Jump to content
Saturday 20 July 2019

Kronvik

Medlemmar
  • Content Count

    430
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kronvik last won the day on July 5

Kronvik had the most liked content!

Community Reputation

140 Expert

1 Follower

About Kronvik

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Website
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Location
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Recent Profile Visitors

835 profile views
  1. Det är ju alltså inte min båt, så jag kunde ju inte med säkerhet säga att bränslefiltret var bytt. Dock visade det sig att bränslefiltret är bytt, så där är felet åtminstone inte.
  2. Det är möjligt, men inte troligt. Sannolikt blir det bara svart rök som hänger efter båten. Finns det något som hindrar att du använder kompressor då du skall accellerera? Det är väl bara om du vill köra på ett varvtal där kompressorerna normalt går, som du vill koppla ur dem, eller? Det går väl bara att knäppa om knapparna till kompressorläge om du behöver mera fart, skulle jag tycka. Skulle tro att det alla gånger är en bättre väg att gå, än att skruva upp bränslet.
  3. Då jag skruvar ner tomgången så låg som jag vill ha den, så skakar motorn så att allt löst i båten skallrar. Man får inte alltid det man vill Och, ja, tre knop är litet väl fort då man skall manövrera och lägga till.
  4. Under gasreglaget rör ju växelreglaget sig, om man ser noga, så det funkar ju åtminståne så långt. Kolla att växelvajern verkligen rör på växlereglaget på backslaget till fulla utslag. Lägg i växeln på växelspaken/gasen vid förarplatsen, koppla ur den tapp som brukar finnas iändan på vajern och kopplar ihop den med växelreglaget, och kolla om du kan föra reglaget längre än vajern fört den. Kan du inte föra reglaget längre, så kan det nog vara dags att kontakta en lokal mekaniker, som kan kolla upp allt och ge dig domen
  5. Volvo Penta tamd 41/Aqad41 Var ofta på cirka200 hästkrafter, en Kad 42 börjar väl vid 230 hästkrafter. För att få upp effekten sätter Volvo en större turbo. En större turbo behöver ett högre avgasflöde för att komma igång och ge effekt. Det större avgasflödet kommer av högre varvtal och i viss mån mer bränsle (=ökad avgasvolym). Mer bränsle utan turbotryck get svart rök. För att kompensera detta utrustar man motorn med en kompressor, som ger ökad effekt på de lägre varvtal där turbon inte ännu börjat fungera. Kopplar man ur kompressorn och båten är tillräckligt tung, så kan det ju bli så att motorn aldrig kommer upp i de varvtal som behövs för att turbon skall börja ge tryck, vilket behövs för att det skall gå att förbränna mer bränsle, som ger den effekt som behövs för att motorn skall orka öka sitt varvtal. Kompressorn ger en förbättrad accelleration, gör att det inte bildas svart rök då turbotrycket skulle vara lågt och ger möjlighet till högre effektuttag i och med att turbon kan göras större. Då turbon är större gör den ett mindre motstånd i avgaslimpan, flödar bättre, och ger möjlighet att förbränna mer bränsle, vilket ger mer effekt... Allt har ett samband.
  6. Jag skrev att förgasaren var en Rochester, hade inte en tanke på att det kunde missuppfattas. Ja, den är bytt till en likadan. Var fick du det? Det menar jag givetvis inte, det stod inget om bränslefiltret där. Jag skrev ju att den är försedd med värmeväxlare, och det har knappast någon betydelse för motorns gång, speciellt som det är konsekvent, den dör alltså bort varje gång man gasar på och kommer upp i varv. Skulle det vara vatten som kommer in i motorn, så skulle den knappast gå fint på tomgång och lägre varv. Jag antar att bränslefiltret är bytt, båtens ägare är en noggrann person, och han skulle knappast gå rätt på förgasarbyte utan att byta filter först. Bränslebrist är kanske det mest sannolika problemet, Speciellt som Rochestern har rätt litet flottörhus. Jag tycke,som du säger Gelis, att det skulle kunna vara en god idé att ersätta bränsleröret med en slang med t-stycke före förgasaren, för att kunna mäta bränsletrycket, eller köra in bränsle med elpump från en dunk, beroende på vad man har till hands. Bränslepumpen är mekanisk, jag föreslog att han skulle byta den, då den knappast är någon dyr del. Jag vet inte vad det är för tändsystem, men det kommer jag att skriva om då jag får reda på det.
  7. Som jag skrev tidigare är förgasaren en Rochester Quadrajet, försedd med värmeväxlare (det har knappast någon betydelse?). Max varvet på en sån motor bör väl ligga på en bit över 4.500 gissar jag, men grejen är att det inte går att hålla varvtalet, och nu får man inte mer än c 3.800 rpm längre. Jag föreslog faktiskt en bränsletrycksmätare, men den är ju inte riktigt enkel att montera på stålröret mellan bensinpumpen och förgasaren. Felet yppar sig utan undantag varje gång.
  8. 1990 OMC 262 King Cobra 4,3 V6, Rochester Quadrajet förgasare i en SeaStar 7000. Motorn går fint och utan att misstända ända tills man får litet varv på den. Detta är första säsongen med nya båten. Vid 4.500 rpm mister den draget, och varvtalet sjunker till ungefär 3.000 rpm. Problemet verkar bli värre, ett tag var det vid 4.000 rpm som den miste draget, nu är det 3.800 rpm. Ny förgasare monterad idag, och problemet är oförändrat. Är det någon som har nåt förslag på vad det kunde vara som förorsakar detta fenomen? Detta är min kompis båt, och jag har inget bra tips år honom...
  9. https://www.maringuiden.se/forum/topic/322-passaralla/ Nånstans kan man väl böja
  10. Tur, Jens, att du fått så många bra tips, ber om ursäkt för mitt dåliga svar tidigare.
  11. Ja, så skrev jag också " Man tycker ju att på ett varv..." För de borde ju göra bra beslut. Det du säger om länspumpen är faktiskt tänkvärt. Startbatteriet är inte värst dyrt att ersätta. Hmm. Å andra sidan, om länspumpen har tömt hela förbrukningsbatteribanken, så kan det nog vara stor risk för att båten har sjunkit i alla fall. Har den inte det, så behövdes hela förbrukningsbatteriet. Det finns alltid olika sätt att se på saken. Eller som Verner sade (Verner&Verner): "Hur man vänder har man skinkan bak"
  12. Om det skulle ha gått två liter för litet, så kunde motorn själv åtgärda luftfickor, men inte om det är 18 liter för litet. Om du häller vattnet i expansionskärlet händer det inte mycket. OM jag förstod det hela rätt, så har du hällt i kylarvätskan på litet fel ställe, expansionskärlet fyller inte på motorn annat än då kylarvätskan kallnar. Det finns ett lock på värmeväxlaren, där går det nog i mera kylarvätska, kan man hoppas. Häll i där tills du har fått i så mycket det går. Då det slutar bubbla och gurgla, starta motorn och häll i vartefter det minskar. Detta borde fungera, så skulle jag åtminstone försöka göra. Kylarlocket på värmeväxlaren kan man ha öppet utan problem under detta arbete. Det här är ett generellt tips, hoppas det funkar även på KAD motorerena. Lycka till! Expansionskärlet skall vara fyllt högst till Max, annars kan det börja stänka ut kylarvätska då motorn blir varm.
  13. Kronvik

    Dieselstopp

    Det borde inte vara särskilt svårt. Pumpen sitter i blocket med ett par skruvar. Rätt enkelt arbete om du kommer åt det hyfsat. Se här: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-23-13771.aspx
  14. På varvet jobbar det bara människor. Men man tycker ju att på ett varv skulle det kunna göras smarta beslut, de är ju proffs då det gäller båtar, i motsats till de flesta av oss. Ja, en batterifrånskiljare skall ju göra just det, skilja batteriet från allt annat. Tänker jag efter så är det bara startbatteriet som är kopplat så i vår båt. Bruksbanken har länspump och annat smått kopplat även då huvudströmbrytaren (som nu kan vara mer korrekt, eller?) är av. Efter att ha blivit uppfostrad i bussbranchen, där jag blivit lärd att alltid slå av huvudströmbrytaren, gör jag det alltid i båten. Alla tre. Den tredje är en huvudbrytare till Ankarspelet. Det skulle vara kul att koppla allt el själv i båten. Då vet man var man har allt, hur det funkar, och det skulle vara relativt enkelt att göra reparationer. Det skulle kräva en del planering, och en sjuttons massa tid.
  15. Tack! Jag har faktiskt tänkt på att det borde funka med borste och polermedel på halkskydd Våran 40 år gamla Nimbus börjar se gammal ut i överbyggnaden. Lite puts skulle nog göra susen!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy