Jump to content
Sunday 29 November 2020

Marquesas

Medlemmar
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Marquesas

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Thomas Ryuant i Linked Out verkar sympatisk. Tvåa dock nu. Sponsrad av lokala företag från sin hemort i norra Frankrike var det väl. Tack för övrigt Per_62! Fick koll på starten precis innan tack vare din trådstart. Är själv på stabil 510 000: e plats. Gjorde en miss och åkte nära Portugisiska nordkusten för att "spara tid"... Ja, man lär så länge man lever! Nu har jag iaf bättre koll på Atlantvindarna när man väl beger sig mot Kap Verde på riktigt!
  2. Jag ska absolut kolla noggrannare i veckan om går och kolla med kåpan borta även med bensin i. Har tyvärr ingen möjlighet att ansluta extern tank, då inte har en Selva ventil för bränsletanken (behöver köpa isf). Men absolut, intressant! Så finns även återförsäljare med reparation, men att ta motorn dit är isf sista åtgärden, då inte har så stor lust att transportera motorn fram och tillbaka till verkstaden. Men kan däremot alltid bara ringa och fråga om eventuell ersättningsventil. Så tack, ska i alla fall kolla av läget som sagt först!
  3. Ja precis. Den används inte heller för den delen, då tankar direkt in i motorns bränsletank. Lossnat som sagt från vibrationerna så att droppar bensin.
  4. Tack! Tyvärr går inte, den bara snurrar löst. Så tror eventuellt får kolla när tanken är tömd isf efter säsongen.
  5. Som titeln lyder, så har bränsleventilen till den externa bränsletstanken lossnat litez så att den droppar (säkerligen av all vibration vid motorkörning). Har tänkt att superlim skulle kunna funka som lösning, då är metall mot plast? En Selva utombordare för segelbåten.
  6. Efter en första sommar i skärgården, så är man som nybörjare rädd för båtar både ett antal hundra meter framför dig och lite färre metrar :D. Men så märker man att ja, alla jag mött iaf, har bättre sjövana än mig och väjer undan väl. Men då har man alltid överblick, och visar med egen kursändring (vid mötande då). Ganska intressant. Däremot råkade jag i ett läge där jag tänkte att nu ska jag sluta att kryssa så jäkla nära bergsväggen på ön så slår av tidigare, hade inte kollat bakåt, vilket jag vet givetvis är ens skyldighet. Kom en segelbåt ett antal metrar bakom mig (inte tillräckligt många för att kännas helt frid och fröjd mao) när jag tvärgivade åt badbords... Jag hoppade över den traditionella segelbåtshälsningen och stirrade stint framför mig för att undvika skammen... Enligt väjningsreglerna antar jag att jag visade på dåligt sjömanskap som inte undvek kollision till varje pris, men det är ju lite av en gråzon ibland. Hur nära man ska komma en bergsvägg innan man girar vid kryss är nog inte bestämt enligt regelboken... PS Finns förresten en intressant artikel i en nättidning, där sjöpolisen nämner att ett vanligt fel är att folk väjer fast de har rätt till väg, vilket också skapar risker. Känner igen det som absolut nybörjare, att när man väjer för allt och alla, så ökar man ju faktiskt vara risken pga oklar kurshållning bland annat.
  7. Ok! Tack Spännande! Ska prova något av dessa ställen! Tusen tack för en sådan utförlig beskrivning, jag tänker att även framtida undrar har nytta av att kunna läsa svaren, så gör jag iaf Finns en mälarbok, men nu är man ju redan på resa. Ska försöka lägga mig vid svaj vid Fagerön imorgon. Alltid något nytt på vägen
  8. Tips på bra naturhamnar i närheten av Västerås? Lade först till vid underbara Dävensö, sedan Granskär. Nu på väg mot Västerås. Hittar bara Skurusundet och Fagerön, men den förra ser jag på kartan verkar bestå mest ut av vass, och den senare tycks ha segelbåtsdjup enbart i utkanten av bryggan, som säkert är upptaget. Kommer nog att ta mig direkt från t ex Bryggholmen till Västerås. Men finns det dock som sagt andra bra naturhamnar i Västeråsområdet, när väl beger sig därifrån igen?
  9. Ok, tack, super! Ja, marinwiki hittade jag snabbt en naturhamn norr om Färingsö, blir att testa! Undviker gärna att lägga till där saknas information, då inte är så gammal i seglingsgamet
  10. Ligger nu förtöjd vid Sigtuna gästhamn. Har alltid använt mig av Eniro/Hydrographica. Men dessa har inga kartor för naturhamnar vid Mälaren. Finns lite info på internet, men tänker många av dessa är för segelbåtar. Om man har en köl på 1.25 meter som t ex jag? Finns det någon bra guide för naturhamnar, eller är dessa "om du vet så vet du"-information? Just nu skulle jag vilja gå mot Enköping, men hittar ingen hamn/naturhamn däremellan, förutom Stäket, som ligger lite för nära Sigtuna dör jag redan ligger...
  11. Jo, tänkte på det. Många som säljer. Men frågan är om någon köper? Enligt en artikel som läste idag (gammal) att ingen vill köpa över 20 år gamla segelbåtar. Finns många för hundratusen/flera hundratusen. Men folk vill ha modernt, ståhöjd osv. Så undrar hur många som egentligen blir sålda till slut? (Av äldre än 90-tal).
  12. Denna borde väl vara ganska prisvärd? https://www.blocket.se/annons/alvsborg/trasig_segelbat/90206351 PS. Men vid närmare eftertanke så kostar det ju alltid en 100.000 att långfärdsutrusta en båt. VHF, Nödrakraketer, Fendrar, Vindroder, Segelkapell, Minst tre bra ankare... Samt står inget om årsmodellen på motorn, är det ens en inom eller utombordare?
  13. Ah, tack, super! Ja, det gör det enklare. Ja, just nu ser det inte så ljust ut, då använde cigguttaget först. Tyckte mig höra ett klick, men vem vet. Kan behöva byta ut en säkring, ifall nu inte autopiloten redan är rykt. Spännande var det ja...
  14. Nu är jag väldigt frågvis, men vad kallas de här två sakerna. Ena är säkringen tänker jag, dit plus går (röda)? Vad är syftet med det övre? Så länge jag åtminstone skulle veta namnen på dessa för att söka vidare information om hur man kan eventuellt koppla till själva autopiloten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy