Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Pirayan

Medlemmar
  • Content Count

    651
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Pirayan

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hallåj Vilken soffa menar du, L-soffan vid förarplatsen, Ljugarbänken i aktern eller...?
  2. Tampfäste skille jag tolka som en knap och inte en halkip men men, infästningen lär ju vara den samma. Antingen sitter bultarna åtekommliga från ankarboxen eller så sitter dom under skrovklädseln. Inte säkert men så har det varit på övervägande av mina båtar.
  3. Man kan inte jämföra rakt av med endast hk som faktor. Jag menar, en 5,7l Bensin ligger i regel på 260-270hk motsvarande diesel är väl en Kad44 alt D4. Jag vill påstå att vikten i kad44:an drar ner skillnaden i förbrukningen. Jag har viss erfarenhet av Nimbus 250R och bensinaren är snabbare, tystare, roligare och marginellt törstigare en motsvarande diesel.
  4. Tjena Mats Någon borde det finnas. När jag sålde min så sålde jag med nytt hamnkapell men slitet campingkapell 🙂 Köparen bodde iofs i Trosa Mitt hamnkapell köpte jag av Ronie på KapellEtt i Haninge. Kanonkille som tidigare jobbat på ett annat stort kapellmakeri.
  5. Jag va med om precis samma sak. Behövde köpa en plotter kting midssommar och kollade öppettiderna. Kungenskurva hade skrivit på sin sida att dom hade öppet. När vi väl kom dit så stod den en lapp på entrén att det va stängt. Skoja inte att jag blev förbannad. Jag fick oglatt navigera med Eniro ett par dagar för att sedan åka till Sickla. Har även handlat från Erlandsson på webben. Beställde en regulator som va helt fel när jag väl fick den. Stämde varken med bild eller text. Då va det tydligen deras leverantör som märkt produkten fel. Fick ett prisavdrag så så jag blev ganska nöjd i alla fall. Hade dock önskat en display på den vilket jag inte fick.
  6. Behöver väl inte vara en blyad lina? Jag har 40m oblyad med 5 meter kätting. När jag drar in mitt ankare så får jag garanterat med 1-2 liter vatten. Jag tömmer 2-5 liter i veckan från kölsvinet när jag varit ute mycket. Sedan får man inte glömma att det skapas en del kondens pga temp-skiftningar
  7. Du har så rätt. Dubbelkollade nu och ser att det stämmer. Men det är nog den som är mest lik som jag kan komma på.
  8. Jag skulle rota rätt på två oljefat eller silltunnor som jag skulle montera på trailern med spännband. Sedan skulle jag bogsera den vid lugnt vatten.
  9. Mitt första förslag är Fjord Consul 26
  10. Vilka dynor är du främst tänker på? Nu har jag inte haft en 270 men jag hade en 268 och dom är väl ganska lika invändigt.
  11. Hallåj Jag har ingen men vad vill du ha den till? Själva båten har ju bra många år bakom sig så en del kan ju bytts ut med tiden.
  12. Hej hej Jag hade samma problem med min 220ov. Jag började borra ett större hål som jag sedan kunde sätta in en dyvika i. Ur hållet kom det vatten ett tag. För att kolla hur plywooden mådde så beslutade jag mig får att borra ett stort hål 100mm. Jag kände att plywooden va fuktig så den fick stå med öppna hål på båda sidor en tid. När jag sen upplevde det som torrt så satte jag in inspektionsluckor. Sådana runda vita som man skruvar igen. Varje gång jag sedan plocka upp båten så öppnade jag upp för ventilation. Jag är ganska säker på att det bildas en del kondens mellan eller i skrovet. Det vatten som uppstår måste ju bort på något sätt. I ditt fall verkar det ju även vara en läcka. Den kan ju komma från fönster, ventiler, genomföringar, u name it. En del båtar som t ex 220 har problemet med att det regnvatten som regnar in i motorrumsventilerna rinner ner i motorrummet och ska pumpas ut av länsen. Idiotisk lösning så det inte borde rinna in vatten genom ventilen. Jag och många andra har monterat på en skärm över ventilen eller bytt ventilerna helt.
  13. Hej hej Det är hydraloljan för powertrim/drevlyft. Lokalisera vart oljan droppar ifrån. Är det från hydralslangarna/kopplingarna eller är det från tråget? //Pierre
  14. Jag har aldrig känt mig hindrad av enbart vid. Men första gången jag kände en dnutta sjösjuka va när jag i våras va ut i Stockholms ytterskärgård. Vindarna va uppe i 19 m/s och vågorna låg på ca 3 meter. Det va lite jobbigt i en Nimbus 26 Nova. Men jag kände mig aldrig orolig. Kanske lite när plottern la av
  15. Har inte koll på dubbla i Bayliner men Princess 286 med dubbla 5.0 dra ca 3,6 i mach
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy