Jump to content
Tuesday 31 March 2020

Kronvik

Medlemmar
  • Content Count

    470
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kronvik last won the day on July 5 2019

Kronvik had the most liked content!

Community Reputation

163 Expert

2 Followers

About Kronvik

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Website
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Location
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Recent Profile Visitors

1,221 profile views
  1. Glasfiberspackel fixar problemet Jag skulle nog bara sätta dit glasfiberspackel i några olika lager, det kan bli väldit varmt då det härdar. Eftersom lagningen är liten, skulle jag sätta en värmepistol att värma i minst en timme efter att det är spacklat, så att det härdar ordentligt. Sen lite slipning och målning. Använd aldrig bilspackel under vattenlinjen, det innehåller krita, och drar gärna i sig vatten. Glasfiberspackel som är grönt och liksom lite genomskinligt innehåller inte krita.
  2. Troligen alltför sent svar... Jag använde silpruf att kitta fönstren på vårt hus med, då jag renoverade det i början av nittiotalet. Resultatet är kanske litet mjukare än vanlig genomskinlig silikon, men övermålningsbart. Jag har aldrig bytt ut något av det silpruf som blev använt på fönstren, så det fungerade ju förträffligt. Dock har miljöregler och dylikt tvingat lim och tätningsmedels fabrikanterna att ändra på sina recept, så man kan inte var asäker på att det är samma kvalitet nu, över 25 år senare. Enligt båttillverkare här trakten, är Sikaflex inte samma som förr, det funkar och torkar/härdar som det skall , men runt en mässingsgenomföring smälter upp med tiden, tills det är en blöt gegga efter ett år, och då kommer båtens köpare och undrar varför det läcker. De använder Soudal Fix all nu, och det har jag använt till det mesta i flera år.
  3. Kul. Jag menade vartenda ord i alla fall Jag vet inte exakt hur hög masten är på en H35:a, men eftersom den körs 2 mil hem på trailer antar jag att det inte kan vara helt praktiskt att ha masten kvar på båten. Eventuellt kunde det vara lagligt om man är långt från närmaste flygfält... Jag har aldrig sett en segelbåt vinterförvarad med masten på, men så ser jag inte på segelbåtar med något större intresse heller. Måste nog fråga min bekant varför han envisades med att ta bort masten bara för att han skulle dra hem båten... Ja, har man masten på, gör likadant som jag, och har en pressenning på båten, så blir takåsen jättehögt uppe ju. Var det därför han tog ner masten, för att pressenningen var för liten, tro?
  4. Kronvik

    PULVERBETS

    Tack för receptet!
  5. Kronvik

    PULVERBETS

    Jag har använt Epifanes Klassisk Mahognybets. http://www.epifanes.se/portfolio-item/classic-mahogny-bets/ Jag tycker det blir en väldigt vacker färg på träet, både Mahogny och teak, som jag har om vartannat i min båt. Jag gjorde namnskyltar i Mahogny som sitter på sidorna på doghouse, och tyvärr har dessa bleknat riktigt mycket redan första sommaren. Nu efter tre somrar är de bleknade så att det troligen skulle motsvara mahogny utan bets. Skulle alltså inte utan vidare rekommendera till utebruk. Jag har också provat Biltemas Honduras Mahogny Bets. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/mahognybets-2000022673 Men då bara provat färgen/kulören. En aning ljusare än Epifanes, men skillnaden är inte stor. inte riktigt lika vacker färg som det föregående betset, men troligen ser man ingen skillnad i praktiken. Dock ingen erfarenhet av hur det funkar i längden. Bulverbets köps i (pappers-?) påsar, och blandas ner i en vätska. Jag har inte gjort det sen ungdomen, men jag har ett minne av att det blandades i vatten... Spelar ingen roll, bara man gör enligt instruktionerna
  6. Det var ju också ett sätt att se på saken. För våran del är anledningen till båtägandet inte att tävla, och inte egentligen heller till att transportera oss mellan olika kustorter. Skulle jag ha segelbåt, så skulle jag utöva min båthobby på samma sätt som nu, det vill säga (ofta) långsamt transporterande mig från punkt A till punkt B, där A och B är bryggor eller öar. Att dessutom kunna anjuta av en sexcylindrig motors härliga gång, och till fullo kunna avnjuta en vindstilla dag, gör ju tillvaron så mycket bättre. Det är resan som är målet, och ifall jag inte längre kan få bränsle till min båt under min livstid, så kanske jag byter till segelbåt. Mer sannolikt är att jag sätter mig i en gungstol och drömmer mig tillbaka till det vackra ljudet av kylvattensloshande avgasljud från en gammal Volvodiesel. Vi är olika, det är bara att acceptera. Förresten om service för en segelbåt versus en motorbåt: En motorbåt behöver knappast mera service än en segelbåt. I segelbåtens motor skall det också byta olja och filter, Kanske i backslaget också. Precis som i en motorbåt. Jag var och mastade av en 35' segelbåt i höstas. Det är ett arbete det också, som upptar betydligt flera manarbetstimmar än jag sätter på motorservice, så ur arbetsmängdsbesparingssynvinkel ser jag inte segelbåten som en hit.
  7. Våran båt fyller 41 i år. under de tre år vi har haft båten har vi bara haft ett litet fel, och det var då växelvajern lossnade och hakade ur. Eget fel i det fallet, jag hade skruvat fast vajern alldeles själv ett drygt år tidigare. Första sommaren lyckades jag inte få värmaren att fungera, det kanske också räknas som fel. Vi tog iland där vi kunde ha i landström, och körde med elvärme några nätter. En ny Wallas löste det problemet. Min inställning är att jag är litet överraskad om allt funkar hela sommaren, och man tar problemen då de kommer. Genom att hålla koll på grejerna, och serva så gott man kan, slipper man mycket problem. Ha med rejält med filter, impeller, delar och verktyg. Det är sällan man behöver det man har med :)
  8. Jag har också samma erfarenhet. Spraylim av kontaktlimtyp funkar att hålla ihop tyg och något slag av fyllning så som skumplast, tills man syr ihop det, men det är absolut inte jämförbart med kontaktlim av typ Bostic. Jag har också provat vattenburet kontaktlim och blev inte riktigt nöjd, men det är länge sen,kanske ett tjugotal år sen, så produkterna kan ha blivit bättre på den fronten. Spraylimmet använde jag för ett par år sen, så den erfarenheten är nog rätt aktuell än idag.
  9. Föralldel. Det var bara en reflektion. Det har inget med trådskaparens fråga att göra. Bara ett konstaterande av faktum.
  10. Nu börjar vi vara långt ifrån Trådskaparens fråga...
  11. Det var det värsta. Då jag gick yrkesutbildning till bilmekaniker på åttiotalet lärde jag mig detta, och har smakat på kylarvätska säkert hundratals gånger. Enligt uppgifter jag hittat är en dödlig dos etylenglykol för en 75 kg person kring 1 dl. Kylarvätska späds normalt till 50%, och innehåller annat än etylenglykol, så dosen är över 2 dl. Om man tar en liten droppe på tungan, och genast spottar ut den ( och det är sött, inte gott, så man vill nog spotta ut det), så tror jag inte det är hälsovådligt. MEN! GÖR INTE SOM JAG GÖR, GÖR SOM JAG SÄGER! SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!
  12. Absolut! Som då man kokar kaffe, eller läser en bok. Eller dricker kaffe OCH läser en bok. I båten. Lycka.
  13. En gamma tumregel är att om det smakar rejält sött, så håller det över vintern (om man inte startar motorn). 50% glykolblandning brukar hålla -36 men också en mycket mindre mängd glykol gör att motorn inte kan frysa sönder. Glykolen gör att kylarvätskan, då den fryser, blir till issörja, och den kan inte spränga ett motorblock. Är man osäker på i vilket skick kylarvätskan är, eller om den är många år gammal, kan det ju vara orsak att byta den i alla fall. Det skall nämnas att jag inte har smakat på annat än grön glykol. Sött och gott, men inte vidare hälsosamt
  14. Då jag köpte min båt och bytte oljan i backslaget första gången så var den alldeles svart, och uppenbarligen inte bytt på många år. Jag vet inte vad det beror på, men jag kan tänka mig att det är som Kossor säger, att det är hårt tryck i kuggkontakter, och konor som skavs på material som missfärgar oljan. Jag har backslaget ovenför vattenytan ( i kölsvinet), och med min användning anser jag att det är ok att byta olja varannan säsong. I drevet på förra båten bytte jag olja varje höst, liksom i växelhuset på utombordaren.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy