Jump to content
Saturday 06 March 2021

Tessin

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Tessin

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

250 profile views
  1. Tyvärr kan jag inte tillräckligt för att göra jobbet själv. Men ett förslag kan alltså vara att köpa longblock och montera över den kringutrustning som funkar. På det sättet kommer man ifrån risken med rost i kanalerna? Vad kan prislappen för ett sådant köp och arbete landa på?
  2. Har börjat fundera på om det kan vara dags för en större genomgång av motorn alt byte till ny. Den har varit med sedan 1997. Motorn är en Mercruiser 5,7 som visserligen går fint, men jag får titt som tätt höra att risk för haveri pga t ex rost gör att man bör ha fräschare grejer. Motorn är sjövattenkyld. En ny motor är förstås en större investering, men ger samtidigt större trygghet. Kan ett alternativ vara att göra en total renovering och bara byta det som behöver bytas, t ex blocken? Någon som har kloka tips?
  3. Efter sjösättning idag kunde jag konstatera att limpan är tät. 😊 Nu är det bara hålla tummarna att den fortsätter vara det säsongen ut, så byter jag limpor och knän under vintern. Hittade en bra film på nätet om hur ett byte går till. Framgick att det kan vara tungt, men inte så svårt. Tacl för alla svar!
  4. Har en Mercruiser 5,7 där jag fått en spricka på ena limpan. Skulle därför behövs lite hjälp med några frågor. - Är det helt nödvändigt att byta limpa om det visar sig att den läcker lite? Kan t ex båten fyllas med vatten pga av läckan? - Om jag ska byta limpor och knän, kam det göras medan båten ligger i sjön? - Är det svårt att byta limpor och knän? Finns någon film eller liknande som visar hur man gör. Tacksam för alla typer av inspel!
  5. Tack för tipset. Får hålla tummarna denna gång. Vart sitter pluggarna?
  6. Motorn är sjövattenkyld
  7. Inför vintern körde jag i glykol i min Mercruiser 5,7. Jag tog bort termostaten för att glykolen skulle komma ut i hela motorn. Jag körde motorn ca 10-15 SEK tills det kom ut glykol vid drevet. När jag idag skulle byta packning i termostathuset hade det kommit upp lite vatten som runnit ut på motorn. Någon centiliter eller så. Och det verkade inte vara så mycket glykol i det. Kan detta vara ett tecken på att det funnits kvar vatten i motorn under vintern? Gjorde jag något fel vid konserveringen? Går det att upptäcka frysskador på annat sätt än att starta motorn? tacksam för hjälp
  8. Vart på blocket kan man hitta motornummer på en Mercruiser 5,7? ”Locket” med alla nummer fanns inte med vid köpet... ☹️
  9. Har en Holleyförgasare på min Mercruiser 5,7 från 1997. För att kunna beställa delar behöver jag hitta information om exakt vilken förgasare jag har, vilket jag inte lyckats med. Har kikat på Holleys hemsida och angett det nr jag hittat på förgasaren (10928). Men den som dyker upp ser inte ut som min..... Snälla - vet någon hur jag kan gå tillväga för att få fram uppgifter om hur jag kan identifiera min förgasare? Bifogar lite bilder om något proffs på stående fot kan avgöra vad det är för förgasare.
  10. Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag ska kolla i tanken också. 😊
  11. Tack - har hittat ett filter nu. Sitter precis där din bild visar. Tror bränslepumpen sitter precis innanför. Ska ta loss i helgen och kika hur allt ser ut. Lite märkligt är att motorn gick som vanligt idag. Hade i Red Line igår och det verkar hjälpa tillfälligt.
  12. Tack Kronvik för kloka förslag och värdefull kunskap! Jag ska prova att köra från en annan tank för att utesluta problem med tank/pickup. När det gäller bränslepumpen så beter sig motorn lite som du beskriver. Dvs att den svarar på gaspådrag, men tappar kraft efter någon sekund. Men detta händer bara vid gaspådrag över 3000. På lägre varv svarar motorn som den ska. Om det är problem med bränslepumpen borde kanske problemet finnas över hela registret - eller? Vart kan bränslefiltret resp bränslepumpen sitta? Såvitt jag kan se finns de på motorns ena sida långt ned och i anslutning till oljefiltret - kan det vara rätt? Det verkar däremot inte finnas något ”externt” filter med battenavskiljare. Jag har försökt att hitta rätt reparationshandbok på nätet. Men jag tycker det är klurigt att veta exakt vilken handbok som gäller för just min modell. Det hela försvåras av att serienumret på locket har nötts bort. Har du några tips för hur jag kan hitta rätt handbok?
  13. Jag tog bort flammsnyddet och kollade i förgasaren. Det kommer rikligt med bensin ur det munstycke som sitter på samma sida som insuget. Det verkar vara bra tryck från bränslepumpen. Däremot förstår jag inte vart bensinen kommer in i den andra delen - det kommer inget när jag gasar såvitt jag kan se?? Kanske är det just det som är problemet?
  14. Jag har en Sea Ray från 1997 med en Mercruiser 5,7. På motorn sitter en Holleyförgasare. Vi har precis varit ute på en längre tur i skärgården. Motorn har fungerar som en klocka och gått mjukt och fint som den brukar. Men nu vill den inte varva över 3000! Om jag ger gas över 3000 tappar den kraft och går ned ordentligt i varv. För att sedan försöka komma upp i varv igen. Och så där håller den på. Ju mer jag gasar, ju sämre går den. Däremot kan jag lägga den precis under 3000 och då håller den varvet. Jag är inget proffs, men jag tycker att motorn fungerar som vanligt upp till 3000 varv. Dock kan den tappa varv om båten gungar kraftigt eller om båten lutar!! Jag tycker också att tomgången inte är lika mjuk och fin som den brukar vara. Tycker även att förgasaren "viner" på ett sätt jag inte känner igen. Jag hällde i Red Line och då gick den som vanligt några timmar. Men nu har problemen kommit tillbaka. Jag har kollat att alla tännkablar sitter som de ska. Jag har också provat att varva upp motorn i friläget och då går det hur bra som helst att varva. Snälla - hjälp mig att rädda resten av säsongen. Vad skulle det kunna vara för fel?? Jag kanske ska tillägga att vi kört en hel del på låga varv under turen i skärgården. Kan det ha påverkat?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy