Jump to content
Tuesday 04 August 2020

Kronvik

Medlemmar
  • Content Count

    485
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kronvik last won the day on July 5 2019

Kronvik had the most liked content!

Community Reputation

167 Expert

2 Followers

About Kronvik

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Website
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Location
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Recent Profile Visitors

1,399 profile views
  1. Kronvik

    Kölen

    Då finns det ju orsak, om det verkligen är nåt fel på båten. Mitt svar var närmast ämnat att berätta om min erfarenhet, och att påpeka att alla båtar inte nödvändigtvis blir bättre med mera material i kölen. Det du är ute efter är kanske mer praktiska tips hur du skall utföra förstärkningarbetet? Du kan ju lägga in en bild på din båt, så kanske du kan få mer specifika tips. Lycka till!
  2. Kronvik

    Kölen

    Effekten beror nog mest på vilken typ av båt du har, och vad dn har för brister till att börja med. Jag hade en plywoodbåt med drev och Volvo B20 i aktern. Båten var väldigt riktnings instabil, och ville bara svänga åt alla håll. Den blev märkbart bättre då jag lastade i 11 betongplattor i fören, det blev 88 kilo längst fram. Båten var i alla fall hemsk att köra, och såldes så småning om. Värsta problemet med den var att den var designad för inombordare och axeldrift, så motorn och tyngdpunkten var för långt bak. Är det verkligen något fel med båten, så kan det bli bättre med lite barlast i fören. Det smartaste är nog att pröva med sandsäckar eller en kompis som sitter längst fram i fören. Blir det ingen skillnad då du placerar en fullvuxen person i fören, så kommer sanden i kölen inte att ha nån inverkan heller. Höjden på vikten har inte så stor betydelse, man måste lasta riktigt mycket i kölen för att båten skall kränga mindre, det tror jag knappast lönar sig, ifall det var det du menade. Riktningsstabilitet är beroende av var tyngdpunkten är i båtens längsled, speciellt då man kör sakta.
  3. Behöver hjälp med förgasarinställning. Någon som gjort detta? En bekant har skaffat en vacker träbåt med en Volvo B20 som går helt otroligt dåligt. Allt ser bra ut, motorn verkar vara mekanislt frisk, allt är också rent och snyggt. Förgasarna är ett par Stromberg. Han hade igång den då vi började justera, och då vi slutade gick den betydligt bättre, men långt ifrån något man vill fara ut och åka med. Jag fyllde i lite olja för att jag minns att et fanns det alltid i farsans Saab99. Justerade huvudmunstyckena efter ett slags vaga instruktioner som han hade printat ut. Då motorn startade skjöt det i förgasarna då man gasade litet, så jag skruvade ner munstyckena en del för att ge mer bensin. Resultatet blev inte mycket bättre. Efter att ha ställt tändningen litet tidigare gick den bättre, men inte bra. Den elektroniska tändningen verkade ge väldigt liten varvtalsförställning... Förgasarna har justersskruv för munstyckena undertill. Tips?
  4. Jag antog där, att W Water betyder varmvattenberedare. Man kan nog anta att alla säkringar ska gå åt samma håll också.
  5. Den är nog ON då On syns. Standarden på vanlig installationsel, 230V är så då strömbrytaren är uppåt är den på, neråt är av. Det borde väl inte vara svårt att kolla heller, om du är osäker. Om varvattenerädaren är kopplad med en vanlig stöpsel, stickpropp eller vad du vill kalla det, så är det ju bara att koppla i en sladdlampa eller en rakapparat, och se om det händer nåt.
  6. En bekant söker en strut till ett Volvo Penta 280 PowerTrim drev. Motorn är en Chevrolet V8, så struten måste följaktligen passa till den motorn. Har du nån strut, eller nåt tips, tackar vi på förhand.
  7. Vi har IF och har inte intresse av att byta, sedan vi var på grund med förra båten. Båten var gammal, från 1972, men eftersom båten måste kunna användas efter reparation, blev ju de ersatta kostnaderna (trots att vissa delar var B-delar) betydligt större än vad beräkningar för åldersavdrag skulle ge. IF ersatte utan omsvep på ett snabbt och sakligt sätt. Vi har också en hög självrisk, för att få ner försäkringspremier, samma på alla försäkringar. Precis så tänker jag.
  8. 60 mil med 30-kärra är inget skoj. Man borde ju dela det på ett par nätter i så fall. Jag drog min båt på 30-kärra från Lule-Pitetrakten till Umeå. Det var 25 mil i stora drag, och sträckan tog ungefär fem timmar. Med överhastighet. Plus tid för kaffepauser, vi kokade kaffe i båten. Dragbilen var en LandRover, båt med trailer vägde mellan två och tre ton. Från kalmar till Gävle skulle vara ett riktigt arbetspass, och man vill inte köra huvudväg med 30-kärra dagtid, det lovar jag. Proffshjälp rekommenderas varmt, eller semesterresa, som Mackey säger.
  9. Köper man billigt, måse man väl acceptera att det kan finnas orsaker till det. Men specifika slitdelar, så som just kamremmar och sånt, får det ju bara inte vara undermålig kvalitet på. En bekant köpte nyligen en kamrem (inte från Biltema,) som han monterade på sin Skoda med dieselmotor. Efter bara några dagar small det till då remmen gick av. Bilen hade inget nämnbart handelsvärde, men ett remhaveri senare är bruksvärdet under fryspunkten också. Min chef på en tidigare arbetsplats, var så nöjd då han hade handlat en borrmaskin med en massa tillbehör åt mig för runt 30€, ca 300 svenska. Jag höll på att byta plåtar på en gammal linjebuss. I ett skede hade jag förbrukat tre borrar för att få loss en popnit (ja, aluminium!). Precis då kom chefen gående, och då jag ilsket morrade åt honom om billig skit, rann ilskan plötsligt av mig, och jag började gapflabba, då jag märkte att jag med mina fingrari ilskan hade böjt borren jag hade i handen. Sånt borde vara förbjudet att sälja. Obesrvera att borrmaskinen med borrar inte blivit köpt på Biltema. Poängen är att billigt kan vara användbart, men det kan också var fullständigt värdelöst. Tyvärr behöver dyrt inte vara bra det heller.
  10. De skall den nog göra. Motorn kan inte starta om inte pumpen går. Jag antar att det är insprutning, och inte förgasare.
  11. Helt oprovocerat måse jag skriva om det här ämnet, eftersom jag blev uppmanad att aldrig använda Biltemas impeller i min båt. Vid det laget hade jag gjort just det ett par år i min dåvarande båt med en Volvo Penta AQ 130A, alltså en Volvo B20. Första säsongen skulle köras med ny båt som har den vanligt förekommande impellermodellen som passar på många dieslar : VP 4x (såsom aqd40, md40 kad 44) , VP 3x, AQD70 osv. Jag satte på våren i en ny original Volvo Penta impeller, som uppenbarligen var gammal, den var alldeles söndersprucken på hösten då jag tog ur den. Inget illa om den, förutom att impellrar borde vara datummärkta om det inte skall hållas hela en säsong om de är oanvända i originalförpackning. Detta fick min experimentlusta att väckas, och efter två säsonger har jag ett resultat att visa upp. Biltemas impellrar fungerar till full belåtenhet. Den här är från säsongen 2018. Helt felfri efter användning. Den här bytte jag idag, också i helt prima skick efter att ha bilit använd säsongen 2019, och varit i impellerhuset hela vintern. Dock finns det tecken på att en Volvo Penta impeller kan vara av bättre kvalitet: Den stora impellern är tillverkad på ett annat sätt än den lilla infällda. Om man granskar materialet, ser man att den stora impellern har liksom ett band av gummi utanpå en kärna, medan den mindre uppenbarligen är gjuten i ett stycke i en form. Biltemas impellrar tycks vara av den här typen, med homogent material. Till saken hör att just de två impellrarna på bilden bägge är från VolvoPenta, men uppenbarligen från olika år. Jag tror inte jag önskar en diskussion om det här, den tar aldrig slut i så fall, det här är bara mina erfarentheter. Jag monterar en ny impeller varje vår, den kostar i år 14,50€ ( i Finland) på MarineParts kostar en original impeller 78,38€, vilket är femochenhalv gånger mera pengar. Jag vill inte köra med samma impeller i flera år, och... ja, man kan diskutera det här tills Nordpolen smälter. Med önskan om en härlig sommar. Hoppas allas impellrar håller ända till upptagningen i höst!
  12. Kronvik

    Kattpiss

    Hur skulle det vara att börja med att skölja ordentligt med trädgårdsslangen och pumpa ur med länspumpen? Kanske nåt trevligt motortvättmedel också.
  13. Jag har hört att man kan råka ut för alla möjliga konstiga elektrolysproblem om man har nåt fel på landströmskopplingen, eller till och med on bryggrannen har det. Hela den där gröna ärgade klimpen är mässing eller brons, och på min 39 år gamla båt finns det ingen ärg. axelns yta bör vara slät för att tågon som helst tätning skall kunna fungera. så är axeln rostad där den är run och vit, så är det nog risk att det är ny axel som gäller. En axel på exempelvis 35 mm kostar en hel del, ett par kan väl kunna gå på en 8.000. Nån tusen up eller ner. Nya tätningat, ifall de måste bytas är inte billigt det heller, men det är troligt att det går att byta talgbanden, och det går bara på nån hundring. Nä, det är inget kul att byta axel. Varken att betala det, eller själva arbetet. För övrigt är det knappast nån större risk att aceln skall gå av, det skall nog vara mycket rostigt före det är någon fara för axelbrott. Better safe than sorry, trots allt...
  14. Kronvik

    Plana

    Enligt sökbåt: https://www.sokbat.se/Modell/sarki/425-r 35 hästkrafter rekommenderas, så det kanske inte är tillräckligt med 15? Jag hade en liten vindrutebåt för flera år sen. Med två vuxna i gick den 23knop med 30 hästkrafter på fullt spett. Med fyra vuxna fick man vara glad om man kom upp i 9 knop. Vid en viss belastning går det bara inte att få upp båten i plan, det är bara att konstatera. Med detta inte sagt att 15 hk är för litet i detta fall, men det kanske finns en risk att det är så? Om man är ensam i båten,trimmar ner fören, och försöker flytta sig själv så långt förut som möjligt, kan man ju se om det får båten att komma up i plan. Jag har annars haft för mig at Särki båtar har varit lättdrivna...
  15. Ett tips ifall du köper båten. För spridarna på service, eller byt spridarspetsarna, så blir gången jämnare och bättre, bränsleförbrukningen minskar, och vitröken, den som svider i ögonen då man kör på lågt varvtal. Min motor, en TMD40 blev som ny efter spridarservice, slutade spika some en gammal Mercedes på vintern, och började gå mjukt och fint. "Mjukt" i det här fallet är givetvis ett relativt begrepp, VolvoPenta 41:an är en lastbilsmotor, och den går som en sådan. Dessa Volvomotorer måst inte ryka so hemskt, bara spridarna är i skick. . Lycka till, och berätta hur det går.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy