Gå till innehåll
måndag 24 november 2025
pellerin

Tankanslutning

Rekommendera Poster

Detta är returledningen till en av mina dieseltankar. Kan jag skruva bort den utan att det ramlar ner grejer i tanken?

Jag vill öppna för att kunna inspektera och även få ner en grövre slang att tömma med. 

IMG_0991.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara slangklämman, inte muttern, för då ramlar gängat rör med mothåll ned.

Gissningsvis så har du en täckt större öppning på annat ställe.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev pellerin:

Detta är returledningen till en av mina dieseltankar. Kan jag skruva bort den utan att det ramlar ner grejer i tanken?

Jag vill öppna för att kunna inspektera och även få ner en grövre slang att tömma med. 

- - -

Det är enklare att lossa anslutningen för tankmätaren (se bild) för att få ett större inspektionshål ner i tanken. Även här får du se upp så inget trillar ner. Lossa skruvarna lite i taget, fästplattan inne i tanken brukar hänga kvar i en skruv som är längre än övriga.

bild.png.2fca470aee2475bac49db457975f9de9.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fästplattan går då att svänga undan.

Alltid vid jobb på bränsletankar gör man båten spänningslös. Även om risken för nån olycka med just diesel är liten.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-15 vid 14:43 skrev Lintott:

Det är enklare att lossa anslutningen för tankmätaren (se bild) för att få ett större inspektionshål ner i tanken. Även här får du se upp så inget trillar ner. Lossa skruvarna lite i taget, fästplattan inne i tanken brukar hänga kvar i en skruv som är längre än övriga.

bild.png.2fca470aee2475bac49db457975f9de9.png

Det är iallmänhet en hästskoformad bricka, eller mothåll med gängade hål på insidan, och som @Lintott skriver är det en (eller två) skruvar som är längre än de andra som man då inte skall skuva ut helt, för då ramlar ”hästskon” ned i tanken, och den är utförd i rostfritt stål, inte magnetiskt och då svår att fiska upp. Det är ju bara det att man aldrig vet vilken av skruvarna som är den långa, ibland finns det en markering på bränslegivarens fläns, men det är ju inte säkert att installtören skruvat i den långa skuven i just det hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju bara det att man aldrig vet vilken av skruvarna som är den långa, ibland finns det en markering på bränslegivarens fläns, men det är ju inte säkert att installtören skruvat i den långa skuven i just det hålet.

Bra varning!

Det går ju att skruva ur en skruv itaget och sätta tillbaks den till man hittat den långa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mackey:

Bra varning!

Det går ju att skruva ur en skruv itaget och sätta tillbaks den till man hittat den långa.

Ja, sedan kan man lyfta upp givaren med skruven och ”hästskon” och vika/vrida ur den ur hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det skrivits mycket om fästringen/hästskon som sitter inne i tanken. Så här ser den ut så kan det bli enklare för TS att förstå hur han ska lossa givaren och pillra ut fästringen:

629c4a8d9ce4e61ee4709b13af3a6178.jpg.aafe59a98cad614f40291ff35dd0d288.jpg

Just den här fästsatsen verkar ha alla skruvar lika långa. När jag skruvade loss en givare (VDO med flottör) så fanns den en längre skruv som hästskon hängde kvar i. Om TS givare sitter med lika långa skruvar så byt en av skruvarna till en längre och använd den vid genomgången i hästskon när du skruvar dit givaren igen. Å märk ut på något sätt så du slipper leta vilken skruv som är den långa nästa gång du ska in i tanken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har övervägt att ta bort tankmätarna men båda sitter så illa till så att jag måste riva inredning för att komma åt att dra ut den. Märkligt konstruktion men så är det ju ofta i båtar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som den på första bilden sitter lättåtkomlig.

1/4" spärrhandtag med bits så kommer du väl åt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...