Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
trillium

Vinterförvaring av dynorna

Rekommendera Poster

Min båt vinterförvaras på land utomhus under en presenning - 20 meter från Öresund. God ventilation fungerar inte här, det är 100% relativ luftfuktighet 350 dagar om året - kondensation = dagg.

Jag stänger och tätat alla luckor och kör en avfuktare tills jag är nere i 65% (2 dagar) sedan får torrbollarna sköta resten. Kör avfuktaren sedan varannan / var tredje vecka om temperaturen är över 10 grader. Detta fungerar för mig. Bilden ovan från Mackey säger allt om fukten (toppen)!

Problemet med fukt i madrasser har jag, men har nu förstått att detta uppkommer när man ligger på dom och inte med en gång luftar dom efteråt. Fukten från mig på natten når glasfibern och kondenserar där. Så om madrasserna inte har avluftning underifrån inbyggt i båten måste dessa ställas upp efter man legat på dom. För säkerhets skull har jag alla dynor och madrasser stående i båtens torra kupé under vintern.

Kapellet tar jag av och förvarar torrt i garaget.

Motorrummet var tidigare mitt problem, även där försökte jag med god ventilation. Men såg att det varje förmiddag kondenserade på motorblocket och rann ner på sumpen som började rosta. Sista tre åren har jag nu tätat all ventilation här med och kör med avfuktare, men ingen torrboll. Är orolig för att salthalten ska öka korrosionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Motorrummet var tidigare mitt problem, även där försökte jag med god ventilation. Men såg att det varje förmiddag kondenserade på motorblocket och rann ner på sumpen som började rosta. Sista tre åren har jag nu tätat all ventilation här med och kör med avfuktare, men ingen torrboll. Är orolig för att salthalten ska öka korrosionen.

Det viktiga är att vara försiktig vid hanteringen av saltet så att det inte dammar i båten.

 

Salter (jonföreningar) är en av de mest stabila kemiska föreningarna. De har typiskt väldigt hög smältpunkt och kokpunkt. Kalciumklorid har smältpunkt 782°C och kokpunkt 1635°C.

 

Det är ingen risk att saltet avdunstar vid temperaturer vid jordens yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båtklubb Viggbyholms Båtklubb får vi inte ha igång elektriska apparater utan tillsyn. Så det blir till att lösa det på andra sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...