honom är att ge kraftigt gaspådrag på en gång vilket kan vara kul om man är gasglad men inte när man har en familj i båten. Är det någon som har några tips så att jag vet vart man skall börja när man väl är på plats. Med vänlig hälsning, johan
  6. Du hittar det på Statiol numera./johan
  7. Problemet är väl att inte alla vet hur man kopplar in och slangar så mitt förslag är ganska safe...
  8. Ja motorn tar in kylvattnet via drevet ca 40 centimeter upp in emot akterspegel där du ser 4 eller 5 intagshål på varje sida av drevet. Jag löste som sagt detta genom att skaffa en plast låda som jag ställer under drevet ( du kan behöva lägga åt under lådan för att den skall komma i rätt höjd) och sedan fyller jag den med vatten. Fördelen med detta är att du inte behöver hålla på att hissa drevet och ta bort slangen som sitter bökigt monterad mellan avgasbälg och knutbälg. Du skall alltid ha drevet nedtrimmat om du kör på land annars så riskerar du att skada knutkors mm. Detta är en enkel och billig lösning / johan
  9. För att slippa hissa drevet och ta bort slangen som är ganska bökigt så skaffar du bara en tunna/ett kar som är minst 43 cm djup och 60 cm hög. Ställ den under drevet fyll upp med vatten och kör, fördelen är att du kan ha drevet helt nedfällt och slipper slita på knutar och dylikt./johan
  10. Frågan är löst då jag fick svar ifrån Fredrik på Drevia och han skrev att det inte fanns några anoder på just denna motor då kylssystemet var avskilt/isolerat från motorn./johan
  11. Hej, jag tänkte byta anoder på min motor men hittar inte nån bra bild var den/dom sitter och undrar om någon har nåt bra tips./ tack på förhand/johan
  12. Det finns nog fler som har denna typen av problem och då finns det ju en sån fantastik sökfunktion vilket gör att nästa man eller kvinna hittar rätt på en gång.
  13. Hej jag hade precis samma problem förra hösten och i mitt fall så rann glykolen ut ur expansionskärlet efter att vi tagit upp båten på land. När jag frågade runt lite så kom jag fram till att man skulle kolla i skvallerhålet vid axeln som kommer ifrån cirkulationspumpen som sitter straxt under expansionskärlet ( min motor är från 2005). Detta resulterade i att jag lämnade in båten för byte av cirkulationspump och sen dess så har allt varit greit. Ett litet tips från mecken var att om man skulle göra detta själv så skulle man tänka på att skölja ur systemet ordentligt då det fanns väldigt mycket skit/ rost som i sin tur kan lägga sig och blockera tätningar med läckage som följd.////johan
  14. Hej Jag har letat efter en bra marinverkstad en tid och nu har jag testat Bromma Marin Service som tog sig an min Nimo 27:a med läckande cirkulationsspump. Jag lämnade in den på måndag morgon och den var klar på torsdag lunch! Jag kan varmt rekomendera detta företag när det gäller Volvo Penta jobb för dom har helt klart kompetensen som behövs. /johan broman
  15. Är det någon som vet vilken ampere det är på automatsäkringarna på biltemas panel ifrån 2005? Den har artikelnummer 25883!
×
×
  • Skapa nytt...