Jump to content
Monday 18 November 2019
Mackey

Åldersgräns 15 år för att köra vattenskoter

Recommended Posts

Såg just på nyheterna att det till sommaren blir åldersgräns 15 år för att få köra vattenskoter.

 

Bra eller dåligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I princip är det rätt. Men hur vanligt är det med så unga förare? Jag har nog inte sätt det me det kan bero på att jag bor i en civiliserad del av landet?

 

Sen pratar man om ett obligatoriskt förarintyg. Kommer det att ge stora förbättringar när de kan lägga ut kurser i sjökort mm?

 

Skapa en vettig utbildning med väjningsregler, lite sjövett mm. Det behövs. Gör som i andra länder typ max 5knop 200m ut från land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt!

Tycker dock att en yngre person kan få köra om någon vuxen sitter bakom. På en vattenskoter kan den vuxne då ta över om det blir fel. Lite som övningskörning med dubbelkommando. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför skilja på reglerna för vattenskotrar och andra snabbgående båtar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Rascal:

Varför skilja på reglerna för vattenskotrar och andra snabbgående båtar?

Det tycker jag är en mycket bra fråga!

 

Det spelar ingen roll om man styr med ett MC liknande styre, rorkult eller ratt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Rascal:

Varför skilja på reglerna för vattenskotrar och andra snabbgående båtar?

Min första tanke också. En 30-fots motorbåt som gör 50 knop får vem som helst köra, känns som att den kan göra mer skada än en vattenskoter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte statistiken för snabbgående motorbåtar men med vattenskotrar händer en del, statistik 

Dock är inte statistiken åldersindelad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 minuter sedan skrev Kane:

Vet inte statistiken för snabbgående motorbåtar men med vattenskotrar händer en del, statistik 

Dock är inte statistiken åldersindelad.

Enligt statistiken bör man ju ha en övre åldersgräns istället. Eller är det max 15år som gäller. Tydligen ingen under 17år förolyckats.

Edited by Caribic410
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har de definierat vattenskoter som ett eget typ av fartyg eller hur tänker de lösa det rent juridiskt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Gaidin:

Har de definierat vattenskoter som ett eget typ av fartyg eller hur tänker de lösa det rent juridiskt?

"Definitionen på vattenskoter är enligt vattenskoterförordningen en farkost vars längd understiger fyra meter och som har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä snarare än befinner sig i den."

https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Peter_K:

"Definitionen på vattenskoter är enligt vattenskoterförordningen en farkost vars längd understiger fyra meter och som har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä snarare än befinner sig i den."

https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

Så om dom sätter ett peke eller nåt som ger längd 4m så är det ingen vattenskoter längre.

Affärside då att sälja "lansar"/konverterare till vattenfarkoster.

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det är bra, sedan kan man ha åsikter om tillämpningen vs andra marina farkoster.

 

I mina farvatten är det en hel del yngre förmågor som brassar omkring på vattenskotrar, i en del fall omdömeslöst, vilket är förklarligt i den åldern.

 

På landbacken så är det ju 15-årsgräns på moppe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Enligt statistiken bör man ju ha en övre åldersgräns istället. Eller är det max 15år som gäller. Tydligen ingen under 17år förolyckats.

Kanske jämförbart med MC? 2017 var medelåldern på omkomna i MC-olyckor 40 år, medelåldern på MC-ägare var 54 år. 

Tycker också det är vettigt med åldersgräns för vattenskotrar samt att båtkörkort borde införas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
54 minuter sedan skrev Caribic410:

Så om dom sätter ett peke eller nåt som ger längd 4m så är det ingen vattenskoter längre.

Affärside då att sälja "lansar"/konverterare till vattenfarkoster.

LÖA räknar inte in pekar, badplattformar och liknande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Längd_över_allt
🙂

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

Kanske jämförbart med MC? 2017 var medelåldern på omkomna i MC-olyckor 40 år, medelåldern på MC-ägare var 54 år. 

Tycker också det är vettigt med åldersgräns för vattenskotrar samt att båtkörkort borde införas.

Alla över 120 borde ha fritt.. väldigt sällsynt med den gruppen i statistiken

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Caribic410:

Alla över 120 borde ha fritt.. väldigt sällsynt med den gruppen i statistiken

Är det din grupp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Helt rätt!

Tycker dock att en yngre person kan få köra om någon vuxen sitter bakom. På en vattenskoter kan den vuxne då ta över om det blir fel. Lite som övningskörning med dubbelkommando. 

Minst 98 år fyllda med aktuellt tillstånd från förarens föräldrar.

Möjligen kan man frångå denna regel om fordonet framförs på land, minst 4 km från alla typer av vattendrag.

Yrkesutövande vattenskoterförare hos Polis, Kustbevakning och Sjöräddning undantages från denna regel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vattenjet i sig är jättebra med tanke på att det inte finns någon propeller att skada sig, eller andra på. Så sett från det perspektivet en mycket bra läsning för "barn" i alla åldrar.

Lite synd att då faller rib båtar med jet under kategorin vattenskoter..

 

Edit:  som sitter, står eller står på knä snarare än befinner sig i den.

 

Ahh då kanske inte jet rib faller under kategorin vattenskoter eller?

Edited by BerraS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 minuter sedan skrev BerraS:

Lite synd att då faller rib båtar med jet under kategorin vattenskoter..

Nej - eftersom du sitter I en RIB-båt, inte den som en vattenskoter.

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antagligen är det Havs och Slafs myndigheten som utrett saken. De har int så mycket vettigt att göra så det är kan vara något för dem, i synnerhet som tydligen vet väldigt lite om det marina friluftslivet.

Gör två regler:

  1. Max 5 knop 0-200m från land.
    Det skyddar alla som badar.
  2. Alla som framför en farkost som kan göra 15 knop ska ha fyllt 15 år.
    Är det bara vattenskotrar som är problemet?
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bra med regler för motordrivna flytetyg; motorbåtar och vattenskotrar.

Jämför med moped och MC, där finns det åldersgränser och körkortkrav beroende på typ så det är konstigt att vem som helst kan köra motordrivet flytetyg på havet.

 

I tex Kroatien finns det regler för att skydda badande från att bli påkörda.
Norge har i vissa kommuner hastighetsbegränsningar under 2 sommarmånader typ max 5 knop 100 meter från land/ö. Uppfattat det som att Norrmännen även har åldersregler för dinge med motor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev bhemac:

Alla som framför en farkost som kan göra 15 knop ska ha fyllt 15 år.
Är det bara vattenskotrar som är problemet?

Ska man vara 50 år för att få köra 50 knop?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Mackey:

Ska man vara 50 år för att få köra 50 knop?

Orolig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 timmar sedan skrev bhemac:

Alla som framför en farkost som kan göra 15 knop ska ha fyllt 15 år.

4 timmar sedan skrev Mackey:

Ska man vara 50 år för att få köra 50 knop?

4 timmar sedan skrev bhemac:

Orolig?

 

 

Njae, jag oroar mig i sådana fall mera över att jag snart får köra 61 knop...

 

Jag är kluven i frågan eftersom jag själv haft förmånen att köra både snabba och stora (långsamma) båtar i unga år och tycker jag var både hänsynsfull och kompetet...

 

Nu hade ju jag en bra utbildning som startade i fyraårsåldern och pågick i många, många år.

 

Någon form av utbildning i sjövett i kombination med att man inte får köra fort nära land verkar vettigt.

Åldersgräns? Jag vet inte vad jag tycker, men klarar inte föräldrarna av att hålla emot - eller inte förstår att dom ska säg nej - när barnen vill köra så är det nog bra.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jag är kluven i frågan eftersom jag själv haft förmånen att köra både snabba och stora (långsamma) båtar i unga år och tycker jag var både hänsynsfull och kompetet...

 

Tyvärr är väl inte alla begåvade med rätt omdöme.

(Gäller inte bara båtlivet tyvärr....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade gärna sett 18 år!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konstigt med 15 års gräns när de egentligen är förbjudna i svensk lag som polisen beslutat att inte tillämpa då det anses strida mot EU:s förordningar. Ligger det verkligen hos polisen att avgöra detta? De borde pröva svensk lag i domstol innan man drar sådana slutsatser. Med tanke på vattenskotrarnas enorma prestanda kan man undra hur de kan vara tillåtna överhuvudtaget. Det är som att det skulle vara tillåtet att köra runt med formel 1 bilar i trafiken dessutom utan körkort och med (numera) 15 års gräns. Jag förstår absolut att det är roligt men det är inte rimligt. En parallell är sportmotorcyklar som har liknande prestanda. Sådan har jag själv kört i yngre år och kan intyga att det är väldigt roligt men är det vettigt egentligen med sådana prestanda i vanlig trafik? Jag kan också intyga att prestandan på en sådan gör att det är väldigt svårt även för en normalt sansad person att köra lagligt. Ungefär det man kan konstatera när man ser vattenskotrarnas framfart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bor i ett område där det kryllar av vattenskotrar, ser och hör dem hemifrån hela dagarna. Vet inte om jag sett någon under 15 år faktiskt. Däremot gillar jag idén att införa krav på någon form av förarutbildning. Inte för att dom har behov av att kunna kunna distansminuter och urskilja fartyg efter lanternföring osv.. Utan för att det skulle sålla bort majoriteten av förarna, de som inte äger sin skoter och inte heller har något egentligt intresse för sjöliv. 

Har fått intrycket att dom flesta hyr eller lånar en skoter en eller två timmar lite spontant för att göra "nåt kul" för dagen. Som att åka lite gocart eller sjuta paitball ungefär. Dom har inte en tanke på att de gör svallvågor som välter hela småbåtshamnen, eller bränner full fart utanför jolleklubben å sjöscouterna när det vimlar av optimister å tydligt står 5knop i sjökortet, kör slalom mellan segelbåtarna på väg in/ut ur hamnen låter illa vid pizzerians bryggservering. Pain in the ass för alla i största allmänhet alltså. Inte minst för skäggdoppingarna i hamnen som får bygga nytt bo flera gånger varje vår. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy