Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

anuba

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 097
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    26

Allt postat av anuba

  1. Jag har också varit nyfiken på hur en beröringsfri fuktmätare fungerar. Så jag kollade upp och fann som många skriver att den mäter kapacitans genom ett elektriskt RF-signal. Enligt något AI kan signalen ligga mellan 1 - 100 MHz. I så fall är det relevant att jämföra den relativa permattiviteten då den egenskaper bestämmer delvis kapacitansen för ett material. Vi bör jämföra glasfiberförstärkt polyester med torr eller blöt balsaträ. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2053-1591/ac02fe https://link.springer.com/article/10.1007/s00226-017-0935-4#:~:text=Permittivity measurement of timber structures,assess physical condition of wood. Torr balsaträ kan ligga på 1.22 - 1.37 medans blöt balsa ligger på 2.0 - 6. Rent vatten ligger på 80. Då kan man anta att instrumentet tror sig ha mätt upp en höjning av permattiviteten motsvarande fuktigt trä. Ett problem är dock att glasfibern med polyester ligger mellan 3 - 5. Eftersom den högre permattiviteten ligger närmare sensorn kommer glasfibern att dominerar resultat så att balsan bakom kommer troligen inte "synas" vare sig den är torr eller blöt.
  2. Bra fråga. Jag är så tråkig så att jag ”googlade” lite på det. Det ser inte så lovande ut, https://share.google/aimode/dckJ3kBkp0OfnHdes Fråga: Idag har vi olika regler inom EU för bottenfärg på fritidsbåter. Finns det planer på att harmonisera reglerna för bottenfärg i framtiden, så att man i Sverige kan till exempel använda en bottenfärg som säljs i Tyskland. Gemini svar: Idag finns det inga planer på en total harmonisering som skulle göra det möjligt att fritt använda vilken tysk bottenfärg som helst i Sverige. Tvärtom pekar utvecklingen år 2026 mot att nationella miljöhänsyn fortsätter att väga tungt, särskilt för känsliga vatten som Östersjön . Här är det aktuella läget för regleringen: 1. Fortsatta nationella godkännanden Trots EU:s biocidförordning (BPR), som syftar till en gemensam marknad, behåller medlemsländerna rätten att ställa egna krav baserat på lokala miljöförhållanden. Sveriges särställning: Sverige har unika regler för olika kuststräckor (Ostkusten, Västkusten och insjöar) eftersom salthalten och ekosystemen varierar. En färg som är godkänd i Tyskland (Nordsjön) kan vara för giftig för Östersjöns känsliga miljö. Ömsesidigt erkännande: Det finns ett system för "ömsesidigt erkännande" inom EU, men det innebär bara att en tillverkare kan ansöka om att få sin produkt godkänd i flera länder samtidigt. Det betyder inte att produkten automatiskt får användas överallt utan svenskt godkännande. 2. Nyheter och trender 2026 Förlängt granskningsprogram: EU har nyligen förlängt det systematiska granskningsprogrammet för biocider till 31 december 2030. Det innebär att den fullständiga harmoniseringen av aktiva ämnen i bottenfärger dröjer ytterligare flera år. Skärpta regler i Tyskland: Från och med 2025 har även Tyskland infört striktare regler som begränsar privatpersoners tillgång till vissa biocidhaltiga färger. Skillnaderna mellan länderna minskar alltså snarare genom att fler länder skärper sina krav än genom att reglerna blir mer tillåtande. Fokus på giftfria alternativ: Fokus i både Sverige och EU ligger nu på att främja alternativ som borsttvättar, skrovskyddsdukar och biocidfria färger snarare än att harmonisera giftiga färger. Slutsats: Du måste även fortsättningsvis kontrollera att färgen är godkänd av Kemikalieinspektionen för det specifika vatten där du har din hemmahamn. Det är inte tillåtet att importera och använda färg från exempelvis Tyskland om den saknar svenskt godkännande för det aktuella området. AI-svar kan innehålla fel.
  3. Jag skall inte skrämma dig för mycket för att köpa utanför EU. Kolla bara att de butiken kan leverera DDP så att du slipper överraskningar i svenska tullen. Det är oftast inte dyrare. Leverantören behöver bara göra mer administration. Jag har till exempel haft god erfarenhet av EEL battery som gör trevliga batterilådor. Men min nya erfarenhet är att fristående lådor kring sina batterier är rätt överskattat, även om det är kul att göra färdigt hemma. Om man har ett bra slutet utrymme i båten kan man lika gärna integrera cellerna i en plywoodlåda som en del av båten. Det gäller bara att batterierna ligger så stilla att det inte skaver mot varandra.
  4. Jag hittade de här rekommenderade serviceintervallen för KAD44, https://pubs.volvopenta.com/publications/7747138 Det lutar åt 600 timmar för dina spridare.
  5. Kul att du har tänkt att bygga egna batterier. Kolla gärna på Youtube för att få fram de bästa byggsättet som passar dig bäst. Men cellerna är naturligtvis viktigast. Jag skulle nog köpa mina batterier på mer känt ställe för att kunna hantera eventuella reklamationer. För några år sedan var det känt att vissa mindre nogräknade säljare på sålde andra klassen batterier med utbytta etiketter. Datan för cellerna ser också rätt överdriven ut. Jag misstänker att deras 320 Ah blir 314 eller lägre Ah efter några cykler.Sedan är priset 3763 kr inte särskilt lågt och köper du från Kina kan det finnas risk att svenska tullen lägger på mer avgifter. NKON i Holland säljer celler med bra kvalité. Förvisso är EVE ett känt märke men de har kommit några nya till lägre pris säkert är ok. Här kan du få ett paket för ca 2600kr. https://www.nkon.nl/en/rechargeable/lifepo4/prismatisch.html?loodaccuah=279-408
  6. Begreppet BMS kan vara lite förvirrande. Den BMS som alltid skall sitta monterad tillsammans med LiFePo-cellerna har en säkerhetsfunktion som skyddar cellerna för över- och underspänning och ström. Den skall naturligtvis vara kopplad till varje cell. En BMV-712 är mer av en batteritankmätare för att ha koll på State Of Charge av hela din batteribank. Om du bara har ett servicebatteri skulle du kunna skippa BMV-712 och bara läsa av den inbyggda BMSen, om den nu är avläsbar. Men fördelen med Victrons BMV-712 och SmartShunt är att de kan enkelt kopplas trådlöst till Victrons laddare. Men får dock ha koll vad man köper av Victron. Vissa prylar har inte samma stöd för att läsa ström och spänning från BMV-712. Sedan har Victrons egna LFP-batterier någon typ av proprietär BMS, typ "VE.BUS BMS", som bara prata med Victron LFP batterier på cellnivå.
  7. Jag har kört hela resan med Orion XS. med den första leveransen där kontakten lossnade. Den störde också VHF kanal 16, plus några andra kanalar. Efter att jag hade fått sk uppdaterad version i våras stördes kanal 16 fortfarande lite grann. Men efter en mjukvaruuppdatering blev tyst på kanal 16. Har troligen som du säger skiftat frekvens lite eller lagt på någon typ av frekvensmodulation som smetar ut störningen. I vilket falla som helst är den fortfarande det bästa man kan köpa på marknaden. Den kan enkelt använda Victron BMSer som ström- och spänningssensor vilket ger korrekt laddningsparametrar.
  8. Det är korrekt att det går att ladda lithiumbatterierna genom via startbatterier. Som du beskriver får man fixa Vturnon och Vturnoff för att DC/DC-laddaren skall starta och inte ladda ur startbatteriet när laddaren inte är påkopplad. Ctek laddaren kommer inte brinna upp. Strömmen kommer fördelas mellan start och servicebatteriet. Du kommet möjligtvis få svårt att hitta ett spänningsfönster där DCDC-laddaren vill starta när startbatteriet är fullt från början och ligger på float, 13.5V för att sedan inte stänga av sig under 13.3V, när lithiumbatterier börjat lasta med 15A. Även om du kommer få det att fungera så tror du kommer tycka på sikt att 15A inte är så hög ström för att ladda din servicebank.
  9. På pappret är det rätt lika men med rätt många smarta lösningar har Jeanneau fått in in många trevliga lösningar. Båten var kring 8 m när den inte hade peke och längre badbrygga. Med dessa blir den mer 8.5m. Den är dock lite trång nere in pentryt och sängen. Där kan man bara stå en person. Soffgruppen är desto större. Om ni skall bo fyra personer i den under längre tid bör du nog överväga en större båt.
  10. Vet inte om du har suttit i en Leader 805 om nu ser Aquador 26 som en rymlig båt. Har varit i kompisens AQ26 många kvällar. Han suktar efter samma utrymmen som Leader 805 har även om båtarna har samma längd. Ett annat roligt tips är den senare Leader 8. Trevligare kapellösning och ett extra fönster i midkabinen. Sikta på modeller med VP D4 istället för bensin. Förvisso dyra i service med går bra. Jeanneau Prestige 34 i princip en större båt av de tidigare förslagen.
  11. Det låter som du jobbar på standardfrågan när det gäller båt. Vilken är den bästa båten för en begränsad mängd pengar. Det finns några båtar med bra skarndäck och stora sittgrupper. Som du nämner är Marex Suncuiser en förebild. 300 modellen har bättre badbrygga. Jeanneau Prestige 30S och Leader 805 har bättre skarndäck och stora sittgrupper. Tyvärr har de kapell. HT kom senare så att priset passerar 1Msek. Annars är Jeanneau Leader 10 en favorit om pengar inte är en begränsning. Om du funderar på Aquador 26 rekommendera jag att du går in i en och skapar en egen uppfattning. Båten är rätt låg och trång. Går inte så bra i sjön och har ett trångt motorutrymme. Men den är snygg och är lätt att sälja.
  12. Det stämmer inte. Laddboxfirman och debiteringsföretaget är helt olika saker. Det vet jag för att jag har konfigurerat allt helt själv. Zaptec har policyn att bjuda på M2M anslutningen under hela laddboxens livstiden. Jag har dock ingen aning vad de betalar för det. Debiteringsföretaget läser data ut Zaptecs portal och tjänar pengar på en fast avgift varje månad. Där fick du lära dig något nytt. 🙂
  13. Jag vet faktiskt inte. Kollade bara bara med Google Gemini. Vi har sådana abonnemang ”gratis” i de laddboxar som jag har köpt till vår samfällighet.
  14. Om man frågar datan om det billigaste M2M abonnemanget får man upp detta, Det går kanske inte att surfa och titta på film på men det räcket att styra värmepumpar och läsa av batterierna i båten.
  15. Om du kopplar ihop din Orion XS med en Victron Smart Battery Sense eller en Smart shunt, som mäter batterispänningen exakt, spelar det ingen roll var du ansluter den. Via VE Smart networking används sensorerna för att kompensera för spänningsfallet. Det brukar se snyggare att ut att ansluta den på plusplinten. Det är också bra med en säkring från varje batteri och en säkring på både in och utgång på Orion XS.
  16. Lumonite ser ut att göra fina lampor men när man jobbar i små utrymmen så uppskattar flood ljuset på den här billiga lampan från Kjell. Spotljuset är lite för koncentrat. Att den har lite kortare batteritiden löser man genom att köpa ytterligare en lampa i reserv. Det är svårt att se hur mycket energi det är kvar mellan gångerna. Extralampan ger då en säkerhet att det alltid finns ljus.
  17. Jag hade lite samma tanke att köra extern styrning av min WDD80. Har sedan tidigare Home Assistant och en Shelly tempsensor. Men nu när jag har kört den i några veckor utan extern styrning, visar det sig att avfuktarens 60% läge räcker gott även om fuktigheten sträcker sig uppåt 70% i uterummet när utefukten är 80%. Det blir ingen märkbar fukt i uterummet ändå. Avfuktaren har startar inte vid minusgrader. Jag tror att det bra om den sköter sig själv för att det inte skall stå för mycket vatten kvar i avfuktaren som kanske kan frysa sönder den vid låga temperaturer.
  18. Det var en bra skriven artikel. Jag ser att kunskapen om LFP har spridit sig och fått olika ”dialekter”. Att ladda direkt från Volvos Mitsubishi-generator skall nog inte bränna den enligt vissa andra tester. Det är dock lite motsägande att Tony har varit så försiktig att han använder 13.8V som absorptionsnivå vid solpanelsladdning men lägger sig på höga 14.4V som absorptionsnivå när han laddar med generatorn. Jag har samma generator och har aldrig sett att den går under 14.4V när batteriet är fullt. Mina blysyra batterier verkar tåla det men jag hade nog varit försiktigare med LFP-batterier. Man kan nog motivera någon typ spänningsreglering här. När det gäller balanseringen så förstår jag att han ser problem men jag tror inte att lösningen är att köra equlizerfunktionen. De tidigare Daly BMS-erna är kända för att inte börja balansera förrän alla celler kommer över tröskelspänningen medans JK BMS, och andra BMSer, börja balansera och lasta den cell som går över tröskelspänningen. Att Daly inte kan balansera med mer än några mA gör inte saken bättre. Jag hade nog kastat ut Daly och ersatt den med en JK BMS.
  19. Den WDD80 går absolut inte hela tiden. Om man sätter på 60% går den bara när den uppmäter högre nivåer. I ett slutet utrymmer kommer den inte behöva gå så mycket. I mitt 15mm2 uterum, som inte är helt tätt, gå den med 50% duty-cycle.
  20. Hej jag gick själv och köpte en WDD80 för att sätta i utreummet. Detta är ju en sorbtionsavfuktare som gärna vill ha lite eftergång vid avstängning för att ventilera bort resterande fukt . Det sägs att dessa typer av avfuktare slits hårdare om man använder externa avstängning. Jag kör den i fuktsensorläge där den känner av fuktenivå själv och stänger av vid en inställd nivå. Jag kör den på 60% och det slår av och på och håller fukten kring 65%. Det är bättre än de 87% som jag hade innan jag skaffade den. Så jag tror inte att du behöver en extern styrning. Slangkopplingen var perfekt då den fyller tanken rätt snabbt.
  21. Om du finner att du behöver tvätta tanken blir det lättare om du installera en eller två inspektionsluckor. Spånen från borrningen får man bort enkelt med hjälp av en vattendamsugare. Algerna däremot är lite knöligare att få bort. https://kf-maritim.se/produkt/rostfri-inspektionslucka-manlucka-100-30mm/
  22. Det är inte så dåligt som man kan tro. Jag har använt Julas 8 mm gummirep i några år. De har hållit i ca fem år. Ungefär lika länge som min genomskinliga presenning från Hjertman. Det är ändå rätt ok. När gummirepet ger upp upptäcker men det oftast då de skall monteras. Gummit spricker och repet tappar elasticiteten. Jag har "sytt" ihop presenning under båten med ca fyra till sex håll i taget. Om man använder enbart en hel längd för hela båten ökar det risken att hela presenningen åker av om en knut går upp. Jag get inte mycket för gummibanden från båtbutikerna. Jag försökte använda Hjermans 6mm gummitrep för mitt kapell, för några år sedan. De vittrade sönder på två år. Ersatte det Biltemas gummirep. De har hållit i fem år.
  23. Ett annat tips är att använda 8 mm gummirep istället för något stumt rep eller band. Den är betydligt skonsammare mot presenningen och tar upp slack på ett bra sätt.
  24. Det här är en lite kortare video om peel ply. https://www.facebook.com/share/v/1HJBVgfYYw/?mibextid=wwXIfr De vet mycket på Internet nuförtiden. 😉
×
×
  • Skapa nytt...