Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Kronvik

Medlemmar
  • Content Count

    444
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kronvik last won the day on July 5

Kronvik had the most liked content!

Community Reputation

149 Expert

2 Followers

About Kronvik

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Website
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Location
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Recent Profile Visitors

980 profile views
  1. Jag skulle inte bekymra mig om några hål i akterspegeln. På min vindrutebåt hade jag en 30 hk Johnson från ca 1990, och den satt fast hur bra som helst i flera år med bara "tvingarna"
  2. Kronvik

    Sniptråden

    Ja huga, det kommer alltid nya nackdelar om man går upp i storlek. Ett extremexempel är en segelbåt jag såg för en dryg vecka sen. 140 fot. Masten såg högre ut. 43 meter lång, tror jag den var. är masten längre, så är den ju kring 50 meter. Då är båten dubbelt för hög, för att gå under Finlands längsta bro. Var 17 skall man segla med en sån??? Trawlers är en kul idé. Men idén är ju liksom bortkastad om man försöker köra fort. Och bränsleförbrukningen måste ju vara hemsk vid hastigheter då aktersvället släpper på en sån stor båt. Eller precis före.
  3. Kronvik

    Sniptråden

    Det tycks ju finnas mest av den sorten man inte vill ha. Försök hitta en tväraktrad båt med inombordsmotor/axeldrift i 7-8 metersklassen. Det finns inte mycket att välja på om man inte vill ha drev...
  4. Diesel smakar ingenting. Förvånansvärt. Men sen blir det fett i hela huvet, så det är ett 1000-an att få bort. Bensin har jag inte smakat på i modern tid, och har inte heller planerat att smaka på det. Hade inte planerat att smaka på diesel heller, men... det bara blev så.
  5. Före betsning måste all lack vara bortslipad, annars blir det nyansskillnader. Betset drar in i träet, men inte i lacken, så det blir ljusa fläckar där lacken är kvar. Är det eländigt, kan man ju överväga att måla istället för att lacka
  6. Some Geog_Ohm skriver varierear ju detta. För länge sen (80-talet) sades det att en diesel var myyycket mer miljövänlig, men numera är väl bensin bilar mer miljövänliga. Min båtmotor är från 1979, så den tillhör ju de miljövänliga dieslarna Jag hanser också att eftersom dieslen är mindre eldfängd än bensinen, så är den ett trevligare bränsle att ha i stora tankar ombord. Bränsleekonomin är nog i regel bättre med diesel, eftersom förbrukningen generellt är lägre. Till stor del är det smaksak. Pilletant gillar bensinmotorer, jag gillar Dieselmotorer, och vi skulle nog kunna diskutera saken i många timmar. Gillar man dieselmotorer, så kan man ta en och annan nackdel på köpet, bara man får vad man vill. Och vice versa. Så, Ancan-af-Argos: Det är en smaksak, och det är vanskligt att säga att bensin eller diesel är bättre. Valet skall baseras på din egen preferens, som du skaffar dig genom livserfarenthet, genom att tala med vänner och förståsigpåare, och genom att försöka ta i beaktande odiskutabla fakta som till exempel eldfängdhet och tillgång till bränsle där du kör båt. Lycka till med att göra ett val som känns rätt för just dig. Pilletant kan nog fylla på här för en balanserad diet
  7. Jag mäskte efter att jag skrev förra gången att du hade jämfört med ett annat backslag. Det är ju tråkigt med smällandet, det irriterar mig faktiskt också, trots att jag tror det är ett normalt smällande i mitt fall. Om du har 19" propeller kan det ju funka helt okay med den lägre utväxlingen, då skulle din propeller troligen bli i klassen 25"-26" stigning, kanske mer. Ta mig inte på orden, jag är inte skicklig på att räkna ut propellerstorlekar, men utväxlingen är 1,37 gånger högre, så 20" x 1,37 = 27,4". Minskar du på propellerdiametern, så blir det ännu högre stigning, och det är knappast riktigt bra.
  8. Jag bytte från ett MS3 med 1,91:1 till ett MS4 med 2,62:1 utväxling för ett par år sen. Min motor är en TMD40 med tippningsvis 100-120 hk. Gamla propellern var 16"x17", standard fyrbladig Mikado. Nya propellern är 17"x23", fyrbladig Mikado "High Skew" Z4. För att kompensera den lägre utväxlingen måste jag ha en propeller som inte alls passar fartområdet för min båt. 23" stigning skall inte vara på en båt med 18 knop maxfart. Diametern på propellern är nu också väl stor för båten, så det bullrar mer än förr, och då man kör mellan 8 och 10 knop gurglar det då det suger ner luft från akterspegeln. Orsaken till detta byte var i mitt fall, att det inte är så lätt att hitta begagnade Volvo Penta backslag som är i bra skick. Det jag köpte var från ett dubbelmontage där den andra propellern gått på grund, och båda backslagen bytts till nya ZF. Vår båt fungerar i praktiken bra, men jag skulle inte rekommendera byte av utväxling, speciellt som du med 200 hk förmodligen måste ha ännu högre stigning på propellern. 2,62 utväxlingen är till för större båtar med minst 19 eller 20" propellerdiameter. Sen antar jag att smällen vid växling inte blir mindre, det blev det åtminstone inte för mig. Volvo Pentas backslag skall smälla, det är en egenskap, inte ett fel.
  9. Kronvik

    Kört på grund

    I princip borde försäkringsbolaget stå för reparation av motorn till användbart skick. En verkstad vill troligen inte göra ett svetsarbete som betalas av ett försäkringsbolag, eftersom verkstaden står för verkstadsgaranti, och ifall motorn får något fel som härstammar från reparationen, så får verkstaden stå för det själv, och får då ingen mer ersättning från försäkringsbolaget. Därför används mest nya delar vid försäkringsreparationer. Alternativt begagnade delar som kan anses vara lika bra som nya. Så förklarade min arbetsgivare att försäkringsreparationer fungerar, då jag jobbade på bilmåleri, där också båtreparationer utfördes ibland.
  10. Jag hade en Johnson 30 hk 2-taktare från ca 1990 som fick soppatorsk, trots full tank. Felet var att förra ägaren inte litade fullständigt på tanken som skulle blanda oljan i bränslet själv, och följaktligen blandat oljan i soppan. Då oljetanken ( som fanns i bensintanken) blev helt tom ströps bränsletillförseln som säkerhetsåtgärd. En fin enkel bensintank från en Nissan aktersnurra ( Med Johnson dekaler på ) gjorde slut på problemet. Kan oljan vara slut?
  11. Härligt stånk Önskar en fin båtsemester, och att motorn gör god tjänst många säsonger!
  12. Nimbusens roder är ju så kort, halva propellerströmmen går ju under rodret. Resultatet är ju att vid full gas svänger det mindre än det går framåt, men efter förstoringen av rodret svänger det betydligt bättre än förr, och det får jag väl lov att vara nöjd med. Jag skulle ju ha kunnat förlänga rodret neråt, men eftersom vår skärgård mestadels består av stenar som finns ungefär en halv meter under vattenytan, ser jag det som en risk att göra om rodret på det viset, då det skulle medföra ytterligare risk att haka fast rodret bakom ett grund. Bättre litet roder än inget roder, liksom.
  13. Ja, det går nog att få till snygga svängar, bara man har tillräckligt stort roder
  14. Nu är fallet med motorn som lade av vid litet mera gaspådrag löst. Byte av bränslepump verkade ge en liten förbättring, men till sist visade det sig att en tändkabel hade spruckit och genomslag hade tydligen förstört tändstiftet nästan totalt. Då man ser hur det sett ut, är det svårt att förstå att motorn överhuvudtaget gått på alla cylindrar. Ja, eller det är ju just det den uppenbarligen inte har gjort då det började gå tungt. Gnistan får ju svårare att gå över gnistgapet då trycket i cylindern ökar. Gnistgapet är här ungefär 5 mm. Här är bilder som säger mer än tusen ord: Tack för all hjälp och alla förslag. Här ser man hur svårt det kan vara att gissa sig till vad det kan vara för fel...
  15. Det är ju alltså inte min båt, så jag kunde ju inte med säkerhet säga att bränslefiltret var bytt. Dock visade det sig att bränslefiltret är bytt, så där är felet åtminstone inte.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy