Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
IHM-Projektgrupp

Ett nytt försök

Rekommendera Poster

Hej allihopa

 

vi tackar för era insikter och svar från senaste gången vi frågade er. Vi hoppas att ni vill ge oss en möjlighet till för att svara på några frågor till som vi behöver få svar på.

 

enkäten är här. 
 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSer9o6fUVYLIlyzCG1JGQ4FynQ3IIcQLqueT72aaZWK9coXbQ/viewform 
 

tack på förhand!

Redigerad av IHM-Projektgrupp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar över att svara eftersom det är flera frågor man inte kan svara på utan att svara fel eller ljuga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av problemen med utombordare är stöldrisken. På små utombordare så borde det vara möjligt att ha batteriet likt en löstagbar tank. Det borde minska stöldrisken.

När det gäller lostnad på el utombordare så tycker jag de borde vara billigare och inte dyrare. Visst det beror på hur mycket batterikapacitet dom följer med.

En elmotor på 7kw är inte speciellt dyr, styr elektroniken gissar jag är det som är dyrast. En motsvarande bensinmotor ligger på 25k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IHM-Projektgrupp:

Hej allihopa

 

vi tackar för era insikter och svar från senaste gången vi frågade er. Vi hoppas att ni vill ge oss en möjlighet till för att svara på några frågor till som vi behöver få svar på.

 

enkäten är här. 
 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSer9o6fUVYLIlyzCG1JGQ4FynQ3IIcQLqueT72aaZWK9coXbQ/viewform 
 

tack på förhand!

Återigen har ni skapat en enkät som jag inte kan svara på. Om de som ni vill ska svara har behov som inte matchar det ni frågar efter så missar ni ju väldigt många svar som skulle ha kunnat ge er goda insikter i det ni är ute efter, eller kanske verifierat att ni har felaktig tes. Det är ju bland det första man ska ta reda på, om jag kommer ihåg mina högskolestudier rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkäten stöp på första frågan. 

 

Valet: "Inte intresserad" finns ju inte med. 

 

Hur redovisas de som likt mig föredrar bensin- eller dieseldriven motor? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Enkäten stöp på första frågan. 

 

Valet: "Inte intresserad" finns ju inte med. 

 

Hur redovisas de som likt mig föredrar bensin- eller dieseldriven motor? 

 

 

Jag håller med om att frågorna är tokigt ställda, men å andra sidan, är man "inte intresserad", så är ju resten av frågorna irrelevanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydligt bättre!

Jag skulle kunna tänka mig en elutombordare i en framtid, främsta orsaken att den är tyst. Tyvärr fanns inte det alternativet med, så jag fick välja något annat alternativ, typ miljövänlig eller något liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad. Precis som @Peter_K saknade jag alternativet att de är tysta. I övrigt behövde jag inte direkt "krysta till" några svar utan jag tyckte det var mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte förstår svaret på en fråga man ställt, så behöver det inte vara svaret som det är fel på, det kan vara så att frågan är felformulerad.

 

(42... Salige Douglas Adams, författaren till LGTG kom på detta faktum för rätt många år sedan.)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer lite synpunkter i alla fall.

 

Jag började med att svara Allt ovanstående på frågan

När det gäller elektriska utombordare är i dagsläget en... 

Så långt inga problem.

 

Nästa fråga

Hur stor effekt på elektrisk utombordare har du som ägare/användare eller hade velat använda som spekulant? (1 kW = 1,3 HK) *

Vilken effekt ska jag välja?

Effekten på den jag äger, den jag använder ibland eller den jag skulle vilja ha?

Samma gäller generellt på resterande frågor, vilken motor är det jag lämnar svar om.

 

Nästa fråga hade möjlighet att själv skriva in ett alternativ vilket jag behövde göra eftersom de tre alternativen (På en segelbåt, På en gummijolle, På en mindre motorbåt) inte stämde.

 

Nästa blev halvklurig...

I vilka syften använder du eller hade velat använda din båt med elektrisk utombordare? *

Transport passade minst dåligt eftersom jag använder jollen för att transportera mig från båten till land när jag svajankrar. Själv tänker jag mera på att ta mig lite längre sträckor eller transportera mat, virke eller liknande när jag hör ordet transport.

 

Hur mycket mer i pris hade du maximalt varit beredd att betala för en elektrisk utombordare jämfört med en bränsledriven sådan av motsvarande effekt? *

Varför ska jag betala mera för en enklare konstruktion?

Hur mycket batterier ingår? Det är ju batterierna som kostar pengar på en elmotor.

Jag vill inte betala mera för själva motorn, jag vill betala mindre, men det valte finns inte.

 

Vilka är de viktigaste fördelar för elektriska utombordare idag? (det går att välja fler än en) *

Min motor var billig i inköp vilket var viktigast, men det alternativet fanns inte.

Några andra alternativ passade in, men ett valbart eget alternativ hade varit vettigt.

 

Vilka är de största nackdelar med elektriska utombordare idag? *

Jag ser ingen nackdel med vår elmotor, men det alternativet fanns inte.

 

Hade du köpt en elektrisk utombordare på nätet om du fick 20-25% rabatt jämfört med återförsäljarpriset? *

Okej fråga, men svaret är ju väldigt nära knutet till vilken prisnivå motorn har och hur mycket andra likvärdiga motorer kostar.

 

Resten okej!

 

Hälsn.

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Resten okej!

Håller med dig i nästan allt du skriver men kände redan på de tre första frågorna (som jag nu inte kommer ihåg för jag bryr mig inte om det är så mycket fel/oklarheter) att det inte var någon idé att fortsätta. 
Håller därför inte med om ”Resten okej”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha ca 150hk, en räckvidd på 120NM i 25-30kn, vikt på motor max 210kg, vikt på batteri max 100kg, laddtid på max 30 min, laddstationer vid varje båtmack, garanti på bibehållen 100% batterieffekt i minst 10år, samma pris som motsvarande bensinmotor. Jag räknar med att elen, inom kort, kommer att kosta minst lika mycket per NM som bensinen gör idag så jag vill inte betala mer för en elmotor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag räknar med att elen, inom kort, kommer att kosta minst lika mycket per NM som bensinen gör idag så jag vill inte betala mer för en elmotor.

Jag hoppas innerligt att du har fel!

Det skulle innebära att elen går upp till runt 5 kr/kWh i genomsnitt.

image.png.38e19ecdf23fafd3633c5c8c326479ac.png

 

Det är 10 ggr mera än vi betalar idag (fast pris), men bara 5 ggr mera än vad vår dotter betalade i januari.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkäten kunde väl börja med om man är intresserad av elmotor eller inte. Om man ställer frågor på det där sättet, kan man knappast få fram något som överensstämmer med verkligheten.Å andra sidan tar ju första frågan bort alla som inte tänker skaffa elmotor och det kanske var meningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Enkäten kunde väl börja med om man är intresserad av elmotor eller inte. Om man ställer frågor på det där sättet, kan man knappast få fram något som överensstämmer med verkligheten.Å andra sidan tar ju första frågan bort alla som inte tänker skaffa elmotor och det kanske var meningen...

Eller så tar den bort alla som ännu inte tänkt att en elmotor kan vara/bli ett alternativ. Oavsett så är det en dålig fråga att börja med. 
(skulle skriva ”gör om - gör rätt” men det är nog för sent nu?)

 

PS

Till TS. Vi på MG må vara konservativa och ofta lite krångliga med att fås att svara på enkäter men jag måste försvara oss med att vi som varit med här ett tag sett ganska många försök av rätt tafflig kvalitet och tröttnar därför snabbt på dåliga enkäter och kan, som jag, låta väldigt negativa. Vi kanske därmed inte är den bästa målgruppen att fråga. Önskar er dock lycka till med ert arbete!

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/15/2022 at 12:57 PM, Mackey said:

Jag hoppas innerligt att du har fel!

Det skulle innebära att elen går upp till runt 5 kr/kWh i genomsnitt.

image.png.38e19ecdf23fafd3633c5c8c326479ac.png

 

Det är 10 ggr mera än vi betalar idag (fast pris), men bara 5 ggr mera än vad vår dotter betalade i januari.

Hur räknade du ut det? Det varierar ju enormt beroende på hur tungt motorn få jobba. En el-bil kan köras snålt i låga farter och har ofta en uppskattad räckvidd på 500km. Kör ut på motorvägen med lite last och en takbox på taket så är du snabbt nere mot 350-400km, sänk temperaturen och du tappar 20% till. En bensin/diesel tappar kanske 10% av räckvidden under samma förhållanden. Jag vill pendla i 25-30kn och ska knuffa båten genom vattnet, dvs jag är alltid "på motorväg med last". Det betyder att priset för el per NM, jämfört med bensin, kommer att variera väldigt mycket beroende på båt och fart.

 

Men, jag hoppas också att jag har fel!! 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Alanningen:

Hur räknade du ut det?

Om jag inte minns fel räknade jag med antagandet 40 % verkningsgrad på dieselmotorn och 90 % verkningsgrad på el-motorn.

 

En liter diesel ger då 4 kWh nyttiggjord energi.

4 kWh nyttiggjord energi kräver ungefär 4,4 kWh el.

 

En liter diesel kostar 21:- kronor och ger samma mängd nyttiggjord energi som 4,4 kWh el.

21/4,4 = 4:80 kr/kWh.

 

Jag räknade säkert med lite andra ingångsvärden förra gången, men nära 5 kr/kWh blir det rätt oberoende av hur båten körs. Det enda som påverkar är verkningsgraden för respektive energislag och vist kan den variera lite beroende på belastning och varvtal

 

Tillägg: Orsaken att elbilen drar mera el när det är kallt är för att det går åt el till coupévärme och för att värma upp batterierna. Räknar man med detta kan man ju säga att verkningsgraden på elen blir lite sämre på vintern. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...