Jump to content
Saturday 10 April 2021
Stephan_D

Vem är väjningsskyldig?

Recommended Posts

1 timme sedan skrev Caribic410:

Såna tips å trix e såklart kul å anvädbart vid tävling men lite förvirrande att det är olika regler då.

Det är väl inte helt ovanligt med olika regler vid tävling jämfört med övrig tid.

 

Det är tex. inte tillåtet att sparka ner någon.

463019989_Screenshot_20200812-104504_SamsungInternet.jpg.da7357346d895143b6cb37bb577e9ac0.jpg

 

Det är inte heller tillåtet att köra hur fort som helst.

1660838401_Screenshot_20200812-105003_SamsungInternet.thumb.jpg.6bc875c6e3c20586b8124cf1530545b8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mackey:

Det är väl inte helt ovanligt med olika regler vid tävling jämfört med övrig tid.

 

Det är tex. inte tillåtet att sparka ner någon.

463019989_Screenshot_20200812-104504_SamsungInternet.jpg.da7357346d895143b6cb37bb577e9ac0.jpg

 

Det är inte heller tillåtet att köra hur fort som helst.

1660838401_Screenshot_20200812-105003_SamsungInternet.thumb.jpg.6bc875c6e3c20586b8124cf1530545b8.jpg

Du har en poäng där

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

Du har en poäng där

Tack!

 

Samtidigt förstår jag de som blandar ihop kappseglingsreglerna med de vanliga sjövägsreglerna. Det är ju - eller har i alla fall varit - mera allmänt att kappsegla än att tävla i motorsport eller sporten "sparka ihjäl varandra".

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-11 vid 15:50 skrev Mackey:

Även jag är nyfiken...

 

Regeln att babords halsar väjer för styrbords halsar har vad jag förstår ingen direkt funktion som jag kan komma på i en hast.

Tror att detta kommer av gammla fartyg då rorsman satt på barbordsida och rodret på styrbord.

 

Sitter man så och har vind in från styrbord så ser du inte så bra vad som händer bakom ryggen (barbord), sitter på ner sidan (krängning) och seglet skymmer sikten.

 

En båt med vinden in från barbord får då rorsman med bra sikt framåt (mot styrbord) från sittplatsen, sitter på upp sidan (krängning) och segelt skymmer ändå sikten. Men pga väjnings regeln så har denna båt även lättare att få bra möjlighet att få bra sikt på barbord sida.

 

Äldre båtar hadde svårt att segla mot vinden så dom har förtur (lovart väjer för lä).

 

Det mesta på sjön ang regler kommer från någon typ av lösning för ett praktiskt problem. Någon av båtarna måste väja och då är det smidigt att gå efter samma regler.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev LuminaL:

Sitter man så och har vind in från styrbord så ser du inte så bra vad som händer bakom ryggen (barbord)...

Barbord har man väl inte på en båt..?
Utom möjligtvis kryssningsfartyg.
Hur som helst, att sitta i baren när man är ansvarig för framförandet av en båt är inte OK.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Barbord har man väl inte på en båt..?
Utom möjligtvis kryssningsfartyg.
Hur som helst, att sitta i baren när man är ansvarig för framförandet av en båt är inte OK.

 

Haha, Det blev ju inte helt rätt Barbord ska vara Babord 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömt att ge min åsikt till trådens fråga.

 

Båt B ska väja, den är helt klart upphinnande då den måste ha passerat Akterlanternans lyssektor på båt A.

 

Akterlanternan ska ha en sektor på 135 grader. Så utan att ha gjort en kursändring så måste båt B ha varit i den sektor tidigare och ska då väja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-09 vid 23:18 skrev Kane:

Så om jag kör i 30 knop i kapp en båt som gör 10 knop, så är jag inte upphinnande längre i det ögonblick jag passerar vinkeln 22.5 grader akter om tvärs? Låter inte rimligt.

Nej det stämmer. Så det är bara prejja när du är jämsides så får du en ny båt på den andras försäkring 😉😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-12 vid 09:10 skrev Caribic410:

Motorbåtar ska ju väja för seglande båtar oavsett vindriktning, förrutom när segelbåten är upphinnande

Det är märkligt.

  Jag kom med min motorbåt i en farled väl placerad till höger och mötte  en segelbåt som länsade om man säger så.  Han låg uppskattningsvis 20meter till vänster om mig. 

Ca 20-30meter innan mötet lägger han om 80-90grader babord och går framför mig. Jag Var tvungen att slå back o vejja för att inte krocka eller möjligen mycket nära krock. 

Varför ska segelbåtar ha den förturen? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska han inte, den som inte är väjningsskyldig ska behålla kurs och fart

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev tugge:

Varför ska segelbåtar ha den förturen? 

Tveksamt om de har den förturen. Det finns ju andra regler också.

 

Tillägg: trewq hann före, men jag gav lite mera bakgrund.

 

När jag kryssar planerar jag slag så att jag inte ska störa andra båtar i onödan.

 

Regel 17 – Fartyg som skall hålla kurs och fart

a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, skall det andra hålla sin kurs och fart.

 

Man får givetvis gira för att följa farleden eller för att inte gå på grund.

 

Man får ändra fart om man tex. passerar en brygga och vill undvika att plöja upp stora svall.

 

Man får i princip göra sådant som kan anses vara gott sjömanskap.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-12 vid 09:10 skrev Caribic410:

Motorbåtar ska ju väja för seglande båtar oavsett vindriktning, förrutom när segelbåten är upphinnande

Men Caribic410 skrev ju som citatet 

Då är det ju endast när segelbåt är upphinnande. 

 

Jag är en av dom som inte orkar bry mig så brukar alltid ge segelbåtar förkörsrätt. 

Dock kan dom få onda ögat eller  en näve när det är uppenbart dåligt sjömanskap. 

Edited by tugge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ska väja för en segelbåt, men den du ska väja för får inte hitta på vad som helst.

Den ska som sagt behålla kurs och fart.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter en första sommar i skärgården, så är man som nybörjare rädd för båtar både ett antal hundra meter framför dig och lite färre metrar :D. Men så märker man att ja, alla jag mött iaf, har bättre sjövana än mig och väjer undan väl. Men då har man alltid överblick, och visar med egen kursändring (vid mötande då). Ganska intressant.

 

Däremot råkade jag i ett läge där jag tänkte att nu ska jag sluta att kryssa så jäkla nära bergsväggen på ön så slår av tidigare, hade inte kollat bakåt, vilket jag vet givetvis är ens skyldighet. Kom en segelbåt ett antal metrar bakom mig (inte tillräckligt många för att kännas helt frid och fröjd mao) när jag tvärgivade åt badbords... Jag hoppade över den traditionella segelbåtshälsningen och stirrade stint framför mig för att undvika skammen...

 

Enligt väjningsreglerna antar jag att jag visade på dåligt sjömanskap som inte undvek kollision till varje pris, men det är ju lite av en gråzon ibland. Hur nära man ska komma en bergsvägg innan man girar vid kryss är nog inte bestämt enligt regelboken...

 

PS Finns förresten en intressant artikel i en nättidning, där sjöpolisen nämner att ett vanligt fel är att folk väjer fast de har rätt till väg, vilket också skapar risker. Känner igen det som absolut nybörjare, att när man väjer för allt och alla, så ökar man ju faktiskt vara risken pga oklar kurshållning bland annat.

Edited by Marquesas

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Marquesas:

Kom en segelbåt ett antal metrar bakom mig

Jag kan tänka mig att det inte kom som en överraskning för segelbåten bakom dig att du snart behövde slå. Eftersom ni var på väg in i en bergvägg. Vad man kan göra i en sådan situation är, som du själv är inne på, att man vänder sig om och talar om att "nu slår jag". För att visa sina avsikter.

 

4 timmar sedan skrev Marquesas:

sjöpolisen nämner att ett vanligt fel är att folk väjer fast de har rätt till väg,

Just att i god tid visa sina avsikter är en viktig del på sjön och jag tror att det i många fall är därför de som inte är väjningsskyldiga väjer i situationer där de egentligen inte skall väja utan skall behålla kurs och fart. De som är väjningsskyldiga visar helt enkelt inte att de avser att väja/ge plats.

Att kunna väjningsreglerna är en av förutsättningarna för att få en trygg seglats i lugn och ro. Men många har tyvärr inte helt koll på hur väjningsreglerna faktiskt praktiseras. Det räcker inte att man väjer/ger plats i sista stund utan detta skall göras i god tid. Väntar man för länge kommer den andra båten att påbörja en manöver för att undvika en kollision. Det är dennes skyldighet

 

Jag anser att det egentligen inte är någon som "har rätt till väg" i båtssammanhang. Antingen är man väjningsskyldig eller så är man det inte. Man har fortfarande skyldigheter som lätt glöms bort om man anser sig ha rätt till väg. Man har tex fortfarande en skyldighet att ge väjningsskyldiga båtar möjlighet att väja osv osv...

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-17 vid 10:59 skrev Peter_K:

Barbord har man väl inte på en båt..?
- - -

Jo men självklart har man ett litet barbord att ställa fram i sittbrunn när man förtöjt efter dagens segling. Var ska man annars ställa drinkarna/ölglasen/vinglasen o tilltugget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag mötte jag en idi..,  en okunnig skeppare som seglade för styrbords halsar och jag för babords. Jag väjde i god tid som brukligt, men tror ni inte att idi.., öh skepparen på den mötande båten då lade om kursen till kollisionskurs. Vi möttes med mindre än tre meters avstånd mellan båtarna och idi.. , skepparens på den andra båten stirrade stint rakt fram och styrde som om han var en autopilot.

 

Regel 17 verkade inte finnas programmerad, eller så hade den förtvinat.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy