Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Havsfiskaren

Bränslekostnad

Recommended Posts

22 timmar sedan skrev Olleman82:

En sådan stor förändring av förutsättningarna lär ju påverka motorbåtspriserna enormt. Inte kul att sitta med "svarte petter" då...

 

Nej, det har jag också funderat på. Har själv lagt några hundra tusen på en ny bensinbåt till våren. Tanken är att inte sälja den på bra många år, men en vacker dag när man vill byta igen så är det ju tråkigt om båten är värd noll och nada för att bensinpriserna är så höga. Slår man ut den värdeminskningen på körda distans så blir det ju ganska mycket...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Nej, det har jag också funderat på. Har själv lagt några hundra tusen på en ny bensinbåt till våren. Tanken är att inte sälja den på bra många år, men en vacker dag när man vill byta igen så är det ju tråkigt om båten är värd noll och nada för att bensinpriserna är så höga. Slår man ut den värdeminskningen på körda distans så blir det ju ganska mycket...

Som med boende. Ska du byta till större kan det bli lösamt att förlora på försäljningen eftersom du förmodligen  "tjänar" mer på den du köper och vid byte från större till mindre är det motsatt.

Sen ska väl drivnedelspriserna upp flera hundra procent om det generellt ska bli nån större del av totalen.

Annars kan man ju alltid tanka för samma summa som förr, så kostar det ju lika.. 😅😅

Eller som jag som förbrukar 90% av drivmedlet till värmaren.. försöka njuta extra av värmen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

Som med boende. Ska du byta till större kan det bli lösamt att förlora på försäljningen eftersom du förmodligen  "tjänar" mer på den du köper och vid byte från större till mindre är det motsatt.

Sen ska väl drivnedelspriserna upp flera hundra procent om det generellt ska bli nån större del av totalen.

Annars kan man ju alltid tanka för samma summa som förr, så kostar det ju lika.. 😅😅

Eller som jag som förbrukar 90% av drivmedlet till värmaren.. försöka njuta extra av värmen. 

Beroende på båttyp, ålder och användande kan allt bränslekostnaden bli en skapligt stor del. Bränslekostnaden på förra båten var den högsta enskilda kostnaden förutom värdeminskningen. Kostar bensinen det dubbla för den typen av båt och användande borde det verkligen sätta sitt avtryck i priserna för båtarna men vem vet, beteendet kanske snarare förändras. Att bo på båten kostar ju inte extra och kombineras det med kortare turer kanske värdet i större mån består.

 

Att segla har min fru lagt veto på men för min del hade jag varit mycket intresserad av en större bobåt med deplacerande skrov och elmotor men än sålänge finns det inte mycket till vettiga alternativ. Vad gäller motorbåtar ska det ju bara gå fortare och fortare, en trend som inte direkt gagnar elektrifieringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Annars kan man ju alltid tanka för samma summa som förr, så kostar det ju lika..

Eller som hon som inte brydde sig om höjningarna av bensinpriset. Det gjorde inget, hon tankad ändå bara för 100kr.

--

Vill man måla fan på väggen så är det ju så att man precis närsomhelst kan radikalt höja drivmedelspriserna för att få ner förbrukningen av fossila bränslen. De som skulle kunna driva den frågan saknar oftast verklighetsförankring. Andra partier tycker ännu så länge att ska man göra något vettigt åt klimatet så ska man börja med att sätta in åtgärderna där de gör mest nytta dvs hos dem som släpper ut mest.

 

3 timmar sedan skrev Olleman82:

Att segla har min fru lagt veto på men för min del hade jag varit mycket intresserad av en större bobåt med deplacerande skrov

Ta med henne ombord på tex en Nauticat 38, de brukar de mjukna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Di's prognos är att bensinpriset stiger och kommer nå 20kr/l om 5 år.
Prognoser kan man dock inte alltid lita på. Vi får väl se hur det blir 2025 samt därefter.
 

Jämför man nuvarande bensinpriser ligger Sverige på en hedrande 17:e-plats (16.04kr/l) samt Hong Kong har högsta priset (21.92kr/l) . Ska man hitta billig bensin så åk till Venezuela (0,01kr/l).

 

Kommer alla gå över till segel eller batteridrift i framtiden?

 

 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Ta med henne ombord på tex en Nauticat 38, de brukar de mjukna.

Snygg modell av motorseglare, bra planlösning, något som jag skulle vilja ha om ett par år.

Dock TOK för mycket trä inne i båten. http://www.batagent.se/3767

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Dock TOK för mycket trä inne i båten.

Det är lätt, bara att rolla vitt.

Mer jobb utvändigt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-19 vid 17:13 skrev Mackey:

Det där är en rätt tråkig jämförelse att göra, segelkostnad mot bränslekostnad menar jag. Du klarar dig troligen på cirka 7:- kr/M med motor.

Ingår det motorbyte var 30:e år eller så i den pengen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev per_62:

Jämför man nuvarande bensinpriser ligger Sverige på en hedrande 17:e-plats (16.04kr/l) samt Hong Kong har högsta priset (21.92kr/l) . Ska man hitta billig bensin så åk till Venezuela (0,01kr/l).

Verkar skumt, inköpspriset för råolja  ligger över 3,50 kr/l på världsmarknaden. Då borde Preem och dom andra oljebolagen skynda dit och köpa upp bensinen. Eller så slår vi forummedlemmar oss samman, hyr en tankbåt och tar en tur till Venezuela och blir stenrika  😍

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

99.9% av våra fritidsbåtars motorer drivs av antingen bensin eller diesel. Om man skulle chockhöja skatten på bränslet så dör skärgården fullständigt. Det är redan illa med avfolkningen i Stockholms skärgård. Detta vet våra politiker om :huh:. Vidare så är det inte fritidsbåtarna som smutsar ner i någon större omfattning. De är så få till antalet och används så lite så frågan om miljön mest är av akademiskt intresse i jämförelse. Är det värt att offra vår skärgård för detta?

 

Med bilar är det annorlunda. Vi använder dom som praktiskt transportmedel, det finns kollektiva alternativ och dessutom är eldrift idag fullt möjligt (om än dyrt i inköp). Båtar? Säg den i Sverige som har lust att skrota sin dyra ögonsten och investera i en ny skuta. Det kommer kosta miljontals kronor i inköp. När den ekonomiska biten är avklarad återstår det praktiska med laddning.

 

Sedan frågan kring återvinnandet av alla båtar som måste upp på landbacken. Här har jag förutsatt att merparten av dagens båtar är för tunga för eldrift. Åtminstone om man vill bibehålla dagens prestanda från installerade förbränningsmotorer, givet den batterikapacitet som finns idag. Och ÄR eldrift ens framtiden?

 

Jag målar förstås upp ett ganska extremt scenario men oavsett så tror jag det dröjer länge innan man sitter med "svarte petter", även om frågan och oron naturligtvis är befogad. Jag tänker själv på det emellanåt och undrar om man skall sälja, men det faller alltid tillbaka på här och nu. Båten och vår svenska skärgård är till för att användas och njutas av. Tänker köra den livstilen ända in i kaklet.

 

Även om nu regeringen chockhöjer skatten - säg det dubbla. Vore det helt otänkbart att subventionera en slags marindiesel? Dvs behåll nuvarande skatt på sjön och inför höjningen för transporter på land.

 

Och för all del... fortsätt utveckla HVO100 och prispressa den processen. Då har man sitt på det torra (eller blöta). I vart fall med en dieselspis i aktern.

Edited by MinbusNimbus

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Om man skulle chockhöja skatten på bränslet så dör skärgården fullständigt.

Naturligtvis inte. Det man vet är att folk kommer att åka lite kortare sträckor och framförallt, långsammare.

Avfolkningen av Stockholms skärgård är inget stor problem och framförallt, inget riksintresse. Det blir inte fle som bor där bara för att en massa båtar passerar. Skulle det bli fler långsamtgående båtar så skulle behovet av närservice i skärgården vilket snarare skulle skapa arbetstillfällen.

 

1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

det finns kollektiva alternativ

I storstäderna, ja men alldeles för dåligt i mindre kommuner och nästan omöjligt i glesbyggd.

I storstäder får man ner bilanvänandet genom att dyra väggtullar. Där är också elbilar ett realistigt alternativ. Om vi nu har tillräcklig kapacitet i våra elnät och kan leva med mera kärnkraft.

 

Tyvärr är det nog så att en ökad bränsleskatt kan innebära stora fördelar för samhället i stort. Dessutom kommer det att påskynda alternativa bränslen, kollektivt båtägande mm.

Eller rent av börja segla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev bhemac:

I storstäder får man ner bilanvänandet genom att dyra väggtullar.

Från en artikel inför senaste höjningen av trängselskatten i Sthlm.

 

image.png.f1c1e484f789b25a5cf9a33f89faeee9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Naturligtvis inte. Det man vet är att folk kommer att åka lite kortare sträckor och framförallt, långsammare.

Avfolkningen av Stockholms skärgård är inget stor problem och framförallt, inget riksintresse. Det blir inte fle som bor där bara för att en massa båtar passerar. Skulle det bli fler långsamtgående båtar så skulle behovet av närservice i skärgården vilket snarare skulle skapa arbetstillfällen.

Fler båtar och hög omsättning = levande skärgård. Stockholms skärgård skiljer ju sig från Bohuslän i den meningen att många Stockholmare måste ta sig långa sträckor kors och tvärs för att nå de olika guldkornen, gästhamnarna eller vart man nu vill åka. Det är inte som Bohuslän med en farled likt en motorväg med massor av mysiga stopp på vägen. Och de som är ute och campar i veckor som förr är tyvärr inte så många längre.

 

Sedan så har ju båtägandet ändrats rent generellt enligt "snabbt ut - snabbt in" när vattnet glittrar och allt "är som det skall vara". Men det är en annan diskussion.

 

Jag kanske överdriver med att skärgården kommer dö fullständigt, men det hjälper knappast en redan drabbad befolkning.

 

2 timmar sedan skrev bhemac:

 

I storstäderna, ja men alldeles för dåligt i mindre kommuner och nästan omöjligt i glesbyggd.

I storstäder får man ner bilanvänandet genom att dyra väggtullar. Där är också elbilar ett realistigt alternativ. Om vi nu har tillräcklig kapacitet i våra elnät och kan leva med mera kärnkraft.

 

Tyvärr är det nog så att en ökad bränsleskatt kan innebära stora fördelar för samhället i stort. Dessutom kommer det att påskynda alternativa bränslen, kollektivt båtägande mm.

Eller rent av börja segla.

 

Jag är för en ökad bränsleskatt där det finns ett syfte. Dvs att ändra bilåkandet för en bättre miljö. Först och främst globalt men även lokalt i våra städer för en bättre luft för de som vistas och bor där. Men till sjöss? Visst finns det ett behov men inte i närheten av hotet från bilismen. Därav min tanke på särskild (oförändrad) skatt för marinbränsle.

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

47 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Därav min tanke på särskild (oförändrad) skatt för marinbränsle

Istället för att släpa dunkarna ifrån bilen till båten som man gör nu, blir det att bära dem ifrån båten till bilen.

Jojomän.

Edited by Jorgen01
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Jag är för en ökad bränsleskatt där det finns ett syfte.

Det är inte jag. Stat, kommun och landsting får in tillräckligt med skatt. I synnerhet om man jämför med andra länder. De måste lära sig använda det de har precis som vilket sunt företag som helst.

Vill man använda skatt som styrmedel så ska den antingen återföras, tex kan en båtskatt användas till bättre sjömätningar.

Miljöproblemen kan vi bara lösa globalt, istället för att försöka sänka våra redan låga CO2 nivåer är det effektivare och bättre att hjälpa till i tex Polen. Det skulle ge både oss och dem, miljövinster. Något som de flesta vanliga människor förstår. Dock inte de sk miljömedvetna, deras skygglappar är väldigt stora. De är fullt kapabla att tex införa bränsleskatter som på pappret kommer att snabbt ge stor effekt. Sen kan de ge bidrag till eldrift där vi laddar batterierna med europeisk skitig, kolkraft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att staten finansierar sin oansvariga politik med att beskatta oss fåtal som arbetar på alla sätt är inte rimligt. Att höja skatten på bränsle gör inte att klimatet blir bättre..  Bara flödet i stadskassan 

Om dom vill göra skillnad ska dom gå utanför  Sveriges gränser.  Att försöka rädda värdsklimatet i Sverige är Som att länsa en optimistjolle med en pump som  pumpar 1000liter i minuten. Ett himla pumpande men inget flöde.

 

 

Edited by tugge
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev tugge:

Att staten finansierar sin oansvariga politik med att beskatta oss fåtal som arbetar på alla sätt är inte rimligt. 

 

 

Hur många är ett fåtal?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Botved:

Hur många är ett fåtal?

Det vet inte jag. Men Om alla som kunde arbeta skulle göra det så kan jag garantera dig att skatterna skulle sänkas drastiskt. 

Vi är ett av dom länder i världen som har högst skattetryck. Och det finns nog få länder som betalar ut så mycket bidrag. Så mycket att det knappt lönar sig att arbeta. 

Prova åk till tex till Thailand kasta passet och gå och be om lite pengar.  Säg att du är flykting. 

Har du tur kastar dom dig i fängelse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min avsikt var inte att diskutera politik. Blev bara lite förvånad över ordvalet "fåtal". Jag har alltid känt att vi som jobbar utgör en väldigt stor grupp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

 

Istället för att släpa dunkarna ifrån bilen till båten som man gör nu, blir det att bära dem ifrån båten till bilen.

Jojomän.

Hehe   den som orkar det bryr jag mig inte om. Tvärtom 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Botved:

. Jag har alltid känt att vi som jobbar utgör en väldigt stor grupp. 

Den gruppen måste försörja fler och fler. Som inte jobbar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu börjar vi vara långt ifrån Trådskaparens fråga...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Kronvik:

Nu börjar vi vara långt ifrån Trådskaparens fråga...

Och?

Frågan är ju redan besvarad.

Då funkar det väl med någon utsvävning.

 

Edited by Jorgen01
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Föralldel. Det var bara en reflektion. Det har inget med trådskaparens fråga att göra. Bara ett konstaterande av faktum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy