Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-02-17 på alla områden

  1. 4 poäng
    Om panelen är fastlimmad eller fastskruvad så undersidan inte är enkel att komma åt kan man grovt räkna på det. Mät ytan med solceller (dvs de faktiska cellerna, oftast svarta eller mörkblå - räkna inte med ramen och "vitt" runt om) och räkna ut totala ytan i kvadratmeter. Gångra med 200, så får man fram ganska bra vilken effekt panelen ger.
  2. 3 poäng
    Med all respekt så är det faktiskt du som bidrar med det okunniga tjafset. Jag förstår att du själv inte inser hur okunnig du är (förutom kunskap om olika ingångar för att driva och hålla igång en process) med avseende på saklig fakta och dess relevans och allmän juridisk kunskap. Du är duktig på att googla fakta och hitta information men saknar djupare förståelse för det du hittar och sätta det i en relevant kontext. Att du själv inte förstår det är ett mysterium. Ett tag trodde jag du faktiskt innerst inne hade den insikten och att du bara gillade att jävlas, lite som för skoj skull. Nu förstår jag att du faktiskt inte har den insikten. Det är detta som är det tragiska, att du själv tror på ditt irrande och ologiska beteende och ihopblandning av fakta etc. Det mest tragiska är att detta går ut över alla i din båtklubb. Inte bara att det går ut över alla de som med obetalt arbete på fritiden gör det som få andra vill, dvs försöker driva klubben både kortsiktigt för närmsta åren och långsiktigt för tiden framåt då de själva kanske inte längre nyttjar båtlivet, men även att det går ut över alla medlemmar. Gå ur klubben istället om du inte är nöjd. Varför förstöra för alla! Nu är det nog här för min del (har nog sagt det förr). Som en del tidigare talare tror jag det är bäst för alla att bara ignorera denna tråd. Klart slut!
  3. 2 poäng
    Max lasten är 265 kg och den bör man inte överstiga nämnvärt på en racklig trailer. Längden är oftast inga problem så länge båten ligger bra på trailer och inte blir baktung.
  4. 2 poäng
    Det är (numera) dessutom ett av de bästa alternativen. 230V-elektronik är idag i allmänhet väldigt mycket mer strömsnål än förr (bortsett från värmande apparater såsom mikro och kaffebryggare där fysikens lagar sätter gränsen). Invertrar med ren sinus har också gått ner rejält i pris, samtidigt som utbudet av "specialversioner" för 12V av t ex TV minskat. De som finns för 12V saluförs dessutom ofta till överpriser av specialbutiker (=båt, husvagn), och det är oftast inga bra eller moderna produkter. Köpte t ex förra året en 12V "LTC" SmartTV på Hjertmans, vilken visade sig ha ryskt ursprung (hälften av de förinstallerade apparna var ryska) och hade en kinakopia av Android som inte var kompatibel med playtjänster som Netflix, TV4 Play m.m. LTC skyllde på TV4 och Netflix, och ansåg - i praktiken - att det inte är deras fel att TV-bolagen inskränkt sina appar att inte fungera med "piratkopior". Och användarinterfacet skall vi inte tala om.... Min båt är från varv förberedd för en 32"-TV och en liten 300W inverter. Då kan du välja vilken billig och bra TV som helst, och en inverter (bör absolut dock vara "ren sinus", inga "modifierade" och/eller "fyrkantvåg") på ett par hundra W kostar under tusenlappen. När vi haft strömavbrott har jag ibland haft igång vardagsrummet med all prydnadsbelysning, satellitmottagare och 50" TV på ett bilbatteri och en 200W inverter. Eller varför inte satsa på en inverter på minst 1500W, så kan du köra kaffebryggare, en mindre mikro och diverse andra saker på den också. Fördelen med inverter är också att den är anpassad för en ganska grisig och varierande 12V. De TV-apparater som är avsedda för direktdrift på 12V må heta att de är skyddade och anpassade, men i verkligheten är de inte alls så tåliga mot den ganska "smutsiga" 12V vi har i våra båtar.
  5. 2 poäng
    § 1 Ändamål Grödinge båtklubb (GBK) är en ideell förening och har till ändamål att lokalt främja och ta tillvara medlemmarnas intresse i anslutning båtlivet och förvalta föreningens hamn- och uppläggningsområde. Klubben har även till uppgift att verka för god sjösäkerhet, god miljö och ett gott kamrat- och sjömanskap. Ta tillvara medlemarnas intressen kan ju antingen vara att låta sjösätta båtar med TBT-färg och därmed bli förbjudna att fortsätta driva båtklubben på platsen, eller så kan det vara att förhindra sjösättning av hormonstörande båtar och därmed säkerställa att verksamheten får fortsätta. Verka för god miljö kan absolut vara att förhindra sjösättning av en TBT-båt och även förhindra en TBT-båt att ligga upplagd för evigt i den ofta förekommande båtkyrkogården. Gott kamratskap kan ju vara svårt att tvinga fram och här får man väl ändå påstå att klubben misslyckats med en medkem. 2.4 Skyldigheter Medlem förbinder sig att följa klubbens stadgar, Föreskriftsamling och i stadgeenlig ordning fattade beslut. Osv. Det verkar ju som att det får förekomma föreskrifter som ska följas, liksom att fattade beslut ska följas. Miljödokumenten finns inte i samlingen av föreskrifter, men är vad jag förstår godkänd av årsmötet. Nästa pkt gäller uteslutning och det framgår tydligt vad som gäller tycker jag. 2/3 av närvarande röstberättigade medlemmar måste rösta för uteslutning. Jag har ingen aning om hur sympatierna ligger i klubben, men jag skulle nog kunna gissa om jag hade haft lust. En medlem som ställer till det i klubben brukar inte vara uppskattad och om medlemmen dessutom hotar klubbens och/eller klubbens styrelse med att klandra stämmobeslut och även medge att det är ett hot genom att erbjuda sig att dra tillbaks stämningen om hen får sin vilja igenom så är odsen för uteslutning rätt lågt. Undrar om Mellis kommer att fortsätta kämpa för sina TBT-kompisar även efter en ev. uteslutning? Det rimliga är ju att fortsätta kämpa för rätten att få behålla din gamla TBT-färg, för inget ändras ju bara för att man är klubblös.
  6. 1 poäng
    Men det har ju bara gått några timmar sedan ditt inlägg. Och så är det fredagkväll.... Nej, även i en ny båt är navigator, VHF m.m. tillval. Man måste ju ha cert och tillstånd för att få sända med VHF, och det har inte alla. Men det har väl du ? Installerat den enligt instruktionen i manualen. Vill man göra det enkelt räcker det att ansluta spänning och en antenn. Vill man vara mer avancerad kan man koppla in den i NMEA-nätverk - om VHF:en och övriga apparater stöder det. Men börja med båten, innan du bekymrar dig om hur VHF:en skall installeras 😉.
  7. 1 poäng
    Det är få människor som skulle komma på idén att ta någon av dessa till Medelhavet. Däremot är de trevliga att lära sig segla med i en skärgård eller sjö nära dig. Här kan du läsa på om regler kring VHF, https://pts.se/sv/privat/radio/batradio/
  8. 1 poäng
    Hjälper nog inte trådskaparen om jag säger att man kan göra jobbet själv. Inte svårt men tidsödande! Köpte en hel bunt 6 mm tjockt teakfaner å så mallade jag med kartong, tejp å sax en liten 5 cm bred å dryga metern långa remsor i taget. Sågade i bandsågen å sedan finputsade med en liten mini handhyvel. Slipade plyfadäcket så färgen kom bort. Primade å sedan tog jag vanlig lamineringsepoxi. Blandade bara så det räckte till en remsa i taget. Höll ned faneret i epoxin med tyngder. Inte svårt men tidsödande. Sist så lade jag svart bytulgummi nåten, bara för syns skull. Det däcket var ju tätt innan men nu blev det extra tätt. Varje vår "smetade" jag på koktlinolja å 50% balsamterpentin å gjorde inget annat i den vägen. Det var bra i många år även när jag sålde båten. Fast idag med respekt för min "ålder" skulle jag inte göra om jobbet. Knäna tar stryk av allt niga kuta runt. Men det lönar sig som sagt.
  9. 1 poäng
    Jag skulle vilja säga inom någon månad eller så, av användande och ute. Vår nya hade typisk "nybåtslukt" under våren till sjösättningen ungefär (minns att det luktade "nybåt" i båthuset) men kände sedan ingenting. Den gamla som - när den var helt ny - hade transporterats utan plast på fraktbåt utefter norska kusten från varvet luktade lite inuti någon månad eller så. Men inte sedan. Har också upplevt styrenlukten på mässbåtar, men tycker mest det är trevlig "nybåtslukt". Kanske för att jag vet att den försvinner snabbt. För semestra i en sådan luktande båt.....nääääee.
  10. 1 poäng
    Fast det klart, installerar man en inverter på 1500 W ut, behöver man dimensionera kablarna (och säkringen) för uppåt 150 A vid 12 V. Kanske minimum 50 mm^2 vid en kort kabeldragning på nån meter eller så.
  11. 1 poäng
    Det brukar stå en märkdekal på undersidan.
  12. 1 poäng
    När man börjar flytta in i båten och lägger in egna kläder och börjar använda båten etc så går lukten ur ganska fort. Vet att jag tänkte på den i början av första säsongen men sen inte mer.
  13. 1 poäng
    Äras den som äras bör! Det var ArneRadar som tänkte den geniala tanken att om man kämpar för andra så har man kontakt med dem.
  14. 1 poäng
    Vet inte, men ett alternativ är att skaffa en vanlig TV i önskad storlek och sen en mindre inverter för att omvandla från 12 VDC till 230 VAC.
  15. 1 poäng
    Nybåtslukt! Finns det något bättre? Jag brukar alltid plasta något stort inför varje säsong för att få den doften i båten Nä, men seriöst så vädras det ut relativt fort. Köper du en ny båt skulle jag tro att det mesta av doften är borta efter en aktiv båtsommar..
  16. 1 poäng
    Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken: Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning Provningstemp. C° 60° ± 4° 134,0 Ohm±13,5 90° ± 3° 51,2 Ohm ±4,3 100° ± 3° 38,5 Ohm±3,0
  17. 1 poäng
    När jag kör min KAD42 på land på tomgång utan sjövattenkylning (utan impeller), så ger inte mätaren synligt utslag ens efter 15-20 minuter. Ökar jag till typ 1000rpm så går mätaren upp till typ 40-45 grader efter sång tid. En diesel blir inte varm utan att den belastas. En del båtägare startar sin dieselmotor i hamnen och tror att de varmkör - detta är meningslöst. Detta ger bara ljud och rök till grannarna. För att varmköra får man lägga i gångläge, då kommer min upp i 45 grader efter 10 minuter. Varmkörning gör jag i 7 knop på 1000rpm, då tar det 5 min till 60 grader - då är jag ute på öppet vatten och kan plana ut.
  18. 1 poäng
    Kan nog vara en bra att ha pryl. Jag använder inte kraftutgången på min solcellregulator till annat än att dra ett lastbilsljusrelä, som i sin tur kopplar in invertern. Jag har startat mina förbrukare en i taget och mätt hur många A dom drar. På solcellsregulatorn ser jag hur många A jag tankar och hur många Ah jag fått in sen senaste nollställning. Ser spänning mm. Det gör det väldigt enkelt att se om jag är fulltankad, får in överskott mm. Överskott använder jag till ismaski , varmvatten å annat "onödigt" När jag får brist, i april, oktober, stänger jag av ena kylen när jag har båten stående. Har inte särskilt mkt som kräver el. Två kylar, ledbelysning, lite musik, och sånt man använder vid korta intervall, brödrost, glassmaskin, stavmixer å lite småprylar. 400W solceller. 370Ah förbrukning. Vore såklart bra med mer både solceller och förbrukningsbank men har normalt sett, juni, juli, augusti, inga flaskhalsar. Skulle jag ha mer knappt av det ena eller andra skulle det såklart vara bra att ha "tankmätare" på batterierna.
  19. 1 poäng
    Man kan ha olika uppfattning om batteritankmätare. Våra batterier har nu snart klarat den nionde säsongen utan batteritankmätare och de verkar klara en till. Vi kollar batterispänningen med vindinstrumentet varje eller varannan dag. De senaste två åren har vi haft en kinesisk 🤮 solcellsregulatorn från EP Ever (som är bra) och där ser man lite mera om man är intresserad och det är lite kul. Så ja, jag kan sträcka mig till att en batteritankmätare skulle vara roligt för mig att ha, men jag klarar mig bra med tumreglerna nedan. Andra kan naturligtvis ha helt andra behov. Batteri i vila 12,7 V = Fullt 12,3 V = 1/2 12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast. 11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt. Batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning 12,5 V = Ok 11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.) 11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.) 10,5 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...