Jump to content
Sunday 09 May 2021

Tessin

Medlemmar
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Tessin

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

282 profile views
  1. Låter klokt - köper prylar för att laga gängorna!
  2. Hej, Undrar om någon har lite kloka tips om hur man lagar trasiga skruvhål i en aluminiumlist. En av bågarna till kapellet sitter fäst med två skruvar i en aluminiumlist. Nu har skruvarna lossnat och skruvhålen har skadats (gängen är borta och de har blivit större). Jag undrar hur jag bäst lagar hålen för att kunna sätta i nya skruvar. Har läst om att fylla hålen med aluminiumspackel eller olika typer av epoxi - är det rätt sätt? Hur bör jag göra i så fall. Emottager tacksamt alla förslag.
  3. Bra tips! Tror den varit lös sedan tidigare och knopmätaren fungerar inte. Inte osannolikt att detta är orsaken.
  4. Tack Eld! Då sätter jag packningen till höger mellan limpa och riser. Packningen till vänster sätter jag mellan riser och knä. Jag tänkte att de mindre hålen kunde ha något med motstånd/balans att göra. Men var osäker.
  5. Tror själv det är till knopmätaren.
  6. Mitt tips är att skaffa nya packningar och sätta dit dem innan du sjösätter. Det är inte så att oljan forsar ut när du tar ur skruvarna. Bara att sätta dit ett finger tills du sätter in skruven igen. Lite spill blir det, men det är inget problem.
  7. Håller på att byta limpor och knän till Mercruiser 5,7. Delarna är köpta från Sierra (förutom distanserna som är H2O). I limporna (och knäna) finns vattenkanaler på alla fyra sidor som stämmer med packningen till höger på bilden. MEN de packningar som följde mer limporna som original är de till vänster. Dvs som har fullstora öppningar på två sidor, men bara två minde hål på övriga två sidor. Förstås borde originalpackningarna vara de rätta. Men känns konstigt att vattnet för två av kanalerna ska begränsas till två mindre hål. Tar gärna emot kloka tips om vilken packning jag bör välja.
  8. Hej, När jag bytte anoder på mitt Bravo-drev hittade jag en ”slang” som sitter på insidan av drevet (sidan mot skrovet). Slangen har hoppat ur sitt fäste. Ett gult fäste i plast. Någon som vet vad det är för slang? På bilden nedan har jag försökt att sätta tillbaka slangen, vilket är svårt.
  9. Tack för bra tips - blir en ny laddare som det ser ut. 😊
  10. Tack för bra tips - kollar på Biltema. 😊
  11. Tack! Det blir ett riktigt skitjobb, men värt det när det är klart. 😊
  12. Noterade också att mätaren på laddaren inte rörde sig alls när landströmmen anslöts. Visserligen hade batteriet en spänning om 12.15, men någon rörelse bordet det väl ha blivit?
  13. Tack för fler bra tips! 😊 Först mätte jag batteriet utan anslutning till land. Då var spänningen 12.15. Därefter anslöt jag båten till landström och mätte igen. Spänningen var densamma - 12.15. Möjligen gjorde jag misstaget att sluta mäta direkt - kanske borde jag ha låtit laddaren jobba några timmar? Jag trodde man skulle kunna se något utslag direkt. Min bedömning att batteriet är kört bygger på att samtliga tre batterier laddade ur sig helt sista veckan innan upptagning. Mätningen visade då bara mellan 6-7 på alla batterier och laddaren orkade inte få igång den ens efter ett dygns laddning. Visserligen har jag laddat upp dem hemma under vintern och nått mellan 12-13, men många säger att de blivit förstörda av att ha laddats ur så totalt.
  14. Jo batteriet har varit helt utkört. Kan det göra att laddaren inte kommer igång?
  15. Tack - ska kolla säkringarna. Lutar nog åt att kontakta en elektriker här - kanske för svårt att hitta felet själv.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy