Jump to content
Sunday 06 October 2024

Pirayan

Medlemmar
  • Content Count

    862
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Pirayan last won the day on October 25 2020

Pirayan had the most liked content!

Community Reputation

37 Expert

About Pirayan

  • Rank
    Konteramiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    "Mia" Polar 820 Express

Recent Profile Visitors

2,820 profile views
  1. När jag monterade min plotter va det så tight bakom så det inte gick att använda dom raka medföljande kontakterna. Då började jag leta efter vinklar och det va inte jättelätt att finna, speciellt inte till ett bra pris. Då böjade jag labba med att 3d-printa själva kontakten, det gick sådär. Jag testade att värma upp och böja, det gick sådär. Det började bli dyrt och det slutade med att jag beställde original från olika sidor. Dyrt men rätt 🙂
  2. Den mittstyrda har ett hål till midkabinen mendans den högerstyrda har en dörr om styrbord. Direkt innanför dörren så finns en lite sittplats där man sedan hasar sig in i kojen. Exempelbåt. https://www.boat24.com/en/powerboats/scand/scand-tropic/detail/477989/
  3. Jag körde silltunna modellen större som jag sågat sönder så den funka med drevet. Först körde jag rent vatten sedan blandningen 50/50 På silltunnan hade jag monterat en tappkran så jag kunde tömma den som patriflik, i dunkar.
  4. 717 tycker jag inte är jämförbar med Nimbusarna 2600 eller 2700 eller för den delen Flipper 850. 717 togs fram för att sätta stopp för Bayliners, Sea rays, Carvers, Wellcrafts m.fl framfart. Det är en i min mening en trevlig båt om den har v8 och inte v6 och inte den blå perstorps-inredningen. 🙂 Den vita funkar bättre. Du nämnde tidigare Scand Nautic och Tropic, Nautic är ju inte så "kul" då det är en mittmotor och akterruff. Tropic däremot är riktigt trevlig att köra med V8. Lite hög och vindkänslig, som en amerikanare. När jag letade Tropic så ville jag ha en högerstyrd, dom växer inte på träd. Mittstyrda modellen är svårt att hitta en skön sittställning och den har inte lika snygg lösning för midkabinen. Högerstyrda har t ex egen dörr.
  5. I skrivande stund håller jag själv på att uppdatera mina linjer och dekaler. Jag fotade min "Express"-dekal med linjaler i kring. Kastade in bilden i Photoshop och skrev sedan ut konturena på skärvinyl jag beställde till jobbet. Fick nästan till det på fösta försöket. Måste finjustera lite. Ena linjen beställde jag på Dekaltrim. Den breda vid vattenlinjen ska jag lacka själv.
  6. Att du redan bytt skruvar och till grövre framgick inte så därav tipset 🙂 Har du testat att skippa plåtskriven och köra maskinskruv istället? Det kan i bland nypa riktigt bra direkt i plasten utan mutter på undersidan. Vet att luckan i fören är lite liten så att nå upp med en mutter från undersidan känns svårt. Men ingenting är omöjligt 🙂 Det ankaret du visar har jag tillfälligt monterat fast en toastol med i en tidigare båt. Det funkade kanon men man får dels göra väldigt stora hål, och du ska väl ha tre per fäste, Dels så är den inte rostfria va, inte A4 i alla fall. Mina ärgade ganska snabbt men dom skulle bara sitta där tills jag bytte stol några månader senare.
  7. Hallåj Jag skulle nog, Skruva bort pulpiten, plasta igen alla hål, borra nya, montera fast pulpiten. Kanske kan räcka med att borra liite större hål i pulpiten och sätta i kraftigare skruv.
  8. Hallåj Bilden, är den tagen då halva durken har restorer på sig och den andra halvan avtorkad? I så fall, hur såg det ut innan, före/efter lixom? Jag har typ samma durk i min båt men under kapell. Det är fortfarande fint och behöver bara skrubbas med skurborste. Men det kanske finns några smarta tips att ta med sig.
  9. Hallåj Det slutade med att jag inte behövde en droppe epoxy. Blev 95% nöjd med slutreultatet. Ska bara justera ankarrullen och kanske fixa hålet där jag satt täckplåten på akterspegeln. Jag körde vinklarna i kraftig alu. på dessa satte jag plyfa som jag sedan satte durkplåten på. Bultade allt med M8 och limmade med Sika xxx (minns inte numret 🙂 Jag tänkte plasta direkt på durken och några har sagt att det kommer funka. Jag är ju dock lite nojig så tänkte att det kan släppa över tid. Det är ju endå en del drag det ska klara. Då kom jag på tanken att förstärka mot stringen vilket skulle hålla, men jag ändrade mig igen och så slutade det med nuvarande lösning.
  10. När jag åker förbi Stadsgårdskajen (sthlm) så brukar det stå slamsugsbil vid Vikingline varje morgon. Luktar inte mumma så jag skulle tro att det är en och annan bakisvurre som sugs ut ur båten 🙂
  11. Det närmar sig. Har beslutat att chansa och testa hur det kommer funka med hålet från det gamla spelet. Så durkplåt är inte det slutgiltiga materialvalet på akterspegeln😂 Ska bocka till kanten på nedre brytrullen så den inte ligger och nöter på bandet. Sedan är det nästan bara grovelen kvar. Fjärrmottagaren och kopplingsboxen fick hamna i garderoben. Jag ska även se om det räcker med att svarva ner dom gamla rullarna på ankarhållaren. Blir det inget bra så blir det en ny apadyr original från Anchormatic.
  12. En så länge har ingen epoxy gått åt. Med nya planen så är det på sin höjd det gamla hålet som ska plastad något. Men då blir det inte epoxy. Prototypen är nu demonterad och det blivande är på gång att monteras.
  13. En ny idé som troligen slår in. Kan va så att jag har ett nytt ankarspel monterat i år😂😂😂 Nu är jag fullt upp i mallande och mätande. Planen är att plyfan ska ersättas men typ durk/vårtplåt. Den lilla plyfabiten är mallning av ankarspelet.
  14. Såg nu precis när jag hittade en bild, jag kör 8-pin
×
×
  • Create New...