-
Innehålls Antal
15 758 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
326
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Georg_Ohm
-
I min båt sitter det ett sådant här intag till landströmmen, detta är inget jag rekommenderar, ja rent elektriskt är det ju inget fel på det alls, men boxen är utförd i någon klen plast som först gulnar och sedan blir skör, sannolikt påverkad av UV-ljuset. Sedan sitter den blåa CEE-hanen bara fast med ett knäppfäste i boxen och lossnar lätt då man skall koppla ur kabeln. Men grundidén med ett skyddat intag som inte är i vägen när det inte nyttjas är ju bra, men utförandet är kasst. Jag ser att husbilar ofta har sådana intag, men undrar om dom klarar sig bättre i den miljön. Jag bytte för fem år sedan, den gamla sprack i locket, jag satt upp en likadan och nu börjar den ge med sig också. Och då använder jag landströmmen rätt så sällan. Nästa gång blir det en rostfri plåtbit över det rektangulära hålet och en utanpåliggande hane med lock.
-
Det är väl egentligen inte så mycket i den panelen som är användbart..? Kontrollampan för omvänd polaritet kommer att bli meningslös om du/när du använder godkända CEE-kontakter. Lampan ”Power” är för 120 volt, likaså voltmetern. Huvudbrytaren ”Main” kanske går att återanvända, automatsäkringarna (om det nu är sådana) kan man ju tycka är oberoende av spänningen och är kalibrerade för en specifik ström, i teorin, men om du på ett ungefär dubblar spänningen så halverar du ju också strömmen för att få ut samma effekt. Dessutom krävs det att säkringarna är godkända och anpassade till aktuell spänning. Bara att byta ut samtliga komponenter och hoppas finna sådana för 230 som har samma mått och hålbild. Eller så hänger du istället upp en trevlig tavla med något marint motiv, exempelvis ”Titanics undergång” av den hittills okände marinmålaren I.C Bergh. Klassiken med ”fiskargubben med pipa” är ju också himla snygg….😻
-
Walborgs sjöentreprenad https://www.wahlsjo.se är baserat i Hinsholmskilen, i princip beläget södra skärgården fast på fastlandet. Enligt sin webbplats utförs just dom tjänsterna du efterfrågar, miljövänliga byggmaterial och bestående pålningar. Jag har ingen erfarenhet av den firman och har ingen susning om vad det kan kosta. Men jag har ju sett texten på deras servicebil och på arbetsbåten, och det är väl det som måhända lockar nya kunder…..
-
Avgasbälgen är tillverkad i Estland…
-
Nu skall det bli intressant att se om toppfarten har ökat, om det blir bättre bränsleekonomi med nya spridare i motorn och ny kona (som inte slirar) i drevet. Ja det är mätt med en gammal digital Silva-vaddennuheter med paddelhjul, och den är kalibrerad med hjälp av död räkning och rimlighetskontroll med referensvärden fart över grund och fart genom vattnet från en plotter jag hade innan. Så den visar lika mycket rätt eller lika mycket fel som förra säsongen.
-
Bättre sent än aldrig. Ja jag upptäckte ju det… tyckte att motorn inte riktigt ville varva ur, fast den ju gjorde det. Frågan resulterade i ytterligare en fråga, hur man kalibrerar om varvräknaren, och det var ju i inte speciellt svårt. Men jag fick först köpa en relativt billig elektronisk och optisk varvräknare på Biltema och då klistra en reflextape på remskivan…
-
Det kan se litet olika ut på olika sköldar. Likadant med plattan vid offeranoden, min har en annan form. Passa på att göra rent innan du byter offeranoden, lås sedan skruvarna med skuvlåsning. Grundmåla oskyddade områden med epoxigrund och måla med nån bra bottenfärg för drev. Hos mig har havstulpaner och musslor annekterat området och skapat större bosättningar där. Hoppas nu att Hempel ser till att detta inte sker någon mer gång. Ja du byter naturligtvis båda bälgarna innan du monterar tillbaka drevet?!! Och sätter på en ny fräsch rostfri A4 slangklämma på kylvattenslangen. Köp Volvo-Penatas original bälgar, det har hänt mig att eftermarknadsbälgar havererat under säsongen med skadad drivknut som följd. Volvo-Pentas bälgar är passande nog tillverkade i ……. Belgien!
- 5 svar
-
- 1
-
-
Det finns ju kitt som är ”plug and play” som är godkända att installeras av ickeelektriker. Dessa kan byggas ut med batteriladdare och fler eluttag. Här är ett exempel på en sådan sats, men det finns fler fabrikat på marknaden. Att riva ut det gamla amerikanska systemet kräver ju ingen specialkunskap, om kan nu tar bort alltihop och inte får för sig att man skall använda den snygga amerikanska originalpanelen, för i såfall måste man ju byta alla komponenterna i den mot CE märkta grejer, och då krävs det elinstallationskunskap.
-
Pumpmotorn har en kabel med ett kontaktdon som man kan koppla ur. Om inte så stänger man av startbatteriets batterifrånskiljare.
-
2. Javisst, som redan skrivits är det trögt när motorn är avstängd. Om det är trögt även med motorn igång kan du börja med att kolla så att servopumpens drivrem inte slirar. Sedan finns det en sak till, se till att trycka in fett i nippeln på styraxeln, mycket fett, vrid på ratten, fulla roderutslag, emellanåt så att fettet sprider sig.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Benarolja har inte heller jag förstått mig på, jag tycker också att den bara är kladdig. Liksom @Mercury_44XS använder jag också Kinesisk träolja, eller Biltemas ”Kinaolja” bland annat på badbryggan och sittbänkarna som jag har på akterdäck… MEN dessa måste behandlas varje vår, men det beror nog mer på att dom är gjorda av ett hårt ”teakliknande” träslag, ingen aning om vad det är eller från vilken skog det härstammar, men det är ”nästan helt och hållet olikt” teak, om jag nu delvis skall citera LGTG. Jo, den där kinaoljan torkar snabbt in i trät iallafall och missfärgar inte trädetaljerna.
-
För många år sedan fanns det en artikel i en båttidning om hur man renoverar vinschar, då rekommenderade artikelförfattaren att man skulle skära ut ett hål, lika stort som vinschen i en diskbalja av plast, sedan trä denna över vinschen innan börjar att skruva, så är det mindre risk att tappa bort smågrejerna.
- 14 svar
-
- 2
-
-
Det pneumatiska polermaskinen har väldigt låg ljudnivå, ett trevligt vinande ljud, ungefär som en turbo och det är ju nästan samma teknik. Man behöver heller inga hörselskydd när man polerar med den maskinen. Väsnas mer ordentligt gör nu däremot kompressorn.
- 52 svar
-
- 1
-
-
Det skall vara en olja; ATF-olja Dexron III-G. Det är ju så liten mängd att det är dumt att chansa med att fylla på med något annat.
-
Egentligen onödigt att kommentera mera, men släng ut all amerikansk landströmsel, även om vissa delar klarar 230 VAC. Du skall ha CE-märkta komponenter, det kostar en del, men jag brukar vara sarkastisk och säga att det ändå blir billigare än en snygg gravsten. Själva landströmskabeln skall vara en gummikabel, en sådan kabel kan heta ”H07RN” (fela mig om jag har rätt) Och den skall helst ha CEE kontakter i varje ända, sådana kan inte polvända vid anslutningen i elstolpen vid bryggan. En bra batteriladdare skall vid normal laddning inte ge mer än 14,2 volt, vid 14,4 volt gasar de flesta batterier, somliga redan tidigare. Moderna ”intelligenta” laddare kan ge högre spänning under delar av laddcykeln, somliga kan programmeras att inte göra det.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Polermaskiner…. Som jag tidigare skrev har jag några olika maskiner, flera olika. Den jag mest använder numera är en från Julas billiga röda serie med laddningsbara verktyg. Den funkar bra även om den inte oscillerar. Den som är bäst är en tryckluftsdriven roterande och oscillerande maskin som jag har. Problemet är väl det att den behöver en hel del tryck och luft för att går riktigt bra, jag har ju en lång slang, omkring 15 meter mellan kompressorn och båten, så där förloras en del tryck och flöde. Fördel med den är att den inte blir varm som dom elektriska maskinerna blir, den blir istället kall, och den väger inte så mycket, men tryckluftslangem är ju stelare och mindre flexibel än en elkabel. Jag har även ibland, hängt upp tyngre polermaskiner i en elastisk lina i mitt räckverk (jag har inte mantåg). Det blir ju lättare att polera, men bökigt att flytta den elastiska linan. Med Biltemas vax upplevde jag att polersvampen eller den syntetiska lamullshättan snabbt sattes igen av vax, tänkte att jag hade för hög hastighet på maskinen, men samma resultat då jag kör på lägsta hastigheten. Det fastnar inte eller kladdar ner polerdiskarna med Internationals vax.
-
Jag skapade en tråd om detta 2014. Läs här! Det var @kossors tips om sprayflaska med såpvatten som var en av problemlösarna, skisserna på hur det ser ut var också till värdefull hjälp. Jag minns att jag lade ut ett liggunderlag uppepå motorns gröna delar, och där låg jag med händerna neråt. Om du har en dieselmotor med turbo så kan det underlätta att först demontera insugsröret mellan turbon och laddluftkylaren.
-
Test av polermaskiner. Jag hittade denna testen efter en snabb säkning. Misstänksam blir jag då flera av de testade maskinerna är från för mig helt okända fabrikat. Men det finns en del tips på hur nan polerar… bilar.
-
Jag hade passerat det som i juridiken beskrivs som ”minderårig”. Det beror ju på vilken produkt det rör sig om, det finns ju enligt uppgift, båt- och bilvaxer som är samma produkt med olika pris och olika etiketter på förpackningarna. Enligt reklamen har tydligen båtvax ett bättre skydd på plastytor och bättre skydd mot UV-strålning och havsvatten… Bilvaxet skall skydda hårda lackerade ytor bättre mot asfaltsstänk och vägsalt… och hur det stämmer vet man ju inre. Jag har polerat flera bilar med båtvax och det har ju gått bra…. Men aldrig tvärtom.
-
Stundom, när andan faller på, så åker Julas billiga röda polermaskin fram, den är bara roterande, tror jag, synteisk lammullshätta brukar jag använda. Jag vann en gång Verktygsbodens Pela polermaskin med liten disk, den är bra att ta till när man inte kommer åt med en större maskin. Polerskivan kan även fästas på en förlängare så att man kommer åt under knapar och pollare. International.. jag har ju bara jämfört med Biltemas vax, och då har ju International varit bättre. Möjligen finns det andra vaxer som överträffar Internationals vax, inte vet jag. Det vaxet jag som tonåring upplevde hopplöst var Turtels hårdvax, ett vax i en tvålliknande pasta som såldes i en grön glasburk. Det har jag polerat såväl en 30 fots segelbåt som en större metallicklackerad Mercedes med på 1970-talets senare hälft, det var tungt. Jag fick hela 100 kronor för jobbet ned segelbåtens skrov, och en femtilapp för mercan, tänk att man öht gick med på det. Arbetarna på Cheops pyramid hade nog bättre villkår.
-
Ja, det har jag också hört, en kille jag gick vakt med i hamnen berättade att han hade startat motorn för att höja spänningen så att spisen startade. Han bytte sedan till en gasolspis.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Läs längre ned. Ja det är en del lirkande. Jag hade två exemplar av Biltemas stora fettspruta, en i båten och en bland hjulbytargrejerna i garaget, hade! Du förpassades båda till metallåtervinningscontainern förra, eller om det var förrförra våren. Det berodde främst på att dom var så himla svåra att fylla på med en ny fettpatron, och ja, en av dessa satt också fast ett tag på nippeln till drevets styraxel. Jag köpte en ny hos Svedol (den billigaste modellen) och en hos Jula, sedan byttes den från Svedol ut mot ytterligare en från Jula, så det så! Julasprutan är mycket lättare att fylla på. Den fettsprutan jag har i båten har fått sitt slutrör utbytt mot en slang med smörjnippel som också finns hos Jula.
-
290 DP, men såvitt jag sett på bilderna är det i detta sammanhang likadana komponenter, men skillnader kan ju bero på att det är av olika årgångar. I mitt drev finns det också konor, för säsongen alldeles nya. Men vi har ju två parallella pågående drevdiskussioner som måhända har jag sammanblandat dessa.
-
IPA? india pale ale?
- 52 svar
-
- 1
-
-
Jag har använt Biltemas vax och kombinerade vaxpolish i många år. Jag har väl vare sig varit nöjd eller missnöjd. Men har upplevt som du, att det är svårt att polera ut, jag har sprayat med blomspruta för att det inte skall torka så snabbt, men det blir flammigt. Samma resultat då jag använt det på bilen. Förra våren tog vaxet slut och vi befann oss med båten en bit i från stan. Skrovet var färdigvaxat då båten stod på land, överbyggnad etc vaxar vi senare när båren ligger i sjön, och det var vid detta ”senare” som biltemavaxet tog slut, i den lokala butiken hade dom Internationals produkter… som då kostade en hel del. Och vilken skillnad! Lättarbetat och bra resultat, så i år har jag köpt Internationals grejer, litet bättre pris på Jula än i båttillbehösbutiken.
