Det finns ju folk som är överdrivet pessimistiska...
Tror inte många båtar från 80-talet får stående rigg bytt, och det är nog sällsynt att det behövs. Man får ha lite koll helt enkelt.
Löpande rigg, byts när det behövs, och på en 40 år gammal båt är det nog redan gjort 1-2 gånger så det handlar kanske mest om en lina eller så för en nyss inköpt 40-åring.
Vinschar är ju atombombssäkra. Extremt mycket gods och slitmån för en hel geologisk tidsålder. Man behöver bara rengöra och fetta/smörja för att hålla dem i bra skick. Inget som behöver bytas annat än om man vill åt modernare funktioner.
Elektronik, spis, toa, det handlar om några tiotusentals kronor.
Segelbyte behöver göras med ungefär samma intervall oavsett om båten är byggd 1985, 2000 eller 2015, så det är ingen kostnad som egentligen ligger en äldre båt i fatet. En sprillans ny har förstås nya segel, men en begagnad kan ju också ha nya segel...
Kostnaden för en ny uppsättning segel behöver inte bli så extrem heller. Kanske byter man inte allt på en gång heller, så kostnaden kommer inte som en enorm klump.
Motor, ja, här får man väl se vad båten kommer med. Skick kan variera väldigt, och en hel del båtar som är 40+ lär ha fått motorn bytt redan en gång, så risken för ett nytt motorbyte i närtid är ganska liten.
Vi köpte en 31-fotare för fem år sen. Lite ny elektronik skaffade vi för att ersätta den antika plottern (från andra halvan av 00-talet) och diverse linor har bytts. Diodbaserade lanternor har den fått. Och sen skena och fock för att få självslående, i stället för den stora genuan som behövde baxas över vid varje slag. Säg 50 000 kr totalt, fördelat på de första tre åren. Det finns mer saker att göra, men det finns inget som MÅSTE göras.
Ibland tror jag att folk går loss med hysteriska räkneexempel för gamla båtar för att motivera och försvara nyköp för sig själva. Vi med äldre båtar vet att det inte är så farligt som domedagsprofeterna försöker få det till.