Jump to content
Friday 30 October 2020
trillium

Vinterförvaring av dynorna

Recommended Posts

Undrar om någon har en Bayliner 742 Cuddy?  och i så fall hur man lossar förarsäte fram? Och ryggstöd bak alla andra har jag lossat..

vad gör ni av era dynor vintertid??

Edited by trillium

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev trillium:

vad gör ni av era dynor vintertid??

Tidigare lade vi dom i förråd, numera får de vara kvar i båten som vi ser till att hålla torr invändigt, elektrisk avfuktare en vecka efter upptagning och sedan tre hemgjorda torrbollar (hink, durkslag och sommarvägsalt).  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev trillium:

vad gör ni av era dynor vintertid??

Tar hem dem och låter de torka utbredda i lägenheten i ca en vecka (tar det i etapper annars har vi ingenstans att vara 😉) och sedan upp på vinden inslagna i presenningar så lufttätt det går.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plockar ur all textil, hela båten ren inuti, tvättar rent allt invändigt och dammsuger ur hela båten, samtlig textil i garaget förvaras luftigt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tas ur båten på hösten, om vädret tillåter dammsugs och luftas dom utomhus, sedan lagras dom på min inredda och torra vind. På våren öppnas takfönstret och dynorna puttas ut på taket och så glider dom ned på båten som står alldeles nedanför... rätt praktiskt!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På våren öppnas takfönstret och dynorna puttas ut på taket och så glider dom ned på båten som står alldeles nedanför... rätt praktiskt!

Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Mackey:

Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+.

Kör också avfuktare men väljer ändå att ta hem dynorna och, som du säger, det är rätt pyssligt att transportera många dynor i en personbil. Blir väl tre-fyra resor för min del för att få hem allt. 
 

 

54 minuter sedan skrev kossor:

Plockar ur all textil, hela båten ren inuti, tvättar rent allt invändigt och dammsuger ur hela båten

Gör likadant. Vill inte ha näring till möglet kvar i båten över vintern - även om jag har tre stora durkslag med sommarvägsalt och såna där gelé-klumpar som luktar gott och ska förhindra mögel. 
Och så stänger jag förstås till hela båten och stänger alla luftintag inkl avloppen till handfat och diskho.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Blir väl tre-fyra resor för min del för att få hem allt. 

Tips!

Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Mackey:

Tips!

Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen.

Anekdot i ärendet. En bekant skulle köpa lite platta paket från IKEA och frakta hem dessa på takräcke och var då noga med att välja en dag med bra väder. Vad händer? En kö efter incident med brinnande bil i Eugeniatunneln så sprinklersystemet drar igång.........

Innehållet klarade sig dock ganska bra.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Mackey:

Tips!

Vi klarade alla dynorna på en vända när det begav sig. Alla långa lades direkt på taket med ett lakan emellan så det fick inte regna eller vara vått på vägen.

Usch! Det skulle jag aldrig vilja göra. Fast dynorna blir väl ordentligt genomblåsta då 😉.
Jag brukar ha (se till så att jag har) att göra med tömning av vattensystemet etc så det går inte på en dag iaf. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

brinnande bil i Eugeniatunneln så sprinklersystemet drar igång.........

Oj, så långt tänkte vi aldrig.

Tipset är alltså att undvika sprinklade tunnlar om man kör dynor på taket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har en forbina 9000, dvs en stor del är under kapell. Har ingen lust alls att köra runt på alla dynor:) gör avfuktare någon nytta om man kör den under kapell? Tänker att den drar fukt ur dynor osv iaf? Någon som har koll på vid vilka temperaturer och luftfuktighet det är som mest lurigt? Tänkte utrusta båten med ett antal temp och fuktighetsgivare under vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här bilden är rätt bra.

image.png.3b5d9f20854978420038b17081a41c3a.png

 

Håller man den relativa fuktigheten under 75 % klara man sig.

 

 

För att undvika korrosion måste det vara torrare, minne inte hur torrt.

Vi brukar lyckas hålla 60 % RH ungefär med inledande elektrisk torkning och sedan bara torrbollar.

 

Tillägg: Hittade denna här!image.png.87ce57af34e9c8d59126dd8b7d1b6382.png

60 % RH verkar ju rät lagom.

Sedan går korrosionen långsammare när det är kallare så om RH stiger lite när det blir kallt gör det inte så mycket.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är lat. 😎

Ställer dynorna på högkant i båten.

Ingen luftavfuktare

Bra ventilation i båten när säsongen är slut.

Till våren läggs dynorna på plats igen.

Funkat bra de senaste 20 åren.

Släpa dynor, bära upp på vinden, nä det får vara för mej.

Slipper vid säsongstart, bära ner från vinden, släpa till bilen, lasta, kånka ut till båten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Lasse-L:

Jag är lat. 😎

Ställer dynorna på högkant i båten.

Ingen luftavfuktare

Bra ventilation i båten när säsongen är slut.

Till våren läggs dynorna på plats igen.

Funkat bra de senaste 20 åren.

Släpa dynor, bära upp på vinden, nä det får vara för mej.

Slipper vid säsongstart, bära ner från vinden, släpa till bilen, lasta, kånka ut till båten.

Så gjorde jag också på en tidigare båt fast med torrbollar och ingen ventilation. Det sket sig ☹️.

Sålde den sen...

Apropå det där med tillstängt kontra ventilation.

Min lilla styris hade ett år på hösten svåra mögelangrepp, iofs lätta att ta bort, men den låg helt öppen i vattnet till slutet av oktober. Välventilerat mao. Det visade mig tydligt att där jag har båtarna så är stängt och avfuktat bäst! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla förslag/inlägg,  Vår förra båt  Scandica 635DC hade vi dom kvar i båten, Galon typ,, Men dessa i Baylinern är mer som fejkat tyg aktiga eller nått. Och massor av dom! soffa bak,förar passagerar stolar, nere i ruffen och till soldäck i fören,,

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Min lilla styris hade ett år på hösten svåra mögelangrepp, iofs lätta att ta bort, men den låg helt öppen i vattnet till slutet av oktober. Välventilerat mao. Det visade mig tydligt att där jag har båtarna så är stängt och avfuktat bäst! 

Kan det vara så att det dracks öl i båten?

Öl är en bra grogrund för mögel.

Öppnar alltid öl utanför relingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev Lasse-L:

Kan det vara så att det dracks öl i båten?

Öl är en bra grogrund för mögel.

Öppnar alltid öl utanför relingen.

Nej. Inte den säsongen 😇

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderar lite också om det är länt att plocka ur båten,  blir vintern som förra så fungerade det bra i min båt att ha allt kvar, stod lätt täckt i skugga i norrläge.  Var helt torr invändigt enl temp/fuktmätare.  Men årets vinter kanske blir mer varierande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är för jobbigt att ta hem 22 dynor, de får vara kvar i båten som jag försöker hålla så torr som möjligt med tortbollar. Som inte fungerar enligt visss experter, men det har hållit stilen för mig i alla år. 31år. Men mina dynor vet inte att det inte fungerar, så det går bra ändå.

Edited by vega1959

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-17 vid 08:56 skrev Mackey:

Tidigare lade vi dom i förråd, numera får de vara kvar i båten som vi ser till att hålla torr invändigt, elektrisk avfuktare en vecka efter upptagning och sedan tre hemgjorda torrbollar (hink, durkslag och sommarvägsalt).  

Vi kör samma metod. Har tröttnat på att släpa dynor fram och tillbaka. Dessutom tar de ju en massa plats hemma. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör torrluftsaggregat 24/7 365, alla material får längre livslängd i ett avfuktat klimat. Textil, plaster, trä, metaller, el/elektronikkomponenter, allt håller sig fräscht. Kostnaden för energiförbrukningen är försumbar mot vad det kostar i underhåll om båten inte är avfuktad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Gripen72:

Kör torrluftsaggregat 24/7 365

Hela året, varje år? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Hela året, varje år? :)

Ja, så fort båten är landansluten går avfuktaren, året runt 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gripen72:

Ja, så fort båten är landansluten går avfuktaren, året runt 👍

Du menar 24/7 365? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår vart du vill komma, jag la till 365 för att förtydliga att jag har den igång även på sommaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-17 vid 11:46 skrev Mackey:

Betydligt mera praktiskt än att lasta bilen med 6 st. fullängdsdynor + lika många mindre på våren och hösten. Avfukningen är guld värd för oss lata 60+.

Eftersom jag har båten hemma på min tomt plockar jag i princip inte ut någonting när den ligger i hamnen, möjligen matvaror och sådant, resten plockas ut hemmavid då den står intill huset, men jag vet hur det blir, även om man har en kombibil som blir fullastad och då har man ingen sikt bakåt i den inre backspegeln, flera lass brukar det bli också. Det är egentligen inte klokt vad mycket bra att ha grejer man har ombord, men skulle någonting lämnats hemma så saknar man säkert just den prylen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har alltid en skål med ättika i varje ruff under vintern, även tidig höst samt att jag tar ut all textil, inte alltid gardinerna dock. Avtorkning överallt också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har båten på tomten, torrbollar och stödvärme. Har alltid nå projekt för mig så dynorna åker in i lillstugan som är uppvärmd året runt.

Vinterns projekt kanske blir att klä om dynorna men garanterat, riva ut vattentanken från midkabinen, byta spis, byta ankarspel, skulle vilja ha större toatank men vet i tusan hur jag skulle kirra det så det få funderas på.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om god ventilation av båten skall lyckas måste platsen där båten står på ha morgonsol och inte i övrigt vara alltför skuggig. Annars kommer nattkylan att medföra att båten är kallare inuti än omgivningen på förmiddagen i många vädertyper, och då kondenserar fukten inne i båten.
Så tro aldrig utan vidare på de som påstår att ventilation funkar bra om inte ovanstående beaktas.
Alla råd som avser eldrivna avfuktare (i kombination med att stänga alla luckor och tejpa igen alla ventilatorer) kan funka bra, men man måste se till att kondensvatten från avfuktaren kan rinna ut utan att frysa igen. Sen måste man förstås ha en förvaringsplats som tillåter elmatning hela vintern.

Avfuktare av torrbollstyp (i kombination med att stänga alla luckor och tejpa igen alla ventilatorer) funkar oavsett sol/skugga/riktning, och på en 10-meters segelbåt har jag använt 5st plasthinkar med ett durkslag ovanpå, halvfyllda med sommarvägsalt (Kalciumklorid, Granngården säljer 25 kg för typ 150:-., varar flera år). Detta har jag använt i 10 år utan att ta hem varken dynor, segel eller andra textilier utan tillstymmelse till mögel, lukt eller korrosion, och med båten på olika platser. Men det är mycket viktigt noggrant tejpa för ALLA öppningar där luft kan cirkulera in eller ut, annars kommer avfuktarna att föra en hopplös kamp med att försöka avfukta hela trakten. Att då och då öppna ruffluckan kortvarigt, gå in, stänga luckan etc. orsakar inte så mycket ny fuktig luft att det påverkar.
 

Edited by Seawolf
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy