Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Kronvik

Medlemmar
  • Content Count

    462
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Kronvik last won the day on July 5 2019

Kronvik had the most liked content!

Community Reputation

157 Expert

2 Followers

About Kronvik

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Contact Methods

  • Website
    http://www.waasadata.com/patricia

Profile Information

  • Location
    Kronvik
  • Interests
    Båtar och amerikanska bilar

Mina båtar

  • Båtens namn
    Patricia ll

Recent Profile Visitors

1,121 profile views
  1. Föralldel. Det var bara en reflektion. Det har inget med trådskaparens fråga att göra. Bara ett konstaterande av faktum.
  2. Nu börjar vi vara långt ifrån Trådskaparens fråga...
  3. Det var det värsta. Då jag gick yrkesutbildning till bilmekaniker på åttiotalet lärde jag mig detta, och har smakat på kylarvätska säkert hundratals gånger. Enligt uppgifter jag hittat är en dödlig dos etylenglykol för en 75 kg person kring 1 dl. Kylarvätska späds normalt till 50%, och innehåller annat än etylenglykol, så dosen är över 2 dl. Om man tar en liten droppe på tungan, och genast spottar ut den ( och det är sött, inte gott, så man vill nog spotta ut det), så tror jag inte det är hälsovådligt. MEN! GÖR INTE SOM JAG GÖR, GÖR SOM JAG SÄGER! SMAKA ALDRIG PÅ KYLARVÄTSKA!
  4. Absolut! Som då man kokar kaffe, eller läser en bok. Eller dricker kaffe OCH läser en bok. I båten. Lycka.
  5. En gamma tumregel är att om det smakar rejält sött, så håller det över vintern (om man inte startar motorn). 50% glykolblandning brukar hålla -36 men också en mycket mindre mängd glykol gör att motorn inte kan frysa sönder. Glykolen gör att kylarvätskan, då den fryser, blir till issörja, och den kan inte spränga ett motorblock. Är man osäker på i vilket skick kylarvätskan är, eller om den är många år gammal, kan det ju vara orsak att byta den i alla fall. Det skall nämnas att jag inte har smakat på annat än grön glykol. Sött och gott, men inte vidare hälsosamt
  6. Då jag köpte min båt och bytte oljan i backslaget första gången så var den alldeles svart, och uppenbarligen inte bytt på många år. Jag vet inte vad det beror på, men jag kan tänka mig att det är som Kossor säger, att det är hårt tryck i kuggkontakter, och konor som skavs på material som missfärgar oljan. Jag har backslaget ovenför vattenytan ( i kölsvinet), och med min användning anser jag att det är ok att byta olja varannan säsong. I drevet på förra båten bytte jag olja varje höst, liksom i växelhuset på utombordaren.
  7. Eftersom det här är en impellertråd, så skall jag säga att jag "mot bättre vetande" använt Biltemas impeller i min VovoPenta TMD40 de senaste två säsongerna, och de har fungerat perfekt. De kostar 145 kronor, så jag har råd att byta varje vår. Ja, tyvärr är det så nuförtiden. Då bilen stannat sex gånger på ett år av soppatorsk, inte på grund av att tanken är tom, utan för att elpumpen slutat funka. Då blir man lite vissen (tre typer av elpumpar som alla parvis fick samma fel efter en mycket kort tid, prisklasser 300-1200kronor). Något år senare tappar jag oljetrycket, men felet visar sig vara givaren som jag köpt mindre än ett halvår tidigare. På jobbet har jag hållit på med felsökning i timtal, och till sist börjat om, och en av de första delarna som bytts visade sig inte fungera trots att den var ny. Tyvärr lever vi i ett samhälle, där pengar styr, och det resulterar ofta i att det inte går att få bra reservdelar, oberoende av vad man är beredd att betala.
  8. Hahahahahahah! oj! Jag skrattade så gott. Tills jag kom att tänka på att du kanske inte skojade :) För mig är seglandet inte alls intressant. Min pappa seglade, så det är kanske nån revolt från tonåren. Håller med Jorgen, bränslekostnaden är i sig inte en så väldgit stor del av båtutgifterna, men har man inte haft båt nån gång, så kan det vara intressant att veta litet vad det kostar att köra omkring. En båt i aktuell storlekskass borde gå på knappt 10 pannor milen, knappt 1 liter/ km eller 10 liter milen, om man talar bilspråk. Min Nimbus 26 liger på 7,5 liter milen (under 1,4 liter/distans). Den är under 8 meter, halvplanande, och drar upp mycket stora svall. Båt är MYCKET dyrare per mil än bil, och det kan ju vara bra att veta. På tal om bil, så är det många som är noga med vad en ny personbil har för bränsleförbrukning, utan att överhuvudtaget tänka på att det är en irrelevant kostnad jämfört med till exempel värdeminskningen de första fem åren.
  9. Som Lintott skriver är detta säkert ett bra alternativ. Jag kan inte låta bli att varmt rekommendera motorolja. Växellådsolja luktar illa, och är, tvärtemot vad många tror, inte tjockare ärn motorolja. Motorolja SAE 10W-30 är ungefär lika trögflytande som Växellådsolja SAE 80W-90. Det här hör ju till kategorin onödig information, men poängen är att det inte är någon större idé att använda illaluktande växellådsolja.
  10. Kör med flagga, så är det ingen som blir ledsen
  11. Gällande motorvalet, så skulle jag välja dieseln utan tvekan, men som Rollen säger, blir det nog ny utväxling i alla fall. En vettig möjlighet skulle nog vara att fundera om man kunde få nåt vettigt för pengarna om man bytte båt istället. Det är aldrig någon lätt matematik, om man har en båt man trivs med, och behöver byta motor.
  12. Kul med något nytt. Kakel eller mosaik på diskbänken låter skoj. Ta reda på hur det skall slipas för att få bra vidhäftning på glasfiberytan, och hur man skall göra med kanter mot baljan och andra detaljer, så blir det säkert en kul och okonventionell grej i båten. Lycka till, och posta bilder då arbetet i igång och då det är klart.
  13. Tack för tipset. Det där skall jag pröva!
  14. Torde väl egentligen vara UNC 1/2"-13 x 4" Uj-uj, man kan väl inte blanda tum och millimeter på samma bult
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy