pellerin 1 Postad 15 November Detta är returledningen till en av mina dieseltankar. Kan jag skruva bort den utan att det ramlar ner grejer i tanken? Jag vill öppna för att kunna inspektera och även få ner en grövre slang att tömma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 300 Postad 15 November (redigerade) Bara slangklämman, inte muttern, för då ramlar gängat rör med mothåll ned. Gissningsvis så har du en täckt större öppning på annat ställe. Redigerad 15 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 116 Postad 15 November 3 timmar sedan skrev pellerin: Detta är returledningen till en av mina dieseltankar. Kan jag skruva bort den utan att det ramlar ner grejer i tanken? Jag vill öppna för att kunna inspektera och även få ner en grövre slang att tömma med. - - - Det är enklare att lossa anslutningen för tankmätaren (se bild) för att få ett större inspektionshål ner i tanken. Även här får du se upp så inget trillar ner. Lossa skruvarna lite i taget, fästplattan inne i tanken brukar hänga kvar i en skruv som är längre än övriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 300 Postad 15 November (redigerade) Fästplattan går då att svänga undan. Alltid vid jobb på bränsletankar gör man båten spänningslös. Även om risken för nån olycka med just diesel är liten. Redigerad 15 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 501 Postad 16 November Om du finner att du behöver tvätta tanken blir det lättare om du installera en eller två inspektionsluckor. Spånen från borrningen får man bort enkelt med hjälp av en vattendamsugare. Algerna däremot är lite knöligare att få bort. https://kf-maritim.se/produkt/rostfri-inspektionslucka-manlucka-100-30mm/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 16 November 2025-11-15 vid 14:43 skrev Lintott: Det är enklare att lossa anslutningen för tankmätaren (se bild) för att få ett större inspektionshål ner i tanken. Även här får du se upp så inget trillar ner. Lossa skruvarna lite i taget, fästplattan inne i tanken brukar hänga kvar i en skruv som är längre än övriga. Det är iallmänhet en hästskoformad bricka, eller mothåll med gängade hål på insidan, och som @Lintott skriver är det en (eller två) skruvar som är längre än de andra som man då inte skall skuva ut helt, för då ramlar ”hästskon” ned i tanken, och den är utförd i rostfritt stål, inte magnetiskt och då svår att fiska upp. Det är ju bara det att man aldrig vet vilken av skruvarna som är den långa, ibland finns det en markering på bränslegivarens fläns, men det är ju inte säkert att installtören skruvat i den långa skuven i just det hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 844 Postad 16 November 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det är ju bara det att man aldrig vet vilken av skruvarna som är den långa, ibland finns det en markering på bränslegivarens fläns, men det är ju inte säkert att installtören skruvat i den långa skuven i just det hålet. Bra varning! Det går ju att skruva ur en skruv itaget och sätta tillbaks den till man hittat den långa. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 17 November 10 timmar sedan skrev Mackey: Bra varning! Det går ju att skruva ur en skruv itaget och sätta tillbaks den till man hittat den långa. Ja, sedan kan man lyfta upp givaren med skruven och ”hästskon” och vika/vrida ur den ur hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 116 Postad 17 November Nu har det skrivits mycket om fästringen/hästskon som sitter inne i tanken. Så här ser den ut så kan det bli enklare för TS att förstå hur han ska lossa givaren och pillra ut fästringen: Just den här fästsatsen verkar ha alla skruvar lika långa. När jag skruvade loss en givare (VDO med flottör) så fanns den en längre skruv som hästskon hängde kvar i. Om TS givare sitter med lika långa skruvar så byt en av skruvarna till en längre och använd den vid genomgången i hästskon när du skruvar dit givaren igen. Å märk ut på något sätt så du slipper leta vilken skruv som är den långa nästa gång du ska in i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 1 Postad lördag kl 16:43 Jag har övervägt att ta bort tankmätarna men båda sitter så illa till så att jag måste riva inredning för att komma åt att dra ut den. Märkligt konstruktion men så är det ju ofta i båtar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 427 Postad lördag kl 16:51 Ser ut som den på första bilden sitter lättåtkomlig. 1/4" spärrhandtag med bits så kommer du väl åt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser