Jump to content
Wednesday 16 October 2019

BerraS

Medlemmar
  • Content Count

    1,340
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

45 Expert

1 Follower

About BerraS

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. BerraS

    Inför båtköpet

    Oj, det blir svåra val:) Bavarian känns väl mera "husvagn" än båt.. V42 + Windyn ger mig mera båtkänsla.Så, köpa båt för man har en känsla, eller tänker man sig en mera "praktisk" lösning??. Åker du många NM/år så är även förbrukning en faktor som spelar in. Windyn går väldigt billigt i vattnet och drar ca drygt 2l/nm i marchfart, V42 sticker till drygt 3l/nm i liknande farter. med full sem packning, Bavarian vet jag inte hur förbrukningen ligger.. Windy Grand Mistral är kanske den absolut hetaste båten av dessa på beg marknaden, så priserna lär ligga något, eller mycket högre än dom 2 andra. Windy har oklanderlig kvalite givetvis. Windyn känns något liten inne i kabinen då den har separata kabiner mitt/för. Är du högre än ca 185cm, lär du slå i huvudet nere i kabinen.. BTW, jag "känner" en som har en fantastisk fin Windy Grand Bora 42 till salu:):)
  2. Verkar vara lite olika antal pluggar.. på mina gamla 5,7 så satt det 5 pluggar,en på varje sida av blocket, en under varje limpa och en i framkant vid vattenpumpen. Har du sjövattenkyld så ska du först köra med ansluten vattenslang och skölja igenom systemet, gärna 10-15 minuter, min till motorn är varm och termostaten öppnar.- Sedan dränerar du motorn, och sist så kör du in glykolblandning via vattenintaget med spolmuff. Sketaenkelt.
  3. Vattenjet i sig är jättebra med tanke på att det inte finns någon propeller att skada sig, eller andra på. Så sett från det perspektivet en mycket bra läsning för "barn" i alla åldrar. Lite synd att då faller rib båtar med jet under kategorin vattenskoter.. Edit: som sitter, står eller står på knä snarare än befinner sig i den. Ahh då kanske inte jet rib faller under kategorin vattenskoter eller?
  4. En komplex tråd detta, allt från känslor, förstånd, och utebliven förständ vid båtköp, till + - axlar/drev. Båtköp: Bara för att man köper en dyr båt betyder inte detta att man skiter i vad det kostar att äga och köra båten. Förbrukning tex var en viktig punkt vid mitt senaste båtköp.. Sedan kan det vara många som har en dröm, köpa ny stor båt. Många belåner säkert villan för detta, men har inte hög nog inkomst att blunda för alla andra kostnader. Drev/axel: Det finns tester på lika båter med drev/axel. Läste ett test på en jänkarbåt där var skillnaderna häpnadsväckande stora.. Toppfart drev 40 knop. Axlar maxade 33 knop. Lite kul kan man säga att förbrukningen på drevbåten vid 37 knop var 3 l/nm och på axelbåten var den oändlig vid samma fart. 😎 Skada vid påkörning/bottenkäning kan givetvis se väldigt olika ut, allt beroende hur, och hur snabbt botten kommer emot en 🤣. Jag gick själv på grund med min gamla drev båt, dubbel installation, dreven gled över grunden med enbart skador på skäddan.. Tror inte det hade slutat så bra med axlar..
  5. Börja vårrusta in februari i T-shirt e najs:) Har provat varmhall, men tyvärr som du säger är priserna höga, samt i mitt fall så låg hallen för långt ifrån bostaden.. tröttnade på att köra en massa mil t/r.. Motorer bör man konservera även för varmhall förvaring dock, detta för att rostskydda. Stor skillnad mellan leverantörer vad dom erbjuder, och vad man får göra själv i hallen. En del hallar erbjuder bara nyckelfärdig = superdyrt Annan stor fördel är skydd mot inbrott och skador/skadegörelse
  6. Ebony and ivory, together in perfect harmony:) Sry.. Beror på typ av färg och mindre på kulören den har skulle jag tippa. Slipa innan ny färg läggs på är väl lite a och o för att få ett bra resultat. Forsätt med samma färg Trilux så borde det fungera fint. Typisk varvsjobb frågar du mig, snabbt och dyrt:)
  7. BerraS

    Båtlarm

    Har börjat lära mig lite om larm till båtar. Provade först med et eget byggd enkelt larm med pir sensor som drog ett relä, som sedan tände lampor och larm lokalt på båten. Tyvärr fungerade inte det så bra då pir sensorn var opålitlig och fellarm förekom, till båtgrannars (NOT) förtjusning.. Sedan monterade jag geosafe larmet med deras egna pir sensor, och efter lite justerande av larmsektor så fungerar detta mycket bra trots att jag har en kapell båt. Larmet täcket lätt av hela sittbrunnen. Köpte sim kort av comviq, inga problem med deras sim kort. Geosafe kan lätt byggas ut med dörrsensor, trampsensor eller tex ir sensorer. Har givetvis positionslarm som kan ställas in. Styrs vis bluetooth eller sms. Ett bra och billigt larm. Dessutom får man rabatt på försäkringen:)
  8. 15 lager! Är det Stena färjan du jobbar på:) Med 600 matta blir detta ca 10-12 cm tjockt.. Spackling skulle jag valt bort.. Bättre i så fall att först gjuta upp den ytan du behöver först, innan montage av tunneln. Sedan skulle jag rollat samtliga lager som önskas samtidigt för att få en homogen glasfiber. Om alla bitar har provats ut och man är bra förberett går det jo ganska så snabbt att rulla ut.
  9. Inget svårt jobb i sig, det jobbiga KAN vara att lyfta fram, eller ur motorn för att komma åt, allt beroende på plats och båttyp.
  10. Sist jag lyfte ur en sådan tog det mig ganska exakt en timma. Sedan hyrde jag en mindre kranbil för en tusenlapp. Samma kostnad/tid för återmontering.. Va dessa mekar kör upp en, för jävligt tycker jag.
  11. Finns skum som inte suger.. vatten. Har själv det på min båt. Dock så blir ytskiktet snabbt smutsigt och eländigt om den ligger ute 24/7. MEN ett par säsonger fungerar bra. Mitt förslag är att satsa på något "billigt" som tex galon. Finns jo i alla värdens färger.
  12. 2007! Vi pratar då 11 år. gamla grejor. INTE troligt att någon tillverkare tar det som "kampanj" eller annan goodwill. Edit: Har du inte tummen mitt på magen ,så byter du detta själv med hjälp av en lyftkran/truck eller linkande. Räcker om du får fram motorn så du kommer åt bultarna
  13. För att få riktigt bra fäste, är blästring ett måste.. Annars gäller slipa och rengöra med aceton, sedan grundfärg och lack. Gäller det lackförbättring och inte stora ytor, så går det bra att lackera med drevet på båten en vindstilla dag.. Inget direkt behov att maskera "runt" ytan som skall målas, om det nu inte finns risk att du får färg på tex båten. Lämplig lack köpes oss marina firman/Mercruiser representant.
  14. Är det verkligen en spricka? Ser mera ut som en lagningsskarv. Dvs åtminstone att ytskiktet har undermåligt finish. OM det nu är en gammal skada så lite konstigt att det inte har gjorts en snyggare/bättre rep.
  15. Allt går sönder på en båt, det är bara frågan om när... Sedan kan man ha otur och saker sammanfaller. Följdskador från tex vattenintrång är inte ovanligt.. Klen tröst, men vi sitter alla i samma båt😁 i denna frågan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy