Jump to content
Thursday 18 April 2024
Stephan_D

Vem är väjningsskyldig?

Recommended Posts

När jag gick på sjöbefälsskolan fick vi inte säja rätt till väg.

 

1 timme sedan skrev Stephan_D:

Efter att har följt diskussionen här så var jag övertygad om att båt B var väjningsskyldig i detta fall.

 

Men så hittar jag denna illustration som gör mig mer osäker igen, inte så enkelt detta:

 

 

LiSS.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om B seglat ikapp A och är på väg om i lä så måste ju B i ett tidigare läge helt klart vara upphinnande båt. Och som upphinnande båt visar man sin avsikt att väja i tid och gör det tydligt så att situationen som visats aldrig skulle uppstå!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Caribic410:

Hur långt avstånd e svallfritt?

Frågar du mig? Det är ju lite som att fråga hur långt ett snöre är, men att passera så långt bort så att det är absolut inte ger något svall alls är ju oftast mer eller mindre omöjligt. Känns mer som en fråga om hur mycket svall som är ok.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast nu lägger du ju upp kappseglingsregler.
Det är något annat. 
...vilket var orsaken till att det snurrade till det i min skalle, troligtvis. 

Aha, bilden visar kappseglingsregler!

 

Så kan det bli när man Googlar efter illustrationer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Aha, bilden visar kappseglingsregler!

 

Så kan det bli när man Googlar efter illustrationer...

Det står vilka regler det gäller i kanten 😉 

F67B40C5-36CD-4873-AD96-790A96D0FF17.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske är dags att gå tillbaks till ursprunget.

För ganska precis fem år sedan startade jag denna diskussion.

Där finns några bra länkar.

 

Sedan finns det en tråd för varje regel,

https://www.maringuiden.se/forum/tags/TFSF 2009:44/

 

Här diskuteras nästan alla regler, så läs och begrunda.

Kanske något fortfarande är oklart?

Då kan vi diskutera vidare i resp. tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det man ska komma ihåg är att väjningsreglerna kom till under en tid när det typiska segelfartyget såg ut så här:

image.png.c83afd385d8bf3984e5fb4037dddb5c2.png

image.png.5360e535d3a28027d37b5506278fefc6.png

De är inte det minsta anpassade efter moderna, snabbmanövrerade fritidsbåtar, utan helt och hållet anpassade till en tid med tröga, större skutor och där motorfartyg uteslutande drevs av ångmaskiner.

Därför är väjningsreglerna också väldigt konstiga ur ett modernt perspektiv. Tyvärr lär man inte revidera dem, eftersom organisationen bakom är en av de trögrörligaste i världen. Ett förslag i dag kanske blir verklighet när de som föds i dag går i pension.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev raol:

De är inte det minsta anpassade efter moderna, snabbmanövrerade fritidsbåtar, utan helt och hållet anpassade till en tid med tröga, större skutor och där motorfartyg uteslutande drevs av ångmaskiner.

Radikal som vanligt!

Du menar att vi ska ha olika väjningsregler beroende på fartygets storlek. 👎

  • Fritidsbåtar väjer på ett vis,
  • mindre handelfartyg på ett annat och
  • större handelfartyg på ett tredje vis.
  • Äldre fartyg väjer enligt de idag gällande reglerna.

Mellan dessa olika fartygstypers väjningsregler tillkommer en mängd olika samverkansregler som beskriver hur olika stora fartyg väjer för varandra.

 

Vore inte det att krångla till det?

 

Jag hoppas verkligen mänskligheten hinner dö ut innan detta genomförs.

Edited by Mackey
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mackey:

Radikal som vanligt!

Du menar att vi ska ha olika väjningsregler beroende på fartygets storlek. 👎

  • Fritidsbåtar väjer på ett vis,
  • mindre handelfartyg på ett annat och
  • större handelfartyg på ett tredje vis.
  • Äldre fartyg väjer enligt de idag gällande reglerna.

Mellan dessa olika fartygstypers väjningsregler tillkommer en mängd olika samverkansregler som beskriver hur olika stora fartyg väjer för varandra.

 

Vore inte det att krångla till det?

 

Jag hoppas verkligen mänskligheten hinner dö ut innan detta genomförs.

Jag bara konstaterar att väjningsreglerna är anpassade efter en verklighet som inte funnits på åtminstone 100 år.

Att segelfartyg är så väl behandlade i väjningsreglerna är en direkt konsekvens av att de, när reglerna kom till, var så oerhört långsamma att vända eller ändra kurs för. En stagvändning på en fullriggare kan ta flera minuter, medan det tar kanske tio sekunder för en fritidssegelbåt i dag. Hade reglerna skrivits i dag hade de sett extremt annorlunda ut.

Men jag vet inte var du fått det jag skrev till att man ska ha olika väjningsregler pga storlek. Inget jag skrev antyder nåt sånt.

Däremot borde nog särbehandlingen av segelfartyg i stort sett försvinna, och i stället ska samma väjningsregler gälla för alla fartyg, oavsett framdrivningssätt. Det ska alltså enbart vara inbördes kurser och riktningar som avgör vem som ska väja. Enkelt och tydligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev raol:

Men jag vet inte var du fått det jag skrev till att man ska ha olika väjningsregler pga storlek. Inget jag skrev antyder nåt sånt.

Jo det tycker jag absolut!

Du skriver om att reglerna inte är anpassade efter snabbmanövrerade fritidsbåtar, men det finns ju andra fartyg också. Sådana fartyg som tar 2 M att få stopp på och som absolut inte vänder på vare sig 10 sekunder eller 10 minuter.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

@raol, vilka regler är det du anser skall ändras och borde moderniseras, och varför..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peter_K:

@raol, vilka regler är det du anser skall ändras och borde moderniseras, och varför..?

Det kommer du troligen inte att få svar på, det viktiga tror jag är att ändra för att det är gammalt. 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

@raol, vilka regler är det du anser skall ändras och borde moderniseras, och varför..?

jag är också nyfiken på det.

 

Vi har väl en regel där inte segelfartyg särbehandlas redan,  det är ju upphinnande som nyss varit uppe på tapeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Pentax:

jag är också nyfiken på det.

 

Vi har väl en regel där inte segelfartyg särbehandlas redan,  det är ju upphinnande som nyss varit uppe på tapeten.

Även jag är nyfiken...

 

Regeln att babords halsar väjer för styrbords halsar har vad jag förstår ingen direkt funktion som jag kan komma på i en hast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var med om precis denna händelse (A vs B) förra sommaren. 

Vi kom lite snett från två håll skulle mellan samma öar. Vi var båten i Lä (Båt B). Båt A sket fullständigt i oss och körde, hade jag hållit min kurs och mitt rätt hade vi rammat varandra. Så Ja - det är få som har koll på hur man skall köra. 

Jag har en annan intressant händelse att delge panelen. Den kommer i en egan tråd så vi håller isär det lite. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev RikardE:

Jag var med om precis denna händelse (A vs B) förra sommaren. 

Vi kom lite snett från två håll skulle mellan samma öar. Vi var båten i Lä (Båt B). Båt A sket fullständigt i oss och körde, hade jag hållit min kurs och mitt rätt hade vi rammat varandra. Så Ja - det är få som har koll på hur man skall köra. 

Jag har en annan intressant händelse att delge panelen. Den kommer i en egan tråd så vi håller isär det lite. 

Om du var Båt B och kom ikapp Båt A så var det ju du som skulle väja!

Det måste ha varit någon annan situation som du varit med om än den som TS beskrivit.

 

Om Båt A ska vara väjningsskylldig måste något av detta ha ha "hänt":

  • Båt A har kommit ikapp Båt B.
  • Båt A har samma hastighet som Båt B.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Om du var Båt B och kom ikapp Båt A så var det ju du som skulle väja!

Det måste ha varit någon annan situation som du varit med om än den som TS beskrivit.

 

Om Båt A ska vara väjningsskylldig måste något av detta ha ha "hänt":

  • Båt A har kommit ikapp Båt B.
  • Båt A har samma hastighet som Båt B.

 

Vi kom i princip i samma fart. som ett Y kan man säga. Jag hade något Lägre fart - jag väjde akter om båt A. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Pentax:

Vid möte stäv mot stäv, kanske

Samtidigt kan man ju lösa det om samma båtar möts stäv mot stäv när de går för motor...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peter_K:

@raol, vilka regler är det du anser skall ändras och borde moderniseras, och varför..?

Vi kan börja med att helt jämställa motorbåtar och segelbåtar. Väjningsregler baserade enbart på inbördes positioner och kurser. Ingen otydlighet heller om en segelbåt motorseglar och då ska väja som motorbåt. Ta bort referenser till specifika vinklar angivna i gradtal, som ingen utan radar eller nån form av vinkelmätare kan bedöma. Det finns mer men jag nöjer mig med detta just nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Vi kan börja med att helt jämställa motorbåtar och segelbåtar.

Hur tror du de som kör motorbåt ska kunna hålla reda på vem som är i lä och vem som är i lovart och vem som har vinden in från styrbord resp. bakbord.

Det måste du ju förstå att det aldrig kommer att fungera. 😉

 

 

Edited by Mackey
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Ta bort referenser till specifika vinklar angivna i gradtal, som ingen utan radar eller nån form av vinkelmätare kan bedöma.

Det finns endast en regel som refererar till grader och det är Regel 13 - Upphinnande.

Hur tycker du gränsen mellan upphinnande och skärande kurs ska definieras, eller ska regel 13 tas bort tycker du?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev raol:

Jag bara konstaterar att väjningsreglerna är anpassade efter en verklighet som inte funnits på åtminstone 100 år.

Att segelfartyg är så väl behandlade i väjningsreglerna är en direkt konsekvens av att de, när reglerna kom till, var så oerhört långsamma att vända eller ändra kurs för. En stagvändning på en fullriggare kan ta flera minuter, medan det tar kanske tio sekunder för en fritidssegelbåt i dag. Hade reglerna skrivits i dag hade de sett extremt annorlunda ut.

Men jag vet inte var du fått det jag skrev till att man ska ha olika väjningsregler pga storlek. Inget jag skrev antyder nåt sånt.

Däremot borde nog särbehandlingen av segelfartyg i stort sett försvinna, och i stället ska samma väjningsregler gälla för alla fartyg, oavsett framdrivningssätt. Det ska alltså enbart vara inbördes kurser och riktningar som avgör vem som ska väja. Enkelt och tydligt.

Har lite svårt att förstå vad som är problemet med dagens väjningsregler? Antingen lär man sig de och kombinerar det med lite sunt förnuft (t ex om det verkar tveksamt om den man möter här koll på regler så väjer man själv, tydligt och i god tid så att den andra förstår ens avsikt). Eller så lär man sig inte reglerna men är medveten om att man inte kan de och då ser till att ha god koll på omgivningen och igen med lite sunt förnuft ser till att hålla sig ur vägen för andra båtar, och igen göra det tydligt och i god tid för att visa sina avsikter. Och håller till höger vid möten och i förleder.  Svårare än så behöver det inte vara!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Frågar du mig? Det är ju lite som att fråga hur långt ett snöre är, men att passera så långt bort så att det är absolut inte ger något svall alls är ju oftast mer eller mindre omöjligt. Känns mer som en fråga om hur mycket svall som är ok.

Jag har inte fått känslan av att svall direkt avtar med avstånd. Däremot dom som kör max å planar, brukar inte ge särskilt mycket. Dom värsta är ju dom som kör fort å minskar till precis under planingsfart. Herrejisses vilka vågor det kan bli. Sopade ett stort hack i fören av ankare som va påväg upp när kustbevakningsbåt gjorde precis så. Det var innan jag hade fjärrkontroll, så jag stod vid fören å tog upp. Väldigt nära att jag hamnade i spat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-10 vid 07:38 skrev Peter_K:

Att ”luffa” är om det är kappsegling och båt B höjdar för att tvinga båt A att gå så högt i vind att det är ofördelaktigt för båt A. Dvs, båt A kan inte luffa här, och sjövägsreglerna tillåter inte luffning. 
Tror du menar ”ändra kurs mot vinden”. 

Ofan, gäller det för upphunnen båt att väja när det är tävling?

Trodde båten som höll på att bli upphunnen kunde styra upp dikt i vind så båten bakom tvingades falla av. Där ser man.

Såna tips å trix e såklart kul å anvädbart vid tävling men lite förvirrande att det är olika regler då.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Caribic410:

Ofan, gäller det för upphunnen båt att väja när det är tävling?

Trodde båten som höll på att bli upphunnen kunde styra upp dikt i vind så båten bakom tvingades falla av. Där ser man.

Såna tips å trix e såklart kul å anvädbart vid tävling men lite förvirrande att det är olika regler då.

 

Fast generellt tycker jag att den som har lättast att välja å vraka bland seglingsriktning väjer å lämnar plats för dom som vill/behöver "samla höjd"

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Mackey:

Hur tror du de som kör motorbåt ska kunna hålla reda på vem som är i lä och vem som är i lovart och vem som har vinden in från styrbord resp. bakbord.

Det måste du ju förstå att det aldrig kommer att fungera. 😉

Ja,det verkar ju jättekomplicerat.🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ja,det verkar ju jättekomplicerat.🤪

Motorbåtar ska ju väja för seglande båtar oavsett vindriktning, förrutom när segelbåten är upphinnande

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Ofan, gäller det för upphunnen båt att väja när det är tävling?

Trodde båten som höll på att bli upphunnen kunde styra upp dikt i vind så båten bakom tvingades falla av. Där ser man.

Såna tips å trix e såklart kul å anvädbart vid tävling men lite förvirrande att det är olika regler då.

Du får läsa på KSR om du vill veta hur det funkar exakt, men när man tävlar så slutar en upphinnande båt att vara en upphinnande båt, och blir en båt som seglar bredvid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...