Jump to content
Wednesday 20 October 2021

smillan

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About smillan

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När jag kollade igenom blockets utbud av Draco-båtar så jag Draco 2500 TC som har en riktigt spännande och okonventionell lösning! Någon som har info/erfarenhet om den? Kanske får släppa på kravet om "nyare" och även låta 70-talsbåtar ingå om än i bra skick isf. Så Någon anann från 70-80-talet ni kan tipsa om med smarta lösningar likt tidigare nämnda? Coronet? Fjord? Har någon av de modeller där man kan stänga om sig? Skulle väl också föredra enmotoriga isf, så man inte får dubbelt upp av gamla motorer.
  2. Aha, tack för infon. Drivningen spelar mindre roll, planande, halvplanande, rak axel eller drev spelar ingen roll, vill bara inte ha en snipa och vill att den ska vara sjöduglig för västkusten och kunna tugga fram i minst 13-15 knop. Så sätt så spelar Natuic/Tropic ingen roll, däremot blev Tropic superintressant, men förstår jag rätt att den högerstyrda alltså har en egen dörr till midcabin, eller är det till stickkojen? Sådant är svårt att uppfatta genom att hänga på blocket. japp, så är det nog, men alla skriver inte ut det på blocket och då missar man dem. Ja, den askeladden är schysst! En kompis var och kollade på en sådan för någon vecka sedan, han byter från en äldre Ryds 535dc. Men jag vill vill helst ha en med "dörr" så man kan barnen separat i en koj medan en själv kan vakna och gå upp utan att väcka dem. Draco'n var ju grym rent planmässigt, sedan har jag lite svårt för den kantiga designen, känns "70-tal", men man kanske får rucka på det, för flera Draco-båtar verkar vara riktigt bra i planeringen. Andra tips på modeller med dörravskiljda kabiner? Sedan funderar jag på hur viktigt det är med breda skarndäck när man har barn som till sommaren kommer vara 2 & 6 år, klarar en 2-åring det, och om inte, har någon erfarenhet av om det blir "meckigt" att hålla på och lyfta fram o tillbaka?
  3. Ja, Nimbus 2700 låter perfa, men begränsat utbud och det jag såg var långt utanför budget. men 2600 kontra flipper 850 eller 717c, ngn som har input på skillnaderna?
  4. Tack för alla svar! jag är faktiskt seglare sedan tidigare, hade en Becker 27 för 7-8 år sedan innan familjetiden men nu säger min fru att det måste vara en motorbåt så då får det bli så. Hade kunnat välja fritt hade jag tagit en trimaran, men det får bli i nästa liv. Japp svårt att få in allt, förstår det. Men vill ha någon som inte utstrålar -70tal iaf. Nimbus 26 gör det (i mitt tycke, både form men också lackad plyfa som huvudmtrl invändigt), däremot 2600 känns mycket modernare i linjerna. Inte alls lika 70-talskantig. Jg vet inte men har fått för mig att man inte vill ha barnen i akterkabin om de är 1,5 och 5 år gamla, men vi sover så dåligt med dem (en spark i ansiktet osv) så vill iaf ha dem i en separat koj. Blocketsurfat på 2600, flipper 850 (inte den vackraste skapelsen), 717c (mkt trevligare att titta på), scand 7800 nautic (tropic om man hittar?). Såg en som hette Viking 28 som iof såg ganska 70-tal ut men hade en smart kojlösning för barnen i fören. Annars ngn amerikanare men ogillar senare delen av 90-talsstuket med micro och patellfärgade dynor. Brytpunkten där är kanske -00talet, beroende på tillverkare? Men de har ofta en helt ok layout tycker jag, förutom att köket är i ruffen då. Andra förslag? Fjord?
  5. Tack för tipsen, har kikat på 800 turbo men den verkar inte ha så man kan stänga för en koj? Sedan känns den lite gammal också, hade gärna tagit något som såg lite modernare ut. De andra modellerna du tipsade om är fina men priserna är helt fel. finns det någon som uppfyller kriterierna? Någon med separata kojer? Någon amerikanare? Norsk?
  6. Hej, har kollat runt här lite i gamla trådar men inte riktigt hittat svaret. Jag har även lagt åtskilliga timmar på blocket. det jag letar efter är en båt för 2 vuxna och två små barn med följande kriterier: - ett sovutrymme som kan stängas från resten av salongen. - inte en med akterkabin pga ålder på barnen. - användas både för dagstur och upp till en vecka ute. - inte äldre än från ca 1995, OK med äldre om det är en kvalitetsbåt men med nyare motor. - max ca 170-200”kr. - ingen snipa. -önskemål: matlagning ”utomhus”. Någon som har tips på båt med ovanstående? Tack!
  7. Hej, Jag är ny på forumet och har blivit mycket intresserad av alla dessa gamla fina motorbåtar från 50-60-tal. Jag har ägt en Becker 27 (glasfiber-segelbåt) förut men är båtlös för tillfället. Det som jag letar efter är en mindre DC, runt 3-5m för en billig peng, runt 10.000 beroende på skick och ev. motor. Ser gärna att det är lite finjusteringar att göra hellre än att betala mer. Jag har fallit pladask för negativa fribord (dock inte ett krav) och kollat lite på wijko-båtarna, och då främst ragette. Även på en IW sport samt Marieholms Sweet Sixteen. Mina frågor är följande: Hur mycket jobb är det med en plywoodbåt i underhåll? Om lacken är i dåligt skick, är det då mycket tidskrävande att lägga på nytt, eller är det bara att ta fram planslipen och sedan lägga på nya lager? Följdfråga: Vad är skillnaden när någon skriver att däcket är lackat jämfört med om man epoxibehandlar det? Jag har erfarenhet att renskrapa en Becker 27 från bottenfärgen, hur står sig det i förhållande till att hålla ordning på en mindre plywoodbåt? Om en plywoodbåt blivit helt målad i 2-komp.färg, kommer det hålla under vattenlinjen eller innebär det problem? Någon som har tips på någon annan modell liknande ovanstående? Eftersom jag bor på västkusten kommer båten användas för badturer i havet mestadels. Hur klarar ovan nämnda båtar av havet, som till skillnad mot en mindre insjö sällan är helt stilla? Mvh Martin
  8. Hej! Till næsta sæsong har jag tænkt køpa mig en motorbåt från USA. Krav/Idealet hade varit føljande: - ca 24-27 fot - nyare æn 1999 - maxfart på 50 knop - En motor, insprutning med ok førbrukning - 3-4 bra sovplatser - eget toautrymme - någon form av kokplatta och handfat inuti båten - socialt utformad sittbrunn, inte s.k. powerboatsäten Ang. motor; Hørde av en polare att Mercruiser ær bættre pga halva priset på reservdelar jæmført med volvo penta, någon som har en kommentar om dessa fabrikat? Bættre/sæmre? Egentligen så kan man nog sammanfatta det med att jag vill ha en praktisk powerboat (vilket såklart sæger emot sig sjælvt). Kollade lite på Crownline 268 och Rinker captiva som såg rætt schyssta ut (dock vet jag inte om crownline gør 50 ). Kommentarer/førslag/idiotførklaringar ær vælkomna!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy