Jump to content
Thursday 24 September 2020

bsundberg

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About bsundberg

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Galeon 390 Fly

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo det är sjuka pengar Funderar allvarligt på att göra jobbet själv med hjälp av en god vän som är mekaniker - om priset blir betydligt lägre. Utmaningen är att det är en hel del att tänka på , torrsättning (montera av drev), montera av allt runt blocket, lyfta ur/lyfta i block, återmontering av delar samt att få fram en truck/kranbil för lyften. Dessutom hittar jag inga vettiga priser på Longblock och blir inte klok på prissättningen (se länk nedan). Longblock 149tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-21-36068.aspx Pantartikel (??) 45tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3801701-longblockmotor.aspx Samtidigt har jag fått pris på Longblock från OL Marin på 150tkr så jag fattar inte prissättningen från marinepartseurope. Nån annan som gör det?
  2. Uppdatering på hur det går. 1. Jag lämnar jobbet till en Marina, kommer kosta runt 250-300tkr inkl material+jobb. 2. Det är just nu längre leveranstid på Longblock. Inväntar leveransbesked. 3. Motorluckan till motorrummet är ganska liten (ca 700mm bred), D4 kan ej lyftas ut med allt på (pumpar, filter mm). Funderar på två alternativ: Alt 1, plocka bort att runt blocket och sen lyfta blocket genom motorluckan. Alt 2 Montera ur durken på akterdäck inkl teak - detta är myyyyycket jobbigt, tar tid och jag förstör troligen Teaken. Ett tråkigt alternativ - hoppas Marinan kan utföra alt 1.
  3. Jag fick en fin beskrivning av Galeon om hur man lyfta ur motorn och helt galet menar dom att man ska ta bort Teak och golv mm som är limmat till tusen. Mycket besvärligt! Jag upptäckte att det underlättar att använda Sågtråd, lite svårt att komma åt att "såga" vid vissa ställen men fungerar bättre än att använda bågfil i alla fall. Tack Caribic410! PS. Igår upptäckte jag att det troligen går att lyfta ut motorn genom befintlig motorlucka om kan först tar bort det mesta på blocket (pumpar, kylare filter mm). Ska kolla med OL Marin imorgon om det går bra för dem att göra jobbet på det viset istället. DS
  4. Jag beställde precis denna skärtråd https://www.conrad.se/p/skaertrad-rund-hazet-1-st-1288028 Har även mailat Galeon om rekommderad metod för att lyfta motor ur 390 fly, 2007.
  5. Ja, verkligen illa design. Det är nog tänkt att man ska ta loss golvet på det sätt jag tänker. Se dessa filmer: Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8
  6. Just nu prövar jag att såga loss, https://photos.app.goo.gl/7xEaDZbWeZbZTFXR6 Det tar låååång tid. Verkar limmat med mjukt lim, känns som sikaflex av nåt slag.
  7. Täcker verkligen maskinskada om motorn skär? Jag tycker nedan förlopp är just skäl till en skärning? På Dieslar är ju en vanlig anledning till skärning att spridarna pga felaktigt bränsle (vatten/förorening) bränner sönder kolven som i sin tur skär motorn. Ang Swedavies motorförsäkring så anges att skydd inte omfattas av: — Skada på motor, backslag, drev eller annan maskinell utrustning orsakad av enbart: • Kortslutning. • Vatten eller fukt i dessa. • Felaktig hantering eller skötsel. • Bristande smörjning eller underhåll. • Felaktig montering eller reparation. • Felaktigt bränsle. • Materialfel. • Överhettning. Se punkt 3.1.3 i denna länk. https://www.svedea.se/media/124331/villkor_batforsakring-2020-02-01.pdf
  8. Hej, Jag behöver ta bort ett par kvadratmeter Teak på akterdäck (40ft flybridge) inför ett motorbyte (för att kunna motera bort en del av durken). Tips på hur man får bort limmad Teak utan att skada den för att kunna återmotera efter motorbyte? Jag tror Teak'en är är tillverkad i "större bitar" direkt på varvet, alltså inte lösa nåtade bitar och därför tor jag mig behöva ta loss så stora bitar som möjlig. Här är två korta filmklipp som visar Teak'en och varför den behöver tas bort. Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8 mvh Björn
  9. Jag väntar in offerter från två andra Penta-verkstäder sen beställer jag jobbet (har inte tid eller lust med huvudväken att göra jobbet själv).
  10. Har läst en del på nätet i olika utlänska forum och det är tydligen ganska vanligt på både D4 och D6 med "Piston cracked". Ang orsak till detta verkar vara detta fel, symptom (jag är ingen expert alls med tänker det för trådens skull är intressant att diskutera dessa punkter. - Överfylld olja i motorn - Överansträngning av motorn (tung båt, fel proppar) - Höga EGT värden (en följd av överansträngning) - Dåliga spridare - Vatten i bränsle Hur undviker man då detta, mina tankar: + Överfyll INTE!!! + Gör oljeanalys efter 30 timmars körning/oljebyte (höga halter aluminium = farligt/dåliga spridare) + Säkerställ att EVC fungerar (att EVC bevakar EGT värden) - är detta bevakat som standard på D4 EVC? + Använd bra (Racor) filter och korrerkt Micron. Mina källor: https://www.google.com/search?newwindow=1&rlz=1CAHGDC_enSE877&sxsrf=ALeKk02AyP8WSTgKui34YXrNS6JseX6teA%3A1597394601037&ei=qU42X5b6AdCk3APjo66ABQ&q=forum+volvo+penta+enginge+D4+piston&oq=forum+volvo+penta+enginge+D4+piston&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCAAQzQI6BwgjELACECdQlRpYnSFgtSNoAHAAeACAAXqIAdsEkgEDMy4zmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjW8orOpprrAhVQEncKHeORC1AQ4dUDCAw&uact=5
  11. Nej tyvärr, motorerna är från 2006, båten levererades 2007 så den 12-åriga maskinskadeförsäkring jag hade gick ut förra året. Jag antar att försäkringsbolaget inte skulle vilja ta kostnaden i år.
  12. Jag är självklart med på att det blir rejält billigare att göra jobbet själv (tack för tips om blocket på blocket). Jag har ju vänner jag litar på som kan mecka. Det största krånglet är väl att jag behöver ta loss drevet innan motorlyft, alltså måste jag torrsätta båten först. Kranen på klubben klarar inte min båt så jag behöver ta dit en mobilkran. Med torrsatt båt (60cm bockar) blir det väldigt högt upp för själva motorlyftet så jag behöver fundera på om traktorn på klubben kan lyfta motorn så högt upp tänker jag. Jag kommer fundera några dagar och snacka med andra penta-verkstäder för att se om jag kan få ner priset. Garanti, tid och huvudvärk blir ju bättre för mig i det fallet.
  13. Går typ att lyfta ut. Behöver lossa teaken i cockpit och skriv loss golvet. Inte så svårt. Det jobbiga är att sen lyfta ut motorn (flybridge). Dessutom vet jag inte om jag kan lyfta ut motorn utan torrsättning och avmontering av drev. Nån som känner tille Detta på D4 med DPH drev?
  14. Jag ska kontakta några andra firmor imorgon för att få en jämförelse. Har i stort två alternativ; 1 pröjsa för hela jobbet på en penta-verkstad - 200 - 285tkr (snabbt och enkelt) 2 göra jobbet med hjälp av kunniga vänner, begagnat block och allt jobb med att lyfta ut och in motorn - 100tkr (tar tid och huvudvärk) Funderar......
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy